1 820 772 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 220 inlägg
Finns väl ingen bilhandlare som vill sälja kontant. De tjänar ju på finansieringen.Rkarlsson skrev:
Uppenbarligen leasas de dock flitigt, vilket ju om något kräver att bilfirman kan estimera restvärdet.
Så…I call bullshit.
Bilfirman i sig har egentligen inte vad jag förstår det något med bilen att göra utom att saluföra den och hjälpa till att beställa den. Rekonda innan leverans och serva de vid behov. När jag lämnar tillbaka den så är det ju finansbolaget så löser bilen.Nötegårdsgubben skrev:
Finns ingen anledning att köpa bilen alls, då blir det så dyrt att man lika gärna kunde köpa den med bensinmotor i månadskostnad. Bra deal helt enkelt. Hade aldrig beblandat mig med elbil om inte möjlighet till leasing fanns =)
Själv har jag i många år varit generellt väldigt negativ till lån och leasingupplägg för det mesta.Rkarlsson skrev:
Men just idag, med just elbil, kan jag verkligen se en poäng med leasing.
Då restvärden/värdeminskning är rätt okända faktorer just nu, och vi har nog inte heller någon riktig koll på ifall det blir en betydande teknikutveckling som kan sänka begagnatpriset rejält, samt öka suget på en nyinvestering om något år.
Så jag tycker du tänker rätt, åtminstone inte fel.
Jag var med emot det. Det var åtminstone krångligare förr vad jag förstod. Detta var ju supersimpelt, jag vet vad den kostar i 3 år. Vill jag då ha en ny bil då så beställer jag i god tid bara och byter bil. Vet ej om jag kunde köpa loss denna då.Mikael_L skrev:
Själv har jag i många år varit generellt väldigt negativ till lån och leasingupplägg för det mesta.
Men just idag, med just elbil, kan jag verkligen se en poäng med leasing.
Då restvärden/värdeminskning är rätt okända faktorer just nu, och vi har nog inte heller någon riktig koll på ifall det blir en betydande teknikutveckling som kan sänka begagnatpriset rejält, samt öka suget på en nyinvestering om något år.
Så jag tycker du tänker rätt, åtminstone inte fel.
En chans att slippa ta ett stort lån, prova på helt ny bil och prova på el. Jag får ju ca 300 "nöjesmil" utöver pendlingen så får väl testa den på nån lite halvlång tur.
R Rolle85 skrev:
Jag köper det om vi på ett år minskar vår bilkörning till 1/10 eller mindre del av dagens så att alla fossilbilar kan parkeras.
Men var och en får ga sin tro
Kanske några parkerar sina bilar snart, men troligen bara gnäll och sedan kör de lika mycket som innan för att de ”måste”.A AndersS skrev:
Om värdeminskningen är motsvarande fossilbilar kommer den vara högre i kronor räknat för elbil jämfört med fossilbil, det måste man räkna med.Mikael_L skrev:
Just idag är det jättesvårt att bedöma värdeminskning för både bränslebilar och elbilar.
När teknikskiftet börjar bli klart är min gissning att elbilar kommer ha liknande värdeminskning som bränslebilar.
Ev lite kraftigare ifall kapaciteten och/eller priset på batterierna fortsätter förbättras i någon nämnvärd grad. Allt annat är ganska känd teknik där det inte finns någon större anledning att misstänka att vi konsumenter värderar saker på annat vis än förra decenniet.
Ja så kan det bli.tusenett skrev:
Själv menade jag mest att värdeminskningen torde bli något i häraden liknande vad vi haft förut. Dvs inte att elbilar på något magiskt sätt nästan klarar sig från värdeminskning, och inte heller att de kommer bli värdelösa efter ett år. Min tro är att det blir ungefär samma som för ICE traditionellt, men kanske ±10% eller ±20%.
Det finns några saker vi måste inse.
1. Elbilen har väl numera visat sig rent tekniskt fungera. Den löser inte riktigt alla behov som folk har skaffat sig med ICE-bilar, men om bara laddinfrastrukturen löser sig bra så kommer det vara rätt få som inte klarar sig med elbil. Det kommer komma fler kombis, fler som kan ha en hygglig dragkrok, det kommer komma i alla möjliga batteristorlekar och andra innovationer.
Men trots allt kommer det myycket länge finnas folk som inte alls kan byta till EV på något vettigt vis. De kommer behöva ändra hur de lever sina liv eller driver sitt företag, eller så fortsätta med ICE eller någon motsvarande teknologi, eller så småningom ändra sig. Vi har gått genom sådana smärtsamma förändringar förut, t.ex. övergången från häst till ICE, eller övergången från bensin till gengas.
2. Risken för att statsmakten dödar elbilen. Den ska inte underskattas, jag har sett hur det drabbat "motorgas", "etanol" och nu är väl "biogas" på stupstocken.
Jag räknar väl med en framtida vägtrafikskatt eller liknande. Jag hoppas först och främst att den inte kommer, men annars att den åtminstone blir vettigt låg. Detta är det scenario jag är mest orolig över. Men samtidigt tänker jag att många riksdagspolitiker har nog en elbil, vilket jag tänker minskar risken lite för att man slår alltför hårt på elbilen.
3. Problemet med batterier. Jag är inte 100% säker på läget för alla mineraler vi behöver. Litium är enligt wikipedia det 35'e vanligaste ämnet i jordskorpan. Men det verkar ändå inte finnas alltför ordentliga fyndigheter för att batteriutrusta alla världens bilar.
Jag har inte fördjupat mig här än, men har börjat oroa mig lite.
Såå, ja jag finner några procent hit eller dit i värdeminskning någorlunda ointressant jämfört med de lite större frågorna kring elbilarna.
Själv var jag en entusiast i tanken över vätgas i bilar för ett antal år sedan. Men en massa år utan att det verkar gå framåt i utvecklingen får mig att tvivla en del. Men jag har inte helt avskrivit konceptet, vi får se vad som händer.
Min elbil blir plötsligt kanske nästan värdelös, ifall ett stort genombrott på vätgassidan plötsligt sker.
Självbyggare
· Stockholm
· 2 705 inlägg
Precis så vi resonerade när vi leasade vårMikael_L skrev:
Själv har jag i många år varit generellt väldigt negativ till lån och leasingupplägg för det mesta.
Men just idag, med just elbil, kan jag verkligen se en poäng med leasing.
Då restvärden/värdeminskning är rätt okända faktorer just nu, och vi har nog inte heller någon riktig koll på ifall det blir en betydande teknikutveckling som kan sänka begagnatpriset rejält, samt öka suget på en nyinvestering om något år.
Så jag tycker du tänker rätt, åtminstone inte fel.
MG elbil förra Året
sir_daniel skrev:
Samma här, jag tänker att jag inte vill stå med hela risken för vad en elbil kan kosta i form av värdeminskning och med leasingupplägg så vet jag mer vad bilen kommer kosta på förhand. Det passar mig även om det troligen som vanligt är dyrare med leasing än att köpa bilen direkt.Mikael_L skrev:
Själv har jag i många år varit generellt väldigt negativ till lån och leasingupplägg för det mesta.
Men just idag, med just elbil, kan jag verkligen se en poäng med leasing.
Då restvärden/värdeminskning är rätt okända faktorer just nu, och vi har nog inte heller någon riktig koll på ifall det blir en betydande teknikutveckling som kan sänka begagnatpriset rejält, samt öka suget på en nyinvestering om något år.
Så jag tycker du tänker rätt, åtminstone inte fel.
