Rkarlsson skrev:
Du lägger till att det finns risktagande att leasa en helt ny elbil.
Nej, då missförstod du mig. Jag menade att det finns en stor risk i att köra en gammal bil om man inte kan skruva själv.

Leasingbilar är tvärtom det mest förutsägbara sättet att ha bil på, även om det sällan är det billigaste.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
TPMS stoppar ju ingen. Vi har inte sådana sensorer på vinterdäcken på en av bilarna och den fungerar ändå. Likaså den andra om jag glömt att para om sensorerna. Vad har KIA ställt till med om man inte kan köra hem? Ingen KIA för mig i så fall, dessa sensorer fallerar ju då och då.
pacman42 pacman42 skrev:
TPMS stoppar ju ingen. Vi har inte sådana sensorer på vinterdäcken på en av bilarna och den fungerar ändå. Likaså den andra om jag glömt att para om sensorerna. Vad har KIA ställt till med om man inte kan köra hem? Ingen KIA för mig i så fall, dessa sensorer fallerar ju då och då.
Nej bilen funkar såklart. Men när den kommer från utlämningen skall den överhuvudtaget inte visa något på hemfärden =)
Jag hade inte varit nöjd om den lampan tänds inom 1,5 mil. Och exemplet var ju att du bara ska kunna lämna in den och få det åtgärdat.
 
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, då missförstod du mig. Jag menade att det finns en stor risk i att köra en gammal bil om man inte kan skruva själv.

Leasingbilar är tvärtom det mest förutsägbara sättet att ha bil på, även om det sällan är det billigaste.
Jo men i mitt fall så är risken extremt minimal att jag ska drabbas av något större stopp. Det enda jag gör om jag skulle få totalhaveri som i typ raserad kamkedja/rem är att jag tar första bilen på blocket.

Att jag vill prova på att leasa en bil är för att jag vill prova att ha en helt ny bil en gång i livet utan att belåna mig till en tredjedel av vad mitt hus är värt.
Och där hoppas jag verkligen att de är 100% transparenta med allt vad de innebär i kostnader när man läser runt.
 
RolfH RolfH skrev:
1.1 Räckvidd (finns gott om fordon som tar dig långt nog idag)


Är dessa räckvidder vintertid?

Dessutom är den synkad med min kalender och ven när jag skall åka iväg så den kan förvärma batteriet.
Jag tror mindre än 1% av mina resor är nåt som är inlagt i min kalender...

Vi använder bilen lite, och de flesta resor är spontanresor.
 
M
Rkarlsson skrev:
Jo men i mitt fall så är risken extremt minimal att jag ska drabbas av något större stopp. Det enda jag gör om jag skulle få totalhaveri som i typ raserad kamkedja/rem är att jag tar första bilen på blocket.

Att jag vill prova på att leasa en bil är för att jag vill prova att ha en helt ny bil en gång i livet utan att belåna mig till en tredjedel av vad mitt hus är värt.
Och där hoppas jag verkligen att de är 100% transparenta med allt vad de innebär i kostnader när man läser runt.
Jag har haft totalt 3 nya bilar tidigare VW och MB och resterande begagnade. Vill nog påstå att driftsäkerheten varit betydligt bättre på en bil som är låt säga 3-8 år gammal än en bil som är 0-3 år. När bilen hunnit bli typ tre år har fabrikationsfel oftast hunnit visa sig och blivit åtgärdade. Vilket gör att man slipper mycket krångel och driftstopp.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
S sonabr4000 skrev:
Men då var det väl ingen annan än de själva som betalade bränslet?
Att elbilsägare är såna snåla gnetar som måste leta upp gratisladdställen...
”Ekonomiska” människor hittar du nog både bland ICE- och elbilsägare. Tror faktiskt de flesta laddar mest hemma, och vid långresor på snabbladdare. Men visst - om jag åker till ikea och det finns en ledig, gratis laddstolpe så använder jag ju den. Är väl samma som parkering, självklart är gratis parkering roligare än att betala 60 kr/timme som det kostar i Sthlm på vissa ställen.

Däremot så tror jag det är få elbilsägare som sätter i system att ladda långa tider på Lidl eller Ica för att fylla hela batteriet. Kan bli långa besök i affären om man har den strategin. 8 timmar på Lidl för att tjäna en hundralapp? Skulle inte tro det…
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej, då missförstod du mig. Jag menade att det finns en stor risk i att köra en gammal bil om man inte kan skruva själv.

Leasingbilar är tvärtom det mest förutsägbara sättet att ha bil på, även om det sällan är det billigaste.
Vad är definitionen på gammalt?
Kör du en bil över kanske 15 års ålder. Ok då finns en risk som är större om man misskött service och underhåll. Men inte på en bil som är 5-10 år gammal.
 
pacman42 pacman42 skrev:
TPMS stoppar ju ingen. Vi har inte sådana sensorer på vinterdäcken på en av bilarna och den fungerar ändå. Likaså den andra om jag glömt att para om sensorerna. Vad har KIA ställt till med om man inte kan köra hem? Ingen KIA för mig i så fall, dessa sensorer fallerar ju då och då.
Vi hoppade över TPMS på båda elbilarna i år. Det var lite för logistiskt krångligt eftersom vi privatleasar båda bilarna men köpte nya vinterdäck själva. Har funkat kanon hittills. Lite varningar i displayen bara. Kolla däcktrycket klarar jag bra själv. Det har man väl gjort sedan urminnes tider. Kanske ber vi lokala däckfirman sätta in TPMS-sensorer nästa vinter.
 
N Nerre skrev:

Är dessa räckvidder vintertid?

Jag tror mindre än 1% av mina resor är nåt som är inlagt i min kalender...

Vi använder bilen lite, och de flesta resor är spontanresor.
Om du vill kolla verklig räckvidd under olika förhållanden så kolla på EV database. Där kan du se ärlig räckvidd för olika bilar sommar och vinter och i olika hastigheter.

https://ev-database.org/
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis
Rkarlsson skrev:
Nej men det har han ju inte.
Min kalkyl tar upp vad bilen kostar att köra. Det är det som är det intressanta för min diesel.
Det intressanta för om jag ska leasa en bil är att den ska vara så billig som möjligt och ta mig till och från jobbet.
Och det jag var intresserad av var om det fanns billigare alternativ än corsan först men sen zoe.
Så var är de dolda kostnaderna i leasingen på opel och renault som du säger så jag kan lägga till det?

Responsen jag ville ha var att minska glappet från 20 tusen. Jag har aldrig skrivit att det ska ner till 0.
Fast jo, din Hyundai har ju en värdeminskning (beräknad) och bundit upp kapital som inte avkastar, du skriver att du vill ha en differens på ytterligare 5000kr jämfört mot att leasa en splitterny elbil om de ska vara intressant.

Lägger du på värdeminskning, plus avkastning på det bundna kapitalet så har du 5000kr i skillnad bara där. Dessutom behöver du en servicepeng i kalkylen, även om du gör jobbet själv så kostar ju olja, filter ev. någon slitagedel.

Men det kanske är som Mathias1 påtalar "vi" fattar ingenting :crysmile: hoppas inte du blir arg av det här svaret. Det kanske inte var det du vill läsa.

Mitt bästa tips är att behålla din gamla bil, köp en ny gammal bil när det är dags och fixa allt själv. Det är oslagbart rent ekonomiskt när det gäller bilar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nerre och 2 till
  • Laddar…
G
Rkarlsson skrev:
Nu är det ju så att nya bilar kan gå sönder lika mycket som gamla.

Grannen längre bort har en e-niro. Han kom inte hem från stan 13 km bort innan första felet kom. Förvisso bara tmps eller vad den heter, likväl fel.

2012 jobba jag inom taxi. Fick en splittny passat, förvisso gasversion. Men på ett år så hade bakluckan gett upp, kablaget till gasen gett upp och nån spridare.
På 2 år så kan vi tillägga att motor, växellåda, hjulinställning gav upp.

Så bilen kostade väl runt 150-200 tusen innan den var 2 år. Klart där var garanti, men den kostade under driftstoppen.
M Mathias1 skrev:
Kan bara instämma. Kör själv två bilar som båda passerat 5 år. Den ena passerat 10 år. som ny i skicket. Aldrig betalat annat än service vartannat år ca 3000kr/tillfälle.
På den äldre av bilarna bytt bromsar för 1400 kr. Det är allt. Vågar påstå att det mest optimala ekonomiskt är att äga en bil från 5-12 års ålder upp till 15.000 mil. Då har man även motorskadeförsäkring om annat än service behövs. Att köra en helt ny bil blir alltid det dyraste alternativet, leasing eller ej. Självklart kan man jämföra en ny med en begagnad så länge båda bilar löser samma uppgift.
Sen kan det förstås finnas andra skäl att köpa ny bil. Men att det skulle vara mer driftsäkert eller bättre ekonomiskt är fel.
Rkarlsson skrev:
Jo men i mitt fall så är risken extremt minimal att jag ska drabbas av något större stopp. Det enda jag gör om jag skulle få totalhaveri som i typ raserad kamkedja/rem är att jag tar första bilen på blocket.

Att jag vill prova på att leasa en bil är för att jag vill prova att ha en helt ny bil en gång i livet utan att belåna mig till en tredjedel av vad mitt hus är värt.
Och där hoppas jag verkligen att de är 100% transparenta med allt vad de innebär i kostnader när man läser runt.
M Mathias1 skrev:
Jag har haft totalt 3 nya bilar tidigare VW och MB och resterande begagnade. Vill nog påstå att driftsäkerheten varit betydligt bättre på en bil som är låt säga 3-8 år gammal än en bil som är 0-3 år. När bilen hunnit bli typ tre år har fabrikationsfel oftast hunnit visa sig och blivit åtgärdade. Vilket gör att man slipper mycket krångel och driftstopp.
Köper man en ny bil av en modell som funnits i några år så har jag mycket svårt att se att en 8 år gammal bil skulle vara mer driftsäker :crysmile:.
 
M
G Greger_08 skrev:
Köper man en ny bil av en modell som funnits i några år så har jag mycket svårt att se att en 8 år gammal bil skulle vara mer driftsäker :crysmile:.
Det finns vissa som har svårt att se detta, du verkar vara en av dem.;)
 
N Nerre skrev:

Är dessa räckvidder vintertid?
Nej räckvidderna är enligt någon av körcykelmodellerna. Så kanske 14% mindre räckvidd för en model Y.

N Nerre skrev:
Jag tror mindre än 1% av mina resor är nåt som ärinlagt i min kalender...

Vi använder bilen lite, och de flesta resor är spontanresor.
Det påverkar ju inte dina spotankörningar men med ny teknologi så kommer möjligheten att utnyttja den på annat sätt. Så när man går till frukost kan man säga till alexa att lägga till en körning till båten 08.35 vilket synkas med bilen och när du sätter dig bakom ratten känner bline igen dig och laddar körningen i GPSen

Nya möjligheter = nya vanor :D
 
Satsuki
N Nerre skrev:
Jag tror mindre än 1% av mina resor är nåt som är inlagt i min kalender...

Vi använder bilen lite, och de flesta resor är spontanresor.
Ingen pendling till jobb där man ska vara ungefär en viss tid? Barnen har inte aktiviteter en viss tid varje vecka? Och ni är så spontana att ni hoppar in i bilen 1-2 min efter att ni bestämt er för att åka?

Ja, som tidigare konstaterats, elbil är inte för alla.

Jag tror dock att i de flesta barnfamiljer och familjer där de vuxna förvärvsarbetar iväg från hemmet finns en regelbundenhet i bilanvändningen. Jag lägger visserligen inte in alla jobbdagar i kalendern, men det är något som inträffar regelbundet. Jag tror att för de flesta är fritidsaktiviteter, jobb och semesterresor för det mesta planerade……
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
G
M Mathias1 skrev:
Det finns vissa som har svårt att se detta, du verkar vara en av dem.;)
Aha det därför nybilsgarantin tar slut och erbjudanden om "Assistansförsäkringar "börjar komma på posten :crysmile::crysmile:.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.