1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Ibland måste lösa problem vid sidan av lagen för att inte bli överkörd av skitstövlar.
Själv har jag kapat sladden av en borrmaskin en gång då arbetsledaren på bygget insisteradepå att vi skulle köra med den fastän kopparen var fram på kabeln. "Man skall inte hålla i kabeln just där" sade han. Jag riggade till en lämplig olycka så kabeln gick av.
Själv har jag kapat sladden av en borrmaskin en gång då arbetsledaren på bygget insisteradepå att vi skulle köra med den fastän kopparen var fram på kabeln. "Man skall inte hålla i kabeln just där" sade han. Jag riggade till en lämplig olycka så kabeln gick av.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 296 inlägg
Skillnad, då var det farligt. Detta med att klippa laddkablar är bara vandalism.H heimlaga skrev:Ibland måste lösa problem vid sidan av lagen för att inte bli överkörd av skitstövlar.
Själv har jag kapat sladden av en borrmaskin en gång då arbetsledaren på bygget insisteradepå att vi skulle köra med den fastän kopparen var fram på kabeln. "Man skall inte hålla i kabeln just där" sade han. Jag riggade till en lämplig olycka så kabeln gick av.
Inget skyddsombud alls på den arbetsplatsen då nej.H heimlaga skrev:Ibland måste lösa problem vid sidan av lagen för att inte bli överkörd av skitstövlar.
Själv har jag kapat sladden av en borrmaskin en gång då arbetsledaren på bygget insisteradepå att vi skulle köra med den fastän kopparen var fram på kabeln. "Man skall inte hålla i kabeln just där" sade han. Jag riggade till en lämplig olycka så kabeln gick av.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Nej fram med flera avbitartänger !!
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Jag hade naturligtvis inte gjort det om läkaren insett att han var påkommen och bett om ursäkt. Men nej.
50 kW är alldeles för snabbt för destinationsladdning. En sån laddare startar dessutom på 100 000:- exkl installation. Destinationsladdare ska vara många och långsamma.J jocke31 skrev:
Då är jag och frugan ute och kör med hennes bil igen, denna gång i södergående riktning. Vi stannade till några timmar i Falkenberg och jag hittade där en billig 11kW-laddare som var ledig (och parkering var gratis då det var 300m utanför centrum). Bilen var nästan fulladdad då vi åkte vidare.
Nästa stopp var i Landskrona, där hittade vi också gratis parkering, men bara 3,7kW på den billiga laddaren. Det räckte dock för att få lite extra marginal (frugan vill inte gärna komma under tre mil kvar innan vi måste ladda igen).
Sedan var det Malmö, hittade ett relativt prisvärt P-hus nära centrum som har billig laddning på 3,7kW, men det räcker för att batteriet skulle vara fullt på morgonen.
Hittills har vi inte behövt några snabbladdare alls och det har inte varit brist på långsamladdsre heller. Hade vi velat snabbladda så har det funnits lediga av dessa längs vägen också (alla jag har sett har haft lediga platser). Det är ju dock inte lika gott om norrmän i Halland och Skåne...
Nästa stopp var i Landskrona, där hittade vi också gratis parkering, men bara 3,7kW på den billiga laddaren. Det räckte dock för att få lite extra marginal (frugan vill inte gärna komma under tre mil kvar innan vi måste ladda igen).
Sedan var det Malmö, hittade ett relativt prisvärt P-hus nära centrum som har billig laddning på 3,7kW, men det räcker för att batteriet skulle vara fullt på morgonen.
Hittills har vi inte behövt några snabbladdare alls och det har inte varit brist på långsamladdsre heller. Hade vi velat snabbladda så har det funnits lediga av dessa längs vägen också (alla jag har sett har haft lediga platser). Det är ju dock inte lika gott om norrmän i Halland och Skåne...
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg