1 823 666 läst ·
27 245 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Elprischock: Tidvis dyrare att ladda än att tanka i vinter
Det kan bli svidande dyrt att köra elbil i vinter. Elen till en större elbil kan kosta närmare 20 kronor per mil.
(Mestmotor.se)
Det kan bli svidande dyrt att köra elbil i vinter. Elen till en större elbil kan kosta närmare 20 kronor per mil.
(Mestmotor.se)
Det är ju lätt att undvika att ladda hemma på morgonen eller kvällen, om det var timprisavtal du syftade till? Annars har väl de flesta ett elpris med månadens medelpris.hsd skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Hur kan du förhandsboka utan att mer info finns?AXS skrev:
Jag tycker konceptbilen är sjukt läcker.
Vore intressant att se slutgiltig spec och prislapp.
Det är kanske där jag har nästa bil (kan eventuellt vara dags att byta ut vår Passat GTE första halvan 2023)
Ja, det handlar ju om hur stor andel av resorna som man tycker att bilen ska klara.V Ville_Vessla skrev:Tack, jag tycker synd om mig själv. Inte är det roligt att sitta i bilen men just denna sommar/höst har jag behövt åka bortåt kanske inte 200 mil men 130kanske 4 helger pga familjeskäl, en gång med husvagn dessutom. Sen så vet jag inte hur jag ska tycka, men döttrarna håller på med trav så det har blivit hästfinka också runt 50mil per gång. Hade dom varit värdelösa hade jag väl tyckt det var meningslöst men dom är ju duktiga men inte är det roligt att kuska runt.
Säg att man pendlar till jobbat varje dag och kör även på helgerna. Det kanske då blir 300 dagar om året man kör bil.
Med en bil som klarar 75% av ens resor så blir det 75 dagar om året som man kommer att behöva låna eller hyra en annan bil. Det låter inte så roligt.
Med en bil som klarar 90% av ens resor så blir det "bara" 30 dagar om året man behöver låna eller hyra en annan bil. Inte heller det låter så roligt tycker jag.
Klarar bilen 95% av resorna blir det 15 dagar om året som man behöver låna eller hyra en annan bil. Även det tycker jag personligen är i mesta laget.
Om bilen klarar 99% av resorna är det 3 dagar om året man behöver en annan bil. Då börjar i alla fall jag tycka att det är mer rimligt.
Men ännu bättre om bilen klarar 99,9% av resorna. Då blir en gång vart tredje år som jag behöver låna eller hyra annan bil. Och det är där jag ligger idag, min bil (kombi med dragkrok) klarar nog så mycket som 99,99% av mina resor, två gånger på 30 år har jag hyrt lätt lastbil på macken för att bilen inte räckte till.
Vafan har de räknat på för bil egentligen? Om jag hade lyckats fylla HELA mitt batteri under den dyraste timmen idag (vilket är omöjligt med en hemmaladdare). Då hade jag pröjsat 10 kr per mil, inte 20 kr per mil.hsd skrev:
Räknar med 5,45 kr/kWh och 90% verkningsgrad hos laddaren. 1,8 kWh/mil.
Självklart väljer jag att aldrig ladda för dessa priser, ligger själv på någon krona milen.
Artikeln är sensationsmakeri och FUD.
Har ju inte köpt bilen. Kostade noll men hamnar före i kön.13th Marine skrev:
Även haft på model 3 och Id 3, men ingen av dom var för mig när det väl var dags.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Pendlar man till och från jobbet varje dag så köper man självklart inte en bil som klarar 75% av ens körningar. Det är ju kul om man kommer till jobbet varje dag i veckan... Man köper nog inte heller en som klarar 90% för man vill nog inte få problem en gång varannan vecka. Osv. Klart att alla vill ha en bil som klarar det mesta, men det finns trots allt gränser. Jag behöver några gånger om året en lätt lastbil med baklyft, men inte köper jag en sådan bil och kör den varje dag. Den skulle inte klara all min övriga körningar så att hitta en bil som klarar 99,99% av körningarna kräver nog att man har nästan alla sina körningar likadana.N Nerre skrev:Ja, det handlar ju om hur stor andel av resorna som man tycker att bilen ska klara.
Säg att man pendlar till jobbat varje dag och kör även på helgerna. Det kanske då blir 300 dagar om året man kör bil.
Med en bil som klarar 75% av ens resor så blir det 75 dagar om året som man kommer att behöva låna eller hyra en annan bil. Det låter inte så roligt.
Med en bil som klarar 90% av ens resor så blir det "bara" 30 dagar om året man behöver låna eller hyra en annan bil. Inte heller det låter så roligt tycker jag.
Klarar bilen 95% av resorna blir det 15 dagar om året som man behöver låna eller hyra en annan bil. Även det tycker jag personligen är i mesta laget.
Om bilen klarar 99% av resorna är det 3 dagar om året man behöver en annan bil. Då börjar i alla fall jag tycka att det är mer rimligt.
Men ännu bättre om bilen klarar 99,9% av resorna. Då blir en gång vart tredje år som jag behöver låna eller hyra annan bil. Och det är där jag ligger idag, min bil (kombi med dragkrok) klarar nog så mycket som 99,99% av mina resor, två gånger på 30 år har jag hyrt lätt lastbil på macken för att bilen inte räckte till.
Vi som inte har det så är kanske mer vana och accepterande för att man ibland får förändra sitt beteende en aning. Grattis till dig som har hittat en bil som passar dig till 99,99%. Det finns säkert andra som kan hitta en elbil som passar de lika bra. Elbil är inget för dig just nu, det har vi konstaterat för länge, länge sen... Du behöver inte förklara det fler gånger.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 285 inlägg
Och vad tänker du själv om det här? Avskräcker det dig, var elbil aldrig ett alternativ ändå eller misstänker du att det är en tidningsanka?hsd skrev:
Själv är jag förvisso oroad för de höga energipriserna, men inte främst av elbilsskäl.
j.f.s
Elektroniktokig
· Dalarna
· 1 279 inlägg
j.f.s
Elektroniktokig
- Dalarna
- 1 279 inlägg
Sambon och jag har valt att byta hennes bil mot en elbil. Det blev en Peugeot e-208 GT. Kommer täcka dagsbehovet av resor för henne och ibland även för mig.
Vi behåller min fossilbil ett tag till för att kunna dra en större släpvagn och åka på långresor.
Ska bli spännande att se hur det kommer fungera i praktiken
Vi behåller min fossilbil ett tag till för att kunna dra en större släpvagn och åka på långresor.
Ska bli spännande att se hur det kommer fungera i praktiken
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 714 inlägg
Jag tror det är självklart att elpriserna ökar ännu mer, eftersom det inte finns någon plan för elförsörjningen. Men det är ingen fråga jag behöver ta någon form av ställning till i mitt bilval. Det ligger utanför vad jag kan ha kontroll över.Alfredo skrev:
Priserna på alla olika typer av drivmedel är väl utanför en normal bilköpares kontroll. Trots det är väl teorier kring framtida driftskostnader något som de flesta tar med i en "bilkalkyl". Jag förstår nog inte riktigt vad du menar.W witten skrev: