1 822 370 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Än så länge är ju elbilen inte ett vettigt för boende i hyreslägenheter...
Även de flesta andra lägenheter har problem med laddningen.
Elbilen är ju ett excellent val för boende i villaförorten.
Jag blir ofta fascinerad av att så många har så svårt att sätta sig in i andras situation.
Men ska vi inte hitta på fler stöd för villaboende då räntorna verkar vara på väg upp...
/ATW
Även de flesta andra lägenheter har problem med laddningen.
Elbilen är ju ett excellent val för boende i villaförorten.
Jag blir ofta fascinerad av att så många har så svårt att sätta sig in i andras situation.
Men ska vi inte hitta på fler stöd för villaboende då räntorna verkar vara på väg upp...
/ATW
När jag har frågat VW säljaren så har svaret varit NEJ, taklast är inte tillåtet på ID3 eller Born.Johannes Carlsson skrev:
Sen vet jag att det har sålts andra elbilar som, med normalviktiga passagerare på alla platser i princip inte får lasta nåt alls, även om de är tillåtna för en (liten) last på taket och har ett generöst utrymme i bagaget. Vad som går och får plats är inte samma sak som vad som är lagligt och tillåtet. Sen kanske risken att "åka fast" är minimal. Om jag hade valt en ID3 så hade det varit via jobbet, då äger man inte bilen själv och därmed skulle jag dra mig för att sätta på taklast om bilen inte är avsedd för det. Vore det en ett par år gammal privatägd bil kunde man kört på.
Det här inlägget kan vara av intresse utifrån en ny tillverkare. Däremot att lägga till "Men den klassiska svennefrågan är ju som vanligt - ”Har den dragkrok och hur mycket får den dra?”J jocke31 skrev:
Hade det inte varit trevligare att beskriva vad som är bra med den bilen, men t.ex. kan den inte fås med dragkrok.
Acceptansen är total, men att vi ofta ligger så pass långt från den "homo economicus" som vi ändå förväntas vara, slutar aldrig att förbrylla mig.A AndersS skrev:Är nog bättre att acceptera att vi har olika åsikter och värderar saker olika, någon vill ha en dragkrok alltid tillgänglig eller en liten bil som är lättparkerad till lägsta pris, Grannen får välja precis vad som helst utan att jag ifrågasätter deras val.
Våra barn är utflugna, men det sitter ju en stor hund/ar där bak och har gjort så i 35 år, ok inte samma
Vart ska man lasta, kanske på en ...................
Ska tilläggas att jag förr i tiden var väsentligt mer känslostyrd gällande bilar än jag är idag, så jag kan till viss del förstå fenomenet.
Ekonomi är både en realitet och något mycket subjektivt, är inget konstigt.D djac skrev:
Så en "homo economicus" existerar inte mera än i våra egna värderingar.
Jag kan tänka mig betala x pengar för en elbil om den uppfyller mina krav och utifrån min bekvämlighetsnivå som också har ett värde. Eller helt avstå och rulla vidare med befintlig x år utifrån att i mina kalkyler finns faktiska kostnader men också bekvämlighet som du själv bara kan sätta ett pris på.
Antar att du tillhör underrasen Homo Economicus Rikus och inte Homo Economicus fattus.D djac skrev:
Jag skulle vilja höra dina idéer för fattiga lägenhetsboende med transportbehov...
Flytta och bli rik? Eller vadå?
/ATW
Det var faktiskt jätteroligt, uppskattas, ja globalt sett så tillhör vi alla den första kategorin!A ArneTW skrev:
https://givingwhatwecan.org/
Är du fattig lägenhetsboende med transportbehov låter det tämligen dyrt med fossilbil.A ArneTW skrev:
Tur nog är ju de flesta lägenheter i områden med kollektivtrafik, så det låter som ett gott alternativ för de flesta i den kategorin.
(Läs igen. *de flesta*, inte alla. Det finns givetvis *någon* där som ska pendla 80 mil med släpvagn på oregelbundna tider)
Du bor bra då.J jocke31 skrev:Med tanke på inläggen här och i flera andra diskussionsforum om elbilar så kör svenskarna med släp ungefär 9 gånger av 10. Ute på vägarna så är andelen släp däremot minimal.
När fossilbilsägare beskriver sina behov så får man lätt intrycket av att den genomsnittliga svenska bilägaren minst en gång i veckan behöver köra 1,5 ton sten/ved. Eller en häst eller båt.
Här har de senaste 6-7 veckorna på helgerna varit fullsmockat med släp till och från tippen, till bygghandlar och dylikt.
Tänk om alla vi som körde till tippen skulle hyra bil och släp. Då får ju biluthyrningsfirmorna köpa in massor av bilar för 7-800 tusen och släp för ett par hundra tusen.
Jävligt logiskt att vi andra då köpt bilar för 4-500 tusen men måste hyra bilar för ett par tusen med släp
Plus att vi som bor utan uthyrningsfirmor måste lägga massa mil och timmar på att hämta de där ekipagen, och uthyrningsfirmorna måste ha parkering för sina egna och våra bilar.
Fasen va dyrt allt blev
Testa Tiptapp, du kommer bli förvånadRkarlsson skrev:Du bor bra då.
Här har de senaste 6-7 veckorna på helgerna varit fullsmockat med släp till och från tippen, till bygghandlar och dylikt.
Tänk om alla vi som körde till tippen skulle hyra bil och släp. Då får ju biluthyrningsfirmorna köpa in massor av bilar för 7-800 tusen och släp för ett par hundra tusen.
Jävligt logiskt att vi andra då köpt bilar för 4-500 tusen men måste hyra bilar för ett par tusen med släp
Plus att vi som bor utan uthyrningsfirmor måste lägga massa mil och timmar på att hämta de där ekipagen, och uthyrningsfirmorna måste ha parkering för sina egna och våra bilar.
Fasen va dyrt allt blev![]()
![]()
Och här har de lokala EPA/A-traktor kidsen kommit på att det är en bra affär att annonsera i de lokala facebook-grupperna och köra runt med släp och hämta skrot hos folk som de sedan kör till tippen med. Attans smidigt och de får lite soppa-pengar, då det inte finns särdeles många eldrivna A-traktorer än tyvärr.D djac skrev:
...återigen så handlar det ju om vad man har för behov... Vi har ibland ett "behov" att köra mer än 4 passagerare (dvs 5 i bilen) till och från träningar med barnen. Vi har trots detta inte köpt en sådan bil. Istället får någon annan ta de körningarna alternativt så får två föräldrar skjutsa. Hade jag haft 4 barn så hade jag givetvis köpt en sådan bil då det behövts för att hela familjen skulle kunna åka samtidigt.
Många har inte behovet att åka mer än 20 mil, mer än 3-4 personer, med släp samt har laddmöjligheter på tomten. Då är ju elbilen ett ypperligt val.
Är man ung och singel så kanske en 2-sitsig sportbil är ett utmärkt val. För andra är den oduglig.
Jag själv behöver köra släp 1-2 gånger i månaden i snitt, under perioder har det varit mycket mer. Att hyra bil för det känns inte vettigt. Men att ha en billig extrabil som även är bra att ha i vissa andra situationer känns som en rimlig lösning som blir billigare än att köra en dyr bil för resten av körningen som nog står för 95% av sträckan vi kör.
Alla som har två bilar hemma, där den ena mest körs lokalt men ändå går många mil, borde räkna på elbil då jag tror detta är det lättaste att ersätta. Små bilar med en range på 15 mil finns begagnat för väldigt lite pengar och är sannolikt en rejäl sparbössa mot motsvarande fossilbilar.
Jag hörde argumentet att "om du köper ny bil, se till att köp en elbil för det påverkar bilparken". Dvs om du köper en beg bil så köp vad som passar bäst för den bilen är redan tillverkad och kommer leva i ett antal år till hursom, men köper du nytt så kommer den bilen leva 10-15 år och då är det bra för planeten med en elbil. Kör man väldigt många mil är det även vettigt med el, så även om man köper beg kan det vara vettigt räkna på elbil. De flesta som köper en fabriksny bil idag och som kör hyggligt många mil och inte har bilen som ett arbetsredskap för att frakta materiel borde kunna räkna hem en elbil.
Många har inte behovet att åka mer än 20 mil, mer än 3-4 personer, med släp samt har laddmöjligheter på tomten. Då är ju elbilen ett ypperligt val.
Är man ung och singel så kanske en 2-sitsig sportbil är ett utmärkt val. För andra är den oduglig.
Jag själv behöver köra släp 1-2 gånger i månaden i snitt, under perioder har det varit mycket mer. Att hyra bil för det känns inte vettigt. Men att ha en billig extrabil som även är bra att ha i vissa andra situationer känns som en rimlig lösning som blir billigare än att köra en dyr bil för resten av körningen som nog står för 95% av sträckan vi kör.
Alla som har två bilar hemma, där den ena mest körs lokalt men ändå går många mil, borde räkna på elbil då jag tror detta är det lättaste att ersätta. Små bilar med en range på 15 mil finns begagnat för väldigt lite pengar och är sannolikt en rejäl sparbössa mot motsvarande fossilbilar.
Jag hörde argumentet att "om du köper ny bil, se till att köp en elbil för det påverkar bilparken". Dvs om du köper en beg bil så köp vad som passar bäst för den bilen är redan tillverkad och kommer leva i ett antal år till hursom, men köper du nytt så kommer den bilen leva 10-15 år och då är det bra för planeten med en elbil. Kör man väldigt många mil är det även vettigt med el, så även om man köper beg kan det vara vettigt räkna på elbil. De flesta som köper en fabriksny bil idag och som kör hyggligt många mil och inte har bilen som ett arbetsredskap för att frakta materiel borde kunna räkna hem en elbil.