D
Jag läste en artikel, som jag nu inte hittar, om ett test de gjort/gör i USA, man kör Teslabilar som taxi och simulerar förarlös drift, dvs de går 24/7 och snabbladdar bara (man roterar förare), det verkar inte vara batteriet som är problemet, det är snarare inredningen som slits snabbast. Fick för mig att Tesla i USA erbjuder/kommer erbjuda en refurbish för dessa kommersiella bilar, chassit går en cykel till men man fixar inredning etc.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
här kommer en prisutvecklingskurva. taget från tidningen Elbilen. De skriver att priset kan komma öka i framtiden. Om jag tolkar priset korrekt så är det nu ca 1300 kr/Kwh. Om detta är priset till kund eller produktion tycket jag inte riktigt framgick.

[länk]

[bild]

Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh. Ska man ha kvalitet så är det dubbelt upp som gäller..

Även fast det skulle vara produktionspriser man syftar på så stämmer det inte. Inte en chans att dom har såna marginaler. Börjar bli trött på elbilslobbyns återkommande lögner, idén är totalt jävla dödfödd från början. Kan dokm inte acceptera att batteridrivna bilar är ett jävla skämt.
 
  • Haha
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh. Ska man ha kvalitet så är det dubbelt upp som gäller..

Även fast det skulle vara produktionspriser man syftar på så stämmer det inte. Inte en chans att dom har såna marginaler. Börjar bli trött på elbilslobbyns återkommande lögner, idén är totalt jävla dödfödd från början. Kan dokm inte acceptera att batteridrivna bilar är ett jävla skämt.
Det är ganska troligt elbilarna har högre vinstmarginal än förbrännings bilarna.
 
F Finndjävel skrev:
Börjar bli trött på elbilslobbyns återkommande lögner, idén är totalt jävla dödfödd från början. Kan dokm inte acceptera att batteridrivna bilar är ett jävla skämt.
Det måste vara frustrerande att hela tiden se alla nöjda idioter som inte förstår att deras bilar egentligen inte fungerar.
 
  • Gilla
  • Haha
fiskbuggaren och 11 till
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh. Ska man ha kvalitet så är det dubbelt upp som gäller..

Även fast det skulle vara produktionspriser man syftar på så stämmer det inte. Inte en chans att dom har såna marginaler. Börjar bli trött på elbilslobbyns återkommande lögner, idén är totalt jävla dödfödd från början. Kan dokm inte acceptera att batteridrivna bilar är ett jävla skämt.
Läs inte trådar du ogillar, hjärtat mår inte bra att bli så upprörd;)
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Vem är "man" som räknar med det?
Eftersom tillverkarna lämnar garantier bättre än så håller jag det för uteslutet att det är tillverkarna eftersom de då skulle tvingas till garantiarbeten på i stort sett varenda nionde säljer. Så dumma är de nog inte. Det låter helt enkelt som en av dessa påhittade saker som lätt får fäste som sanning. Det finns gott om sådana, men det betyder inte att de stämmer.
Det är batteritillverkarna själva. Jag tvivlar på att man har full garanti längre än 7-8 år och därefter någon form av prorata en garanti som täcker mindre och mindre för varje år.
Det går inte att garantera ett batteris funktion hur länge som helst. Det beror på flera faktorer bl a klimat, laddning mycket snabbladdning sliter hårdare på batteriet, ska helst inte laddas upp till mer än 80% och inte laddas ur lägre än 15-20%.
Jag tror inte den "vanlige" användaren har koll på detta utan laddar fullt och tömmer. Duttladdning är heller inte bra. Och skulle man djupurladda så kan man hälsa hem med batteriet.
 
engs
G Guzzen1 skrev:
Jag tror inte den "vanlige" användaren har koll på detta utan laddar fullt och tömmer. Duttladdning är heller inte bra. Och skulle man djupurladda så kan man hälsa hem med batteriet.
De elbilar som säljs nu verkar ofta ha inbyggda tips och varningar om sådant. Antagligen alldeles för mycket sådant istället.

ID.X ska visa varning/tips så snart man avaktiverat funktionen om laddning till max 80%. Varje gång den startas.

Gissar man blir ganska less att klicka bort den om man är ute och reser en vecka där full laddning kan krävas ofta.

Enstaka djupurladdningar ska de väl klara, om man med det menar köra till soppatorsk.
Han den norska elbilstestarwn, Björn Nyland, testar ju det regelbundet och tror inte han skulle få låna nya testbilar om det vore så farligt.
 
  • Gilla
RogerHql och 1 till
  • Laddar…
D
F Finndjävel skrev:
Det där är bara propaganda från elbilslobbyn. Billigaste skiten du kan hitta som konsument ligger på 300€/kWh idag. För sex.sju år sen låg det på 500€/kWh. Ska man ha kvalitet så är det dubbelt upp som gäller..

Även fast det skulle vara produktionspriser man syftar på så stämmer det inte. Inte en chans att dom har såna marginaler. Börjar bli trött på elbilslobbyns återkommande lögner, idén är totalt jävla dödfödd från början. Kan dokm inte acceptera att batteridrivna bilar är ett jävla skämt.
Vid vilket bränslepris tror du att du kommer byta själv?
 
D
engs engs skrev:
De elbilar som säljs nu verkar ofta ha inbyggda tips och varningar om sådant. Antagligen alldeles för mycket sådant istället.

ID.X ska visa varning/tips så snart man avaktiverat funktionen om laddning till max 80%. Varje gång den startas.

Enstaka djupurladdningar ska de väl klara, om man med det menar köra till soppatorsk.
Han den norska elbilstestarwn, Björn Nyland, testar ju det regelbundet och tror inte han skulle få låna nya testbilar om det vore så farligt.
Det är ju konsumentprodukter, så programvaran låter dig tex vare sig ladda fullt eller tömma fullt. Det finns överväldigande mycket data online på batteriåldrande, man kan ju ta Tesla som exempel, dels finns det många, de har funnits ett tag och det verkar vara en ganska nördig ägargrupp.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Guzzen1 skrev:
Det är batteritillverkarna själva. Jag tvivlar på att man har full garanti längre än 7-8 år och därefter någon form av prorata en garanti som täcker mindre och mindre för varje år.
Det går inte att garantera ett batteris funktion hur länge som helst. Det beror på flera faktorer bl a klimat, laddning mycket snabbladdning sliter hårdare på batteriet, ska helst inte laddas upp till mer än 80% och inte laddas ur lägre än 15-20%.
Jag tror inte den "vanlige" användaren har koll på detta utan laddar fullt och tömmer. Duttladdning är heller inte bra. Och skulle man djupurladda så kan man hälsa hem med batteriet.
Du skrev "Man räknar med att ett elbilsbatteri tappar 20-25% på 5 till 7 år enligt tillverkarnas gissningar". Vanliga garantier är 8 år och 80%.
Om dina uppgifter stämmer så lär har ju batterierna på en stor del av elbilarna försämrats mer inom 5-7 år, dvs tillverkaren tvingas till garantibyten.

Då kan man fundera på om alla elbilstillverkare är idioter eller om dina uppgifter kanske är inkorrekta. Jag gissar vilt på det senare. Man brukar inte lämna bättre garantier än man tror att produkten klarar, tvärtom försöker man lämna garantier så att ytterst få ska kunna nyttja dem, annars blir det för dyrt.

Det finns ju också bilar som varit i drift mer än 5-7 år och de verkar inte generellt uppfylla dina uppgifter.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Det är ju konsumentprodukter, så programvaran låter dig tex vare sig ladda fullt eller tömma fullt. Det finns överväldigande mycket data online på batteriåldrande, man kan ju ta Tesla som exempel, dels finns det många, de har funnits ett tag och det verkar vara en ganska nördig ägargrupp.
Då jag har en laddhybrid som har en helt annan frekvens på laddning/urladdning än en vanlig elbil så får jag också en rätt bra uppfattning om hur länge de räcker. De verkar räcka livslängden ut på en laddhybrid, så de bör räcka runt en 5 livslängder av en ren elbil (eller mer). Laddhybriden har en garanti på 70% efter 16000 mil och åtta år, ungefär samma som en ren elbil som alltså kommer att få sina batterier laddade betydligt mycket mer sällan och mer i rätt intervaller än laddhybriden som går mellan tomt och fullt i princip varje gång.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
D
pacman42 pacman42 skrev:
Då jag har en laddhybrid som har en helt annan frekvens på laddning/urladdning än en vanlig elbil så får jag också en rätt bra uppfattning om hur länge de räcker. De verkar räcka livslängden ut på en laddhybrid, så de bör räcka runt en 5 livslängder av en ren elbil (eller mer). Laddhybriden har en garanti på 70% efter 16000 mil och åtta år, ungefär samma som en ren elbil som alltså kommer att få sina batterier laddade betydligt mycket mer sällan och mer i rätt intervaller än laddhybriden som går mellan tomt och fullt i princip varje gång.
Ja, jag tror olyckor och andra skador genom användning rent allmänt, är större faror än batterislitaget för de flesta personbilar, om man vill vara lite krasst riskhanterande.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Eftersom det redan finns folk som reparerar batterier till både Leaf och Prius så tror jag definitivt att vi kommer se lösningar som inte kostar i närheten av skandalrubrikernas priser.
Problemet är att de nu tillverkas batterier som inte går att reparera, tex Teslas senaste batteri.
Finns film på Youtube när man försöker få isär det, men man har limmat ihop allt. Undra hur det ens ska gå till att återvinna batteriet ??
 
G Guzzen1 skrev:
Det är batteritillverkarna själva. Jag tvivlar på att man har full garanti längre än 7-8 år och därefter någon form av prorata en garanti som täcker mindre och mindre för varje år.
Det går inte att garantera ett batteris funktion hur länge som helst. Det beror på flera faktorer bl a klimat, laddning mycket snabbladdning sliter hårdare på batteriet, ska helst inte laddas upp till mer än 80% och inte laddas ur lägre än 15-20%.
Jag tror inte den "vanlige" användaren har koll på detta utan laddar fullt och tömmer. Duttladdning är heller inte bra. Och skulle man djupurladda så kan man hälsa hem med batteriet.
Nu är det så att det sitter lite elektronik i batteripackarna som tar hand om det där problemet i varierande grad. Det kallas för BMS vilket på svenska blir Batterihanteringssystem. Vad det gör är följande:
1) Ser till att batteriet inte blir överladdat
2) hindrar djupurladdning
3) Begränsar strömmen till motorn så inte batteriet tar stryk pga överström
4) Likadant vid laddning.
Det garanterar ofta 8 år eller 100000 kWh in och ut eller vad det nu är designat för.
I praktiken lär batteripackarna hålla betydligt längre men det varierar säkert mellan olika tillverkare och hur dom ställer dom parametrar som styr ovanstående.
Det hindrar förstås inte att elbilsägaren ändå ska undvika total urladdning om det går och inte låter bilen stå fulladdad utan att den används. Det påverkar också men inte så mycket som Guzzen tror, framför allt inte iden att bara ladda till 80%. Man kan ladda fullt utan problem utom om bilen ska stå en månad.
Guzzen har emellertid rätt i att man ska undvika snabbladdning om den inte behövs.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.