1 822 395 läst ·
27 239 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Nu kanske jag har en bil innan sommaren.
Hittade en id3 som någon hoppat av på och har garanterad produktion nästa vecka =)
Opeln blev katastrof, från leverans i juni så ändra de till november utan att ens yppa något för oss som beställt bilar.
Så opeln vågade jag inte chansa på att få i år.
Hittade en id3 som någon hoppat av på och har garanterad produktion nästa vecka =)
Opeln blev katastrof, från leverans i juni så ändra de till november utan att ens yppa något för oss som beställt bilar.
Så opeln vågade jag inte chansa på att få i år.
Det handlar väl mer om att jag ser en laddplats inte som en parkering utan som en påfyllnadsplats.Nötegårdsgubben skrev:
Tretimmarsparkering tycker jag är ett elände. Inte nödvändigtvis ur ett laddperspektiv, men ur ett parkeringsperspektiv. I Stockholm är det så på de flesta trefasladdare dagtid, vilket gör att platserna är obrukbara som parkeringsplatser en arbetsdag.
Det är inte så att jag inte förstår varför, men när destinationsladdare inte kan användas som sådana blir det ett problem. Hade hellre sett att det var högre parkeringstaxa på dessa än att de inte går att stå vid en arbetsdag.
Har man många destinationsladdare så kan man ju tillåta längre parkeringstid på dem. Finns bara ett fåtal så får man faktiskt gå ut och flytta på bilen.
På jobbet har vi vanliga shukouttag och ett kösystem. Innebär att kommer jag fem i nio hamnar jag sist i kön. Om jag sen flyttar bilen på lunchen, så hamnar jag sist i kön igen. Och får inte ladda alls. Och för att få in de 5 mil jag har till jobbet måste man ha mer än 4h. Svårigheten är att förstå om man vill stå länge och ladda långsamt eller om man vill boosta på max det går och stå kort. Har man kort parkeringstid bör man ha full krydda in hela tiden. Ofta är väl tillgången på el det som begränsar, inte själva stolpen, så om man vill ha 8h parkeringar med 22kwh laddare är det väl bara att sätta en lastbalanserare och bygga 10 platser istället för 2, sen får folk ladda långsammare och man tar betalt per kwh istället för per tid. Bäst skulle ju vara en knapp på laddaren (eller i appen) där man väljer hur länge man vill stå. Ska man stå 8h och grannen 1h, så kan ju 8h tilldelas mindre kräm.
"Tyvärr" är väl många platser inrättade som just parkeringsplatser med laddmöjlighet. Grunden i hela konceptet när t.ex. ett köpcentrum erbjuder laddplatser är väl just att det skall locka kunder som kan ladda bilen medan de i lugn och ro handlar, går på restaurang, bio, osv.?J JohanLun skrev:
Nu tycker jag det börjar bli krångligt med elbil.J JohanLun skrev:Det handlar väl mer om att jag ser en laddplats inte som en parkering utan som en påfyllnadsplats.
Har man många destinationsladdare så kan man ju tillåta längre parkeringstid på dem. Finns bara ett fåtal så får man faktiskt gå ut och flytta på bilen.
På jobbet har vi vanliga shukouttag och ett kösystem. Innebär att kommer jag fem i nio hamnar jag sist i kön. Om jag sen flyttar bilen på lunchen, så hamnar jag sist i kön igen. Och får inte ladda alls. Och för att få in de 5 mil jag har till jobbet måste man ha mer än 4h. Svårigheten är att förstå om man vill stå länge och ladda långsamt eller om man vill boosta på max det går och stå kort. Har man kort parkeringstid bör man ha full krydda in hela tiden. Ofta är väl tillgången på el det som begränsar, inte själva stolpen, så om man vill ha 8h parkeringar med 22kwh laddare är det väl bara att sätta en lastbalanserare och bygga 10 platser istället för 2, sen får folk ladda långsammare och man tar betalt per kwh istället för per tid. Bäst skulle ju vara en knapp på laddaren (eller i appen) där man väljer hur länge man vill stå. Ska man stå 8h och grannen 1h, så kan ju 8h tilldelas mindre kräm.
Jag antar att man laddar ner laddoperatörens app, startar den och anger kortuppgifterna en gång? Iallafall funkar min telefon så att jag inte behöver ladda ner en app varje gång jag ska använda den...W witten skrev:
Är man lite förutseende så kan man väl dessutom göra klart allt hemma i sängen innan man åker någonstans?
Det är väl så här, finns det bara 2 elplatser är det viktigt de är tillgängliga. Finns det många platser så är det inget problem. Elplatser med "destinationsladdning" tror jag är det som normalt kommer erbjudas "gratis" vid stormarknader, då det inte kommer vara gångbart att bjuda på el för mer än 5-10 kr när man handlar.
Restauranger utmed vägen kommer säkert erbjuda snabbladdare, men även här gäller ju att tillräckligt många är lediga - behöver man ladda och vill passa på och äta kommer man ju att åka till nästa ställe om det är fullt.
För alla de med små batterier så kommer det vara viktigt att kunna destinationsladda eller snabbladda. Jag funderade på en i3 eller Zoe med lilla batteriet - dålig snabbladdning och kort körsträcka. Då är man mer eller mindre "rökt" om man ska åka längre och inte får tag på en laddare. Då är det idiotiskt att det står folk på de få elplatser som finns utan att ladda.
På tex Kolmårdens djurpark (som vi besöker nån gång om året) finns ingen större mening att ha många snabbladdare. Kanske 2-3 st skulle räcka för de som måste fylla på innan avresa. Att ha 22kw AC laddare med 2h parkering vore idiotiskt då man inte vill gå in och sen ut. Så det rimliga på en sådan plats vore att ha många destinationsladdare, men 11kw kan säkert räcka för de flesta (och de som fortfarande behöver mer får snabbladda).
McDonalds utmed E4 är det inte vettigt med destinationsladdare då folk ju ofta stannar 20-30 minuter, men en tidsgräns på snabbladdare på 30-60 minuter skulle heller inte skrämma bort kunder.
Vad IcaMaxi ska ha, det vet jag inte. Jag tar ofta en timme på mig att storhandla. Med min PHEV fick jag knappt i vad det drog att köra ToR till affären (<1mil) så det kändes rätt meningslöst att ladda, vintertid kunde man dock komma ut till en varm bil... Dock kan det varit pga jag oftast begränsade till 6A då jobbets shuko annars löste. Jag hoppas Zoen ska svälja mer vid ICA, då stolpen står som 22kw. Den går inte att ställa laddströmmen på, och jag behöver egentligen inte ladda alls på jobbet (men den står default på 10A vilket är vad stolpen klarar, Passaten drog 11A "ibland" på högeffekt).
Restauranger utmed vägen kommer säkert erbjuda snabbladdare, men även här gäller ju att tillräckligt många är lediga - behöver man ladda och vill passa på och äta kommer man ju att åka till nästa ställe om det är fullt.
För alla de med små batterier så kommer det vara viktigt att kunna destinationsladda eller snabbladda. Jag funderade på en i3 eller Zoe med lilla batteriet - dålig snabbladdning och kort körsträcka. Då är man mer eller mindre "rökt" om man ska åka längre och inte får tag på en laddare. Då är det idiotiskt att det står folk på de få elplatser som finns utan att ladda.
På tex Kolmårdens djurpark (som vi besöker nån gång om året) finns ingen större mening att ha många snabbladdare. Kanske 2-3 st skulle räcka för de som måste fylla på innan avresa. Att ha 22kw AC laddare med 2h parkering vore idiotiskt då man inte vill gå in och sen ut. Så det rimliga på en sådan plats vore att ha många destinationsladdare, men 11kw kan säkert räcka för de flesta (och de som fortfarande behöver mer får snabbladda).
McDonalds utmed E4 är det inte vettigt med destinationsladdare då folk ju ofta stannar 20-30 minuter, men en tidsgräns på snabbladdare på 30-60 minuter skulle heller inte skrämma bort kunder.
Vad IcaMaxi ska ha, det vet jag inte. Jag tar ofta en timme på mig att storhandla. Med min PHEV fick jag knappt i vad det drog att köra ToR till affären (<1mil) så det kändes rätt meningslöst att ladda, vintertid kunde man dock komma ut till en varm bil... Dock kan det varit pga jag oftast begränsade till 6A då jobbets shuko annars löste. Jag hoppas Zoen ska svälja mer vid ICA, då stolpen står som 22kw. Den går inte att ställa laddströmmen på, och jag behöver egentligen inte ladda alls på jobbet (men den står default på 10A vilket är vad stolpen klarar, Passaten drog 11A "ibland" på högeffekt).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Typ 40kWh delat på tiden man stannar? Fast laddar man hemma blir det lite överflödigt att ladda på ICA.
Djurparken är väl viktigare då det är en destination man stannar längre medans ICA bara är ett kort stopp på vägen så det är väl lite olika senarion.
Djurparken är väl viktigare då det är en destination man stannar längre medans ICA bara är ett kort stopp på vägen så det är väl lite olika senarion.
Jag tänker att laddarnas tillgång på el är det som sätter hur snabbt man kan ladda. Att bygga många destinationsladdstolpar med låg effekt var är inte så dyrt, men svårigheten är att förstå om någon står där för att bara ladda och vill stå så kort som möjligt, eller någon står där för att denne ska vara borta många, många timmar och därav kan ladda långsamt.Johannes Carlsson skrev:
Laddning på ICA MAXI är svårt. Folk är där en timme, för länge för snabbladdare och för kort för destinationsladdare. Men ska man ha nån reell nytta av att ladda på ICA måste det vara med 20-50kW. Hur länge brukar man få stå vid snabbladdare? Tänker att 30 minuter borde räcka för att få en genomströmning? Jag hinner inte storhandla på 30 minuter, men tar sällan på mig mer än 1.5h.
För mig är ju långkörning inte aktuellt då Zoe 40 inte har snabbladdare alls, max 22kW AC. Det får bli till nästa elbil. Nu har jag en fossil med dragkrok också. Men jag är övertygad att jag inte kommer gå tillbaka till bara fossil, så det är intressant att fundera på hur laddnäten ser ut. Känns som största problemet är om man kommer till ett ställe där det inte går att ladda (kö). Själva räckvidden är väl inte egentligen problemet. Och då bör det vara en fördel att prio är att det finns lediga uttag. Inte att man kan stå länge parkerad?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
På ett ställe som Kolmården är det nog mer intressant med många laddare än extremt snabba. Hellre 100 laddare som ger 5-6 kW om alla laddar än 50 som ger 11 kW tänker jag.
8 timmar ger ändå rätt bra med energi, särskilt om de kan styras så att effekten ökar om färre laddar. Dvs de som kommer först och pluggar in får massor.mwd effekt. När fler och fler ansluter så sjunker det, men efter ett tag kommer några bilar vara fulladdade (litet batteri, tidigt på plats, halvfulla när de påbörjade laddningen) och då ökar farten hos kvarvarande.
Ta siffrorna med en skopa salt, men principen tror jag på, särskilt på några års sikt.
8 timmar ger ändå rätt bra med energi, särskilt om de kan styras så att effekten ökar om färre laddar. Dvs de som kommer först och pluggar in får massor.mwd effekt. När fler och fler ansluter så sjunker det, men efter ett tag kommer några bilar vara fulladdade (litet batteri, tidigt på plats, halvfulla när de påbörjade laddningen) och då ökar farten hos kvarvarande.
Ta siffrorna med en skopa salt, men principen tror jag på, särskilt på några års sikt.
Ja, håller med, det är helt klart bättre att de balanserar effekten än kör binärt som de schuko vi har på jobbet. Detta eftersom bilen själv kan försöka optimera mot ivägkörningstider mm.Fairlane skrev:
På ett ställe som Kolmården är det nog mer intressant med många laddare än extremt snabba. Hellre 100 laddare som ger 5-6 kW om alla laddar än 50 som ger 11 kW tänker jag.
Ju längre parkeringstid, desto lägre effekt och desto fler laddare...
Sen är det inte fel att ha ett par snabbladdare som kan nyttjas för de som måste få extra juice pga de inte hittade en destinationsladdare, eller där nåt gått snett.
Få laddare & hög effekt -> begränsa starkt tiden man får stå, så det blir stor omsättning och hellre nån får ladda för lite än att någon aldrig får ladda...
Tror i ärlighetens namn att Lidl/Ica/Ikea- och de andra shoppingladdarna är något av en parentes i historien. De är mest relevanta för de som har minimalt batteri (läs främst laddhybrider).
Husägare laddar i första hand hemma, och även hyresvärdar och brf:er bygger laddplatser för hemmaladdning. Det som kan behövas är en del p-platser med 11kW-laddare i städerna för de som saknar garage.
På långresor är det snabbladdare (150-350 kW) längs vägarna som gäller för de flesta. Tänk Teslas infrastruktur. De ersätter de tidigare bensinmackarna. Även på vägkrogar så behövs snabbladdare, nyttan av långsamma laddare är högst begränsad.
I städer, på turistorter och på andra välbesökta destinationer inklusive hotell och publika p-platser/garage är förstås destinationsladdare värdefulla. De gör att man som elbilist ofta kan hoppa över en eller annan snabbladdning och istället ladda när man kommer fram.
Husägare laddar i första hand hemma, och även hyresvärdar och brf:er bygger laddplatser för hemmaladdning. Det som kan behövas är en del p-platser med 11kW-laddare i städerna för de som saknar garage.
På långresor är det snabbladdare (150-350 kW) längs vägarna som gäller för de flesta. Tänk Teslas infrastruktur. De ersätter de tidigare bensinmackarna. Även på vägkrogar så behövs snabbladdare, nyttan av långsamma laddare är högst begränsad.
I städer, på turistorter och på andra välbesökta destinationer inklusive hotell och publika p-platser/garage är förstås destinationsladdare värdefulla. De gör att man som elbilist ofta kan hoppa över en eller annan snabbladdning och istället ladda när man kommer fram.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 231 inlägg
Ja, det är väl det centrala. Tittar man på Stockholms innerstad har dock även parkeringsplatsen ett värde. Att bara flytta på bilen på lunchen handlar då inte om att byta p-ruta, utan om att leta efter en när omsättningen på bilar är låg.J JohanLun skrev:
Jag är långt från säker på att det är optimalt att det finns en stor mängd destinationsladdplatser i innerstan, och gör det det ska det nog främst vars för dem som bor där, inte för besökare. Trots det tror jag att jag gör ganska liten nytta om jag flyttar bilen på lunchen från en innerstadsladdstolpe.
Som läget är nu så ett av de bästa argumenten för elbil i stan att det är mycket lättare att hitta lediga laddplatser än vanliga parkeringar. Exempel: Besökte tandis på Östermalm igår, helt fullt på parkeringen på Strandvägen men gott om laddplatser. Så jag kopplade in och laddade bilen trots att jag egentligen inte behövde. Laddade 12 kWh fast jag egentligen hade över 50 kWh kvar i bilen.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är väl det centrala. Tittar man på Stockholms innerstad har dock även parkeringsplatsen ett värde. Att bara flytta på bilen på lunchen handlar då inte om att byta p-ruta, utan om att leta efter en när omsättningen på bilar är låg.
Jag är långt från säker på att det är optimalt att det finns en stor mängd destinationsladdplatser i innerstan, och gör det det ska det nog främst vars för dem som bor där, inte för besökare. Trots det tror jag att jag gör ganska liten nytta om jag flyttar bilen på lunchen från en innerstadsladdstolpe.