1 822 094 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu har jag ju inte varit ute och letat laddplats i dessa områden, men såvitt jag kan se finns det noll laddplatser där. Och finns det verkligen så många laddplatser där det lämpar sig att parkera från 17 (när man kommer hem från jobbet) till 07 (när man åker till jobbet nästa dag)?Nötegårdsgubben skrev:
Och på precis samma sätt så behöver inte "Jag klarar mig med elbil som enda bil" stämma för alla andra.Fairlane skrev:
De har såklart bil eftersom det blir ännu besvärligare utan bil.J JohanLun skrev:
Jag har väl tidigare i tråden postat exempel på skillnaden i restid mellan t.ex. Vallentuna och Kista, kollektivt respektive med bil. Och en del kanske är hantverkare som tar arbetsbilen hem.
Ett vettigt obromsat släp drygt 12-15 tusen nytt. Fördelat med 10-15 år ?P Pin skrev:
På de flesta sportbilar kan du ha drag med =) Mötte en supra mk2 med husvagn igår.
Jodå, just Vallentuna och Kista hör till mina hoods, då jag ibland har ärenden där och bor ungefär i mellan... Nu håller jag inte på och småladdar här och var om det inte behövs, men om man bor eller besöker någon av dessa är jag rätt säker på att det finns både laddare och snabbladdare att nyttja.N Nerre skrev:
Sålänge en elbil räcker för den range man behöver och man har identifierat ställen att ladda på så är den mycket enklare. Min fru pluggar i kabeln utan problem. När det var frågan om att tanka bilen så satt det väldigt långt inne, hon har nog i snitt inte ens tankat en gång per bil vi haft.
Och sådan skillnad i körbarhet, fossilbilar känns verkligen mycket äldre att köra.
Jag upplever att det finns några olika "grova" generationer på bilar som jag haft under min livstid.
Konstruerade på 60-tal, roliga och snygga men rätt usla bilar, redan gamla när jag tog körkort men jag har haft och har kvar ett par. En pärs att köra mer än 20 mil.
...70-80-tal, typ volvo 240 eller SAAB 900 - bilar man kan åka långt och hyfsat bekvämt och säkert i.
...90-00-tal, riktigt komfortabla bilar, tex SAAB 9000, 850, V70n Saab 9-5 - man färdas med lika bra komfort som en ny bil idag (tex en Passat) och antisladd, airbags, krockzoner gör dem fortfarande hyfsat säkra.
...2010-tal - intåg av radar, lane departure, navigation och integration av alla system i bilen samt avancerade system för avgasrening - inte bekvämare eller speciellt mycket bränslesnålare än tidigare generation. El och autonomi har inte slagit igenom.
...2020-tal - semiautonoma med elektisk drivlina, rappa, ekonomiska, zero-emission (visst, Tesla hade detta under tidigt 2010-tal).
Vad nästa revolution blir vet jag inte, jag tror det är långt kvar till helautonoma bilar. Min tro är att vi kommer ha ungefär samma bilar om 10 år men med skillnad att range och tillförlitlighet ökar och priset minskar.
Men, jag håller med om att man just nu antingen får slanta upp för en jäkligt dyr elbil, eller göra som jag gjorde, skaffa en liten en och ha en backupfossil för de uppdrag den inte klarar. Om 5 år är jag rätt säker på att både laddplatser är utbyggda, att det finns en hyfsat utbud av prisvärda begagnade elbilar som passar hyfsat många behov och att nya elbilar med bra range och lastmöjligheter kommer finnas i större urval och till bättre pris.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 911 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 911 inlägg
Hittar du ett enda inlägg i den här tråden som ens påstår att elbil passar för alla?N Nerre skrev:
Det vi försöker säga är att elbil troligen fungerar för många även för många av skeptikerna, dock inte alls. Man måste dock vara beredd på att acceptera förändringar. Har man svårt för att acceptera förändringar blir det extra svårt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Nu vet jag ju inte var och hur du bor, men Västernorrland sträcker sig såvitt jag förstår från Ö-vik i norr med 33.000 i tätorten (alltså under min gräns för mellanstor stad på 50.000) med publika laddare på åtta ställen till Sundsvall i söder med 59.000 i tätorten och ett 25-tal laddplatser.Alfredo skrev:
Men precisera gärna om det inte känns för privat hur du bor i förhållande till laddmöjligheter och hur stor uppoffringen skulle vara att regelbundet, men inte dagligen ladda offentligt nära bostad eller jobb.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Du hittar på och lägger ord i andras mun. Det är en rätt oförskämd debatteknik.A ArneTW skrev:Så det finns inga lägenheter i städer med mindre än 50k invånare? och finns de så behöver man inte bry sig?
Det finns många lägenheter på ställen med mindre än 5k invånare...
Nej. Alla som bor i hyreslägenheter är inte fattiga...
Men fårståelsen för andras problem/utmaningar är ju skrämmande låg.
"Har du inte råd med elbil kan du ju ta tunnelbanan"
Lösningen på kapital/laddningsproblem är leasingbilar...? ja jävlar.
/ATW
Det är klart att det finns lägenheter även i mindre orter, men nej, många är de faktiskt inte, relativt sett. Ju mindre ort, desto fler villor. Så ska vi prata omställning och bulk är det de större orternas lägenhetsboende som gör skillnad.
Det innebär inte att vi ska ignorera se lägenhetsboende i småorter, nen väl att vi får acceptera att de är en liten delmängd.
Enfalden att låtsas som att tunnelbanan är en lösning på problemet får stå för dig själv. Ingen hävdar något sådant, så gör dig inte dummare än du är.
Ja, leasing gör att fler har möjlighet att få tillgång till dyra bilar. Det är inte en lösning på laddfrågan, men absolut en påverkande faktor på kapitalfrågan.
Då jag inte har en elbil har jag väldigt dålig koll på var laddmöjligheter finns i förhållande till min bostad och hur dessa laddmöjligheter fungerar avseende laddtid, parkeringstid, väntetid, upptagengrad, kostnad med mera. Har med andra ord svårt att precisera.Nötegårdsgubben skrev:
Då jag inte har laddmöjlighet på min normala parkeringsplats skulle jag behöva en laddmöjlighet inom promenadavstånd där jag "alltid" fick plats och kunde stå över natten och ladda till rimlig totalkostnad för att inte tycka att det var för opraktiskt.
Finns en sådan laddmöjlighet så visst kunde bilen stå där säg en natt i veckan och jag fick en extra promenad i samband med det. Tyvärr tror jag inte det finns ännu, men det kommer säkert. Det jag inte tycker skulle fungera är att exempelvis ställa bilen en promenad hemifrån och behöva hämta den "exakt två" timmar senare för det skulle i praktiken "förstöra" en kväll i veckan och vara för stor uppoffring.
Men med risk att låta som en papegoja. Jag tror att för att elbil ska "slå" bland lägenhetsboende måste laddmöjlighet finnas på deras normala P-platser. Och ja, jag vet att bor man inom tullarna i Stockholm har man ofta ingen normal egen P-plats och jag har själv jagat gatuparkering många kvällar där. Min bakgrund som lägenhetsboende i mindre städer är dock en annan och den är att jag alltid (bortsett från en kort period som min psykolog förtvivlat försöker få mig att glömma) har haft en egen parkering "ihop" med lägenheten, så det är mina huvudsakliga referensramar för vad som är normalt.
Jag misstänker många BRF med "egen parkering" kommer sätta upp laddare, men det handlar väl om hur många i BRF som skaffar elbil.
För de som beställer en "förmånsbil" idag, finns nåt annat alternativ än el egentligen (om man vill göra ett rationellt ekonomiskt val)?
För de som har en miljöprofil och ett miljötänk, hur många har inte övervägt el som sin nästa bil?
För de som kör väldigt många mil per år, hur många har inte räknat på vad kostnaden skulle vara om man körde på el?
Visst finns -väldigt- många befintliga bilar kvar och eftersom bilar väl i snitt lever lite drygt 10 år (15?) så kommer omställningen ta ett tag. Men långsamt ändras världen, senaste två åren har mycket hänt - framförallt hur många som jobbar hemifrån. Senaste 10 åren har det som Jonas Birgersson mfl trodde på för 20 år sen - att vi handlar både kläder och biljetter från internet. Rätt lite händer över en natt, men på 5-10 år kan mycket hända. Krig, kriser och katastrofer kan accelerera så det som normalt tar 5-10 år händer på bara nåt år också.
För de som beställer en "förmånsbil" idag, finns nåt annat alternativ än el egentligen (om man vill göra ett rationellt ekonomiskt val)?
För de som har en miljöprofil och ett miljötänk, hur många har inte övervägt el som sin nästa bil?
För de som kör väldigt många mil per år, hur många har inte räknat på vad kostnaden skulle vara om man körde på el?
Visst finns -väldigt- många befintliga bilar kvar och eftersom bilar väl i snitt lever lite drygt 10 år (15?) så kommer omställningen ta ett tag. Men långsamt ändras världen, senaste två åren har mycket hänt - framförallt hur många som jobbar hemifrån. Senaste 10 åren har det som Jonas Birgersson mfl trodde på för 20 år sen - att vi handlar både kläder och biljetter från internet. Rätt lite händer över en natt, men på 5-10 år kan mycket hända. Krig, kriser och katastrofer kan accelerera så det som normalt tar 5-10 år händer på bara nåt år också.
Man brukar säga att medellivslängden på en svensk bil är 17 år. Men snittåldern på alla bilar i Sverige är lite drygt 10 år, så det finns en hel del bilar som är äldre än 17 år kvar på vägarna (med tanke på rekordförsäljningarna innan pandemin).J JohanLun skrev:Jag misstänker många BRF med "egen parkering" kommer sätta upp laddare, men det handlar väl om hur många i BRF som skaffar elbil.
En liten delmängd som kan ignoreras.Nötegårdsgubben skrev:
Du hittar på och lägger ord i andras mun. Det är en rätt oförskämd debatteknik.
Det är klart att det finns lägenheter även i mindre orter, men nej, många är de faktiskt inte, relativt sett. Ju mindre ort, desto fler villor. Så ska vi prata omställning och bulk är det de större orternas lägenhetsboende som gör skillnad.
Det innebär inte att vi ska ignorera se lägenhetsboende i småorter, nen väl att vi får acceptera att de är en liten delmängd.
Enfalden att låtsas som att tunnelbanan är en lösning på problemet får stå för dig själv. Ingen hävdar något sådant, så gör dig inte dummare än du är.
Ja, leasing gör att fler har möjlighet att få tillgång till dyra bilar. Det är inte en lösning på laddfrågan, men absolut en påverkande faktor på kapitalfrågan.
Angående tunnelbanecitatet är det inte mitt eget utan ett välkänt vandringscitat från en Stockholmspolitiker... men jag förstår att det är svårt ibland.
Du kommer aldrig med egna förslag om hur problemen kan lösas utan bara hur duktiga ni är i villaförorten och att övriga får skärpa till sig.
Tar inget ansvar för att ni totalt sett är värst för klimatet med semesterresor/sommarstugor/båtar mm. Sedan vill ni känna er klimatsmarta när ni köper en Tesla till och anklaga alla som anmärker på er förljugenhet för avundsjuka.
/ATW
Skogsägare
· 23 231 inlägg
Nej, men man börjar inte nödvändigtvis med att lösa de svåraste problemen. Tekniken blir billigare och billigare, och efterfrågan större och större. Det gör att även orter med ett fåtal lägenhetsboende kommer att lösas, men det är naivt att tro annat än att det kommer ta längre än i mer tätbebyggda områden.A ArneTW skrev:
Svårt och svårt. Du skriver något inom citattecken och utan källa som låter som en skröna eller en ironisk kommentar och som i alla fall inte jag hört. Varför skulle jag anta att det är ett verkligt citat eller låta mig associeras med så uppenbar enfald?A ArneTW skrev:
Jag bor i lägenhet, inte villa. För övrigt tycker jag att jag rätt ofta skriver om hur jag bedömer att marknaden kommer att lösa det här. Det finns i mina ögon inget revolutionerande att bidra med där. Efterfrågan ökar och även utbudet. Marknaden fungerar.A ArneTW skrev:
Som sagt, du har gissat fel om hur jag lever och vad jag tycker. Om du läste mer och antog mindre skulle vi slippa det.A ArneTW skrev:
Din tro på "Marknaden" är betryggande...Nötegårdsgubben skrev:
Nej, men man börjar inte nödvändigtvis med att lösa de svåraste problemen. Tekniken blir billigare och billigare, och efterfrågan större och större. Det gör att även orter med ett fåtal lägenhetsboende kommer att lösas, men det är naivt att tro annat än att det kommer ta längre än i mer tätbebyggda områden.
Svårt och svårt. Du skriver något inom citattecken och utan källa som låter som en skröna eller en ironisk kommentar och som i alla fall inte jag hört. Varför skulle jag anta att det är ett verkligt citat eller låta mig associeras med så uppenbar enfald?
Jag bor i lägenhet, inte villa. För övrigt tycker jag att jag rätt ofta skriver om hur jag bedömer att marknaden kommer att lösa det här. Det finns i mina ögon inget revolutionerande att bidra med där. Efterfrågan ökar och även utbudet. Marknaden fungerar.
Som sagt, du har gissat fel om hur jag lever och vad jag tycker. Om du läste mer och antog mindre skulle vi slippa det.
Vilka skatter och stöd ska vi ta bort först?
Att vi ska satsa skattepengar för att stötta det lättaste och ge gemensamma medel till det som "marknaden" lättast skulle räkna hem och sköta själv.
Medans vi bara ska använda piskan med högre skatter där "marknaden" aldrig kommer hitta någon ekonomi att dyka upp.
Då du inte verkar bo i en villa lär du ha ett par tre apotek inom promenadavstånd.
Att du inte ser problemet är sorgligt.
/ATW