1 823 438 läst ·
27 241 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Varför ska jag jämföra två nya bilar när jag aldrig köper nya bilar?@ @ndreas skrev:
Ja, jag köper aldrig ny bil. Jag köper alltid begagnad. Så då får vi såklart jämföra begagnad bränslebil med begagnad elbil.
Att köpa en några år gammal kombi bensinare med dragkrok för 150 000 är inget problem. Det har jag ju gjort flera gånger.
Men den kostnaden måste ju då läggas ovanpå kostnaden för elbilen, eftersom med en tillräckligt stor bränslebil slipper man de extra kostnaderna.J Jocke_Villaägaren skrev:Ja, eftersom vi har bil, så använder vi ju såklart den till mycket, av bekvämlighetsskäl. Men jag menar att rent hypotetiskt så skulle det vara fullt möjligt att klara sig utan att äga en bil, det mesta går att beställa med hemleverans idag, och sen går det att hyra en bil om man vill åka och hälsa på nån eller så.
Visst är bekvämligheten en faktor, men också just att man slipper hyra bil. Man sparar alltså in den kostnaden. Och man sparar in en hel del tid jämfört med att behöva ta bussen eller cykeln och handla.D Drömtroll skrev:
Bilpool har jag lite svårt att förstå hur man kan tycka det är smidigt om det är en halvmil till närmsta bilpool... Visst, bor man i lägenhet och det finns en bilpool utanför dörren så.
Jag provade häromdagen en Tesla Y. Grymt imponerad av allt, utom prislappen. Tyvärr så kostar den dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Men imponerad blev jag.
Saken är ju bara den att det inte finns något liknande som är billigare om man vill ha eldrift. Jag sitter kvar med min Outlander PHEV till dess det finns något eldrivet som man har råd med.
Saken är ju bara den att det inte finns något liknande som är billigare om man vill ha eldrift. Jag sitter kvar med min Outlander PHEV till dess det finns något eldrivet som man har råd med.
Elbilen täcker våra behov, så nu när vi har den så har vi inte något behov av att hyra en bil...N Nerre skrev:
Anledningen till att vi valde en elbil var helt enkelt för att det är så sjukt billigt att äga en sådan. Merkostnad för att äga en sprillans ny VW id 4a jämfört med en fossilt driven personbil i prisklassen 40-50.000kr är kanske 2000kr I månaden. Det betalar jag gärna för att åka bekvämare, säkrare och miljövänligare. Uträkning baserad på 1500mil om året och 3års ägande.
Att köpa en bil i 150-200.000 klassen som omnämts ovan, det har jag inte råd med, blir ju svindyrt att kuska runt i en sån i 3år och 4500mil. Med originalservicar, skatter, bränsle och värdetapp.
Redigerat:
M Myckling skrev:
Tydligen:
https://omni.se/forare-overger-sina-elbilar-far-barga-en-hel-del/a/Jx3o0J
Såg att bärgarna sa att det var 1 eller 2 elbilar, och cirka 50 st fossilbilar.T Thomas' skrev:
https://alltomelbil.se/elbilar-overgavs-i-snostormen-var-sannolikt-bara-en-elbil/
D dibb skrev:
Ahh precis!
”
Ett stort problem har även varit elbilar som övergivits på E6 av sina förare. Batteriet tar slut när det står så lång tid med värme i bilen.
– Vi kommer få bärga en hel del elbilar som stått på E6 under natten, säger Trafikverkets vägtrafikledare Mikael Salo och menar att det är en av bristerna med de nya bilarna.”
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg
Vem behöver sanningen när man har alternativa fakta?
Ja det går nog men det blir två laddstopp. 6h 20min i ABRP. Beräknat på max 80km/h, 3kwh/mil och snömod, -5grader, motvind, från Gävle centrum med en ID.4 till vemdalen.S smurfen72 skrev:
Ladda hem appen och testa själv. Ingen aning om vad du kör den sträckan på med fossilbil.