Chargemap går filtrera på vad man vill ladda med också.
Skärmdump av en mobilapplikation med filterinställningar för laddningsstationer inklusive laddningseffekt och kontaktdonstyper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Åker man till fjälls ser det ut som man inte behöver filtrera man får nog ta det som är ledigt

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Chargemap går filtrera på vad man vill ladda med också.
[bild]
Över 100 kW på schuko blir nog knepigt. ;)

• Haha
  • Gilla
Lintto1 och 3 till
  • Laddar…
Jag använder för övrigt chargemap eller chargefinder för att hitta laddare. A better routeplanner är dock överlägsen om det kommer till att plotta resor. Men ibland har man lite andra preferenser än optimal laddning, som pris eller vilka mathak det finns nära.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, frågan är väl egentligen hur mycket av en anpassning det är, alltså hur ofta dessa 50+ milsresor görs.

För egen del tar jag gärna en paus om jag ska köra så långt, men sanningen är väl att det krävs två rejäla pauser för en elbil i vinterväglag på en sådan resa. Så säg att 50 mils motorvägskörning tar 5,5 timmar istället för 4,5.
För mig blir det en anpassning därav min notering, ser der inte som ett problem bara lite irriterande. Som när bilarna hade 40L tank och drog minst 1L/milen.;) Man blir bekväm när nuvarande väger det dubbla och tar sig en hyfsad bit över 100mil/tank.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Nu blev jag nyfiken vilken bil hade 40 liters tank och drog över 1 liter milen och vad har du nu som fixar över 100 mil

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
A AndersS skrev:
För mig blir det en anpassning därav min notering, ser der inte som ett problem bara lite irriterande. Som när bilarna hade 40L tank och drog minst 1L/milen.;) Man blir bekväm när nuvarande väger det dubbla och tar sig en hyfsad bit över 100mil/tank.
Ja, jag håller med. Igår behövde jag stanna för en halvtimmes laddning på en 30 milsresa. Då började resan med ca 90 % laddning och det var –5–10 grader och delvis snömodd. På torra sommarvägar kör jag lätt det i ett sträck, men nu var en paus på sin plats ändå. Men pausen blev dubbelt så lång som den hade blivit utan laddning.

S smurfen72 skrev:
drog över 1 liter milen
På korta körningar, vilket mest är aktuellt för mig vintertid, har nog alla bilar jag haft dragit över litern den här årstiden.

Alfredo Alfredo skrev:
På korta körningar, vilket mest är aktuellt för mig vintertid, har nog alla bilar jag haft dragit över litern den här årstiden.
Ok antar du har stor bil men kommer du över 100 mil med nån annan bil med samma typ av körning eller jämför vi äpplen med päron ?

S smurfen72 skrev:
Ok antar du har stor bil men kommer du över 100 mil med nån annan bil med samma typ av körning eller jämför vi äpplen med päron ?
Säkert äpplen och päron. Mitt inlägg handlade mest att för mig är över litern per mil rätt normalt vid min typ av kortkörningar vintertid.

S smurfen72 skrev:
Nu blev jag nyfiken vilken bil hade 40 liters tank och drog över 1 liter milen och vad har du nu som fixar över 100 mil
Var vanligt på 70-talet och bensinare mina tre första var Opel Rally Kadett - 67 Ascona SR -73 och Kadett GTE -75. Idag rullar en Volvo CC diesel 2017 med nästan dubbla hk.

Kom på att samtliga ovan är 1,9L motorer.
Ska kanske tillägga att Volvo har 60-65L och snålkörning 0,5 men lite 100-väg så går det uppåt 0,55.

Redigerat:
Alfredo Alfredo skrev:
Korta körningar räcker inte 1L/mil på de tre gamla jag räknade upp.

Fairlane Fairlane skrev:
Visst är det konstigt att inte alla människor värdesätter allt på samma sätt som en själv?
Det finns också galningar som tycker att man ska räkna med totalkostnaden, inklusive kapitalkostnaden för högre inköpspris.

Visst står det alla fritt att slösa med sina pengar hur de vill, men det är en helt annan femma när nån annan kommer och påstår att jag har råd med mer än jag anser mig ha råd med.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
@ @ndreas skrev:
Sant! Hur många med bensin eller diesel kör oavbrutet i 20 timmar? Efter 30 mil är iaf jag rätt less och stannar gärna och äter/fikar något en stund. Det passar då bra att också ladda bilen!
Det blir ju lite jobbigt att vänta 30 mil med att ladda om bilens räckvidd bara är 20 mil.

@
N Nerre skrev:
Det blir ju lite jobbigt att vänta 30 mil med att ladda om bilens räckvidd bara är 20 mil.
Okej? Vem påstår att bilens räckvidd är 20 mil?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.