1 823 350 läst ·
27 241 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
För dig finns det allra troligast inte ett enda elbilsalternativ som passar dig idag, och ger dig allt du kräver till den kostnad du accepterar.H Harald Blåtumme skrev:Nu är det iofs ingen ”skruttbil” jag talar om utan en riktigt trevlig volvo s80, suverän komfort och bra prestanda osv. Och: har dragkrok, ca 100 mil räckvidd på full tank. Inte 100 mil med något man drar iofs… men jag tror de flesta fattar.
Det hela denna tråd handlar om är, som jag förstår det, om det idag är ekonomiskt rimligt att försöka skaffa något eldrivet som fyller behoven. Kan inte se detta i kikaren för min egen del men kul om någon kan visa på något som ev kunde fungera.
Nerre och bananskalare är ytterligare sådana personer.
(Det finns garanterat fler som läser och skriver i tråden, men en del högprofilerar sig i denna fråga, så det blir de jag nämner)
Min mamma som kör max 100 mil om året med en gammal skattebefriad Audi från 1989 har inte heller något att hitta på elbilsmarkanden - inte en chans att jag skulle rekommendera henne köpa elbil. Hon ska nog ha kvar sin bil några år till, tills hon helt slutar köra och då skrota den gamla, om inte nu någon vill köpa den.
Så i det läget är vi just nu.
Många, verkligen många, kan skaffa elbil idag, och både få ihop ekonomin och livspusslet.
Allra lättast är det för dem som kan ladda hemma, redan har två bilar (eller kan tänka sig två), inte har så stora krav på sin lilla pendlarbil (dvs inte en massa höga krav på last, räckvidd och dragkrok etc).
Elbil kan nog även passa alltfler som bara har tänkt sig ha en enda bil, det kan ju även passa ett fåtal som inte har möjlighet att ladda vare sig hemma eller på jobbet, men då lär det nog krävas att man är lite elbilsreligiös, ty ekonomiskt går det nog aldrig att räkna hem då.
Sen är det ju som för dig, det finns massor av människor som en elbil inte alls funkar för, åtminstone inte utan att göra avkall på några av sina krav och tankar på vad bilen måste klara av. Dessa får vänta.
En del har krav på sina bilar som nog aldrig kommer uppfyllas med elbil. Vad dessa ska göra vet jag inte riktigt.
Troligtvis får dessa personer vara uppmärksamma på när det verkar bli slut på nybilsförsäljning av avgasbilar och alltså passa på att köpa en nya, eller nästan ny där i slutet, för att trygga sitt bilbehov en 15 år framåt. Och hoppas på att bränsle fortsätter att säljas, till ett inte alltför tungt pris.
Ungefär som en del fick bråttom att köpa någon av sista årsmodellerna innan katalysatortvånget, för att slippa katalysatorn.
Men är man tillräckligt ung så är det troligt att man någon gång i livet kommer bli tvingad ändra sitt sätt att se på och använda bilen.
Kanske kommer t.ex. påskresorna till skidorterna börja gå med tåg för alltfler, (Tänk vad skönt, kunna sova/vila istället för att sitta i bilköerna och irritera sig på alla andra idioter, och kunna köra första dagens åk utvilad och på gott humör!)
Tyvärr har Volkswagen tagit bort funktionen att logga förbrukning per resa så att man kan komma åt det i efterhand. Men jag har tittat på mätaren för långtidsförbrukning i ID4n och sparat två värden. Under juni juli och augusti körde jag 730 mil och hade en snittförbrukning på 17,6 kWh / 100 km. Den ökade mot slutet när dels en större del av resorna var motorväg och det dessutom började bli kallare. Under september var största delen av resorna pendling till jobbet som är 38 km med mest motorväg. Då var förbrukningen 19,9 kWh / km och detta på totalt 180 mil.
Ca 50% av nybilsförsöljning är till privatkunder och ca 30% är till företag, mestadels förmånsbilar. Ungefär så. Resten är övrigt som Taxi, hyrbilar osv. De majoriteten går ut till andrahandsförsäljning efter 3år.N Nerre skrev:
10% på listpris brukar jag normalt sett få när man väl sätter sig i stolen hos bilhandlaren när man köper i egenskap av företagare. Tror jag fick mellan 10-15% beroende på artikelrader i offerten på min V90 T8 som jag beställde sist. köper man privat ska man vara extremt nöjd med 5%
Byggveteran
· 2 746 inlägg
sunnis skrev:
Ca 50% av nybilsförsöljning är till privatkunder och ca 30% är till företag, mestadels förmånsbilar. Ungefär så. Resten är övrigt som Taxi, hyrbilar osv. De majoriteten går ut till andrahandsförsäljning efter 3år.
10% på listpris brukar jag normalt sett få när man väl sätter sig i stolen hos bilhandlaren när man köper i egenskap av företagare. Tror jag fick mellan 10-15% beroende på artikelrader i offerten på min V90 T8 som jag beställde sist. köper man privat ska man vara extremt nöjd med 5%
Köpt ett 15 tal nya bilar privat sen 88a och har aldrig fått under 9 procent.
Inte ens på helt nya modeller som inte ens hunnit släppas har jag varit under 9 procent så att vara extremt nöjd med 5 procent fattar jag inte.
Taxi, hyrbilar etc räknar jag också som "företag" (i motsats till privatpersoner).sunnis skrev:
Jag har visserligen inte köpta så många bilar i livet, men ingen av de som jag köpt begagnad har haft en privatperson som första ägare.
Jag säger inte att DU har en skruttig bilH Harald Blåtumme skrev:Nu är det iofs ingen ”skruttbil” jag talar om utan en riktigt trevlig volvo s80, suverän komfort och bra prestanda osv. Och: har dragkrok, ca 100 mil räckvidd på full tank. Inte 100 mil med något man drar iofs… men jag tror de flesta fattar.
Det hela denna tråd handlar om är, som jag förstår det, om det idag är ekonomiskt rimligt att försöka skaffa något eldrivet som fyller behoven. Kan inte se detta i kikaren för min egen del men kul om någon kan visa på något som ev kunde fungera.
Men bara allmänt, vad kostar en ny Volvo S80? (om modellen finns kvar idag, annars.. vad kostade den ny när den fanns?) Måste ha en bra referenspunkt till prissättning.. för mig har Volvo varit för dyr hela livet (om man inte köpt beg skrotbilar.. vilket hänt några gånger under min uppväxt).
Det kryllar av "billiga" Volvo V90. Nya med bra utrustning för under 400000 eller obetydligt begagnade (1år) för 300000.Snigla skrev:
Jag som spanar efter elbil och alltid suckar när jag inser att jag måste upp i 700000kr blev lite chockad av hur billiga vissa fossilbilar är i jämförelse. För 400000 kr får man både pengar till skatter och bränsle för 20000 mil.
Nu är ju kostnaden egentligen inte inköpspriset utan hur mycket bilen minskar i värde när man äger den, och just idag är andrahandsvärdet på elbilar otroligt högt. Det tror jag kommer att "slå om" rätt snabbt när utbudet av både nya och begagnade ökar. Frågan är när det sker. Är det om 2 år? 3? 5? 7? Det gör kalkylen osäker om man tänkt äga bilen mer än 2-3 år.
Jo, men man måste ju jämföra rätt menar jag. Det finns visserligen några gamla elbilar. på marknaden.. men de är betydligt sämre än dagens.. (marknaden har ju utvecklats enormt senaste åren).
Så jag tänkte bara.. om man nu köpte en ny bensinbil för x antal år sedan som kostade x tusen kronor .. så är man ju beredd (troligen) att betala det även för en elbil som fyller basbehovet. Nya elbilar vet jag vad de kostar
Jag (vi) har bara köpt en ny bil i hela mitt liv.. (inkl vad mamma o pappa köpte när jag växte upp..) och det var makens o mins senaste bil. En Opel .. den kostade hutlösa 175 000 kr .. det är mer än dubbelt vad vi någonsin betalt för en bil.
Den hade inget höjdarinbytesvärde numer.. trots toppskick o en ägare (och inga hutlösa mil). För mig känns bilen fortfarande sprillans ny haha..(vågar inte parkera nära andra bilar för de ska repa min när de smäller upp dörrar typ).
Sedan har jag kompisar som köpt flera v70 tex till ganska höga priser.. (alltså gamla varianterna..) och renoverat arslet av sig efter det. Gäller även för Saab... två av dem har bytt bil 2-3 ggr på 2 år och de har praktiskt taget fått skrota dem (eller bet mycket för att renovera dem). Enligt mig har bägge två kastat minst 70 000 i sjön
på renoveringar.. inköpen var dyrare..
Man måste ju ha lite tur när man köper en bil också, oavsett.. man kan få måndagsexemplar av allt. Min mamma hade en volvo 740 (kan den ha hetat det..) herrgårdsvagn.. den hade hon i hundra år och fanns inge värde i den direkt.. men den knallade och gick långt över 30 000 mil (med normala slitagerenoveringar bara). Den kallade hon sin skruttbil på slutet hehe.. (numer skrotad dock).
Nu svamlade jag lite mer än jag behövde kanske..
Men iaf.. jag skulle aldrig köpa en ny bil personligen.. om jag inte planerat att ha den i minst 10 år (troligen tills den gick sönder). Är inte så mycket för slit o släng.. investerar jag.. ska det vara långsiktigt. Nu inte sagt att.alla är som mig!
Jag har väldiga problem med att ens tänka tanken på att betala över 200 000 för EN BIL.. haha.. men började träna hjärnan för 2-3 år sedan.. så nu har jag iaf sagt att det kanske/troligen är ok att vi köper en ny,. jag har tom lyckats födrubbla priset i hjärnan.. (närmar mig 400..)..
..men maken är helt införstådd med hur paranoid jag kommer vara sen på hur nära saker står bilen osv ...
Så jag tänkte bara.. om man nu köpte en ny bensinbil för x antal år sedan som kostade x tusen kronor .. så är man ju beredd (troligen) att betala det även för en elbil som fyller basbehovet. Nya elbilar vet jag vad de kostar
Jag (vi) har bara köpt en ny bil i hela mitt liv.. (inkl vad mamma o pappa köpte när jag växte upp..) och det var makens o mins senaste bil. En Opel .. den kostade hutlösa 175 000 kr .. det är mer än dubbelt vad vi någonsin betalt för en bil.
Den hade inget höjdarinbytesvärde numer.. trots toppskick o en ägare (och inga hutlösa mil). För mig känns bilen fortfarande sprillans ny haha..(vågar inte parkera nära andra bilar för de ska repa min när de smäller upp dörrar typ).
Sedan har jag kompisar som köpt flera v70 tex till ganska höga priser.. (alltså gamla varianterna..) och renoverat arslet av sig efter det. Gäller även för Saab... två av dem har bytt bil 2-3 ggr på 2 år och de har praktiskt taget fått skrota dem (eller bet mycket för att renovera dem). Enligt mig har bägge två kastat minst 70 000 i sjön
Man måste ju ha lite tur när man köper en bil också, oavsett.. man kan få måndagsexemplar av allt. Min mamma hade en volvo 740 (kan den ha hetat det..) herrgårdsvagn.. den hade hon i hundra år och fanns inge värde i den direkt.. men den knallade och gick långt över 30 000 mil (med normala slitagerenoveringar bara). Den kallade hon sin skruttbil på slutet hehe.. (numer skrotad dock).
Nu svamlade jag lite mer än jag behövde kanske..
Men iaf.. jag skulle aldrig köpa en ny bil personligen.. om jag inte planerat att ha den i minst 10 år (troligen tills den gick sönder). Är inte så mycket för slit o släng.. investerar jag.. ska det vara långsiktigt. Nu inte sagt att.alla är som mig!
Jag har väldiga problem med att ens tänka tanken på att betala över 200 000 för EN BIL.. haha.. men började träna hjärnan för 2-3 år sedan.. så nu har jag iaf sagt att det kanske/troligen är ok att vi köper en ny,. jag har tom lyckats födrubbla priset i hjärnan.. (närmar mig 400..)..
..men maken är helt införstådd med hur paranoid jag kommer vara sen på hur nära saker står bilen osv ...
Precis som Snigla är inne på så är det där inte i närheten av "billigt" för de flesta.martin43 skrev:
För om 300 000 är billigt, vad är då 30 000? Gratis?
Jag brukar ställa mig frågan: Är det värt att betala lika mycket för en bil som för en sommarstuga? De som redan har en sommarstuga kanske tycker det är värt att lägga lika mycket på en bil, men för de allra flera så blir det antingen eller. Och jag är nog inte ensam om att tänka att en sommarstuga för en miljon är mer prisvärt än en bil för en miljon.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 264 inlägg
Du kan aldrig ha åkt tåg till de svenska fjällen, det hör jag det!Mikael_L skrev:
Om man inte ska till typ Åre utan någonstans med anslutningsbuss till (som exempelvis Vemdalen) är det inte direkt en störningsfri resa ens utan barn och man åker från Stockholm. Att resa så en sportlovsvecka med skolbarn, det kan inte vara jättekul.
Nu är det förstås bekvämligheten som pratar, jag har suttit 30 timmar (nu kanske jag överdriver) på buss ner till alperna i ungdomen, men det är ju inget man vill tillbaka till.
Så jag vidhåller att just skidresor under högsäsong är en av de få saker som elbilsmarknaden kommer få svårt att lösa.
Byggveteran
· 2 746 inlägg
Blir kanske som på vissa ställen neråt med biltåg.
Åk större delen på tåg med bilen och sen sista sträckan lasta av kör fram med bilen.
Åk större delen på tåg med bilen och sen sista sträckan lasta av kör fram med bilen.
Johå då..Nötegårdsgubben skrev:
Fjällvandrarturer uppe i lapplandsfjällen.
Kliva av i t.ex. Abisko och så fort man klivit ner från vagnen stå mitt i fjällvärlden utvilad efter att sovit på tåget var ju helt kanoners bra.
Då förstod jag direkt vansinnet i åren innan då det kördes bil till fjällen.
Men visst håller jag med dig delvis, det funkar inte lika bra för alla destinationer och alla tider på året.
Men å andra sidan, ju fler som överger bilen sin och väljer tåg eller tåg+anslutningsbuss, desto mer kommer dessa sätt att resa anpassa sig efter konsumenternas önskningar och behov. Så det kanske kommer lösa sig självt ...
Försvinner den vanliga bränslebilen, och det måste den ju göra ... så kommer saker behöva bli annorlunda, nya lösningar kommer, en del gamla lösningar kommer dammas av.A Argastesnickaren skrev:
Jag tror inte att människan plötsligt kommer bli oförmögen till anpassning, jag tror inte att entreprenörer och visionärer plötsligt kommer försvinna.
Det blir nya lösningar. En del nästan lika bra och bekväma som idag, andra mer bekväma och bra än idag.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 296 inlägg
Precis, därav "billigt" inom citationstecken. Jag har aldrig köpt en ny bil. Men vill-ha-faktorn på elbil är hög, men då måste det vara en som jag känslomässigt vill ha också. Har då insett att tyvärr kostar dessa bilar 700k och uppåt. Då framstår plötsligt en V90 för mindre än halva priset som billig i sammanhanget.N Nerre skrev:
Nä, det enda rätta jag kan göra är att köpa en begagnad välutrustad 5-serie touring med bensinsexa och fortsätta njuta. Euro 6 med partikelfilter och 800-mil per år så miljösamvetet behöver inte ta skada.
Men egentligen är det ju en i4 M50 jag vill ha. :/