H Harald Blåtumme skrev:
Kanske ska du prova att nyansera dig en smula
Nej.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
P
H Harald Blåtumme skrev:
Kanske ska du prova att nyansera dig en smula, specificera var i bilens livscykel som dessa ”avgaser” uppstår.
Avgaser uppstår i den 4e takten. Enkelt förklarat. ?

• Haha
  • Gilla
tompaah7503 och 5 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
I norge är i alla fall bensin och dieselbilar stendöda i nybilsstatistiken. [länk]
Nja privatbilar är nästan bara elbilar medan tjänstebilarna är 50/50 el eller bensin plus diesel. Allt har med de kraftiga subventioner de har på moms, parkering och tullar gör elbilar. Men det verkar gälla privatägda bilar. Sedan kanske systemet med förmånsbilar är så utbrett i Norge så det blir en liten andel. I Sverige har vi ju fram till nu subventionerat dessa.

Ok jag förstår att detta plötsligt blev litet jobbigt för vissa. Helt ok.

Carry on, jag har inget större intresse i att debattera självklarheter och droppar förmodligen ut igen.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Stefan N Stefan N skrev:
I norge är i alla fall bensin och dieselbilar stendöda i nybilsstatistiken. [länk]
Tror det kommer se liknade ut i flera europeiska länder inom 2-3år. Euro7 kommer troligen sätta sista spiken i kistan för förbränningsmotorerna 2025 och kraftigt förändrade utbudet.

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Hoho..

..alla som såg mitt förslag till maken om MG leasingen...

Ville bara tala om att alla bilarna (de hade bara x antal färdiga inför lanseringen) hann säljas innan vi ens hann dit o provköra (alltså innan 11-12) :oops:

Stod på MGs hemsida och annonserna/bilarna var borta från blocket (vårt område iaf).

Den lanseringen gick tydligen bra!

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
För min egen del är allt ganska enkelt.

1. Jag vill själv äga bilen jag kör omkring i. Kan inte acceptera någon slags bilpoolande, samägande där annat folk kan sunka ner bilen jag använder. Jag vill ha full kontroll över min bil och det är delvis en säkerhetsfråga.

2. Behöver ha en bil som kan dra släp vilket händer ca varannan helg här.

3. Behöver ha ca 30 mils räckvidd, åker detta var och varannan helg utan mellanliggande laddmöjlighet. Delar av detta kan vara med släp.

Ser fram emot ekonomiskt rimliga elbilsalternativ till vad jag kör med idag, en gammal volvo med dragkrok helt enkelt.
Ville bara inflika att vi har alltid tänkt som så att man kan ha en ”skruttbil” med drag (så länge det är möjligt att tanka med bensin och skatten är överkomlig) på sidan av vardagsbilen.. som vi velat ha i elformat i många år :)

Vi har oxå känt att drag på en bil är ett måste när man bor på landet - även om man inte använder det så ofta!

(Nu börjar det dock röra sig lite på dragfronten.. även i elvärlden!)

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Ville bara inflika att vi har alltid tänkt som så att man kan ha en ”skruttbil” med drag (så länge det är möjligt att tanka med bensin och skatten är överkomlig) på sidan av vardagsbilen.. som vi velat ha i elformat i många år :)

Vi har oxå känt att drag på en bil är ett måste när man bor på landet - även om man inte använder det så ofta!

(Nu börjar det dock röra sig lite på dragfronten.. även i elvärlden!)
Nu är det iofs ingen ”skruttbil” jag talar om utan en riktigt trevlig volvo s80, suverän komfort och bra prestanda osv. Och: har dragkrok, ca 100 mil räckvidd på full tank. Inte 100 mil med något man drar iofs… men jag tror de flesta fattar.

Det hela denna tråd handlar om är, som jag förstår det, om det idag är ekonomiskt rimligt att försöka skaffa något eldrivet som fyller behoven. Kan inte se detta i kikaren för min egen del men kul om någon kan visa på något som ev kunde fungera.

G
P Pin skrev:
Nja privatbilar är nästan bara elbilar medan tjänstebilarna är 50/50 el eller bensin plus diesel. Allt har med de kraftiga subventioner de har på moms, parkering och tullar gör elbilar. Men det verkar gälla privatägda bilar. Sedan kanske systemet med förmånsbilar är så utbrett i Norge så det blir en liten andel. I Sverige har vi ju fram till nu subventionerat dessa.
Gillar inte Norges miljöpolitik. Oljepengar går till Tesla ägare som kör bussfil till in till Oslo samtidigt som staten Norge öppnar för fler licenser för olja i nordsjön! Hyckleri!

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Allt kokar ner till vem som ska betala för införskaffandet av elbilar. Vem ska kunna införskaffa dessa, och med vilka medel ska de betalas.

sunnis
H Harald Blåtumme skrev:
Allt kokar ner till vem som ska betala för införskaffandet av elbilar. Vem ska kunna införskaffa dessa, och med vilka medel ska de betalas.
Ja, vem och vilka kan det vara som har införskaffat alla helt nya fossila bilar och historiskt bakåt? Lurigt det där...

• Haha
  • Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Avgasbil är ett ord jag ska börja använda! Man kan lita på finländarna att utveckla svenskan. (y)
Bara så du tänker rätt nu, även en vätgasbil avger avgaser. Dessa består dock mest av vatten.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Kunden, med sin egen plånbok?

• Gilla
Texan
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Ja, vem och vilka kan det vara som har införskaffat alla helt nya fossila bilar och historiskt bakåt? Lurigt det där...
Det är väl rätt välkänt att det främst är företag?

Läste nånstans att företag dessutom ofta får 15-20% rabatt på listpriset jämfört med privatpersoner, men vet inte om det stämmer.

N Nerre skrev:
Bara så du tänker rätt nu, även en vätgasbil avger avgaser. Dessa består dock mest av vatten.
Det ligger något i det. Attans.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.