Peter2400 Peter2400 skrev:
Får inte riktigt ihop dina siffror, hur har du räknat?
Jag räknade fel...

Det blir 15000kWh på vintern och om man skulle kunna spara in en tredjedel av kostnaden (1kr istället för 1.50kr) genom att lägga all elförbrukning på natten så skulle besparingar bli 7500kr. Och om man istället kan spara in tio öre så blir det 750kr. Med 5 öre blir det 375kr. Det sistnämnda är kanske rimligt om man lyckas optimera ordentligt.

pacman42 pacman42 skrev:
Jag räknade fel...

Det blir 15000kWh på vintern och om man skulle kunna spara in en tredjedel av kostnaden (1kr istället för 1.50kr) genom att lägga all elförbrukning på natten så skulle besparingar bli 7500kr. Och om man istället kan spara in tio öre så blir det 750kr. Med 5 öre blir det 375kr. Det sistnämnda är kanske rimligt om man lyckas optimera ordentligt.
Tycker du räknade lite fel igen:)
Om man gör av med 15000kWh och sparar tio öre/kwh, så får jag det till 1500:-
5 öre 750:-.

L Lenza skrev:
Du får gärna övertyga mig om varför elbilar är bättre än bilar med förbränningsmotorer som tankas med fossilfria kolväten.
De finns. I serieproduktion. Därtill är verkningsgraden högre och elmotorer enklare och billigare än förbränningsmotorer att både producera och serva.

Då återstår två centrala frågor, batteriernas större vikt i förhållande till energilagringskapacitet och kostnaden för energilagringen. Även där ligger väl batteriet bättre till än fossilfria kolväten för bilar redan nu, även om båda teknikerna blir allt billigare. Skulle tro att kolväten har sin plats inom flyget och kanske tunga långväga transporter, men för vanliga personbilar – nä.

• Gilla
AXS och 3 till
  • Laddar…
Den största fördelen med förbränningsmotorn är att de bilarna redan är tillverkade och finns hos konsumenterna.
Den mest miljövänliga bilen är den som aldrig byggs. Oavsett vilket drivmedel den har...

Mikael_L
Så om just idag slutar all tillverkning av förbränningsmotordrivna bilar så ...

Jag tror nog att vi fortfarande ett tag har nytta av att diskutera och jämföra el/fossil.

Men en annan grej.
Politiker (Magdalena m.fl) sitter ju nu och funderar på vad som ska ersätta de där 75 miljarderna i bränsleskatter.
Och när de ska slå in dessa skatter.
(Sen finns det säkert politiska partier att rösta på som inte vill sätta en ny skatt på bilisterna som ersättning utan lika gärna kan tänka sig att skära ner i budgeten för sjukhus och poliser istället (de som tror att man kan trolla med knäna, och tycker att poliser och undersköterskor bara är gnälliga)).

Bilhandlarna funderar på vad som ska ersätta de inkomster service och delar och förbrukningsprodukter (olja, tändstift osv typ) ger för dagens förbränningsmotorbilar.

Alla som har gratis laddstolpar av alla de slag funderar idag på hur länge till. Jag tänker att de nog inte känner för att agera gratis bensinmack i all framtid. Att skänka laddning, i framtiden när de flesta bilar går på el, är som att de idag skulle ge bort en 5-liters dunk med bensin till alla som väljer att parkera utanför affärscentret.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Politiker (Magdalena m.fl) sitter ju nu och funderar på vad som ska ersätta de där 75 miljarderna i bränsleskatter.
Givet att elbilar bedöms bli billigare än fossilbilar inom tio år gissar jag att det här är ett högst teoretiskt problem. Skatterna kommer att göras om när marknaden skiftar. Antingen till energiskatter på all elkonsumtion eller, om vi accepterar den formen av övervakning, med mätare i bilarna som registrerar körmönster. Vilket som kommer skatterna nog in...

Mikael_L Mikael_L skrev:
Bilhandlarna funderar på vad som ska ersätta de inkomster service och delar och förbrukningsprodukter (olja, tändstift osv typ) ger för dagens förbränningsmotorbilar.
Vi är en mängd människor som helt eller delvis har till uppgift att fundera på hur vi ska möta förändrade marknader. Vissa lyckas, andra slås ut och får söka sig till nya näringar. Att så sker är det som driver tillväxten, färre människor och insatsvaror kan göra samma sak som tidigare krävde fler och mer.

Kreativ förstörelse, som Schumpeter kallade det.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Det lär dock bli kilometerskatt, inte höjd elskatt, för att kompensera. Denna tittar man på redan, men den förväntas inte komma förrän under nästa mandatperiod, eller kanske mandatperioden efter.

Det tror iofs jag också, men jag är inte helt säker på att jag är bekväm med den övervakning det kräver, lite beroende på lösning. Tripmätare har vi ju redan, så räcker det med att läsa av den är det väl ok. En mer fysisk avläsning av varje fordons position och körmönster – nej tack.

...och varje gång man kör för fort så dras det pengar direkt från kontot. Då skulle man kunna spara pengar på färre trafikpoliser.

useless useless skrev:
...och varje gång man kör för fort så dras det pengar direkt från kontot. Då skulle man kunna spara pengar på färre trafikpoliser.
Mm, med elbilar kommer olyckorna minska med de lägre hastigheter på vägarna. Då kan man jaga riktiga bovar istället.

halper halper skrev:
Sörmland. Lägsta pris i natt ca 120 öre, i morgon dagtid 180. Moms, energiskatt, nättariff, spotpris + påslag, men inte elcertifikat.
Vet inte vart du kollar eller köper el ifrån då, kollar jag Elskling live appen över hela landet så är det lika, 41-47öre över dygnet..alltså 6öre! Än om jag sparat 10kr/dygn så mycket jobb för lite

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
H Husqvarna220Ac skrev:
Vet inte vart du kollar eller köper el ifrån då, kollar jag Elskling live appen över hela landet så är det lika, 41-47öre över dygnet..alltså 6öre! Än om jag sparat 10kr/dygn så mycket jobb för lite
Ja, nu börjar det nästan bli lite off-topic här i en off-topic-tråd... :) Jag tror att förvirringen består delvis i att vi pratar om samma sak (elpriser) men att de består av diverse olika komponenter. Jag räknar med alla rörliga avgifter inklusive nättariffen. Därför blir priserna som följer.

Idag kl 10–11:
Spotpris + påslag: 48 öre
Energiskatt: 41 öre
Nättariff: 56 öre
Moms: 36 öre
Summa: 182 öre

Idag 03–04:
Spotpris + påslag: 41 öre
Energiskatt: 41 öre
Nättariff: 15 öre
Moms: 24 öre
Summa: 122 öre

Det är utan tvekan vår nättariff, som har en låg- och höglastnivå, som gör störst skillnad. Nordpoolpriset är som du säger rätt platt, förutom några extrema dagar. Det stämmer väl ganska väl med den allmänna uppfattningen att det finns flaskhalsar i de lokala elnäten (i mitt fall Vattenfalls) och att vi har gott om billig produktion för normala dagar men att det inte finns så goda marginaler, varför priset sticker iväg fort när det blir en smällkall och vindstilla dag.

Med både timpris på elen och tidstariff på elnätet så blir det, utslaget på ett år för normalhushållet, som förbrukar elen enligt ett "genomsnittligt" mönster, samma sak att köra med timpris som vanligt månadspris. De som förlorar på det är de som förbrukar mer el än genomsnittligt då den är dyr, och de som vinner på timpris är de som kan flytta sin förbrukning. (Förstås – det är ju det vi pratar om :))

Det jag hävdar är att man kan göra väldigt enkla saker för att med nästan ingen insats flytta en del förbrukning till låglasttid: bilen är inställd att ladda på natten (behöver man ladda plötsligt trycker man på "ladda nu"-knappen, men det gör vi aldrig). Diskmaskin och tvättmaskin kan med ytterst lite planering köras över natten i vårt hushåll. Det sparar vi kanske ett par tusenlappar per år på, vilket inte är så mycket pengar i hussammanhang. Men det är i princip "gratis": bilen är redan inställd, på diskmaskinen trycker jag på "startfördröjningsknappen" två gånger inom ca 4 tiondels sekunder och på tvättmaskinen likadant. I övrigt så gör vi inget speciellt. Jag hade gärna sett att maskinerna var smartare och kunde ställas in på att "starta alltid under den tid då det kommer vara billigast" men det kommer väl i nästa generation.

Om det är värt det? Om vi laddar bilen med 10 kWh per natt 100 dagar per år och sparar 50 öre per kWh så blir det 500 kronor under vintern och de andra 265 dagarna sparar vi 411 kr på den lägre tariffen under de 7 månader som är ständig låglasttid ≈ 900 kr. Det tog en minut att ställa in schemat, så det är rätt bra timpenning tycker jag. Säg att vi sparar sisådär 5 kronor per vintervecka på disk- och tvättmaskinen och att det tar 3 sekunder extra per dag. Då blir det 24 öre per arbetad sekund eller 857 kronor per arbetad timme, skattefritt! :) De sju månader per år som det är lägre tariff så sparar vi 15,5 öre per kWh men kan köra maskinen när som helst, om vi vill. Fast det vill man inte: man sparar ju ett par små öringar till på att vänta till natten..

Så det beror på, verkligen. Om du exempelvis har en situation där du kommer hem med en tom elbil vid 17 och måste köra diverse barn till olika aktiviteter vid 18, och däremellan hinna äta middag, ja då hamnar din toppförbrukning ju precis där det brukar vara dyrast. Smartast att ha vanligt månadspris på elen och "platt" nättariff. Vårt barn är i dagisåldern, så aktiviteter (om några) är på gångavstånd i vårt lilla samhälle, och vi pendlar inte med bil så en vanlig vardagsnatt snittar vi kanske 2–3 kWh laddning. Fast om det hade varierat mer så hade det ju antagligen bara blivit ännu dyrare precis under de där tidiga kvällstimmarna, och då hade det lönat sig ännu mindre för dig.

Det är möjligt (rentav troligt) att fluktuationerna kommer att bli större i framtiden. Exempelvis finns det ju några bolag med effekttariffer där toppförbrukningen bara räknas 07–19 vardagar, och då blir det ännu intressantare att ladda bilen osv på natten. Och att laga mat efter 19... då får vi starta en tråd om små lagringslösningar som kan kapa topparna!

• Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det tror iofs jag också, men jag är inte helt säker på att jag är bekväm med den övervakning det kräver, lite beroende på lösning. Tripmätare har vi ju redan, så räcker det med att läsa av den är det väl ok. En mer fysisk avläsning av varje fordons position och körmönster – nej tack.
Det borde ju gå enkelt att göra med en avläsning bara, den sker ju redan idag när du besiktar bilen.

L largab skrev:
Mm, med elbilar kommer olyckorna minska med de lägre hastigheter på vägarna. Då kan man jaga riktiga bovar istället.
Trafikreglerna är också lagar, eller tycker du att de bara är på låtsas och inget man behöver bry sig om?
Får alla själva välja vilka lagar man måste anpassa sig efter och vilka man får strunta i, eller är det bara du?

• Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Det borde ju gå enkelt att göra med en avläsning bara, den sker ju redan idag när du besiktar bilen.
Nackdelen med den metoden är att även mil man kör utanför Sveriges gränser räknas med.

På gott och ont. Man har ju diskuterat kilometerskatt för lastbilar som kör på svenska vägar också. Löser man den frågan så har man nog en infrastruktur på plats.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.