1 820 251 läst ·
27 221 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Har du en helförsäkring på bilen så har man både assistans och maskinskadeförsäkring. Men du kanske bara kör med trafikförsäkring när nybilsgaranti löpt ut?G Greger_08 skrev:
Kör du bilen till skroten när den blivit två år också? Bilen kan ju stanna vart som helst för dig annars
Nåväl, det finns folk för allt
Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.
Köpguide bil 2022
Köpguide bil 2022
- Du är en medelsvensson som kör mest lokalt men ibland långresor, 1000-1500 mil/år, bor i hus och kan ladda hemma Köp eller privatleasa en rimlig elbil med lagom räckvidd - typ 30-45 mil WLTP. Beroende på familjens storlek och ekonomi så finns massor att välja på, leasingkostnad mellan 3000 och 5000 kr/månad. T ex ID4, E-Niro, MG ZS EV, Tesla Model 3 osv
- Du är en stadskatt, bor i lägenhet och kan ladda på gatan men kanske inte hemma. Kör sällan långresor utan mest i/runt stan. Max 1000 mil/år. Köp/leasa en billig kul elbil, t ex Fiat 500E, Peugeot E-208 eller liknande.
- Du bor i lägenhet, kan inte ladda hemma, har stor familj, häst och kanske t o m husvagn. Kör mycket långresor med släp, 1500-2000 mil/år. Om du idag har en rymlig och snål diesel med hög dragvikt, behåll den några år till och invänta marknaden. Om du kör mer blandat så kan faktiskt vissa laddhybrider vara ett bra alternativ.
- Du bor i hus, kan ladda hemma och har god ekonomi. Kör 1500-2500 mil/år. Skaffa en bra elbil med bra laddnätverk, Tesla Model S/X/Y/3, Ioniq5, Kia EV6, Mach-e LR AWD, Polestar eller liknande.
- Du kör långt i tjänsten och vill ha en bekväm bil, kanske har förmånsbil. 2000-5000 mil/år. Du behöver en bil med bra räckvidd, dvs Long Range. 75-100 kWh batteri och bra laddnätverk. Förslag: Tesla, Porsche, Mach-E LR, Polestar osv.
- Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
- Du är raggare och cruisar max 1000 mil/år. Behåll din Impala eller Eldorado. Ingen elbil är lika cool som din bil, och de låter rätt mesigt.
- Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
Just det, glömde en kategori (som verkar vsra förvånande vanlig om man ska tro diverse diskussioner här och annorstädes).
- Du kör ofta i 120 på motorväg med hästsläp/husvagn samt takbox i -20 grader och vill kunna köra minst 100 mil utan att stanna. Knepig nöt att knäcka. Frågan är om det finns några bilar alls som klarar detta. ICE-bilar likaväl som elbilar.
Redigerat:
Men det är samtidigt standard på vw att alla felen kommer första åren, inget ovanligt. 9 av 9 passater som vi körde som taxi havererade juM Mathias1 skrev:Jag har haft totalt 3 nya bilar tidigare VW och MB och resterande begagnade. Vill nog påstå att driftsäkerheten varit betydligt bättre på en bil som är låt säga 3-8 år gammal än en bil som är 0-3 år. När bilen hunnit bli typ tre år har fabrikationsfel oftast hunnit visa sig och blivit åtgärdade. Vilket gör att man slipper mycket krångel och driftstopp.
Men förstår du inte? Hyndan är troligtvis tänkt att köra till skroten. Jag har investerat pengar på börsen som uppvägt hela bilen. Hyndan har dessutom inbringat kapitalet jag bundit i den så den är på plusssidan.sunnis skrev:
Fast jo, din Hyundai har ju en värdeminskning (beräknad) och bundit upp kapital som inte avkastar, du skriver att du vill ha en differens på ytterligare 5000kr jämfört mot att leasa en splitterny elbil om de ska vara intressant.
Lägger du på värdeminskning, plus avkastning på det bundna kapitalet så har du 5000kr i skillnad bara där. Dessutom behöver du en servicepeng i kalkylen, även om du gör jobbet själv så kostar ju olja, filter ev. någon slitagedel.
Men det kanske är som Mathias1 påtalar "vi" fattar ingentinghoppas inte du blir arg av det här svaret. Det kanske inte var det du vill läsa.
Mitt bästa tips är att behålla din gamla bil, köp en ny gammal bil när det är dags och fixa allt själv. Det är oslagbart rent ekonomiskt när det gäller bilar.
Jag vill sen ha en ny bil som är den billigaste, och de har egentligen inte med hyndan att göra. Det är bara en måttstock för mig att komma ner så lågt och nära hyndan som möjligt.
Jag drar inte in servicedelen för att jag räknar på vad de kostar att köra. Servicedelen är typ lite avkastning och lite pantburkar om man vill räkna så.
Blir självklart inte arg, men ni förstår nog inte hur jag tänker.
Men som sagt, billigaste bilen är opeln på 3143, då valde jag bort navi och kromade pedaler.
Ditt tips sög lite när jag skrivit att en gång i livet hade det varit roligt med en splittny bil =) Och då passar ju leasing bäst så jag kan dumpa av bilen efter 3 år.
Nej men jag står inte och hävdar att min 8 år gamla passat är mer driftsäker än min nya elbilM Mathias1 skrev:
Det är dock mer kostsamt om en ny bil havererar totalt än om min havererar totalt. Sannolikheten är nära noll att det händer på båda.G Greger_08 skrev:
Så förstår inte varför det tas upp =)
Bilen jag hade längst tid (hiskeliga 3 år) lade jag enbart olja och filter på en gång om året. Och det var en renault. Den var billig, men jag ville ha en större och modernare bil.
Nej, det kan du ju inte, alltså så länge den inte är gratis.Rkarlsson skrev:
Det är ju så du räknar på din bilekonomi.
Du får aldrig någonsin skaffa en annan bil, ty dina kalkyler förutsätter att det aldrig uppstår någon kapitalkostnad. Oskar nuvarande bil får du hoppas att du kan överta gratis något som annars var på väg till skroten.
Bra, men varför var de flesta valen elbil?J jocke31 skrev:Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.
Köpguide bil 2022
- Du är en medelsvensson som kör mest lokalt men ibland långresor, 1000-1500 mil/år, bor i hus och kan ladda hemma Köp eller privatleasa en rimlig elbil med lagom räckvidd - typ 30-45 mil WLTP. Beroende på familjens storlek och ekonomi så finns massor att välja på, leasingkostnad mellan 3000 och 5000 kr/månad. T ex ID4, E-Niro, MG ZS EV, Tesla Model 3 osv
- Du är en stadskatt, bor i lägenhet och kan ladda på gatan men kanske inte hemma. Kör sällan långresor utan mest i/runt stan. Max 1000 mil/år. Köp/leasa en billig kul elbil, t ex Fiat 500E, Peugeot E-208 eller liknande.
- Du bor i lägenhet, kan inte ladda hemma, har stor familj, häst och kanske t o m husvagn. Kör mycket långresor med släp, 1500-2000 mil/år. Om du idag har en rymlig och snål diesel med hög dragvikt, behåll den några år till och invänta marknaden. Om du kör mer blandat så kan faktiskt vissa laddhybrider vara ett bra alternativ.
- Du bor i hus, kan ladda hemma och har god ekonomi. Kör 1500-2500 mil/år. Skaffa en bra elbil med bra laddnätverk, Tesla Model S/X/Y/3, Ioniq5, Kia EV6, Mach-e LR AWD, Polestar eller liknande.
- Du kör långt i tjänsten och vill ha en bekväm bil, kanske har förmånsbil. 2000-5000 mil/år. Du behöver en bil med bra räckvidd, dvs Long Range. 75-100 kWh batteri och bra laddnätverk. Förslag: Tesla, Porsche, Mach-E LR, Polestar osv.
- Du kör inte så långt (1000 mil/år) och har en ICE-bil som funkar bra och där restvärdet är lågt. Du kan meka själv. Behåll din bil och kör tills den rasar.
- Du är raggare och cruisar max 1000 mil/år. Behåll din Impala eller Eldorado. Ingen elbil är lika cool som din bil, och de låter rätt mesigt.
- Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
Jag är rätt säker på att det finns så fantastiskt många livssituationer här i landet att elbil eller hybrid knappast är något alternativ.
Så jag tycker denna uppställning skulle varit mer trovärdig om det radats upp fler situationer där någon form av ICE skulle vara bästa valet.
Samhället är inte alls redo för att nästan alla skulle kunna ha elbil.
Därför att jag hävdar att elbil ofta är det bästa valet ur ett Total Cost of Ownership-perspektiv.Mikael_L skrev:
Bra, men varför var de flesta valen elbil?
Jag är rätt säker på att det finns så fantastiskt många livssituationer här i landet att elbil eller hybrid knappast är något alternativ.
Så jag tycker denna uppställning skulle varit mer trovärdig om det radats upp fler situationer där någon form av ICE skulle vara bästa valet.
Samhället är inte alls redo för att nästan alla skulle kunna ha elbil.
T ex så är det läge att byta/sälja sin dyra, värdefulla ICE-bil inom kort om den ska något andrahandsvärde kvar. Tro mig, intresset för begagnade ICE-bilar sjunker snabbt och mycket.
En färdigbetald och avskriven 20 000-milare är inte lika kinkig, då den helt enkelt har lite värde kvar att tappa.
Det går förstås att hitta fler exempel/situationer än min lista ovan. Ett lite kritiskt läge är ju de som bor i Norrlands inland, där funkar ICE-bil bra, och det enda rimliga elbilsalternativet är nog en Long Range-Tesla, vilket kan bli för kostsamt för många.
Men i övrigt så anser jag att det finns några tydliga nycklar:
- Ju mer du kör per år, desto mer tjänar du på en elbil pga bränslekostnaden.
- Hemmaladdning är inte nödvändigt, men gör kalkylen (och livet) betydligt bättre till elbilens fördel.
- Det finns fortfarande en lucka i utbudet gällande elbilar av typen stor kombi med dragkrok med hög dragförmåga.
- Ju längre norrut man bor (egentligen Nordväst), desto sämre infrastruktur för att ladda elbil.
Satsuki
Trädgårdsfixare
· Skåne
· 3 271 inlägg
Satsuki
Trädgårdsfixare
- Skåne
- 3 271 inlägg
Jag hoppas detta är mer ovanligt än du påstår eftersom det är olagligt (och körkortet förmodligen ryker om man kör i 120 med släp/husvagn/hästtransport).J jocke31 skrev:Just det, glömde en kategori (som verkar vsra förvånande vanlig om man ska tro diverse diskussioner här och annorstädes).
- Du kör ofta i 120 på motorväg med hästsläp/husvagn samt takbox i -20 grader och vill kunna köra minst 100 mil utan att stanna. Knepig nöt att knäcka. Frågan är om det finns några bilar alls som klarar detta. ICE-bilar likaväl som elbilar.
För att inte tala om djurskyddsaspekten - stackars häst att kasa runt i 120 i en hästtransport
Medlem
· Stockholm
· 2 268 inlägg
Även i den här kategorin tycker jag att taycan står sig väl.J jocke31 skrev:Efter denna långa diskussion så känner jag att det är dags för en liten köpguide baserad på olika behov och livsstil.
Köpguide bil 2022
- Du har vunnit på lotto, gillar att åka fort och värderar prestanda högre än kostnader. Köp en Tesla Model S Plaid som gör 0-100 på 2 sekunder. Eller invänta nästa Roadster. Eller köp en Koeniggsegg eller vänta på en el-Bentley.
Så. La till 1500 kr, förlåt för att jag inte skrev däck med. Olja och filter gick på 930 kr, räknade på 6 liter för jag var lite osäker på mängden.Mikael_L skrev:
Nej, det kan du ju inte, alltså så länge den inte är gratis.
Det är ju så du räknar på din bilekonomi.
Du får aldrig någonsin skaffa en annan bil, ty dina kalkyler förutsätter att det aldrig uppstår någon kapitalkostnad. Oskar nuvarande bil får du hoppas att du kan överta gratis något som annars var på väg till skroten.
Jag fick redigera till. Glömde ju laddboxen. Hittade nått prispå 12000 kr fördelat på 3 år tog jag.
Redigerat av moderator: