useless useless skrev:
[länk]
Verkar vara precis som rubriken för tidigt för att köpa elbil men som andra bil skulle det funka för oss i alla fall om priserna vore lite rimligare.

• Gilla
henkepenk
  • Laddar…
vcx
useless useless skrev:
Jaa, man kan ju bygga in motorn i husvagnen åsså en liten hytt längst fram där man kan sitta och köra.
Typ något sånt här då, fast med en uppkapad Tesla istället.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
AXS
Ladda bilen där går väl an men jag vill gärna äta på annat ställe.

AXS AXS skrev:
"I dag har vi 55 laddstolpar på 39 restauranger, varav 29 har snabbladdare. Detta gör oss till Sveriges största kedja för laddning av elbilar."
55 laddstolpar... Hur många elbilar räcker det till?

OKQ8 (som jag tankar på eftersom jag varit medlem sen jag skaffade moppe) verkar ha över nästan 800 stationer i landet. Och varje station har ju normal flera pumpar.

Edit: Kan ju räkna på det. Om vi räknar med två stycken 20-minuters laddningar per timme och säger att stolparna utnyttjas dygnet runt så blir det alltså 48 laddningar per dygn och stolpe. Gånger 55 (men alla var väl iofs inte snabbladdare). Det räcker alltså till att ladda lite drygt 2500 bilar per dygn.

Men nu har väl inte alla McDonalds öppet dygnet runt, det lär ju inte vara så att det står folk och laddar där dygnet runt direkt.

Det finns mycket pengar att tjäna på att sätta upp laddare för elbilar så oroa dig inte för tillgången.
Jag kör elbil (eNiro) och har aldrig fått vänta på laddning hittills. Finns laddare precis överallt.

P para skrev:
Det finns mycket pengar att tjäna på att sätta upp laddare för elbilar så oroa dig inte för tillgången.
Jag kör elbil (eNiro) och har aldrig fått vänta på laddning hittills. Finns laddare precis överallt.
Annat skulle väl vara konstigt med ca 1 laddplats på 10 bilar. Tror du det fortfarande är 1 på 10 när det är 2 miljoner elbilar?

Behovet av snabbladdare är väldigt litet. Det normala laddandet är långsamladdning hemma. Men r man väl åker långt och behöver snabbladda är det ju bra att laddarna finns där man kan äta eller fika. Sen om det är McD, ett café eller något annat kan ju få vara upp till var och en att välja.

Idag är laddstationerna ofta så små att de bara tar en eller ett par bilar, varvid risken att det är fullt ökar, men tittar man på Teslas laddnät i Norge exempelvis verkar det huvudsakligen vara rätt små stationer även det, och i anslutning till vägkrogar eller affärer. Så det reder sig nog, även om risken för tillfälliga flaskhalsar om elbilsköpandet exploderar förstås är stor.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Behovet av snabbladdare är väldigt litet. Det normala laddandet är långsamladdning hemma. Men r man väl åker långt och behöver snabbladda är det ju bra att laddarna finns där man kan äta eller fika. Sen om det är McD, ett café eller något annat kan ju få vara upp till var och en att välja.

Idag är laddstationerna ofta så små att de bara tar en eller ett par bilar, varvid risken att det är fullt ökar, men tittar man på Teslas laddnät i Norge exempelvis verkar det huvudsakligen vara rätt små stationer även det, och i anslutning till vägkrogar eller affärer. Så det reder sig nog, även om risken för tillfälliga flaskhalsar om elbilsköpandet exploderar förstås är stor.
Tror du det blir köer vid laddarna när 300k Stockholmare skall till Norrland på jul och 300k söderut? Eller när de skall till fjällen på sport och påsklov. Jag tror det.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Stockholmare gillar väl att köa.

Vissa vägar blir nog knepiga ja, som E22 mot Öland vid midsommar. Det normala trafikunderlaget där motiverar nog inte så mycket laddare, medan midsommartrafiken är väldigt stor. Säkerligen finns ett motsvarande problem mot Dalarna. Om det bilas så jättemycket längre norrut vet jag inte, och gör det det är det ju ändå koncentrerat till E4:an.

AXS
N Nerre skrev:
55 laddstolpar... Hur många elbilar räcker det till?

OKQ8 (som jag tankar på eftersom jag varit medlem sen jag skaffade moppe) verkar ha över nästan 800 stationer i landet. Och varje station har ju normal flera pumpar.

Edit: Kan ju räkna på det. Om vi räknar med två stycken 20-minuters laddningar per timme och säger att stolparna utnyttjas dygnet runt så blir det alltså 48 laddningar per dygn och stolpe. Gånger 55 (men alla var väl iofs inte snabbladdare). Det räcker alltså till att ladda lite drygt 2500 bilar per dygn.

Men nu har väl inte alla McDonalds öppet dygnet runt, det lär ju inte vara så att det står folk och laddar där dygnet runt direkt.
För mig som kör elbil är det precis lagom med avstånd mellan laddarna. Just nu alltid lediga platser när jag ska ladda.

Det har byggts ut extremt kraftigt de senaste åren, följer det samma trend får de nog bromsa utbyggnaden något.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
richardtenggren
R Robert-san01 skrev:
Tror du det blir köer vid laddarna när 300k Stockholmare skall till Norrland på jul och 300k söderut? Eller när de skall till fjällen på sport och påsklov. Jag tror det.
Vänta nu, det här kanske kan bli något riktigt fantastiskt ändå? ;)

• Gilla
possum77 och 1 till
  • Laddar…
AXS
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vissa vägar blir nog knepiga ja, som E22 mot Öland vid midsommar. Det normala trafikunderlaget där motiverar nog inte så mycket laddare, medan midsommartrafiken är väldigt stor. Säkerligen finns ett motsvarande problem mot Dalarna. Om det bilas så jättemycket längre norrut vet jag inte, och gör det det är det ju ändå koncentrerat till E4:an.
Hör att du inte kört Sundsvall-Stockholm eller Sälen-Stockholm runt någon av storhelgerna eller loven senaste åren.

Kolla gärna hur många laddare det finns vid de stora vägarna på 20-30 och 40-50 mil radie från Stockholm.

På det kan ni fundera på hur man skall koppla in fler snabbladdare mitt ute i skogen eller i ex Skåne och centrala Stockholm där det inte finns el-kapacitet idag. Det är inte lite gatlyse som skall kopplas in utan vi talar 4-500kW, ungefär 40-50 villor.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.