H Husqvarna220Ac skrev:
Men är verkligen mopedbil dyrare att försäkra? Den känns som mer som en ”bil”, samt att denna batterihyra känns onödigt dyr, än när den står kostar det...ser att det finns beggade sådana som går 80kmh för 40’, men då tillkommer batterihyran, bytt jobb och har 2.5mil enkel väg till jobbet, med bra väg med lite trafik..men vintern är lång..
Generellt sett är allting som går in i Moped klass 1-definitionen asdyra att försäkra.
Majoriteten av fordonen är mopeder som ungdomar stjäl och krockar, därav de imbecilt höga premierna.

Fairlane
Stefflo Stefflo skrev:
Vissa anser tydligen att den lever men kolla gärna hur många som faktiskt tankar etanol från pumpen.
Hur många köpte inte en etanolbil för att få bidrag men sen märkte att bilen drog 1,5 l/mil och startade inte på vintern. Många gick då tillbaka till bensin. Vad blev vinsten för miljön?
Vad blev vinsten för mackägarna som tvingades bygga om då det kom en lag om att alla skulle tillhandahålla E85. Någon stans uppe i norrland var närmaste E85 bil 50 mil bort men mackägaren var ändå tvungen att bygga om och ha en pump för detta.

[länk]
Jag köpte en bil som går att köra på E85. Jag kör troligen över 98% på etanol. Jag fick inget bidrag när jag köpte bilen och har inte fått det någonsin.
Startproblem? Jag har iofs inte provat i minus 30, men väl minus 20, utan problem. Inte drar den 1,5 liter/mil heller. Stadskörning 35-40% mer än om jag kör bensin. Landsväg 25-30%

Däremot var det några tillverkare som pliktskyldigast införde en E85 motor som var mindre lyckad.

• Gilla
13th Marine
  • Laddar…
AXS
Jag kör en Tesla modell S från 2015. Bor i lägenhet och har inte tillgång till laddning, hemma eller på jobbet.

Köpte bilen av följande orsaker:
-kul med ny teknik.
-rymlig.
-fick en bra deal och hade(nästan alla) pengarna kontant.
-autopilot. Kör 80% av vägen till jobbet.
-kan styra i princip hela bilen med en app.

Laddar varje vecka när jag storhandlar på Ica Maxi, sen brukar jag få toppa upp på snabbladdare varannan vecka ungefär.

Långresor tar samma tid som innan då vi ändå måste stanna pga småbarn. Men det blir mindre variation i var vi äter/stannar.

Det finns några nackdelar:
-utan laddning på natten vill jag inte köra förvärmning av kupé och batteri. Inte lika kul att åka till jobbet när det är -10.
-står bilen länge så tappar vi energi.
-det är lätt att köra för snabbt.

Vi är grymt nöjda och kommer aldrig köpa en förbränningsbil igen.

Fråga gärna om ni undrar något.

• Gilla
largab och 8 till
  • Laddar…
harry73
E Edgarsven skrev:
Framtidens husvagnar kanske är utrustade med batterier också. Så att du får en rangeboost när du kör med vagnen? Men visst drar det extra att ha med sig ett hus.
En stor problem med elbilar som drar släp, måste vara att bromsade släp har vanliga bromsar, dvs att de inte återvinner bromsenergin, så ja det skulle vara bra med husvagnar anpassade till elbilar. Kanske med egna batterier, men också med liten elmotor som kan hjälpa till när det behövs, men framförallt kan återvinna bromsenergin.

harry73 harry73 skrev:
En stor problem med elbilar som drar släp, måste vara att bromsade släp har vanliga bromsar, dvs att de inte återvinner bromsenergin, så ja det skulle vara bra med husvagnar anpassade till elbilar. Kanske med egna batterier, men också med liten elmotor som kan hjälpa till när det behövs, men framförallt kan återvinna bromsenergin.
Dethleffs har redan visat ett sådant koncept.

• Gilla
harry73
  • Laddar…
Ett elsläp kan ju vara helt autonomt och vara oberoende av vilken typ av bil man har.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
optimum optimum skrev:
Var och hur återvinns batterier från en elbil?
Alltså där litium och kobolt återvinns för att kunna användas till nya batterier?
Har väl återvunnits från batterier av alla slag länge. En sak som är säker är att det är både mer tidseffektivt och billigare att återvinna kobolt och litium ur gamla bilbatterier än att bryta nya katoder i gruvor.

Fortum är visst inblandade i ett projekt i Finland: https://www.recyclingnet.se/article/view/655739/de_ska_atervinna_elbilsbatterier

optimum
catherineb catherineb skrev:
Har väl återvunnits från batterier av alla slag länge. En sak som är säker är att det är både mer tidseffektivt och billigare att återvinna kobolt och litium ur gamla bilbatterier än att bryta nya katoder i gruvor.

Fortum är visst inblandade i ett projekt i Finland: [länk]
Bra, tack.
Då har man kommit igång och gör elbilen mer miljövänlig.

N Nerre skrev:
Poängen är att inköpspriset på dieseln är läget.

En bil för 150 000 kan aldrig falla mer i värde än en bil för 300 000. Säg att restvärdet på bilen är noll om tre år, vilken av bilarna väljer du?

Och alla de som kör omkring i en bränsledriven bil (jag fattar inte varför folk envisas med att kalla dem fossilbilar när de faktiskt kan köras på förnybart bränsle) som kostat mindre än 50 000 i inköp lär få vänta länge innan de hittar en batteribil de har råd med.
En fossilbil för 150k behöver köpa bränsle för 150k för att kunna köra runt 10k mil
En elbil för 300k behöver ladda för ca 20k för att köra runt 10k mil.
Sen får man själv räkna på hur det ser ut för sig själv.
Glöm sen inte reseavdraget, skatten... mm...

De kallas fossil för att de drivs av ett fossilt bränsle i majoritet idag.

useless useless skrev:
Det har redan diskuterats. De allra flesta elbilar laddas på natten då belastningen på elnätet är lägre.

Sen kan man ju t ex stänga raffinaderiet i Lysekil och spara in 45MW...
N Nerre skrev:
Ja men du kan väl leta fram förbrukningen för en onsdag på vintern då, för att bemöta mitt argument fakta istället?

Tror du verkligen att skillnaden mellan dag och natt är större på vintern? Vilka förbrukare menar du går på dagtid på vintern men inte på natten?
N Nerre skrev:
Problemet är inte en elbil, problemet är summan av alla elbilar, om en majoritet av bränslebilarna skulle bytas ut.
En kul sak som många missar i diskussionen.
En liter fossilbränsle kräver ca 1kwh el för att tillverkas. På denna litern kan en fossilbil köra ca 1-1,5mil.
På samma kwh som krävs för att få fram fossilbränsle så kan elbilen köra ca 0,5mil.
Tar man sen energin som finns i det fossila bränslet vilket är mellan 7-10kwh så förstår man varför elbilen är bättre och varför.

Nä jag tror inte, jag vet att det är skillnad mellan dag och natt, varför tror du annars att spotpriset är lägre mitt i natten och högre dagtid?
Är elen billigare att tillverka på natten och lättare att transportera på natten?

optimum optimum skrev:
...
Nej elbilar är nog inte något alternativ för vanliga svenssons med husvagn.
Och av de knappt 300k husvagnar som finns registrerade idag så kan vi vara överens om att det
1 kanske inte funkar för dem
2 har man husvagn så tror jag också att majoriteten har 2 bilar...så då funkar med stor sannolikhet det ändå.

optimum optimum skrev:
Kina, senast jag såg underlag om el där så var det 80% kolkraft. USA 60% så nästan samma elände. Alltså att köpa en USA tillverkad Tesla känns inte optimalt. Den dagen elbilar tillverkas och laddas av el tillverkad med miljömässigt rätt sätt är det ok.
Jo mobilen kommer från Kina så den är med och skitar ned.
"...försörjas med ström enbart från förnybara energikällor. Anläggningen är utformad för att vara energineutral när den är klar, och försörjas med ström huvudsakligen från solenergi" ( på taket till fabriken)
https://www.tesla.com/sv_SE/gigafactory

Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det är inte alls säkert.
... dvs det är bättre att elda bränslet i den maskin med högsta verkningsgraden.
Sen finns det ju överföringsförluster med elen, sen förluster igen vid laddningen.
Men nåja, flytande bränsle ska ju köras ut med tankbilar till mackarna, och personbilarna ska ta sig till mackarna, vilket är det flytande bränslets överföringsförluster....
Elen flyttas med elledningar, flytande bränsle flyttas vad jag vet nästan uteslutande av tankbilar...

R Robert-san01 skrev:
Vart laddar du för under 1,30/kWh inkl nät, fasta avgifter och investeringar? På laddstationer är det väl hellre 2-5kr/kWh?
Hemma. inte räknar du väl på att hyra garageplats om du har en garageplats på uppfarten?
De faktiska kostnaderna ska absolut räknas till elpriset. Men inte de faktum att du har ett abbonemang för då får du räkna på samma sak som du nångång skulle använda elen att ladda fossilbilens batteri, pumpa däcken, använda motorvärmare eller liknande och de gör du inte.
Säkrar du upp för elbilens skull så absolut kan den kostnaden tillskrivas elbilen.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Stefflo Stefflo skrev:
I Västerås där jag bor så pratas det om att vi inte kan ta hit nya industrier längre efter northvolt på grund av elkapaciteten. Elnätet är alltså redan nu belastat så högt och skulle då även halva stan välja att köpa elbil så lär det inte bli bättre.
Detta problem gäller även andra städer i området som exempelvis Eskilstuna och vår huvudstad Stockholm. De har länge pratat om att stoppa värtaverket som är ett kolkraftverk mitt i Stockholm men nu tycks de få förlängd livslängd pga att elen behövs. De importerar dessutom kolen från Sydamerikas regnskogar. Känns både milö och energieffektivt.

Är inte helt negativ till elbilar men tror utvecklingen behöver några år till innan jag kan gå över till detta alternativ. Jobbar som säljare så behöver bilen i jobbet. Kan bli en hel del åkande på en dag.
Ser man sen också på E85 fiaskot så känns det lite kluvet. Det var miljöbidrag och alla skulle köra etanol i ett par år och nu är det ingen som pratar om detta längre.
optimum optimum skrev:
Var och hur återvinns batterier från en elbil?
Alltså där litium och kobolt återvinns för att kunna användas till nya batterier?
Du får nog vänta 5-10 år innan det är lönt...
För det första måste det bli tillräckligt många trasiga batterier. batterierna överlever bilarna som det ser ut idag.
Batterierna är eftertraktade på andrahandsmarknaden bla för solcellagring.

Kontrafråga.. var återvinns avgaserna när de släppts ut från avgasröret?

N Nerre skrev:
Jag tror det är för små vinstmarginaler på laddstationer. ...
Det vi diskuterar är situationen för dagens elbilar, inte morgondagens.
Vad jag vet så tjänar inte bensinstationerna pengarna på bränslet utan på försäljningen av korv mm..

• Gilla
sunnis
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
En fossilbil för 150k behöver köpa bränsle för 150k för att kunna köra runt 10k mil
En elbil för 300k behöver ladda för ca 20k för att köra runt 10k mil.
Sen får man själv räkna på hur det ser ut för sig själv.
Glöm sen inte reseavdraget, skatten... mm...

De kallas fossil för att de drivs av ett fossilt bränsle i majoritet idag.
Här får jag som hybridägare invända mot beräkningen.
Bilen drar ca 0.6l när den går på bensin och ca 2kWh under gynnsamma förhållanden, ca 3kWh vid kallt väder eller om man kör motorväg.

Vilket borde bli ca 10kr/mil för bensindelen, och 3-7.5kr/mil beroende väder och laddtyp (jag räknar 1.5kr/kWh vid laddning hemma, och 2.5kr/kWh på jobbet)

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Här får jag som hybridägare invända mot beräkningen.
Bilen drar ca 0.6l när den går på bensin och ca 2kWh under gynnsamma förhållanden, ca 3kWh vid kallt väder eller om man kör motorväg.

Vilket borde bli ca 10kr/mil för bensindelen, och 3-7.5kr/mil beroende väder och laddtyp (jag räknar 1.5kr/kWh vid laddning hemma, och 2.5kr/kWh på jobbet)
kan du seperera de olika drivningarna helt från varandra? tex så går de flesta hydriders fossilmotor igång vid kallare väder för att värma kupen.
Om du bara kör fossilt, regenererar elmotorn och du får det att använda trots start med tomt batteri?

Redigerat:
Inte helt, jag kan köra på ren el, passaten kör inte förbränningsmotorn för uppvärmning (en av anledningarna till att jag inte valde optiman).

Så eldrift är på el.
När jag kör bensin så kan jag nog inte koppla från hybriddriften så ja den borde sänka förbrukningen det har du rätt i. Då regenererar den vid inbromsning, nedförsbackar samt ibland för att ge rätt verkningsgrad på förbränningsmotorn. Samt kör på el vid låga effektuttag. Det tänkte jag inte på.

Så ja, min siffra på bensin stämde inte.

T tompaah7503 skrev:
Generellt sett är allting som går in i Moped klass 1-definitionen asdyra att försäkra.
Majoriteten av fordonen är mopeder som ungdomar stjäl och krockar, därav de imbecilt höga premierna.
Vilket är orsaken till att Renaults försäkring är väldigt prispressad med helförsäkring för 4700kr/år.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.