1 822 743 läst ·
27 239 svar
1823k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Vad kör du normalt? Jag kör BMW 5-serie och X5 och tycker den var helt OK för att vara en småbil. Jämfört med jobbets eUp! och Polo är den en dröm att köra.Nötegårdsgubben skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Lite annat pris också! Men väljer ändå bort Bmw, överbetalt och gammalt känns det.
Har man behov av två bilar i hushållet så tror jag i många fall att en elbil av enklare modell kan vara vettigt redan nu om man står inför att köpa en fabriksny bil.
Hade vi inte haft promenadavstånd och cykelavstånd till jobbet så hade det troligen köpts in en elbil för jobbpendlingen och långresorna hade skötts med en större bensin eller dieselbil. Skulle man dra det ett steg till så hade den stora bilen säkert gått att dela med svärföräldrarna utan större uppoffringar.
Hade vi inte haft promenadavstånd och cykelavstånd till jobbet så hade det troligen köpts in en elbil för jobbpendlingen och långresorna hade skötts med en större bensin eller dieselbil. Skulle man dra det ett steg till så hade den stora bilen säkert gått att dela med svärföräldrarna utan större uppoffringar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Tror knappast den går sämre på vägen än en eGolf och den ligger i samma prisklass som i3.H Husqvarna220Ac skrev:
Normalt brukar en BMW kosta minst 20-30% mer än motsvarande men i detta fall skulle jag säga att den är marginellt dyrare.
Hur många av konkurrenterna i klassen kommer med 3-fas laddare som standard
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 235 inlägg
Inget roligt alls längre, en Niro laddhybrid. Det är möjligt att eUp och Polo är ännu sämre (en vanlig Polo har jag kört, men förväntningarna var lågt ställda), men jag förvånades genuint av I3:ans dåliga väghållning i motorvägsfart. Jag vet att det är en stadsbil, men ändå.R Robert-san01 skrev:
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Men hallå, spelar ingen roll vad det sitter för motor, det är ”samma” bil ändå, och alla, nästan förstår att en Bmw X5 eller 5 serie, kanske är en liiite större och liiite dyrare bil, men åker faktiskt hellre E-Niro genom hela Europa ändå...
Om man idag klarar sig med en riktig bil så varför dels ha en riktig bil och en som bara lämpar sig för stads trafik?
Många har varken råd eller plats för två bilar.
Jag (vi) skulle aldrig skaffa mig en liten småbil med dålig väghållning och brister i säkerheten och ta ut på vägar med 90/110 km.
Vi har plats för två bilar men varför i hela friden skulle vi lägga pengarna på ytterligare en bil?
Den dagen det finns riktiga bilar som drivs med el till rimliga kostnader så kan det vara intressant att fundera på men än så länge är de inte färdigutvecklade.
Jag (vi) skulle aldrig skaffa mig en liten småbil med dålig väghållning och brister i säkerheten och ta ut på vägar med 90/110 km.
Vi har plats för två bilar men varför i hela friden skulle vi lägga pengarna på ytterligare en bil?
Den dagen det finns riktiga bilar som drivs med el till rimliga kostnader så kan det vara intressant att fundera på men än så länge är de inte färdigutvecklade.
Det är väl ingen som försöker övertyga er om att köpa en extra bil ni inte behöver. Men det finns många hushåll som har två bilar idag, där bil nr 2 används för pendling. Dessa skulle i många fall kunna ersättas av en elbil.optimum skrev:
Om man idag klarar sig med en riktig bil så varför dels ha en riktig bil och en som bara lämpar sig för stads trafik?
Vi har också plats för två bilar men äger ingen eftersom vi klarar oss utan. Hyr en när det behövs.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Behöver man bara 1 bil så köper man inte 2 bilar, hyffsat enkelt! Småbilarna är säkra idag, bra komfort, sen åker man sällan så långt.
Lilla Renault Modus som är över 10år gammal är säkrare än Volvo 945 vid krock front mot front.
Lilla Renault Modus som är över 10år gammal är säkrare än Volvo 945 vid krock front mot front.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Vi använder nu Kia Niro som referenselbil och det är ju som bekant inte en småbil utan en helt vanlig mellanklassbil som tidigare fått beröm för sin komfort.
X5 får ändå ses som en dyr och svulstig premiumbil, den får vi jämföra med I-pace
X5 får ändå ses som en dyr och svulstig premiumbil, den får vi jämföra med I-pace
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Nja, det är väl endast Model X som går att jämföra med en X5 idag? iPace skulle jag säga är X3, Q5 och XC60 storlek.Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Jo så kanske det är. E-tron kommer ju nu också
Kia Niro är ingen elbil.
Det är en bil med bensinmotor med en extra elmotor som klarar ca 5 mil.
Motoreffekt 105 hk för bensinmotorn.
Endast ett bevis för att elbilar inte är färdigutvecklade ännu.
Och det är en småbil. Långt ifrån riktiga bilar.
Det är en bil med bensinmotor med en extra elmotor som klarar ca 5 mil.
Motoreffekt 105 hk för bensinmotorn.
Endast ett bevis för att elbilar inte är färdigutvecklade ännu.
Och det är en småbil. Långt ifrån riktiga bilar.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 271 inlägg
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Niro och e-Niro är i grunden samma bil. Och det är en mellanklassare. Sen att man tycker det är coolt att vara matcho i en Dodge Ram gör inte någon skillnad