Att köpa en elbil innebär en omställning och en beteendeförändring. Inte en gigantisk sådan, men ändå. Man Måste inte göra saker på exakt samma sätt som man gjort förut.

Vissa beteendeförändringar gör dessutom livet bättre. Jag saknar t ex inte att åka och tanka för 1500 spänn. Eller att lämna in bilen för årlig service och betala 8000 spänn per bil för olje-/filterbyte och annat trams. Det är väldigt bekvämt att bara stoppa i sladden när man kommer hem och slippa mackbesöken.
Sedan så känns det förstås bra att bidra till minskade utsläpp.

OK, jag kan inte köra 75-100 mil nonstop utan att stanna med min bil. Men det gjorde jag inte tidigare heller, i ärlighetens namn. Ja, det är irriterande med diverse taggar/appar. Men det är ett minimalt problem som dessutom bara uppträder på långresor. Laddar ju hemma mer än 95% av tiden.

Leveranstiden på elbilar är frustrerande för de som vill byta nu. Och nej - det finns (ännu) inte många kombibilar att välja på. Men det kommer fler modeller hela tiden och även billigare alternativ. Begagnatmarknaden är inte mogen än, det är helt enkelt brist på begade elbilar. Men även detta kommer lösa sig med tiden.
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Att köpa en elbil innebär en omställning och en beteendeförändring. Inte en gigantisk sådan, men ändå. Man Måste inte göra saker på exakt samma sätt som man gjort förut.

Vissa beteendeförändringar gör dessutom livet bättre. Jag saknar t ex inte att åka och tanka för 1500 spänn. Eller att lämna in bilen för årlig service och betala 8000 spänn per bil för olje-/filterbyte och annat trams. Det är väldigt bekvämt att bara stoppa i sladden när man kommer hem och slippa mackbesöken.
Sedan så känns det förstås bra att bidra till minskade utsläpp.

OK, jag kan inte köra 75-100 mil nonstop utan att stanna med min bil. Men det gjorde jag inte tidigare heller, i ärlighetens namn. Ja, det är irriterande med diverse taggar/appar. Men det är ett minimalt problem som dessutom bara uppträder på långresor. Laddar ju hemma mer än 95% av tiden.

Leveranstiden på elbilar är frustrerande för de som vill byta nu. Och nej - det finns (ännu) inte många kombibilar att välja på. Men det kommer fler modeller hela tiden och även billigare alternativ. Begagnatmarknaden är inte mogen än, det är helt enkelt brist på begade elbilar. Men även detta kommer lösa sig med tiden.
Tror du satte fingret på det som ställer till det för många, kombimodeller, och åtminstone för mig.(y) Har kollat på XC40 recharge och den blir för trång där bak.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Intressant. Störst andel i Jämtland. Även Västernorrland och Norrbotten har höga siffror. Detta trots att man så ofta får höra att det inte går i Norrland...
Jag vågar nästan slå vad om att de flesta av de som köper elbil i Norrland har minst en till bil, som inte är elbil. Har man två bilar är det inte lika stort problem att byta ut den ena.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Med tanke på inläggen här och i flera andra diskussionsforum om elbilar så kör svenskarna med släp ungefär 9 gånger av 10. Ute på vägarna så är andelen släp däremot minimal.
Vilka tider på dygnet och vilka vägar baserar sig den observationen på? Det kan ju vara så att de som kör med släp gör det på vägar och tider som inte matchar med när du kör.

T.ex. kan jag tänka mig att många som tävlar med hästar kör hemifrån klockan 6 på lördag morgon, folk som kör till återvinningen ligger inte i flera timmar på motorväg utan det är en tripp på småvägar under en timme på helgen osv.

Det är inte antalet mil eller hur länge man ligger på vägarna som är kruxet här, det antalet användningstillfällen.
 
N Nerre skrev:
att de flesta av de som köper elbil i Norrland
Nu är Norrland 60 procent av Sveriges yta och det är helt olika förutsättningar att bo i ett villaområde i Umeås utkant eller i lappmarken 10 mil från närmaste mack. Känns som väldigt många i dessa sammanhang använder termen Norrland som om de tror att det på något sätt råder likartade förhållanden i hela Norrland men det gör det verkligen inte.

Ett villaområde i Umeå skiljer sig inte nämnvärt på något sätt från ett liknande område i Täby eller Malmö och lämpligheten med en elbil torde heller inte skilja sig rent generellt.
 
Redigerat:
  • Gilla
TRJBerg och 7 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Vissa beteendeförändringar gör dessutom livet bättre. Jag saknar t ex inte att åka och tanka för 1500 spänn. Eller att lämna in bilen för årlig service och betala 8000 spänn per bil för olje-/filterbyte och annat trams.
Jag kan förstå att du inte saknar det, själv har jag aldrig gjort nån av de där sakerna så för mig blir det liksom inte samma motivation att slippa göra nåt jag aldrig gjort...
 
Alfredo Alfredo skrev:
Ett villaområde i Umeå skiljer sig inte nämnvärt på något sätt från ett liknande område i Täby eller Malmö och lämpligheten med en elbil torde heller inte skilja sig ren generellt.
Förutom att elen kostar en tiondel så mycket...
 
  • Gilla
  • Haha
sunnis och 4 till
  • Laddar…
P
D djac skrev:
Du räknar fel på dina 60 spänn
Ja jag räknar inte med oljan. Den är försumbar så du kan lägga på nån enkel krona. Bytte olja idag. Det kostade 5,3 liter olja, plugg, packning och ett oljefilter ;) Så exakt 785 kr som ska fördelas över årets mil.

Vi höjer till 80 kr i ren förbrukning.
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
D
A AndersS skrev:
Tror du satte fingret på det som ställer till det för många, kombimodeller, och åtminstone för mig.(y) Har kollat på XC40 recharge och den blir för trång där bak.
Verkar som att kombifenomenet är på väg bort, Mercedes slutar tex helt med kombi om några år, misstänker att det är SUV-liknande modeller i olika storlekar som ersätter.
 
  • Ledsen
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Mer kombi på gång:
VW ID Space Vizzion
[länk]
Nu börjar vi närma oss något, vet i tusan att om jag håller mig lite lugn och kanske redan om 2-3 år kan byta utan att behöva göra någon förändringar i hur jag använder bilen samt utifrån att vi kommer att ladda hemma/fritidshuset.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
P
J jocke31 skrev:
Naturligtvis har alla olika behov. Någon behöver dragkrok, fine. Det finns f ö massor av elbilar med dragkrok, vissa kan dessutom dra tungt. Jag själv har haft dragkrok på mina två förra bilar, vilken jag hade användning för knappt 1 gång per år. Så jag hoppade över installation av dragkrok på min nuvarande bil för 12 000 kr då jag inte tyckte det var värt kostnaden.

Gällande byggvaror o dyl så är kostnaden för hemleverans väldigt låg. Dessutom slipper man släpa själv. Och så många altaner och friggebodar bygger jag inte heller per år.

Kan inte för mitt liv komma på när jag senast behövde släp för att åka till ÅVC. Löv, grenar och kvistar lägger vi i komposten och så många gigantiska träd sågar vi inte ned per år. Men det är klart - vår tomt är bara ca 1500 kvm. Jag förstår att behovet är större om man har några hektar tomt. Vi slänger inte vitvaror speciellt ofta, så det är ett obefintligt problem. Sist vi bytte diskmaskin så köpte vi till att de som levererade och installerade den ny tog med den gamla. Kostade 700 kr och vi slapp bära.

Vi har ju inte veduppvärmt hus, men hade det på landet förut. Då betalade vi 700 kr/m3 för hemlevererad, färdigkapad ved. Tycker inte det är så dyrt.

När vi hade båt förut så anlitade vi båttransport när vi behövde flytta på den vid något tillfälle, dvs lastbil + kran. 2 ton båt är ändå inget jag vill köra omkring med på släp. Dessutom räcker inte mitt B-körkort till för ekipage tyngre än 3500 kg.

Om vi köper något som inte går in i backluckan på bilen (mycket ovanligt) så beställer vi hemleverans.

Sist jag behövde köra större mängd bohag så hyrde jag en lastbil på OK några timmar. Rymde 18 m3 och kostade ca 1500 kr. Men det är sällan det behovet finns.

Men återigen - det är ju upp till var och en att avgöra hur behovet ser ut. Om du behöver dragkrok så skaffa en bil med det - t ex elbil. Numera finns ju en del elbilar som får dra både mer och mindre. Tipset i så fall är att kolla här: [länk]

BMW iX Och Tesla Model X är väl de som får dra över 2 ton, men över 1500 kg finns det rätt många som klarar.
Min tomt är bara på 1700, men jag har ingen lust att lägga allt trädgårdsavfall i nån hörna som är synlig. Blir som sagt lätt 50 säckar på hösten, och denna våren har det blivit iallafall 10 till plus ett stackars träd som gav sig med den tunga snön. Utöver det så tillkommer en del när vi rensar vallarna som går runt hela tomten.
Sen tillkommer ju den tvungna årliga rensningen av växtlighet som drar sig ut på gc väg, ett släp bara där eller 2 =)
Sen kommer det då och då beskärning av träden, blir väl en 10-15släp på det. Men det funkar jättebra, de är kul att hålla iordning.

Men dyker de upp en 5 sitsig pickup som är bekväm blir de nog det som andrabil =)
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
D djac skrev:
Verkar som att kombifenomenet är på väg bort, Mercedes slutar tex helt med kombi om några år, misstänker att det är SUV-liknande modeller i olika storlekar som ersätter.
Och då lanserar VW en elbilskombi.;)
Kommer Volvo med en kombi som passar så får gärna Mercedes avveckla och låta de andra tillverkarna få den marknadsdelen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Är du fattig lägenhetsboende med transportbehov låter det tämligen dyrt med fossilbil.
Tur nog är ju de flesta lägenheter i områden med kollektivtrafik, så det låter som ett gott alternativ för de flesta i den kategorin.
(Läs igen. *de flesta*, inte alla. Det finns givetvis *någon* där som ska pendla 80 mil med släpvagn på oregelbundna tider)
Man blir ju lite mörkrädd när någon säger att "kollektivtrafik" är ett fullgott alternativ för lägenhetsboende... Men visst var det någon som pratade om tunnelbana om man inte hade bil.

Ja det är dyrt med bil. och många vill göra det dyrare för att verkligen klämma åt de mindre bemedlade i lägenheter.

Jag tycker själv det skulle finnas en personlig energiskatt på allt.
Skattefritt upp till lämplig nivå sedan en progressiv skatt uppåt.

/ATW
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.