M
G Greger_08 skrev:
Aha det därför nybilsgarantin tar slut och erbjudanden om "Assistansförsäkringar "börjar komma på posten :crysmile::crysmile:.
Har du en helförsäkring på bilen så har man både assistans och maskinskadeförsäkring. Men du kanske bara kör med trafikförsäkring när nybilsgaranti löpt ut?
Kör du bilen till skroten när den blivit två år också? Bilen kan ju stanna vart som helst för dig annars:surprised:
Nåväl, det finns folk för allt:rofl:
 
Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.

Köpguide bil 2022
  • Du är en medelsvensson som kör mest lokalt men ibland långresor, 1000-1500 mil/år, bor i hus och kan ladda hemma Köp eller privatleasa en rimlig elbil med lagom räckvidd - typ 30-45 mil WLTP. Beroende på familjens storlek och ekonomi så finns massor att välja på, leasingkostnad mellan 3000 och 5000 kr/månad. T ex ID4, E-Niro, MG ZS EV, Tesla Model 3 osv
  • Du är en stadskatt, bor i lägenhet och kan ladda på gatan men kanske inte hemma. Kör sällan långresor utan mest i/runt stan. Max 1000 mil/år. Köp/leasa en billig kul elbil, t ex Fiat 500E, Peugeot E-208 eller liknande.
  • Du bor i lägenhet, kan inte ladda hemma, har stor familj, häst och kanske t o m husvagn. Kör mycket långresor med släp, 1500-2000 mil/år. Om du idag har en rymlig och snål diesel med hög dragvikt, behåll den några år till och invänta marknaden. Om du kör mer blandat så kan faktiskt vissa laddhybrider vara ett bra alternativ.
  • Du bor i hus, kan ladda hemma och har god ekonomi. Kör 1500-2500 mil/år. Skaffa en bra elbil med bra laddnätverk, Tesla Model S/X/Y/3, Ioniq5, Kia EV6, Mach-e LR AWD, Polestar eller liknande.
  • Du kör långt i tjänsten och vill ha en bekväm bil, kanske har förmånsbil. 2000-5000 mil/år. Du behöver en bil med bra räckvidd, dvs Long Range. 75-100 kWh batteri och bra laddnätverk. Förslag: Tesla, Porsche, Mach-E LR, Polestar osv.
  • Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
  • Du är raggare och cruisar max 1000 mil/år. Behåll din Impala eller Eldorado. Ingen elbil är lika cool som din bil, och de låter rätt mesigt.
  • Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
martin43 och 7 till
  • Laddar…
Just det, glömde en kategori (som verkar vsra förvånande vanlig om man ska tro diverse diskussioner här och annorstädes).

  • Du kör ofta i 120 på motorväg med hästsläp/husvagn samt takbox i -20 grader och vill kunna köra minst 100 mil utan att stanna. Knepig nöt att knäcka. Frågan är om det finns några bilar alls som klarar detta. ICE-bilar likaväl som elbilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Bombus pratorum och 9 till
  • Laddar…
P
M Mathias1 skrev:
Jag har haft totalt 3 nya bilar tidigare VW och MB och resterande begagnade. Vill nog påstå att driftsäkerheten varit betydligt bättre på en bil som är låt säga 3-8 år gammal än en bil som är 0-3 år. När bilen hunnit bli typ tre år har fabrikationsfel oftast hunnit visa sig och blivit åtgärdade. Vilket gör att man slipper mycket krångel och driftstopp.
Men det är samtidigt standard på vw att alla felen kommer första åren, inget ovanligt. 9 av 9 passater som vi körde som taxi havererade ju ;) Bara där är garanti.
 
P
sunnis sunnis skrev:
Fast jo, din Hyundai har ju en värdeminskning (beräknad) och bundit upp kapital som inte avkastar, du skriver att du vill ha en differens på ytterligare 5000kr jämfört mot att leasa en splitterny elbil om de ska vara intressant.

Lägger du på värdeminskning, plus avkastning på det bundna kapitalet så har du 5000kr i skillnad bara där. Dessutom behöver du en servicepeng i kalkylen, även om du gör jobbet själv så kostar ju olja, filter ev. någon slitagedel.

Men det kanske är som Mathias1 påtalar "vi" fattar ingenting :crysmile: hoppas inte du blir arg av det här svaret. Det kanske inte var det du vill läsa.

Mitt bästa tips är att behålla din gamla bil, köp en ny gammal bil när det är dags och fixa allt själv. Det är oslagbart rent ekonomiskt när det gäller bilar.
Men förstår du inte? Hyndan är troligtvis tänkt att köra till skroten. Jag har investerat pengar på börsen som uppvägt hela bilen. Hyndan har dessutom inbringat kapitalet jag bundit i den så den är på plusssidan.
Jag vill sen ha en ny bil som är den billigaste, och de har egentligen inte med hyndan att göra. Det är bara en måttstock för mig att komma ner så lågt och nära hyndan som möjligt.

Jag drar inte in servicedelen för att jag räknar på vad de kostar att köra. Servicedelen är typ lite avkastning och lite pantburkar om man vill räkna så.

Blir självklart inte arg, men ni förstår nog inte hur jag tänker.
Men som sagt, billigaste bilen är opeln på 3143, då valde jag bort navi och kromade pedaler.

Ditt tips sög lite när jag skrivit att en gång i livet hade det varit roligt med en splittny bil =) Och då passar ju leasing bäst så jag kan dumpa av bilen efter 3 år.
 
P
G Greger_08 skrev:
Köper man en ny bil av en modell som funnits i några år så har jag mycket svårt att se att en 8 år gammal bil skulle vara mer driftsäker :crysmile:.
Hur ofta havererar en 10 år gammal bil? Ungefär jättesällan är väl svaret.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
G
M Mathias1 skrev:
Har du en helförsäkring på bilen så har man både assistans och maskinskadeförsäkring. Men du kanske bara kör med trafikförsäkring när nybilsgaranti löpt ut?
Kör du bilen till skroten när den blivit två år också? Bilen kan ju stanna vart som helst för dig annars:surprised:
Nåväl, det finns folk för allt:rofl:
Nej men jag står inte och hävdar att min 8 år gamla passat är mer driftsäker än min nya elbil ;)
 
G
Rkarlsson skrev:
Hur ofta havererar en 10 år gammal bil? Ungefär jättesällan är väl svaret.
Inte ofta men den är knappast mer driftsäker än en ny bil.
 
P
G Greger_08 skrev:
Inte ofta men den är knappast mer driftsäker än en ny bil.
Det är dock mer kostsamt om en ny bil havererar totalt än om min havererar totalt. Sannolikheten är nära noll att det händer på båda.
Så förstår inte varför det tas upp =)

Bilen jag hade längst tid (hiskeliga 3 år) lade jag enbart olja och filter på en gång om året. Och det var en renault. Den var billig, men jag ville ha en större och modernare bil.
 
Mikael_L
Rkarlsson skrev:
Det enda jag gör om jag skulle få totalhaveri som i typ raserad kamkedja/rem är att jag tar första bilen på blocket.
Nej, det kan du ju inte, alltså så länge den inte är gratis.
Det är ju så du räknar på din bilekonomi.
Du får aldrig någonsin skaffa en annan bil, ty dina kalkyler förutsätter att det aldrig uppstår någon kapitalkostnad. Oskar nuvarande bil får du hoppas att du kan överta gratis något som annars var på väg till skroten.
 
Mikael_L
J jocke31 skrev:
Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.

Köpguide bil 2022
  • Du är en medelsvensson som kör mest lokalt men ibland långresor, 1000-1500 mil/år, bor i hus och kan ladda hemma Köp eller privatleasa en rimlig elbil med lagom räckvidd - typ 30-45 mil WLTP. Beroende på familjens storlek och ekonomi så finns massor att välja på, leasingkostnad mellan 3000 och 5000 kr/månad. T ex ID4, E-Niro, MG ZS EV, Tesla Model 3 osv
  • Du är en stadskatt, bor i lägenhet och kan ladda på gatan men kanske inte hemma. Kör sällan långresor utan mest i/runt stan. Max 1000 mil/år. Köp/leasa en billig kul elbil, t ex Fiat 500E, Peugeot E-208 eller liknande.
  • Du bor i lägenhet, kan inte ladda hemma, har stor familj, häst och kanske t o m husvagn. Kör mycket långresor med släp, 1500-2000 mil/år. Om du idag har en rymlig och snål diesel med hög dragvikt, behåll den några år till och invänta marknaden. Om du kör mer blandat så kan faktiskt vissa laddhybrider vara ett bra alternativ.
  • Du bor i hus, kan ladda hemma och har god ekonomi. Kör 1500-2500 mil/år. Skaffa en bra elbil med bra laddnätverk, Tesla Model S/X/Y/3, Ioniq5, Kia EV6, Mach-e LR AWD, Polestar eller liknande.
  • Du kör långt i tjänsten och vill ha en bekväm bil, kanske har förmånsbil. 2000-5000 mil/år. Du behöver en bil med bra räckvidd, dvs Long Range. 75-100 kWh batteri och bra laddnätverk. Förslag: Tesla, Porsche, Mach-E LR, Polestar osv.
  • Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
  • Du är raggare och cruisar max 1000 mil/år. Behåll din Impala eller Eldorado. Ingen elbil är lika cool som din bil, och de låter rätt mesigt.
  • Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
Bra, men varför var de flesta valen elbil?
Jag är rätt säker på att det finns så fantastiskt många livssituationer här i landet att elbil eller hybrid knappast är något alternativ.
Så jag tycker denna uppställning skulle varit mer trovärdig om det radats upp fler situationer där någon form av ICE skulle vara bästa valet.
Samhället är inte alls redo för att nästan alla skulle kunna ha elbil.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Bra, men varför var de flesta valen elbil?
Jag är rätt säker på att det finns så fantastiskt många livssituationer här i landet att elbil eller hybrid knappast är något alternativ.
Så jag tycker denna uppställning skulle varit mer trovärdig om det radats upp fler situationer där någon form av ICE skulle vara bästa valet.
Samhället är inte alls redo för att nästan alla skulle kunna ha elbil.
Därför att jag hävdar att elbil ofta är det bästa valet ur ett Total Cost of Ownership-perspektiv.

T ex så är det läge att byta/sälja sin dyra, värdefulla ICE-bil inom kort om den ska något andrahandsvärde kvar. Tro mig, intresset för begagnade ICE-bilar sjunker snabbt och mycket.
En färdigbetald och avskriven 20 000-milare är inte lika kinkig, då den helt enkelt har lite värde kvar att tappa.

Det går förstås att hitta fler exempel/situationer än min lista ovan. Ett lite kritiskt läge är ju de som bor i Norrlands inland, där funkar ICE-bil bra, och det enda rimliga elbilsalternativet är nog en Long Range-Tesla, vilket kan bli för kostsamt för många.

Men i övrigt så anser jag att det finns några tydliga nycklar:
  • Ju mer du kör per år, desto mer tjänar du på en elbil pga bränslekostnaden.
  • Hemmaladdning är inte nödvändigt, men gör kalkylen (och livet) betydligt bättre till elbilens fördel.
  • Det finns fortfarande en lucka i utbudet gällande elbilar av typen stor kombi med dragkrok med hög dragförmåga.
  • Ju längre norrut man bor (egentligen Nordväst), desto sämre infrastruktur för att ladda elbil.
 
  • Gilla
Tom_N och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
J jocke31 skrev:
Just det, glömde en kategori (som verkar vsra förvånande vanlig om man ska tro diverse diskussioner här och annorstädes).

  • Du kör ofta i 120 på motorväg med hästsläp/husvagn samt takbox i -20 grader och vill kunna köra minst 100 mil utan att stanna. Knepig nöt att knäcka. Frågan är om det finns några bilar alls som klarar detta. ICE-bilar likaväl som elbilar.
Jag hoppas detta är mer ovanligt än du påstår eftersom det är olagligt (och körkortet förmodligen ryker om man kör i 120 med släp/husvagn/hästtransport).
För att inte tala om djurskyddsaspekten - stackars häst att kasa runt i 120 i en hästtransport :sick:
 
J jocke31 skrev:
Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.

Köpguide bil 2022
  • Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
Även i den här kategorin tycker jag att taycan står sig väl.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nej, det kan du ju inte, alltså så länge den inte är gratis.
Det är ju så du räknar på din bilekonomi.
Du får aldrig någonsin skaffa en annan bil, ty dina kalkyler förutsätter att det aldrig uppstår någon kapitalkostnad. Oskar nuvarande bil får du hoppas att du kan överta gratis något som annars var på väg till skroten.
Så. La till 1500 kr, förlåt för att jag inte skrev däck med. Olja och filter gick på 930 kr, räknade på 6 liter för jag var lite osäker på mängden.
Jag fick redigera till. Glömde ju laddboxen. Hittade nått prispå 12000 kr fördelat på 3 år tog jag.
Kalkylblad med jämförelse av kostnader för bilägande inklusive bränsle, försäkring, skatt och laddstation.
 
Redigerat av moderator:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.