H Husqvarna220Ac skrev:
Vart kommer nättariffen ifrån? Det är där typ hela skillnaden ligger, hänger inte med, men 6öre blir knappast 62öres skillnad på räkningen...
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/
Tidstariff T4

Som jag sa i mitt inlägg är det främst nättariffen som varierar, förutom enstaka dagar vid blåst, kyla, sol eller generatorhaverier i atomfabriken. Nätet varierar förutsägbart, Nordpool oförutsägbart (nja, 35 timmar innan vet man ju).

• Gilla
Husqvarna220Ac
  • Laddar…
Aha! Vi hade timdebitering när elbolaget som köpte solcellselen krävde detta, men vi har ingen sådan avgift, vi har 16A, nätavgiften ligger på 2100:- nånting/år.

• Gilla
halper
  • Laddar…
Det är ju elnäten som har problemet med topparna i förbrukningen, inte elproducenterna. Så det är väl fullt naturligt att elnätsleverantörerna är de som vill få folk att sprida sin förbrukning mer över dygnet?

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det är ju elnäten som har problemet med topparna i förbrukningen, inte elproducenterna. Så det är väl fullt naturligt att elnätsleverantörerna är de som vill få folk att sprida sin förbrukning mer över dygnet?
Ja, håller med (som jag skrev i mitt ursprungliga utförliga inlägg som ingen verkar läsa :))

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Betalning till Elbilsskatteverket blir naturligtvis genom trådlös avläsning av myndigheten. Precis som med din elmätare idag.

Krilleman Krilleman skrev:
Är en elbil helt befriad från verkstadsbesök?

Beträffande att det inte verkar finns några klara besked om batteribyte och kostnad är en varningsflagga för mig.
Eftersom att batterierna (BMW och Tesla i alla fall) visat sig hålla över 80000mil så anser jag att batteribyte inte är aktuellt.
Verkstadsbesök kan behövas men det är betydligt färre slitagedelar på en elbil.

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
Man kommer säkert att börja med nån dyr transformatorolja i motorn som måste bytas på märkesverkstaden var 1500'e mil...

• Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Mojje70 Mojje70 skrev:
Eftersom att batterierna (BMW och Tesla i alla fall) visat sig hålla över 80000mil så anser jag att batteribyte inte är aktuellt.
Verkstadsbesök kan behövas men det är betydligt färre slitagedelar på en elbil.
Har du någon länk till detta och med kurvor som visar kapacitetsförändring i batteriet. De rapporter jag läst säger det motsatta. och helst utifrån vårt klimat, vissa siffror som tillverkare redovisat är utifrån optimala förhållande och inte med vårt vinterklimat.

Redigerat:
A AndersS skrev:
Har du någon länk till detta och med kurvor som visar kapacitetsförändring i batteriet. De rapporter jag läst säger det motsatta.
Hittar bara denna som går till 25.000 mil men särskilt allvarligt ser det inte ut. Efter 25.000 mil har du långt mer än 90 % kapacitet kvar. Håller trenden i sig har du mer än 80 % kvar efter 50.000 mil. Och hur många bilar går så långt?

tesla-battery-degradation-data-points-chart.jpg

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Misstänker att den inte tagit hänsyn till våra klimatförhållande med att köra och ladda batterier under våra klimatförhållanden.
Har sett några rapporter och inget av det som redovisat har tagit hänsyn till vårt vinterklimat.

A AndersS skrev:
Misstänker att den inte tagit hänsyn till våra klimatförhållande med att köra och ladda batterier under våra klimatförhållanden.
Har sett några rapporter och inget av det som redovisat har tagit hänsyn till vårt vinterklimat.
På vilket sätt påverkas batteriets livslängd av "vårt vinterklimat"?

K
A AndersS skrev:
Har du någon länk till detta och med kurvor som visar kapacitetsförändring i batteriet. De rapporter jag läst säger det motsatta. och helst utifrån vårt klimat, vissa siffror som tillverkare redovisat är utifrån optimala förhållande och inte med vårt vinterklimat.
Vilka rapporter syftar du på?

/Krille

Det som finns är detta:
https://www.teslarati.com/tesla-battery-life-80-percent-capacity-840km-1-million-km/

Baserat på realtidsmätningar av batteriet.
Den stora skillanden med BMW och Tesla är att de har vettig vätskekylning och värmning av batteripacket, till skillnad från Nissan som bevisligen har och har haft problem med sin luftkylning.

Tesloop som kört mellan LA och Las Vegas med Model S och X har i sin ena S bytt batteri två gånger. Båda på garantin.
Första batteriet tog skada av hur Teslas Supercharger laddade det och det andra på grund av ett mjukvarufel i bilen.
65000mil har bilen gått i övrigt med en kostnad på 50öre per mil (laddningen gratis) inkl service.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
På vilket sätt påverkas batteriets livslängd av "vårt vinterklimat"?
Om batteriet tappar kapacitet pga ålder och vid kyla så blir det kortare körsträckor, detta i kombinationen påverkar användbarhet, samt att laddningstiderna ökar 2-3 ggr.
Så definitionen "att hålla" blir lite flytande av vad som avses.

A AndersS skrev:
Om batteriet tappar kapacitet pga ålder och vid kyla så blir det kortare körsträckor, detta i kombinationen påverkar användbarhet, samt att laddningstiderna ökar 2-3 ggr.
Så definitionen "att hålla" blir lite flytande av vad som avses.
Du får gärna komma med källhänvisningar till dina påståenden. De saknar just nu stöd i det som vid en snabb sökning går att hitta på nätet.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.