1 822 104 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Problemet är att laddkabeln på publika snabbladdare ofta inte räcker över till andra sidan om de är placerade mellan två parkeringar. Detta gör att man inte kan ladda trots ledig laddplats. Vi har uttagen på sidan bak på 2/3 elfordon i familjen och det är den som har mitten fram som det aldrig strular med kablarna till.Rkarlsson skrev:Håller inte med dig. Jag tycker det är allra bästa som på en vanlig bil, dvs bak på sidan. För man backar in bilen på sin parkering och min laddbox sitter på garageväggen så jag hade ju haft kabel över hela uppfarten (nåja lång kabel)
Inga problem vid laddstolpar ute om man kan backa.
Där jag laddar på maxi är alla 3 kablar i samma stolpe (eon) men även om jag backar in så hamnar kabeln på fel sida. Inga problem med räckvidden på kabeln.
För långsamladdare har jag köpt relativt långa spiralsladdar till de andra två bilarna. Dessa räcker över utan att vara klumpiga, ifall man inte hittar parkeringar med laddaren på rätt sida.
Läs svaret till "Rkarlsson" ovan. Jag har många gånger inte kunnat ladda pga placeringen på sidan bak.A Avemo skrev:Det är uppenbarligen en smaksak. Jag hade tidigare en golf GTE som hade laddintaget mitt fram. Nu har jag en ID4 som har laddintaget på sidan i bak. För mig är det en öppen fråga om sidan fram eller sidan bak är bäst. Men i mitten fram är tveklöst sämst. Om man kör in i en parkeringsruta så måste man stanna långt ut i rutan för att kunna gå framför bilen och koppla in kabeln. På sidan måste man ändå alltid lämna plats för att kunna öppna dörrarna.
På den MER-snabbladdare där jag laddade senast hade de verkligen tänkt till. Där hade de placerat laddarna på sidan - som pumparna på en bensinstation och dessutom mitt för parkeringarutorna. Där var det lätt att ladda bilarna oavsett placering. Sämst där var nog att ha den i fronten, men den räckte till detta också om man ställde sig långt bak i rutan.
När det gäller uttag för långsam laddning så är det inte lika viktigt som sagt, då står jag för sladden.
Körde 300 mil nyss ner till Tyskland, sen Amsterdam sedan hem. funkade perfekt! kostnad på cirka 2000kr för 300 mil. Visst det låter dyrt men man sparar det mesta på att ladda hemma.
Mina tips på appar.
Tesla's laddare.
Bonnet
Incharge
OkQ8
I den ordningen så kommer du väldigt långt. Tex tankade i Amsterdam för 3kr/kw.
Bil Tesla modell 3 LR 2021.
Edit: lite kul men finns en laddare där jag bor som är billigare än att ladda hemma, dock inget jag orkar krångla med.
Mina tips på appar.
Tesla's laddare.
Bonnet
Incharge
OkQ8
I den ordningen så kommer du väldigt långt. Tex tankade i Amsterdam för 3kr/kw.
Bil Tesla modell 3 LR 2021.
Edit: lite kul men finns en laddare där jag bor som är billigare än att ladda hemma, dock inget jag orkar krångla med.
Kanske dum fråga, men om man kan ladda hemma laddar man även då man åker till affären?Rkarlsson skrev:Håller inte med dig. Jag tycker det är allra bästa som på en vanlig bil, dvs bak på sidan. För man backar in bilen på sin parkering och min laddbox sitter på garageväggen så jag hade ju haft kabel över hela uppfarten (nåja lång kabel)
Inga problem vid laddstolpar ute om man kan backa.
Där jag laddar på maxi är alla 3 kablar i samma stolpe (eon) men även om jag backar in så hamnar kabeln på fel sida. Inga problem med räckvidden på kabeln.
Hellre ha den som på jänkare. Mitten i bakänden då =) Det är helt värdelöst att köra med fronten in på sin parkering och behöva backa ut på en gata.pacman42 skrev:
Problemet är att laddkabeln på publika snabbladdare ofta inte räcker över till andra sidan om de är placerade mellan två parkeringar. Detta gör att man inte kan ladda trots ledig laddplats. Vi har uttagen på sidan bak på 2/3 elfordon i familjen och det är den som har mitten fram som det aldrig strular med kablarna till.
För långsamladdare har jag köpt relativt långa spiralsladdar till de andra två bilarna. Dessa räcker över utan att vara klumpiga, ifall man inte hittar parkeringar med laddaren på rätt sida.
Laddar gratis på maxi. Så tar de 45-60 minuter kör jag gratis dit och hem och har lite över så går plusA AndersS skrev:
Jag kommer att köra ner i byn och ladda med, de tar bara 2 kr medans mitt snittpris hemma är för juni månad 4,2kr.
Ladda upp bilen hemma idag till 80%, sist var för 7 dagar sen.
Å andra sidan är det helt hopplöst att försöka backa in från en vältrafikerad väg också. Särskilt om man skall in från andra sidan vägen.Rkarlsson skrev:
Hemma har man möjlighet att placera laddaren där det passar en själv. Eller ha en lång kabel.pacman42 skrev:
Om det såg ut så på mitt inlägg så måste jag förtydliga att jag inte vill övertyga dig eller någon annan om att din slutsats är fel. Jag ville peka på att det finns olika preferenser.pacman42 skrev:
Om det var en fråga till de med laddbar bil...A AndersS skrev:
... så är iaf mitt svar; ibland, ibland inte.
Är det ett ganska snabbt butiksbesök har jag lite svårt att motivera den lilla extra tiden att gräva fram sladden och koppla in, men å andra sidan, är jag väldigt låg på batteri så blir det nog att jag laddar lite.
Är alla laddplatser upptagna så blir det förstås ingen laddning vid köpcentret.
En vanlig kompletteringshandling på matmarknaden ger mig ca 5km gratis. Inte värt så mycket pengar, men med min PHEV så gör det ibland skillnaden mellan att köra enbart på el, eller köra på bensin den sista halvmilen.Mikael_L skrev:
Om det var en fråga till de med laddbar bil...
... så är iaf mitt svar; ibland, ibland inte.
Är det ett ganska snabbt butiksbesök har jag lite svårt att motivera den lilla extra tiden att gräva fram sladden och koppla in, men å andra sidan, är jag väldigt låg på batteri så blir det nog att jag laddar lite.
Är alla laddplatser upptagna så blir det förstås ingen laddning vid köpcentret.
Med frugans EV så är det dock sällan någon idé med bara 3,7kW en kortare stund, 5km hit eller dit är så lite och man kör inte så nära noll med en ren elbil.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Med elbil, näe. Med hybrid, ja.A AndersS skrev:
Jag har haft två laddhybrider och får erkänna att det var lite av en sport att köra så mycket som möjligt på el, så då var jag angelägen om att ladda vid varje möjligt tillfälle. Hade väl räckvidd på 4 mil, men kunde köra tio om dan på el en lördag om man tog varje tillfälle i akt att fylla på, både hemma och borta.
Nu, med en elbil med räckvidd på över 40 mil i blandad körning är det där med att ladda i tid och otid ett minne blott. Kör man långt och/eller bor borta kan det förstås behövas planeras laddning, men i vardagen pluggar jag inte ens i bilen i laddaren varje dag, utan det blir när laddnivån börjar krypa ner mot hälften eller jag vet att det är dags för långresa nästa dag.
På landet, där jag har timtaxa står bilen nu laddad till 80 % efter en helg med bitvis rent av negativt elpris. Där blir det också en sport att ladda extremt billigt, även om det förstås inte är avgörande för ekonomin i stort om man laddar för 2 öre* per kWh eller 79 (billigaste och dyraste idag i SE3).
*Därtill kommer skatt och överföringsavgift om ca en krona, så det är aldrig så billigt som 2 öre/kWh totalt sett.
Jo det är sant. Personligen tar jag hellre fajten när jag parkerar än när jag kör ifrån då. Det hade ju varit toppen och ha en både fram och bak men det är ju bara önsketänkandepacman42 skrev:
Ok, för oss ska det vara enkelt och laddning kommer att göras hemma/fritidshuset samt elbil. Laddning på annan plats blir nog inte så ofta.
Kommer inte att "jaga" billigaste laddning, så inga butiksladdningar
Kommer inte att "jaga" billigaste laddning, så inga butiksladdningar
Jag har 10-11 mil räckvidd, hade jag 40 som nötegårdaren skulle jag troligen väldigt sällan småladda bara för att chansen finns.
Iaf med elpriser som gäller nu.
Man kan antingen tänka
"Ahh, jag fick i för 1,5 mil, det motsvarar ju 25 kr bensin!"
Eller så tänker man.
"Ehh, jag fick in 3,5 kwh, dvs typ 4 spänn, var det verkligen värt besväret?"
Iaf med elpriser som gäller nu.
Man kan antingen tänka
"Ahh, jag fick i för 1,5 mil, det motsvarar ju 25 kr bensin!"
Eller så tänker man.
"Ehh, jag fick in 3,5 kwh, dvs typ 4 spänn, var det verkligen värt besväret?"
Jag har drygt 40-42 mils räckvidd. Men vafan, 6-7 mil är 6-7 mil. Andra elbilsägare är ej heller vakna så tidigt häromkring så när jag kommer till butiken kl 7 så är de bara plugga i.Mikael_L skrev:
Jag har 10-11 mil räckvidd, hade jag 40 som nötegårdaren skulle jag troligen väldigt sällan småladda bara för att chansen finns.
Iaf med elpriser som gäller nu.
Man kan antingen tänka
"Ahh, jag fick i för 1,5 mil, det motsvarar ju 25 kr bensin!"
Eller så tänker man.
"Ehh, jag fick in 3,5 kwh, dvs typ 4 spänn, var det verkligen värt besväret?"
Det sitter fasta kablar på laddstolpen så det är inget besvär =)
Med elpriserna nu så är det värt besväret för oss i se4

