För att dom är så förbannat dyra.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
En större faktor till att få lägenhetsboende köper elbilar är att de kör mindre bil och därför har en relativt mindre uppsida
Större faktor än möjligheten till rimlig laddning menar du?

Vad baserar du detta antagande, som du presenterar som en absolut sanning, på? För mig som lägenhetsboende är det faktum att jag inte kan ladda hemma i alla fall helt avgörande för min åsikt att elbil för närvarande är otänkbart för mig.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Lite sen på bollen, men en underdiskuterad fråga, så…

Du har inte övervägt att det är du själv som har svårt att sätta dig in i andras situation? Det kostar 3 kr/kWh att långsamladda på publika laddstationer. Med relativt normala körmönster räcker det för de flesta nya elbilar att ladda en natt varannan vecka. I de flesta städer med 50.000+ invånare finns det ett antal sådana laddare och fler blir de hela tiden.

För egen del har jag förvisso garage med egen laddplats, men rent prismässigt skulle jag nog tjäna på att ladda på stan. Komfortmässigt vore det sämre, men vi ska inte överdriva problemet. I tät stadsmiljöer är det ofta svårt att hitta parkering nära bostaden ändå, så att någon gång emellanåt parkera på en lite mer avlägsen laddplats är nog inte hopplöst besvärligt. Och i oplanerade nödfall finns ju snabbladdare.

En större faktor till att få lägenhetsboende köper elbilar är att de kör mindre bil och därför har en relativt mindre uppsida med de lägre driftkostnaderna än en villaboende har. En annan att de säkert har sämre tillgång till kapital, men det balanseras väl iofs. av att det finns många bra leasingdealar på elbilar.

Så jag tror att du är snett ute och inte förstår dig på många lägenhetsboende. Du använder bostadsformen som någon form av proxy för fattigdom, vilket är ganska långt ifrån sant för allraminst delar av gruppen.

Så det finns inga lägenheter i städer med mindre än 50k invånare? och finns de så behöver man inte bry sig?

Det finns många lägenheter på ställen med mindre än 5k invånare...

Nej. Alla som bor i hyreslägenheter är inte fattiga...

Men fårståelsen för andras problem/utmaningar är ju skrämmande låg.

"Har du inte råd med elbil kan du ju ta tunnelbanan"

Lösningen på kapital/laddningsproblem är leasingbilar...? ja jävlar.

/ATW
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
@
P Pin skrev:
Men har den dragkrok?
Och kan man köra 10 000 mil utan att stanna? För det gör jag varje helg! :rofl:
 
  • Haha
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
@
engs engs skrev:
Det är svårt att släppa flexibiliteten och möjlighet till spontana projekt man får med ett släp.

Senast den var på hade jag bara 20st armeringsjärn på den i inköp, (för trädgårdsändamål) helst inget man vill ha i bilen även om de skulle få plats då inredningen lätt tar stryk. Tråkigt att betala frakt på så små inköp + vänta X dagar istället för att kunna fixa det direkt samma dag jag fick idén.

Samma sak om man kommer på att man missat nått i ett bygge, bara koppla på och dra till en bygglada.
Hm.....? Det är väl bara att klicka på knappen och fälla ut dragkroken. Även elbilar kommer nu med dragkrok som löser ditt behov för att göra inköp med släpvagn...
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Och kan man köra 10 000 mil utan att stanna? För det gör jag varje helg! :rofl:
Det tror jag för en delorean har ju en gammal Volvomotor, och fluxkondendator utanpå det så… :D
 
P Pin skrev:
Det tror jag för en delorean har ju en gammal Volvomotor, och fluxkondendator utanpå det så… :D
B16?
 
Jag åkte häromdagen till grannlandet i väster för att undersöka läget där. Likt public service frågade jag ”mannen på gatan”. Vet inte om de jag pratade med var representativa, men jag tror det då i princip samtliga i kollektivet bar folkdräkt och var drängfulla och viftade med flaggor.

”Alla” har elbil.

De har egen olja men vill bli oberoende av den. Satsar på annan industri framöver.

”Alla” är rika. Oljepengar och höga löner. Hur skulle de annars haft råd att pimpla flasköl förr 100+ NOK stycket.

Massvis med förmåner: ingen årlig skatt, ingen moms, inga färjeavgifter (100 000 NOK om året om du pendlar över fjorden), får köra i bussfilerna mm mm

El har de gott om från vattenkraft

Mycket glesbygd men det verkar fungera ändå

Taxin var elbil och den tog mig dit jag skulle utan batteritorsk. Fick skjuts en gång av en urinvånare med Tesla S, som ”alla” har där.

Glömde fråga norskan som omfamnade mig innan jag ens beställt min första öl om elbil, men det påverkar resultatet föga. Blev annan agenda.

Fick med mig en flagga hem som souvenir.
 
  • Gilla
  • Haha
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
B16?
Nä möjligen B28 som i 264
 
T toolman77 skrev:
Varför inte välja en elbil med dragkrok då. Det finns ju flera modeller på marknaden.
Finns inte, tolkar det inte som ironi bara att du inte följt tråden:crysmile:
 
Jomen det är ju faktiskt en Lucid Air man vill ha. 83 mils räckvidd (drygt 65 mil på motorväg), 0-100 på 2,5 sekunder. Större i kupén än EQS och riktigt hög kvalitet på inredning/bygge till skillnad från vissa andra elbilar (Ingen nämnd, ingen glömd). Mycket mer bilkänsla i cockpit än Tesla, Ioniq5 och EV6.
Fasen vilken drömbil.

(Jag skiter i dragkroken)

Man kanske kan spara ihop till snikversionen åtminstone?:cool:
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
sunnis
engs engs skrev:
Det är svårt att släppa flexibiliteten och möjlighet till spontana projekt man får med ett släp.

Senast den var på hade jag bara 20st armeringsjärn på den i inköp, (för trädgårdsändamål) helst inget man vill ha i bilen även om de skulle få plats då inredningen lätt tar stryk. Tråkigt att betala frakt på så små inköp + vänta X dagar istället för att kunna fixa det direkt samma dag jag fick idén.

Samma sak om man kommer på att man missat nått i ett bygge, bara koppla på och dra till en bygglada.
Varför skulle man inte kunna göra det med en elbil? Har man släp och vill ha en elbil så skaffar man väl en elbil som får dra släpet?
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Vad kostar ett släp att köpa kontra hemleverans?

Alternativt kan man lånbyta Teslan mot grannens V70 en stund. Med samma metod kan man ha sportbil som bruksbil. Alltid någon med lastutrymme och drag som gärna byter en stund.
 
  • Gilla
djac och 4 till
  • Laddar…
P Pin skrev:
Vad kostar ett släp att köpa kontra hemleverans?

Alternativt kan man lånbyta Teslan mot grannens V70 en stund. Med samma metod kan man ha sportbil som bruksbil. Alltid någon med lastutrymme och drag som gärna byter en stund.
Ja, visst är det fantastisk läsning när elbilsskeptikerna försöker analysera läget. Släpvagn kostar för det flesta pengar om man inte har en snäll granne. De få ggr man behöver den kan man låna en grannes bil eller ta sin elbil som har dragkrok, blir mer och mer vanligt. Att hyra en skåpbil en halvdag är ganska billigt också om man behöver köra stora mängder till tippen istället för att köra flera ggr med släp. Lösningar finns men det verkar finnas för många Ove där ute som sitter fast i sina gamla vanor och kommer hoppa på tåget sist av alla vrålförbannade över drivmedelspriserna som bara stiger och stiger...
 
  • Gilla
elloffo och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja, visst är det fantastisk läsning när elbilsskeptikerna försöker analysera läget. Släpvagn kostar för det flesta pengar om man inte har en snäll granne. De få ggr man behöver den kan man låna en grannes bil eller ta sin elbil som har dragkrok, blir mer och mer vanligt. Att hyra en skåpbil en halvdag är ganska billigt också om man behöver köra stora mängder till tippen istället för att köra flera ggr med släp. Lösningar finns men det verkar finnas för många Ove där ute som sitter fast i sina gamla vanor och kommer hoppa på tåget sist av alla vrålförbannade över drivmedelspriserna som bara stiger och stiger...
Min förra bil som jag ägde 13 år hade inte drag. Jag funderade på att eftermontera men tyckte det var dyrt., Det gick bra att frakta saker inne i (den mellanstora) bilen.,Tre ggr hyrde jag skåpbil och en gång lånade jag grannens bil och hyrde släp.

Under den perioden renoverades större delen av huset.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.