1 822 108 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nej men det är faktiskt förbi att titta på sådant nu =) Min id3 ska produceras när som.useless skrev:
Det är i valet att sälja min i40 för att få ut så mycket pengar som möjligt för att köpa en bra billigare kombi. Lutar faktiskt åt en v70, men jag vet att sist jag letade efter v70 blev man ju bara sur, de flesta var sönderkörda.
Vad är egentligen definitionen av en kombi om det nu finns någon? Tycker en väldigt stor andel av normala bilar på exempelvis en stormarknadsparkering är någon form av kombi/halvkombi/sportkombi. Alltså bilar som V60, 9-3 SC och liknande. Traditionella sedanbilar måste numera vara långt under 10 procent. Typ så här brukar det se ut.A AndersS skrev:
Mellankombi = v60, golf, 93Alfredo skrev:
Vad är egentligen definitionen av en kombi om det nu finns någon? Tycker en väldigt stor andel av normala bilar på exempelvis en stormarknadsparkering är någon form av kombi/halvkombi/sportkombi. Alltså bilar som V60, 9-3 SC och liknande. Traditionella sedanbilar måste numera vara långt under 10 procent. Typ så här brukar det se ut.
[bild]
Storkombi = v70, i40, 508.
Minikombi= 308, osv. =)
Din bild ljuger. Det brukar vara ganska värdelösa suvvar på parkeringen....
Snabbräknade, vi är 15 fastigheter i kvarterat 12 har kombimodell V70-typ, sedan en SUV, en halvkombi och en sedan elbil. Så vi är nog avvikande om vi sedan vill ha en elbilskombi.Alfredo skrev:
Vad är egentligen definitionen av en kombi om det nu finns någon? Tycker en väldigt stor andel av normala bilar på exempelvis en stormarknadsparkering är någon form av kombi/halvkombi/sportkombi. Alltså bilar som V60, 9-3 SC och liknande. Traditionella sedanbilar måste numera vara långt under 10 procent. Typ så här brukar det se ut.
[bild]
Har blivit lovad att min EV6 har ankommit till Sverige. Perfekt timing:
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
// Ulf
https://www.tesla.com/support/non-tesla-supercharging
// Ulf
O OverAndOut skrev:
Valde själv inte en Tesla. Men något de lyckats bra med är sina Superchargers! Härligt att de öppnar upp för andra märken nu också!O OverAndOut skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
ID3 och Born är byggd för takräcke. Samma system som du kan köpa till en Golf Mk7 eller Seat Leon funkar på dom bilarna. Sen att dom valt att inte regga dom med taklast är ren formalia. Men visst man kan köpa en bil som har både taklast och dragkrok typ Q4. Den har pinnar i railsen för takräcket så man placerar det rätt och ett riktigt nice takräcke dessutom!J JohanLun skrev:När jag har frågat VW säljaren så har svaret varit NEJ, taklast är inte tillåtet på ID3 eller Born.
Sen vet jag att det har sålts andra elbilar som, med normalviktiga passagerare på alla platser i princip inte får lasta nåt alls, även om de är tillåtna för en (liten) last på taket och har ett generöst utrymme i bagaget. Vad som går och får plats är inte samma sak som vad som är lagligt och tillåtet. Sen kanske risken att "åka fast" är minimal. Om jag hade valt en ID3 så hade det varit via jobbet, då äger man inte bilen själv och därmed skulle jag dra mig för att sätta på taklast om bilen inte är avsedd för det. Vore det en ett par år gammal privatägd bil kunde man kört på.
Jag vet. Men den var mindre. Jag kände mig riktigt inträngd och kränkt i en sådan på provkörning för nått år sen. Hade bara fått plats en dubbelamputerad bakom mig.Johannes Carlsson skrev:
Octavia är rätt stora.
V70 hade stort bagage, värdelösa bakdörrar om man hade större än 40 i skostorlek. Passat hade bra bakdörrar som öppna sig mer men mycket mindre bagage.
Jag vill se en elbil som är en blandning av v70s bagage och passats dörrar. Då snackar vi. Fläska på med 90 mil på en laddning så har vi den hemma.
Räcker med att de får dra 750 släp, ha takräcke och tillval på en sätesrad i bagaget så som volvo hade förr i tiden.
Hästkrafter är inte intressant nånstans mer än att den klarar just det
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Hmm, nu förstår jag inte riktigt.N Nerre skrev:
Om det nu är så att det inte fungerar med elbil i Norrland, så köper man väl ingen elbil ens som andrabil?
När man sitter i södra delen av landet och säger att det inte fungerar med elbil i Norrland, medan många norrlänningar säger att det går utmärkt så litar jag nog på de med erfarenhet, och det är knappast elbilsskeptiker i södra delen av landet.
Nå. Jag känner inte för att dra på en takbox på en bil som inte är reggad för det, jag tror det kan bli dyrt om nåt händer.Johannes Carlsson skrev:
ID3 och Born är byggd för takräcke. Samma system som du kan köpa till en Golf Mk7 eller Seat Leon funkar på dom bilarna. Sen att dom valt att inte regga dom med taklast är ren formalia. Men visst man kan köpa en bil som har både taklast och dragkrok typ Q4. Den har pinnar i railsen för takräcket så man placerar det rätt och ett riktigt nice takräcke dessutom!
Ang. kombibilar; Elbilar är ju lämpliga att göra med batteriet mellan hjulen, låg tyngdpunkt, motor placerad "där det passar". Ger korta överhäng och kort motorhuv. En elbil är nog helt enkelt mer lämplig att göra kort och hög. Att sen många gillar bilar som ser ut som SUVar är väl ingen nackdel sett till hur nu bilarna utformats. Jag själv håller med om att jag hittills föredragit en mer klassisk "kombi", men hur biltillverkarna packar bilarna är kanske mindre viktigt om bilen har bra ergonomi och går att lasta det man behöver i.
Jag hade gärna haft en rad med extrasäten i bilen, men de bilarna är generellt lite större. Och jag tror på att snarare downsizea än tvärt om.
Att några hellre har extrasäten och andra hellre har ett stort lastutrymme bekräftar väl precis det vi tidigare diskuterat. Att en bil inte passar alla.
Tog V70n i eftermiddags (ska besiktigas imorrn) - har inte kört den på ett par veckor - jäklar vad gungig och seg den kändes mot Zoeyn, men oj så skönt man sitter och vad bra den sväljer ojämnheter i vägen. När jag körde Passat GTE vs V70 så är de ju rätt lika bilar, GTEn är hyfsat rapp men är värdelös när vägen svänger.
Häromveckan hade vi en Kia Sorento (tror jag den hette) som hyrbil. Automat som varvade och lät utan att nåt hände. Riktigt trist bil.
Men, Zoe är faktiskt rätt kul att köra. Hade hellre tagit en BMW I3 som var riktigt kul att köra, men även Zoe är faktiskt helt ok när man jämför med en fossilbil. Utan att kört jättemånga elbilar så tror jag att körbarhet och respons är bra på de flesta. Jag har svårt se att jag vill tillbaka till fossilbil annat än som hobbyverksamhet.