1 823 334 läst ·
27 240 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Skogsägare
· 23 264 inlägg
Jag använder för övrigt chargemap eller chargefinder för att hitta laddare. A better routeplanner är dock överlägsen om det kommer till att plotta resor. Men ibland har man lite andra preferenser än optimal laddning, som pris eller vilka mathak det finns nära.
För mig blir det en anpassning därav min notering, ser der inte som ett problem bara lite irriterande. Som när bilarna hade 40L tank och drog minst 1L/milen.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, frågan är väl egentligen hur mycket av en anpassning det är, alltså hur ofta dessa 50+ milsresor görs.
För egen del tar jag gärna en paus om jag ska köra så långt, men sanningen är väl att det krävs två rejäla pauser för en elbil i vinterväglag på en sådan resa. Så säg att 50 mils motorvägskörning tar 5,5 timmar istället för 4,5.
Skogsägare
· 23 264 inlägg
Ja, jag håller med. Igår behövde jag stanna för en halvtimmes laddning på en 30 milsresa. Då började resan med ca 90 % laddning och det var –5–10 grader och delvis snömodd. På torra sommarvägar kör jag lätt det i ett sträck, men nu var en paus på sin plats ändå. Men pausen blev dubbelt så lång som den hade blivit utan laddning.A AndersS skrev:
Var vanligt på 70-talet och bensinare mina tre första var Opel Rally Kadett - 67 Ascona SR -73 och Kadett GTE -75. Idag rullar en Volvo CC diesel 2017 med nästan dubbla hk.S smurfen72 skrev:
Kom på att samtliga ovan är 1,9L motorer.
Ska kanske tillägga att Volvo har 60-65L och snålkörning 0,5 men lite 100-väg så går det uppåt 0,55.
Redigerat:
Det finns också galningar som tycker att man ska räkna med totalkostnaden, inklusive kapitalkostnaden för högre inköpspris.Fairlane skrev:
Visst står det alla fritt att slösa med sina pengar hur de vill, men det är en helt annan femma när nån annan kommer och påstår att jag har råd med mer än jag anser mig ha råd med.