K Klicka skrev:
Är det inte bara att tänka så inser man att det är så? Tyngre fordon sliter mer på vägarna.
Vikten kan jag köpa, det var främst de andra påståendena jag ville ha fakta om.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
T TH885 skrev:
Ja dom låter så härligt för dom som bor i närheten, dag som natt, varje dag på året.
Givetvis ska de sättas upp på ett sätt som inte stör mer än vad vinden gör annars. Men i vårt avlånga land och utmed våra kuster borde väl det gå att ordna? Har du egna dåliga erfarenheter av störande vindkraftverk eller du följer "debatten" i media?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Där har du fel.
Det finns massor av områden där kapacitetsbrist är ett faktum, och har varit det flera år.
Det nekas industrietableringar t.ex. p.g.a detta.

Uppsala är t.ex. ett område ganska nära haveri, och har varit det långt innan vi ens hade 1% elbilar. Idag är det 4% av svenska fordonsflottan som är laddbara. Och då är långt över hälften av dessa laddhybrider med små batterier och lågt effektbehov vid laddning.
Under 2020 bröts gränsen 2% laddbara bilar. 2018 var det långt under 1%.

I Uppsala knakar både det regionala elnätet (dvs hela stan kan knappt få mer ström utan att det byggs någon ny 130kV-linje och en rejäl omformarstation någonstans) samt underdimensionerat mellanspänningsnät (10-30kV) både här och där.

Och det är inte elbilar som ställer till det, absolut inte alls.
Det är nya bostäder, kontor, industriliknande verksamheter och affärscentrum som slukar alltmer energi.

Ja så är det. Politikerna (typ nästan alla) är riktigt okunniga. Och bland miljöpartisterna visar det sig som en otrolig naivitet inför denna, faktiskt, något mer komplexa fråga.
Skulle andra partier profilera sig hårt i frågor som gör att elens tillverkning och tillgång osv blir en del av den politiska ideologin så skulle nog de också snabbt avslöja sin brist på kunskap.

Tja, det gör de väl redan nu ...
M, L och SD tycker det ska byggas ny kärnkraft, och får det att låta som att om vi tar första spadtaget nästa vecka så är det lugnt med elen framåt vintern ...
De blundar dessutom över det faktum att Uran i berget är en ändlig resurs, som redan nu är hårt nyttjad. Så att köra vidare med samma slags kärnkraftsteknik som de senaste 70 åren är faktiskt inte smart alls. Framförallt inte att bygga ny sådan och tänka att även den ska leva om 50-70 år.
Vad man kan fundera på är om problemet i uppsala funnits i flera år, varför har man inte gjort något? Det är ganska intressant.

Visst finns det funderingar på vad som ska bli nästa källa till el. Men det är dumt att lägga ner ett fullfungerande kärnkraftverk. eller det skulle behöva lite renoveringar. Men det är klart att värdet är noll när staten har sagt inget mer kärnkraft. Vi får väl se när de börjar vilja lägga ner vattenkraften. För min del så fortsätter jag gärna med kärnkraften. Den är väldigt effektiv och väldigt liten miljöpåverkan. Eller mer vattenkraft. Frågan är hur vätgas skulle stå sig?

Forskas det någonting egentligen på hur man ska lagra energi?

T TH885 skrev:
[länk]
snabb googling.

Regeringen har redan tagit upp det också i sina rapporter.
Ja, det täckte in påståendet om att de sliter mer på vägarna, det vore kul att ta del av hela rapporten istället, för jag noterar nämligen att man helt utelämnat siffror i artikeln, varför det? Var de inte så sensationella som man önskat?
Kan detta också bero på att de första elbilarna i princip är sportbilar (artikeln är ju från 2019 så jag spekulerar i att det främst är Tesla man tänkt på här), har man jämfört slitaget med en motsvarande sportbil? Eller kanske mot hela fordonsflottan?

Men det nämns inget om att en elbil körs mer för att det är ett billigare bränsle?

• Gilla
Texan
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vad man kan fundera på är om problemet i uppsala funnits i flera år, varför har man inte gjort något? Det är ganska intressant.

Visst finns det funderingar på vad som ska bli nästa källa till el. Men det är dumt att lägga ner ett fullfungerande kärnkraftverk. eller det skulle behöva lite renoveringar. Men det är klart att värdet är noll när staten har sagt inget mer kärnkraft. Vi får väl se när de börjar vilja lägga ner vattenkraften. För min del så fortsätter jag gärna med kärnkraften. Den är väldigt effektiv och väldigt liten miljöpåverkan. Eller mer vattenkraft. Frågan är hur vätgas skulle stå sig?

Forskas det någonting egentligen på hur man ska lagra energi?
Men Uppsalas problem är inte källor eller lagring utan kapacitet i distributionen.

13th Marine 13th Marine skrev:
Men det nämns inget om att en elbil körs mer för att det är ett billigare bränsle?
Jag har inga källor men rent spontant känns det ändå rätt naturligt. Nog tror jag det förekommer att någon exempelvis väljer tåg framför bil på grund av kostnaden att köra bil. Om kostnaderna för bilkörning (direkta/rörliga) minskar är det väl rimligt att några som med "dyr fosilbil" valt tåget i stället tar "billig elbil".

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har inga källor men rent spontant känns det ändå rätt naturligt. Nog tror jag det förekommer att någon exempelvis väljer tåg framför bil på grund av kostnaden att köra bil. Om kostnaderna för bilkörning (direkta/rörliga) minskar är det väl rimligt att några som med "dyr fosilbil" valt tåget i stället tar "billig elbil".
Jag tror det är försumbart i sammanhanget, däremot tror jag att man i större utsträckning väljer elbilen om man har två bilar, men då kör man egentligen inte mer (sträckan skulle körts ändå).

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
T TH885 skrev:
Elbilar sliter mer på vägbanan pgr av vikt och att dom körs mer för det är billigare att ladda samt snabbare acceleration.
Vikten påverkar såklart om än marginellt, ingen skatt direkt på vikten, utan bara baserat på CO2-utsläpp idag.
Hur långt man kör påverkar också och där har vi inget idag som påverkar hur mycket skatt man tar ut, bortsett från vid pumpen.
Accelerationen, hur hänger det ihop med följande inlägg:
T TH885 skrev:
Det roliga är att jag inte sett en ända Tesla eller annan elbil som faktiskt tryckt på gasen.
Det är oftast elbilarna som skapar köerna för dom kan inte gasa för då kommer dom inte fram till destinationen.

• Haha
Texan
  • Laddar…
J
Egentligen är inte tanken fel med att de som bor i innerstan ska slippa biltullar. Eftersom idéen bygger på att få bort bilarna i innerstan.
Alltså, hur skulle att innerstadsbor slipper betala biltullar göra att man får bort bilarna i innerstaden? Är det inte så att de har sina fordon i staden och kör med dem där, och ibland utanför staden? Det bästa för att få bort bilar i staden borde väl att införa en svindyr parkeringsavgift där?

Vad gäller kapacitet, det måste väl vara så att det är väldigt olika på olika ställen i landet om det är kapacitet i närområdet som saknas eller om det är transformatorstationer, eller högspänningsledningar som för kapacitet mellan norra och södra delen av landet. Oavsett vad det är så verkar behovet variera mycket över dygnet, så just elbilar där laddning faktiskt kan pausas vid effektbrist borde inte vara det största problemet. Kanske borde fler saker vara smarta sett till effekttillgång? I hushåll så kan ju faktiskt värmen vara det. I industrin är det kanske svårare?

Vad gäller lastbilar så har de ju fler och fler axlar när vikten ökar. Det gör nog beräkningen av vikt något mer komplex än att räkna totalvikt.

• Gilla
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag tror det är försumbart i sammanhanget
Fullt möjligt. Men rent allmänt är det nog rätt vedertaget att ökat pris påverkar konsumtionen neråt och vice versa.

Vill någon fördjupa sig i ämnet finns det en uppsats. "Staten och konsumtionen - en studie om drivmedelsbeskattningens effekter på konsumtionen. Jag har inte läst den men sammanfattningen avslutas med "The results of this paper concludes that an added taxation, which would rise the consumer price on petrol gas by 1:-, would cut consumption of petrol gas by roughly 185 000 000 litre (48 870 000 gallons) per year. Furthermore, the price elasticity of demand, on petrol gas, is calculated to 0,62 percent.". Rimligen ger även en "prissänkning" effekter och då i form av ökad konsumtion.

https://lup.lub.lu.se/student-papers/search/publication/3732592

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Men, om vi fördubblar batterikapaciteten? Vi slänger ut alla säten så sätter vi massa batterier där.... Då skulle det räcka länge... framförallt då det finns någonstans att göra. men vilken standby tid :D
Men om bilen nästintill är fulladdad när det blåser, då kan vi ändå inte göra av med strömmen. Därmed så är ett batteri som är lagom för några dagar nog det optimala om man vill få in tröghet i elsystemet mha bilarnas batterier. Men det kan ju ge intressanta effekter, om vi får ett par veckor av vindstilla, ja då kommer elförbrukningen att börja stiga kraftigt efter några dagar när alla elbilar har slut i batterierna...

P Pin skrev:
Men Uppsalas problem är inte källor eller lagring utan kapacitet i distributionen.
Nu har du berättat det vi redan vet. Kan du då berätta svaret på min fråga?

pacman42 pacman42 skrev:
Men om bilen nästintill är fulladdad när det blåser, då kan vi ändå inte göra av med strömmen. Därmed så är ett batteri som är lagom för några dagar nog det optimala om man vill få in tröghet i elsystemet mha bilarnas batterier. Men det kan ju ge intressanta effekter, om vi får ett par veckor av vindstilla, ja då kommer elförbrukningen att börja stiga kraftigt efter några dagar när alla elbilar har slut i batterierna...
Men varför inte utnyttja vindkraft....;)

G
J JohanLun skrev:
Alltså, hur skulle att innerstadsbor slipper betala biltullar göra att man får bort bilarna i innerstaden? Är det inte så att de har sina fordon i staden och kör med dem där, och ibland utanför staden? Det bästa för att få bort bilar i staden borde väl att införa en svindyr parkeringsavgift där?

Vad gäller kapacitet, det måste väl vara så att det är väldigt olika på olika ställen i landet om det är kapacitet i närområdet som saknas eller om det är transformatorstationer, eller högspänningsledningar som för kapacitet mellan norra och södra delen av landet. Oavsett vad det är så verkar behovet variera mycket över dygnet, så just elbilar där laddning faktiskt kan pausas vid effektbrist borde inte vara det största problemet. Kanske borde fler saker vara smarta sett till effekttillgång? I hushåll så kan ju faktiskt värmen vara det. I industrin är det kanske svårare?

Vad gäller lastbilar så har de ju fler och fler axlar när vikten ökar. Det gör nog beräkningen av vikt något mer komplex än att räkna totalvikt.
Vi talar alltså återigen om "roterande" bortkoppling, tex att stänga av värmesystem tillfälligt men "smart". Visst, vi kan ju gå mot ett "smart" u-land och är väl delvis på väg dit med slumpkraft, beroende av andra som tex kör gasturbiner mha Potins gazprom (nordstream) men när det finns mindre effekt att tillgå är det sannolikt kallt och då vill jag verkligen INTE att min vp stängs ned externt, inte ens tillfälligt. Jag kanske just då till och med känner mig tvungen att använda tillsatsen och den drar jag mej för att använda oavsett. Finns säkert stora tröga byggnader som man tillfälligt kan stoppa värmetillförseln på men sannolikt funkar det dåligt i bostäder, man halkar efter rätt fort och då behövs ännu mer effekt för att höja.
Har man tillräckligt stort batteri i elbilen, inte helt tomt, ska inte köra så långt nästa gång så behövs ju inte max laddkapacitet direkt när man kopplar in sladden så laddning kan troligen vara "smart", flera bilar delar på effekten.

Alfredo Alfredo skrev:
Fullt möjligt. Men rent allmänt är det nog rätt vedertaget att ökat pris påverkar konsumtionen neråt och vice versa.

Vill någon fördjupa sig i ämnet finns det en uppsats. "Staten och konsumtionen - en studie om drivmedelsbeskattningens effekter på konsumtionen. Jag har inte läst den men sammanfattningen avslutas med "The results of this paper concludes that an added taxation, which would rise the consumer price on petrol gas by 1:-, would cut consumption of petrol gas by roughly 185 000 000 litre (48 870 000 gallons) per year. Furthermore, the price elasticity of demand, on petrol gas, is calculated to 0,62 percent.". Rimligen ger även en "prissänkning" effekter och då i form av ökad konsumtion.

[länk]
Jag undrar alltid vilka de frågar.... Jag kör lika mycket även om man höjer med 5kr. Nu har jag bara läst din sammanfattning. Men folk har en förmåga att glömma så 1kr skulle glömmas bort.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.