1 822 374 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Du behöver absolut inte köra så. Poängen är att det är onödigt att ladda 100 procent eftersom det är effektivare att t.ex. ladda till 90 procent och istället ladda lite tidigare nästa gång istället...A AndersS skrev:För mig ser jag här en krångelfaktor, behöva använda app för att komma till en laddare med "4-10%" kvar och sedan enbart "ladda till 75%". Om detta skulle stämma blir bilden för mig förstärkt att det återstår en del utveckling för att kunna ersätta vår stora fossilbil. Eller är det en mera "intressemetod" för de mest intresserade för att kunna spara lite på ett batteris livslängd och i sådant fall vilken påverkan/effekt får det?
Det handlar alltså enbart om tidsaspekten och inte batteriets livslängd.
Redigerat:
Då valde du nog dåliga tillfällen att ladda.MRLINDELL skrev:
Nu kör jag förvisso hybrid, så snabbladdare är inte aktuellt för mig nu. Men det känns som att lösningarna med appar och taggar (för att starta laddningen) är förlegad ens innan den började.
Redan när jag började köra bil för 20 år sedan kunde jag koppla mitt betalkort till de medlemskap jag hade på OK, Statoil mm.
Jag betalade ju då med samma kort överallt och fick aktuellt medlemspris, det känns spontant mycket smidigare än att man ska ha trettioelva appar..
Kom på att jag har Lidl plus appen också, enbart för att ladda på Lidl när det passar.MRLINDELL skrev:
Jag laddade ner allt möjligt skit i början som "folk" hänvisade till.
Ser man tebax så undrar man om dessa hänvisningar hade elbil.
Har städat undan allt skit och har bara ChargeFinder där jag ställt in "bort med Ionity och Tesla".
Får alla uppgifter jag behöver på bästa sätt.
Har en App från MER och en laddbricka från InCharge kvar. Kanske städar lite här också inför sommaren.
Less is more när det gäller ladd appar. Nu gör man det enklare att betala på Ionity, Cirkle-K m fl laddstationer och tycker det är bra.
Ja att betala. Men det är fortfarande olika taxor beroende på betalkort, blipp, medlemskap, medlemsavgift mm.
De som fogar sig till nya betalsystemet är de absolut dyraste laddställena.
Med det elpris vi hade i vintras var det dyrare att köra elbil än bensinbil.
Nu vår/sommar är det dessa som fortfarande är de dyraste laddställena.
Får man välja på att betala 80:- eller 360:- för att snabbladda så behöver man inte så mycket brains för att förstå att de flesta är intresserade av 80:- för 80%.
Ser det mera som en parkerings app ...
Själv laddar jag för 3:50 på Ionity då jag har ett gratisabonnemang via biltillverkaren i ett år. Fördelen med Ionity är att de har många laddare på samma ställe, och att det går fort. 350 kW för det mesta. Det är inte värt besväret att försöka ladda billigt de få långresor vi gör.MRLINDELL skrev:
Jag laddade ner allt möjligt skit i början som "folk" hänvisade till.
Ser man tebax så undrar man om dessa hänvisningar hade elbil.
Har städat undan allt skit och har bara ChargeFinder där jag ställt in "bort med Ionity och Tesla".
Får alla uppgifter jag behöver på bästa sätt.
Har en App från MER och en laddbricka från InCharge kvar. Kanske städar lite här också inför sommaren.
Less is more när det gäller ladd appar. Nu gör man det enklare att betala på Ionity, Cirkle-K m fl laddstationer och tycker det är bra.
Ja att betala. Men det är fortfarande olika taxor beroende på betalkort, blipp, medlemskap, medlemsavgift mm.
De som fogar sig till nya betalsystemet är de absolut dyraste laddställena.
Med det elpris vi hade i vintras var det dyrare att köra elbil än bensinbil.
Nu vår/sommar är det dessa som fortfarande är de dyraste laddställena.
Får man välja på att betala 80:- eller 360:- för att snabbladda så behöver man inte så mycket brains för att förstå att de flesta är intresserade av 80:- för 80%.
BTW, vi har laddat för 1,31 kr/kW hela vintern inkl. moms, skatt och elnät. Fast elavtal, samma pris dygnet runt. Det var definitivt inte dyrare än att tanka diesel för 25 kr/l.
Vi borde försöka döda denna relativt oviktiga utvikning i tråden, och jag känner att det är jag som är skyldig, då det var jag som började nämna att laddeffekten går ner i slutet av laddningen.J jocke31 skrev:
Det som är sant är att den gör det garanterat när det laddas med hög effekt kontra ett litet batteri.
När och om det händer beror alltså på både bilen och vad man laddar med.
Det kan nog hända även vid hemladdning om bilen har en kraftig ombordladdare.
Där jag råkade starta detta sidospår var att jag replikerade ett inlägg med en tabell över laddtider för hemmaladdning med effekt mellan 3,7kW och 22kW, och 22kW är nog tillräckligt hög laddeffekt att många bilar kommer dra ner effekten lite i slutet.
Men detta ska nog mest ses som rent teoretiskt och akademiskt, ty en bil med kraftig ombordladdare har nog alltid ett stort batteri, så i realiteten är detta egentligen aldrig något problem, det handlar om att man åker iväg med 98% av batteriet istället för 100% ifall man laddar exakt efter tiden enligt tabellen - TYP.
Sen snabbladdning ute på vägarna är ju en annan sak, där börjar nog många bilar dra ner laddhastigheten märkbart redan runt 80%, så det kan vara vettigt att stoppa laddningen någonstans där och åka vidare, det blir kanske en snabbare långresa att lägga in ett laddstopp till där det går fort att få in kWh-arna.
Så mitt förslag är att skippa det jag skrev om att tiderna blir lite längre pga minskad laddeffekt när man laddar hemma, vid hemmaladdning är det inget praktiskt problem, utan bara en teoretisk möjlighet som inte påverkar praktiskt.
Men däremot är något att tänka på vid superladdare längs vägarna, där blir det oeffektivt att vänta in 100% laddning, utan bättre att dra vidare innan.
Skulle bli ett spännande kassaflöde om man var tvungen att betala med app i telefonen på JulaD djac skrev:Jag kan inte låta bli att tänka, what's new.. , Club Clas, Kjell & Co, ICA, Stadium, Jula, Preem, den prismedvetne har säkert medlemsskap i flera av dessa redan, trots att de alla accepterar bankkort. Får känslan av att detta bara är del av vissas anpassningssvårigheter, varför blir ett stamkundsprogram ett problem när man ska tanka el medan det är helt naturligt när man ska tanka diesel?
Jo, jag vet att det förekommit historier där man inte lyckats ladda men vi som varit med några år har säkert själva drabbats av problem på den vanliga macken också.
Att man har medlemspriser och abonnemang är ju en sak, men att inte kunna erbjuda ett sätt att genomföra en simpel betaltransaktion utan avtal med ett vanligt Visa/Mastercard/Amex osv är mycket dåligt.
Nu verkar ju som att det blir rättning på det. Plug and charge är ju även på gång även om det är 10år sent.
Tvärtom, ekonomin ställer på det stora hela över "aaS", as-a-Service, allt mer säljs i abonnemangsform, biltvätt, bilar, kontaktlinser, musik, TV-innehåll, osv, däremot är det nog riktigt att trenden med att bindningstider väljs bort ökar, folk röstar med fötterna och kunder kan försvinna från en månad till en annan.MRLINDELL skrev:
Skulle inte förvåna mig om just laddabonnemang kommer öka, det verkar ju idealiskt för detta.
Betalar redan "med app i telefonen på Jula", det var längsedan det skiftet hände. Självklart kan de erbjuda kreditkortsbetalning men jag misstänker att det framöver kommer vara så ofördelaktigt att man inte väljer det. Ungefär som vi har det på Öresundsbron, kör du mer än en gång så är det lika bra att bli "stamkund".sunnis skrev:
Skulle bli ett spännande kassaflöde om man var tvungen att betala med app i telefonen på JulaVilket kaos.
Att man har medlemspriser och abonnemang är ju en sak, men att inte kunna erbjuda ett sätt att genomföra en simpel betaltransaktion utan avtal med ett vanligt Visa/Mastercard/Amex osv är mycket dåligt.
Nu verkar ju som att det blir rättning på det. Plug and charge är ju även på gång även om det är 10år sent.
Fördelen med bundna abonnemang är ju när det händer saker i omvärlden som påverkar priset. I vintras var det ju ett jv-la gnäll om elpriserna, vi betalade glatt 70 öre/kWh (SE3) och kunde ladda bil, diska, tvätta och värma upp huset när vi ville på dygnet. Dessutom den tiden på året som står för merparten av förbrukningen.MRLINDELL skrev:
Nu stiger boräntorna, vi har bundet på 0,95% ränta. Rätt svårt att få den dealen på banken idag, skulle jag säga.
Ja, historiskt sett absolut. Men i vintras not so much gällande elpriser. Vi har alltid haft rörliga räntor på bolånen tidigare, men band dem i slutet på 2020. Visade sig bli en bra affär. Tror inte så många bedömare tror på fallande räntor de närmsta åren. När jag kollar vår bank nu så får jag erbjudande om 1,62% ränta på rörligt lån. Och vi har alltså 0,95% bundet.Alfredo skrev:
Det har i alla fall varit tekniskt möjligt även på OK. Jag hade det själv en period. Dock arbetade jag också på OK när jag skaffade det.Alfredo skrev:
I brist på plug-and-charge känns det som en mycket smidigare (för kunden) lösning än olika appar eller taggar för att verifiera medlemskap.