1 821 998 läst ·
27 238 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
J Jonasdzm skrev:
Ca en miljon för en kinesisk elbil är dyrt. Och folk som tycker det är billigt köper knappast en kinabil utan väljer ett märke med lite högre status.
Bilen drivs ju fortfarande av att oxidera kolväten, så det kommer ju ut lika mycket CO2 oberoende om man tankar diesel eller HVO. Det är bara någon som kommit på att "fönybar diesel" (=HVO) är bättre i det långa perspektivet. På kort sikt är det tveksamt om det påverkar klimatet positivt.useless skrev:
Det är väl snarare så att om man använder mer av jordens levande biomassa för att tillverka bioenergi, så minskar mängden levande biomassa som kan binda CO2...
Ja och den levande biomassaan tar upp koldioxid som släppts ut av biodieseldrivna bilar så massan kan växa upp och bli ny HVO.B BrokenArrow skrev:Bilen drivs ju fortfarande av att oxidera kolväten, så det kommer ju ut lika mycket CO2 oberoende om man tankar diesel eller HVO. Det är bara någon som kommit på att "fönybar diesel" (=HVO) är bättre i det långa perspektivet. På kort sikt är det tveksamt om det påverkar klimatet positivt.
Det är väl snarare så att om man använder mer av jordens levande biomassa för att tillverka bioenergi, så minskar mängden levande biomassa som kan binda CO2...
Ett problem som Polestar har, men även t ex EV6 är den klaustrofobiska känslan i kupén. Inte minst takhöjden lämnar en del övrigt att önska. Och jag är bara 1,76. Skulle säga att min bil i princip har en decimeter mer luft ovanför huvudet.
Vet inte om de fått till det bättre i 3:an, men hag tvivlar.
Sedan så är det väldigt mycket pengar för en kinabil, kan jag tycka.
Vet inte om de fått till det bättre i 3:an, men hag tvivlar.
Sedan så är det väldigt mycket pengar för en kinabil, kan jag tycka.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Och energin till elbilens tillverkning? Vart kom den ifrån? Och tillverkningen av vindkraftverken eller solcellsystemen eller framdrivningen av elbilen?B BrokenArrow skrev:Bilen drivs ju fortfarande av att oxidera kolväten, så det kommer ju ut lika mycket CO2 oberoende om man tankar diesel eller HVO. Det är bara någon som kommit på att "fönybar diesel" (=HVO) är bättre i det långa perspektivet. På kort sikt är det tveksamt om det påverkar klimatet positivt.
Det är väl snarare så att om man använder mer av jordens levande biomassa för att tillverka bioenergi, så minskar mängden levande biomassa som kan binda CO2...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 229 inlägg
De kan alla komma från CO2-fria kraftkällor. Till skillnad från exempelvis bränslena till avgasbilar som definitionsmässigt släpper ut CO2.G OMathson skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Jovisst "kan" hela kedjan komma ifrån CO2 fria källor men det är det väl ingen som tror på. Bättre är minska transporterna drastiskt, behålla vissa fordon och köra dem på mer ickefossilt, tex HVO.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 229 inlägg
Det kan man tycka. Själv tror jag att det är orealistiskt och förespråkar istället en massiv utbyggnad av fossilfri kraftproduktion.
Vem eller vad ska förbjudas att transportera sig då?G OMathson skrev:
Global handel och arbete kräver transport.
Det går säkert att justera någon procent hit och dit, men att minska transporter i någon större skala är helt orealistiskt. Vad skulle alternativet bara?
Det vi kan göra är att minska transporternas miljö(klimat)påverkan, vilket elektrifiering hjälper till med i stor skala.
Sen är det kanske inte nödvändigt att allt blir 100% batteridrivet. Det går ju att bygga kontaktledningar vid trafikintensiva sträckor och kombinera det med batteridrift utanför.
Tyvärr ett önsketänkade då hela den globala bilindustrin just nu ställer om till eldrivna fordon.G OMathson skrev:
Blir bara en diskussionsfråga, läs "inget som blir gjort i praktiken".
Bättre att utgå från vad som i praktiken kan genomföras och vad det ger för resultat.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Så el i alla lägen är alltså lösningen? Ok.Unikt namn skrev:
Vem eller vad ska förbjudas att transportera sig då?
Global handel och arbete kräver transport.
Det går säkert att justera någon procent hit och dit, men att minska transporter i någon större skala är helt orealistiskt. Vad skulle alternativet bara?
Det vi kan göra är att minska transporternas miljö(klimat)påverkan, vilket elektrifiering hjälper till med i stor skala.
Sen är det kanske inte nödvändigt att allt blir 100% batteridrivet. Det går ju att bygga kontaktledningar vid trafikintensiva sträckor och kombinera det med batteridrift utanför.
Om det nu är "klimatkris" pga CO2 så kan väl inte lösningen vara att köpa elbilar från kina?
Global handel är väl en stor syndsbock för CO2?
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Visst verkar det vara så och Kina bygger fortfarande ca ett nytt kolkraftverk i veckan, vi köper deras "Polestar" Byd Mg osv och deras solceller, sen kör vi ungarna till träningen med gott samvete med våran förmånsbil som vi byter vart tredje år och tror att vi räddar klimatet. Vi kunde absolut tillverkat mer fossilfria bränslen lokalt.A AndersS skrev:
Redigerat:
Svar Ja så är det, men det är en utveckling som bara blir ett diskuterande i tråden och inte påverkar något i praktiken gällande köp av elbil. På frågan om för tidigt, för mig är det så, kommer rulla en diesel i troligtvis 3-4 år till. Kan man sänka priset 5-6 kr/L med minskad inblandning så kommer tyvärr plånboken får styra utifrån minskad kostnad på ca 5000 kr/år. Och nästa bilbyte blir en elbil som det ser ut idag, fel prisbild just nu för de bilar som känns aktuella.G OMathson skrev:Visst verkar det vara så och Kins bygger fortfarande ca ett nytt kolkraftverk i veckan, vi köper deras "Polestar" Byd Mg osv och deras solceller, sen kör vi ungarna till träningen med gott samvete med våran förmånsbil som vi byter vart tredje år och tror att vi räddar klimatet. Vi kunde absolut tillverkat mer fossilfria bränslen lokalt.
Fast det handlar om några minuter.S sinuslinus skrev:
Nuförtiden så laddar de flesta bilarna så snabbt att man hinner knappt gå och kissa och beställa en kaffe.
Att välja en viss bil för att den laddar lite snabbar är hål i huvudet.
Dessutom så har E-GMP haft problem med kalla batterier så laddningen blir inte så snabb ialla fall.
Om det är löst lär vi se i vinter..