1 822 925 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
https://www.vattenfalleldistribution.se/el-hem-till-dig/elnatspriser/H Husqvarna220Ac skrev:
Tidstariff T4
Som jag sa i mitt inlägg är det främst nättariffen som varierar, förutom enstaka dagar vid blåst, kyla, sol eller generatorhaverier i atomfabriken. Nätet varierar förutsägbart, Nordpool oförutsägbart (nja, 35 timmar innan vet man ju).
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Aha! Vi hade timdebitering när elbolaget som köpte solcellselen krävde detta, men vi har ingen sådan avgift, vi har 16A, nätavgiften ligger på 2100:- nånting/år.
Det är ju elnäten som har problemet med topparna i förbrukningen, inte elproducenterna. Så det är väl fullt naturligt att elnätsleverantörerna är de som vill få folk att sprida sin förbrukning mer över dygnet?
Ja, håller med (som jag skrev i mitt ursprungliga utförliga inlägg som ingen verkar läsaN Nerre skrev:
Eftersom att batterierna (BMW och Tesla i alla fall) visat sig hålla över 80000mil så anser jag att batteribyte inte är aktuellt.Krilleman skrev:
Verkstadsbesök kan behövas men det är betydligt färre slitagedelar på en elbil.
Har du någon länk till detta och med kurvor som visar kapacitetsförändring i batteriet. De rapporter jag läst säger det motsatta. och helst utifrån vårt klimat, vissa siffror som tillverkare redovisat är utifrån optimala förhållande och inte med vårt vinterklimat.Mojje70 skrev:
Redigerat:
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Hittar bara denna som går till 25.000 mil men särskilt allvarligt ser det inte ut. Efter 25.000 mil har du långt mer än 90 % kapacitet kvar. Håller trenden i sig har du mer än 80 % kvar efter 50.000 mil. Och hur många bilar går så långt?A AndersS skrev:

Misstänker att den inte tagit hänsyn till våra klimatförhållande med att köra och ladda batterier under våra klimatförhållanden.
Har sett några rapporter och inget av det som redovisat har tagit hänsyn till vårt vinterklimat.
Har sett några rapporter och inget av det som redovisat har tagit hänsyn till vårt vinterklimat.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
På vilket sätt påverkas batteriets livslängd av "vårt vinterklimat"?A AndersS skrev:
Vilka rapporter syftar du på?A AndersS skrev:
/Krille
Det som finns är detta:
https://www.teslarati.com/tesla-battery-life-80-percent-capacity-840km-1-million-km/
Baserat på realtidsmätningar av batteriet.
Den stora skillanden med BMW och Tesla är att de har vettig vätskekylning och värmning av batteripacket, till skillnad från Nissan som bevisligen har och har haft problem med sin luftkylning.
Tesloop som kört mellan LA och Las Vegas med Model S och X har i sin ena S bytt batteri två gånger. Båda på garantin.
Första batteriet tog skada av hur Teslas Supercharger laddade det och det andra på grund av ett mjukvarufel i bilen.
65000mil har bilen gått i övrigt med en kostnad på 50öre per mil (laddningen gratis) inkl service.
https://www.teslarati.com/tesla-battery-life-80-percent-capacity-840km-1-million-km/
Baserat på realtidsmätningar av batteriet.
Den stora skillanden med BMW och Tesla är att de har vettig vätskekylning och värmning av batteripacket, till skillnad från Nissan som bevisligen har och har haft problem med sin luftkylning.
Tesloop som kört mellan LA och Las Vegas med Model S och X har i sin ena S bytt batteri två gånger. Båda på garantin.
Första batteriet tog skada av hur Teslas Supercharger laddade det och det andra på grund av ett mjukvarufel i bilen.
65000mil har bilen gått i övrigt med en kostnad på 50öre per mil (laddningen gratis) inkl service.
Om batteriet tappar kapacitet pga ålder och vid kyla så blir det kortare körsträckor, detta i kombinationen påverkar användbarhet, samt att laddningstiderna ökar 2-3 ggr.T tompaah7503 skrev:
Så definitionen "att hålla" blir lite flytande av vad som avses.
Självbyggare
· SE4
· 3 301 inlägg
Du får gärna komma med källhänvisningar till dina påståenden. De saknar just nu stöd i det som vid en snabb sökning går att hitta på nätet.A AndersS skrev: