1 823 513 läst ·
27 242 svar
1824k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Oj, det var mycket bättre än vad jag lyckats med med min Enyaq@ @ndreas skrev:Alla tillverkare anger räckvidden under "sommar förhållanden". Körde förra helgen 20 mil med dubbdäck och i någon minusgrad efter landsväg. Efter 20 körda mil så räknade jag fram att jag hade kunnat köra 17-18 mil till. Alltså 37-38 mil. Det tycker jag känns rimligt utifrån att 48 mil anges för 80x modellen vid "bra förhållanden".
Kan inte annat än rekommendera den. Den känns väldigt bra efter vägen. Även i halt väglag. Rekommenderar emellertid att välja fyrhjulsdrift om du bor där det ofta snöar.
Körde för övrigt i de norrländska skogarna och noterade att det även där finns fler laddare än vad man tror.....
Jag kör dubbfritt och många långa resor.
Iofs så slukar motorväg massor av energi men jag tycker nog att smekmånaden är över och att jag idag ligger snarare under 30 mil än över.
Till Dalarna finns det gott om laddare men jag inser ju att den stora utmaningen blir när det är storhelg... DÅ kommer det vara jobbigt om man vill åka samtidigt som alla andra.
Nackdelen med Enyaq (och de övriga i VW-familjen) är ju att den är lite långsam i snabbladdningen.... 125 KW som max (vilket jag aldrig uppnått) är inte optimalt.
Dock trevlig att köra !
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 612 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 612 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Vi talar alltså om säg 500' plus moms, eller 625'. Det innebär alltså att dina bilar ligger runt 20'.Patrik440 skrev:
Då är jämförelsen inte om det är elbil vs dieselbil som det gäller utan ny bil vs 15+ år gammal bil.
Det gör verkligen jättestor skillnad att ligga i 110 istället för 130, hålla jämn hastighet och ha rätt tryck i däcken på vår laddbil i alla fall.Scout skrev:
Oj, det var mycket bättre än vad jag lyckats med med min Enyaq
Iofs så slukar motorväg massor av energi men jag tycker nog att smekmånaden är över och att jag idag ligger snarare under 30 mil än över.
Till Dalarna finns det gott om laddare men jag inser ju att den stora utmaningen blir när det är storhelg... DÅ kommer det vara jobbigt om man vill åka samtidigt som alla andra.
Nackdelen med Enyaq (och de övriga i VW-familjen) är ju att den är lite långsam i snabbladdningen.... 125 KW som max (vilket jag aldrig uppnått) är inte optimalt.
Dock trevlig att köra !
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 167 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 167 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
· V-götaland
· 1 612 inlägg
Patrik440
Laddtryckare
- V-götaland
- 1 612 inlägg
Vi hämtade ut vår Kia E-Niro advanced plus idag. Ca 4400:- totalt för leasing och serviceavtal och 6000mil på 3 år. Det lilla vi kört idag bådar väldigt gott. Vi är en familj på 5personer (2vuxna och 3 barn varav en har bilstol och en har bilkudde).
Fortsätter känslan, så blir nog också andra bilen en elbil.
Fortsätter känslan, så blir nog också andra bilen en elbil.
Tack, jag tycker synd om mig själv. Inte är det roligt att sitta i bilen men just denna sommar/höst har jag behövt åka bortåt kanske inte 200 mil men 130kanske 4 helger pga familjeskäl, en gång med husvagn dessutom. Sen så vet jag inte hur jag ska tycka, men döttrarna håller på med trav så det har blivit hästfinka också runt 50mil per gång. Hade dom varit värdelösa hade jag väl tyckt det var meningslöst men dom är ju duktiga men inte är det roligt att kuska runt.@ @ndreas skrev:
Läste idag att Enyaq (även redan sålda) kommer att få en uppdatering under första halvåret 2022 som innebär att den kan ladda 175 kW istället för dagens 125 kWScout skrev:
Oj, det var mycket bättre än vad jag lyckats med med min Enyaq
Dock trevlig att köra !
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 713 inlägg