R
Borde finansiera motorvägar med tullar och inget undantag för utländska lastbilar.

halper halper skrev:
I mitt exempel 182-122=60. Men okej :)
Förklara!!! Kolla jag över hela landet föregående dygn, så skiljer det 6öre mellan det högsta/lägsta priset! Inte skiljer det några 60öre/kWh.

Peter2400 Peter2400 skrev:
36 månader är det till första besiktningen, därefter är det 24 månader till nästa.
Lite väl sällan, speciellt om man byter bil vartannat år, vem tar över kilometerkostnaden då?

Tycker även man borde ta hänsyn till fordonets vikt, vikten är starkt kopplad till vägslitage.
Deklarationsplikt via Transportstyrelsens app. Verifieras vid besiktning.

Det var lätt att lösa

• Gilla
largab
  • Laddar…
R
pacman42 pacman42 skrev:
Deklarationsplikt via Transportstyrelsens app. Verifieras vid besiktning.

Det var lätt att lösa
Hur skall du få fram mätare som inte det skruvas med? Uppkopplade bilar kanske?

Hur många skruvar med mätarna ufag? Löpande, varje månad?

Vi gör två flugor på smällen.
När fordon framförs måste utsedd inspektör från transportstyrelsen medfölja.

Så har vi löst arbetsbristen med.

• Gilla
  • Haha
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
L
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De finns. I serieproduktion. Därtill är verkningsgraden högre och elmotorer enklare och billigare än förbränningsmotorer att både producera och serva.
Riktigt som du skriver. Men hela laddningsförfarandet är problematiskt jämfört hur snabbt det går att fylla en tank. Även om laddstolpar sitter jämt fördelat på flertalet stadskärnor, kommer laddtiden alltid ta längre tid än att tanka kolväten. Det kräver en helt annan planering att vara ute köra, så man hinner med en laddning under lite längre resor.

Visserligen är vintrarna mildare nu så batterier fungerar bättre, men annars är kylan i Norden inte till batteriernas fördel. Att energiförluster talar emot förbränningsmotorer ligger det lite i men det är trevligt att ha det varmt i kupén på vintern utan påverka körsträckan på ett batteri som redan går på knäna.

13th Marine 13th Marine skrev:
Vi gör två flugor på smällen.
När fordon framförs måste utsedd inspektör från transportstyrelsen medfölja.

Så har vi löst arbetsbristen med.
Det moderna sättet att lösa problem. Glöm för all del inte verksamhetstillståndet och procedurmanualen.

Fotografen Fotografen skrev:
Det moderna sättet att lösa problem. Glöm för all del inte verksamhetstillståndet och procedurmanualen.
Skall vi vara riktigt moderna måste vanligt folk dessutom ansöka om verksamhetstillstånd separat för varje enskild resa genom att logga in på trafikverkets sida med hjälp av bankkoderna minst en vecka på förhand. Inspektören måste avhämtas på närmaste länsstyrelse före körning med bilen för vilken körtillståndet gäller och motorn inte får startas utan att inspektören sitter i bilen. Det kan tyvärr bli litet komplicerat ibland..... men det beror ju på de korkade medborgarna att de inte klarar av att följa reglerna trots att de har möjlighet att ladda ned procedurmanualen i utbyte mot en expeditionsavgift på 580 euro.
Näringslivstopparna och var fjortonde akademiker som utses genom lottning och alla som kan bevisa att de är födda i Bulgarien är naturligtvis befriade från plikten att söka verksamhetstillstånd.

• Gilla
  • Haha
Fotografen och 2 till
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Förklara!!! Kolla jag över hela landet föregående dygn, så skiljer det 6öre mellan det högsta/lägsta priset! Inte skiljer det några 60öre/kWh.
Förlåt, jag förstår inte vad som är oklart. Läste du mitt inlägg? Där listar jag de individuella kostnadsposterna för två olika timmar under en viss dag. De två olika timpriserna är sådana att skillnaden mellan dem är 60 öre. Är det någon särskilt del av inlägget som är dåligt förklarat? Jag har listat alla komponenter förutom elcertifikatskostnad, för den vet jag inte förrän räkningen kommer nästa månad.

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
halper halper skrev:
Idag kl 10–11:
Spotpris + påslag: 48 öre
Energiskatt: 41 öre
Nättariff: 56 öre
Moms: 36 öre
Summa: 182 öre

Idag 03–04:
Spotpris + påslag: 41 öre
Nättariff: 15 öre
Moms: 24 öre
Summa: 122 öre
H Husqvarna220Ac skrev:
Men skiljer ändå aldrig 40öre hur du än räknar!
Det står ju tydligt redovisat i @halper s inlägg. Räknat med alla rörliga kostnader för en kWh el så är det i hans fall 60 öre skillnad. Om din el endast kostar vad Nordpools spotpris är för tillfället så är det bara till att gratulera till en världsunik affär.

Så du menar alltså, att du 6öre blir 60öre? Jag betalar 83öre inkl skatter...

H Husqvarna220Ac skrev:
Så du menar alltså, att du 6öre blir 60öre? Jag betalar 83öre inkl skatter...
Det verkar som om du helt missade helpers inlägg? Jag kopierar in texten igen här så får du göra ett nytt försök att läsa.

Idag kl 10–11:
Spotpris + påslag: 48 öre
Nättariff: 56 öre
Moms: 36 öre
Summa: 182 öre

Idag 03–04:
Spotpris + påslag: 41 öre
Nättariff: 15 öre
Moms: 24 öre
Summa: 122 öre

183-122=61 öres skillnad.

• Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Vart kommer nättariffen ifrån? Det är där typ hela skillnaden ligger, hänger inte med, men 6öre blir knappast 62öres skillnad på räkningen...

Jarlingar Jarlingar skrev:
Nu är det något år sen jag flyttade hem från Norge, men det där låter som en skröna...
Källa?
Han har rätt och det har även diskuterats i Sverige att göra liknande. De har även annan övervakning med sina trafikkameror. Om de upptäcker att de inte kommer att kunna identifiera bilisten kontaktas deras trafikpoliser i området att stoppa aktuell bil och identifiera föraren. I Sverige löser man det med flera kameror på en sträcka istället för att hålla ner medelhastigheten. Står lite om det i denna artikel generellt fortkörningar i Europa. Samt nästa länk där var tredje fortkörare i Norge är en svensk.
https://www.mestmotor.se/automotors...r-belopp-botesbelopp-straff-indraget-korkort/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/ddGoBJ/norska-taktiken-som-satter-dit-svenska-fartsyndare

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.