1 822 743 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Inte samma bil, E-niron är -15 eller 18cm längre än Plug-in/Bensin Niron
Läste precis om Bmw i3, Bmw säger att denna i total livscykel släpper ut hälften av vad en dieselbil gör, och laddar man den med grön el än mer.
Läste precis om Bmw i3, Bmw säger att denna i total livscykel släpper ut hälften av vad en dieselbil gör, och laddar man den med grön el än mer.
Nej du har helt fel! Vad har du för källor? Hittar du bara på?H Husqvarna220Ac skrev:
ENiron är bara nån cm längre bara. Endast kofångaren som har annan design.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jadu, säljaren på Kia sa att E-Niron var 15cm-20cm längre när jag tyckte plug-in var i minsta laget, sa att det verkade konstigt..låter ju såklart jäkligt dumt! Klart fan det är samma bil...
, han måste blandat ihop mm med cm..!
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Haha, ja allt för att få sälja! Då kan råka blanda ihop mm med cm, han ville jag skulle beställa bilen före den kom till bilhallen för vara säker att få en bil..men verkar nog inte vara nån brådska, de tillverkar säkert några till
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är väl just detta som gör att elbilen idag inte är ett bra alternativ för många - men för andra är den nog det.optimum skrev:
Om man idag klarar sig med en riktig bil så varför dels ha en riktig bil och en som bara lämpar sig för stads trafik?
Många har varken råd eller plats för två bilar.
Jag (vi) skulle aldrig skaffa mig en liten småbil med dålig väghållning och brister i säkerheten och ta ut på vägar med 90/110 km.
Vi har plats för två bilar men varför i hela friden skulle vi lägga pengarna på ytterligare en bil?
Den dagen det finns riktiga bilar som drivs med el till rimliga kostnader så kan det vara intressant att fundera på men än så länge är de inte färdigutvecklade.
Vi har också just nu bara en bil, jag försökte "räkna hem" en elbil inför bilbytet nu i vinter, men det föll dyrt inköpspris, kombinerat med storlek och ingen dragkrok. Kollade på niro-hybrid, men beroende på hur man räknar så skulle det ta ganska länge innan jag "gick plus", och det är ju ingen ren elbil. En Kia Soul EV skulle jag nog kunnat räkna hem knappt, MEN det skulle kräva att man hade en till bil för långresor och släpvagnskörning - vilket fäller hela kalkylen alternativt att man kör en väldigt gammal bil - men det är inte så kul på semestern med familjen (för släpvagnskörning vore det OK). Jag har dessutom bilen via jobbet (personalbil) och kan bara välja "VW-koncernens" bilar och Passat GTE som vore enda rimliga modellen just nu av hybrider (och elbilar) har ca 1 års leveranstid. Det skulle dock inte bli mkt dyrare (eller kanske till och med billigare) att ha en bil privat men det skulle innebära lån på bilen och att byta bil mer sällan.
Räckvidden på 40 mil (30 på vintern) skulle räcka väldigt långt för mig, enda resan som inte skulle funka är troligen "skidresa" när man då förmodligen skulle klara detta med mat och laddstopp...
Hade situationen varit att hushållet behövt (och tyckt sig kunna finansiera) två bilar där den ena framförallt används för vardagskörning så hade det varit mera rimligt att ha den bilen som elbil.
Det hela handlar om att vi har olika behov, så är det ju även idag. Vissa vill ha en liten bil för ciytkörning, andra en stor SUV eller kombi etc. Elbilarna är ju helt enkelt en bil som löser en typ av behov, klart att man inte kan ta den bil man valt och säga att tex en Kia Niro inte är en bra ersättare om man kör en helt annan typ av bil än vad kian är. Kör man en X5 så är inte en golf eller en A8 heller troligen en bra ersättare i alla avseenden även om det är OK bilar.
Så, ja, Optimum, för dig är just nu inte elbil ett rimligt val. Det var det inte för mig heller. När elbilen droppat något i pris, har dragkrok och finns i en bra storlek för mig kommer det nog vara det jag önskar köra - jag hoppas VW kommer med en e-golf-kombi med dragkrok till nästa generation.
Men för många andra som har andra ingångsvillkor finns ju fina elbilar.
Om batteriernas miljö- och människorättsliga påverkan är värre än oljeutvinningens baksidor, CO2 och emissioner är nog mycket svårt att säkert säga. Räckvidden känns som det minsta problemet isåfall...
Det är så jag anser också. Elbilar är än så länge inget alternativ för oss som inte vill ha två bilar.J JohanLun skrev:Det är väl just detta som gör att elbilen idag inte är ett bra alternativ för många - men för andra är den nog det.
Vi har också just nu bara en bil, jag försökte "räkna hem" en elbil inför bilbytet nu i vinter, men det föll dyrt inköpspris, kombinerat med storlek och ingen dragkrok. Kollade på niro-hybrid, men beroende på hur man räknar så skulle det ta ganska länge innan jag "gick plus", och det är ju ingen ren elbil. En Kia Soul EV skulle jag nog kunnat räkna hem knappt, MEN det skulle kräva att man hade en till bil för långresor och släpvagnskörning - vilket fäller hela kalkylen alternativt att man kör en väldigt gammal bil - men det är inte så kul på semestern med familjen (för släpvagnskörning vore det OK). Jag har dessutom bilen via jobbet (personalbil) och kan bara välja "VW-koncernens" bilar och Passat GTE som vore enda rimliga modellen just nu av hybrider (och elbilar) har ca 1 års leveranstid. Det skulle dock inte bli mkt dyrare (eller kanske till och med billigare) att ha en bil privat men det skulle innebära lån på bilen och att byta bil mer sällan.
Räckvidden på 40 mil (30 på vintern) skulle räcka väldigt långt för mig, enda resan som inte skulle funka är troligen "skidresa" när man då förmodligen skulle klara detta med mat och laddstopp...
Hade situationen varit att hushållet behövt (och tyckt sig kunna finansiera) två bilar där den ena framförallt används för vardagskörning så hade det varit mera rimligt att ha den bilen som elbil.
Det hela handlar om att vi har olika behov, så är det ju även idag. Vissa vill ha en liten bil för ciytkörning, andra en stor SUV eller kombi etc. Elbilarna är ju helt enkelt en bil som löser en typ av behov, klart att man inte kan ta den bil man valt och säga att tex en Kia Niro inte är en bra ersättare om man kör en helt annan typ av bil än vad kian är. Kör man en X5 så är inte en golf eller en A8 heller troligen en bra ersättare i alla avseenden även om det är OK bilar.
Så, ja, Optimum, för dig är just nu inte elbil ett rimligt val. Det var det inte för mig heller. När elbilen droppat något i pris, har dragkrok och finns i en bra storlek för mig kommer det nog vara det jag önskar köra - jag hoppas VW kommer med en e-golf-kombi med dragkrok till nästa generation.
Men för många andra som har andra ingångsvillkor finns ju fina elbilar.
Om batteriernas miljö- och människorättsliga påverkan är värre än oljeutvinningens baksidor, CO2 och emissioner är nog mycket svårt att säkert säga. Räckvidden känns som det minsta problemet isåfall...
Om man behöver lasta lite eller då och då använda släpkärra eller för de som släpar husvagn så är elbilen ännu inte färdigutvecklad.
Tidigare när en av oss i familjen behövde pendla till arbetet hade vi två bilar. Två bilar som skulle bytas till vinterhjul, servas mm. Så lycklig när vi båda kan arbeta på samma ort och vi kan samåka till och från jobbet med endast en bil.
(arbeta inte på samma ställe men passar bra att en tar bilen och släpper av samt hämtar den andra)
Vi har alltså bara en bil och är jäkligt lyckliga för det och skulle absolut inte vilja skaffa ytterligare en bil.
Vi vet att idag tillverkas mineralerna till batterierna på ett sätt som inte är ok för varken miljö eller arbetsförhållanden.
Den dag då man fått ordning på detta samt har igång vettig återvinning av batterier kan elbilen ses som ett miljövänligt alternativ. Oavsett om bensin och diesel produktionen är miljövidrig gör den inte batteritillverkning miljövänlig utan den är också skit idag.
Ja jag anser att det är för tidigt att köpa elbil för oss och andra med motsvarande behov.
Provkörde hyundai kona, stora batterier. En positiv upplevelse, men hann inte riktigt få grepp om dess egenskaper, då provkörningen endast fick vara 5 min.
Jag körde Kia E-niro ca 20 min.trähandtag skrev:
Jag gillar bilen och framförallt drivlinan.
Men det som gör att den går bort för oss är bl.a.
Ingen app, på en elbil är det ett absolut krav för mig att kunna se och styra laddning från telefonen, och att kunna förvärma bilen.
För litet bagage, ingen 4wd och ingen dragkrok.
Det gör sammantaget att bilen inte känns värd 460000:-.
För att jag ska bli sugen på att lägga så mycket pengar på en bil så måste allt stämma.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 235 inlägg
Passat finns väl inte som elbil?? Mig veterligen finns det bara en laddhybrid.