@ @ndreas skrev:
Okej? Jämföra en splitterny bil (oavsett drivmedel) mot exempelvis en 20 år gammal Volvo 740?
Varför ska jag jämföra två nya bilar när jag aldrig köper nya bilar?

Du skriver att du inte köper bilar för mer än 150 000 kr. Blir rätt svårt att hitta en helt ny bil i detta prisläge som uppfyller dina krav på storlek mm. oavsett drivmedel ;)
Ja, jag köper aldrig ny bil. Jag köper alltid begagnad. Så då får vi såklart jämföra begagnad bränslebil med begagnad elbil.

Att köpa en några år gammal kombi bensinare med dragkrok för 150 000 är inget problem. Det har jag ju gjort flera gånger.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det är väl därför det är så svårt att resonera med dig också. Du önskar en produkt vi alla vet inte finns, dvs. en begagnad elbil med dagens prestanda.
Men det är ju precis det jag säger. För oss som inte brukar köpa ny bil är det för tidigt att köpa elbil.

• Gilla
Patrik440
  • Laddar…
J Jocke_Villaägaren skrev:
Ja, eftersom vi har bil, så använder vi ju såklart den till mycket, av bekvämlighetsskäl. Men jag menar att rent hypotetiskt så skulle det vara fullt möjligt att klara sig utan att äga en bil, det mesta går att beställa med hemleverans idag, och sen går det att hyra en bil om man vill åka och hälsa på nån eller så.
Men den kostnaden måste ju då läggas ovanpå kostnaden för elbilen, eftersom med en tillräckligt stor bränslebil slipper man de extra kostnaderna.

D Drömtroll skrev:
Vi hyrde bil eller använde bilpool vid inköp av större grejer eller för de semesterresor som krävde bil.
Nu har vi en laddbar bil, men skulle klara oss utan den. Det är ett val för ökad bekvämlighet, snarare än ett måste.
Visst är bekvämligheten en faktor, men också just att man slipper hyra bil. Man sparar alltså in den kostnaden. Och man sparar in en hel del tid jämfört med att behöva ta bussen eller cykeln och handla.

Bilpool har jag lite svårt att förstå hur man kan tycka det är smidigt om det är en halvmil till närmsta bilpool... Visst, bor man i lägenhet och det finns en bilpool utanför dörren så.

Väntar på min iD4 som tjänstebil. Kommer att köpa ut min nuvarande Volvo XC60 diesel. Om tre år så tänker jag att jag har beslutsunderlag för att välja mellan diesel/bensin eller el.

Jag provade häromdagen en Tesla Y. Grymt imponerad av allt, utom prislappen. Tyvärr så kostar den dubbelt så mycket som jag är beredd att betala. Men imponerad blev jag.

Saken är ju bara den att det inte finns något liknande som är billigare om man vill ha eldrift. Jag sitter kvar med min Outlander PHEV till dess det finns något eldrivet som man har råd med.

• Gilla
sinclairhacker
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Men den kostnaden måste ju då läggas ovanpå kostnaden för elbilen, eftersom med en tillräckligt stor bränslebil slipper man de extra kostnaderna.
Elbilen täcker våra behov, så nu när vi har den så har vi inte något behov av att hyra en bil...

Anledningen till att vi valde en elbil var helt enkelt för att det är så sjukt billigt att äga en sådan. Merkostnad för att äga en sprillans ny VW id 4a jämfört med en fossilt driven personbil i prisklassen 40-50.000kr är kanske 2000kr I månaden. Det betalar jag gärna för att åka bekvämare, säkrare och miljövänligare. Uträkning baserad på 1500mil om året och 3års ägande.

Att köpa en bil i 150-200.000 klassen som omnämts ovan, det har jag inte råd med, blir ju svindyrt att kuska runt i en sån i 3år och 4500mil. Med originalservicar, skatter, bränsle och värdetapp.

Redigerat:
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
T
M Myckling skrev:
Det här är en utbruten off topic diskussion från tråden Vad har ni för bil? [länk]
/Moderator

---------------------------------

Intressant, har börjat spana på elbil men tror det är lite för tidigt för vårt nyttjande. Men om ca 3 år kanske. Hur upplever du att räckvidden räcker?

Tydligen:

https://omni.se/forare-overger-sina-elbilar-far-barga-en-hel-del/a/Jx3o0J

Dags att släppa det där snart?
Skärmdump av en artikel med rubriken "Mystiken kring övergivna elbilar" och text om trafiksituationen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
djac och 6 till
  • Laddar…
Hur väl är ladd nätet utbyggt fixar man en fjällresa med släp med elbil i dag till tex Vemdalen eller Tänndalen om man utgår från Gävle hållet.

T
D dibb skrev:
Såg att bärgarna sa att det var 1 eller 2 elbilar, och cirka 50 st fossilbilar.
[länk]

Ahh precis!

Ett stort problem har även varit elbilar som övergivits på E6 av sina förare. Batteriet tar slut när det står så lång tid med värme i bilen.

– Vi kommer få bärga en hel del elbilar som stått på E6 under natten, säger Trafikverkets vägtrafikledare Mikael Salo och menar att det är en av bristerna med de nya bilarna.”

Du glömde posta hans inlägg dagen efter.
Skärmdump av ett Facebook-inlägg skrivet av Mikael Salo med text om en radiointervju och diskussionen den genererat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
SC Aero och 7 till
  • Laddar…
Vem behöver sanningen när man har alternativa fakta?

• Gilla
  • Älska
Turbo_Tail och 9 till
  • Laddar…
sunnis
S smurfen72 skrev:
Hur väl är ladd nätet utbyggt fixar man en fjällresa med släp med elbil i dag till tex Vemdalen eller Tänndalen om man utgår från Gävle hållet.
Ja det går nog men det blir två laddstopp. 6h 20min i ABRP. Beräknat på max 80km/h, 3kwh/mil och snömod, -5grader, motvind, från Gävle centrum med en ID.4 till vemdalen.

Ladda hem appen och testa själv. Ingen aning om vad du kör den sträckan på med fossilbil.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.