Gnället om vindsnurror som syns tar jag ofta med en nypa salt, man har olika åsikter om vad som syns och är störigt.
Har sjäv vindsnurror där jag bor, både på land och till havs.
De till havs kan man skymta när det är helt rätt väderlek, annars syns de inte heller, detsamma gäller på natten, är det helt rätt väder så kan man skymta ett svagt blinkande ljus vid horisonten.

Stör mig mer på växthuset som färgar hela himmeln lila på vinterhalvåret.

• Gilla
Texan och 1 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Gnället om vindsnurror som syns tar jag ofta med en nypa salt, man har olika åsikter om vad som syns och är störigt.
De till havs kan man skymta när det är helt rätt väderlek, annars syns de inte heller, detsamma gäller på natten, är det helt rätt väder så kan man skymta ett svagt blinkande ljus vid horisonten.

Då får vi alltså ta ditt gnäll med en nypa salt.
Visst alla störs vi olika, grannens skrothög stör mycket mer....

Men jag tror att många störs av dessa. Det är trots allt ett blickfång på 360grader.

Enligt mig så är det något man borde se på skroten, i delar. Dessa stör mer än de genererar.
De är dessutom farliga för vår miljö i händerna på regeringen. Enligt mina åsikter.

pacman42 pacman42 skrev:
Det största problemet med MP är väl att de tror att några få vindsnurror löser energin, de förstår inte hur stora mattor av vindsnurror som behövs. Som jag nämnt tidigare så planerar man flera hundra vindkraftverk som är högre än Eiffeltornet längs med Bohuskusten, Dessa vindsnurror kommer att synas hela vägen från Göteborg till Smögen. Det krävs runt 100 av dessa vindkraftverk under maxproduktion för att ge lika mycket energi som Ringhals 1 gav. Och sedan vet vi ju att denna energi inte producerar hela tiden. Det finns ingen backupenergi som räcker till, vilket gör att det blir olja/gas/kolkraft som krävs när det inte blåser och att energin blir nästan gratis när det blåser.

Så ur detta hänseende är faktiskt elbilar bra, om de i huvudsak kan laddas med el när den är billig så hade det varit kalas. Men det gäller ju bara rena elbilar med tillräckligt stora batterier.
Men, om vi fördubblar batterikapaciteten? Vi slänger ut alla säten så sätter vi massa batterier där.... Då skulle det räcka länge... framförallt då det finns någonstans att göra. men vilken standby tid :D

För mig symboliserar vindkraftverk framtid, inget som förstör landskapsvyn!

• Gilla
ReginB och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Då får vi alltså ta ditt gnäll med en nypa salt.
Visst alla störs vi olika, grannens skrothög stör mycket mer....

Men jag tror att många störs av dessa. Det är trots allt ett blickfång på 360grader.

Enligt mig så är det något man borde se på skroten, i delar. Dessa stör mer än de genererar.
De är dessutom farliga för vår miljö i händerna på regeringen. Enligt mina åsikter.
Då ska vi leka en lek, hitta vindkraftverken:
QsJRgWfOJAa_v50EuwWY2GQO9J9Hwy3hcaLx6zVc40ZG2_VBTWq0MmyhHG57jjrTUlskopp8IQnZHTSk8ys17YF01VsuGiCkn6ZDk9_W1DW5v7rssdMqbjuXpWPKPEy0ssQo5ty6p0Q_vcQuxRIKU2pc5zDAIG4jyqJoxx9JZ-HA1-bh1D6lmu-la40UUuIXjhP2bPt3PcImL6IeHq8j5qMANKB4SPK786hvO0MrvV8aUPBUTJGDLdWgNqoHDV49jZ4vY8E8__Nw9Okb6OEhNTk4Or0t8QoAzYs6xUclOhVVzI4YlqA-5RvJm2FxySu7nqAiC1InknyT1ChcK-gQbFGrhy6ft0uFz49XTKqeL6lc8vHMc-HPqZaMZcuFXQgEHNpNQctihkiiqFVtVW_HfAmukgeJMZ_HM805-k-Nf1E4AFObTT7yLqAcQnN3WvYgl87KzwZD2TeQLFQbVnLpGz9O984JBdIYROjUStDPFnhn599VhRd7p42LUcJ48tJhkYOCazohADfrdGXzUb7Xh2z2qbZmsop_bMwzxkloP9F--WN3lxeYqtAoKYJekxfcns-AKW-I6ze2HvA8XUl_hvRJnGXkWwFcSbr83CsFHo8nxjoEk_NxqmpkWVN-dEM0dX6-dioJFenlYNJRESQ88Hq8l8WIo2kFOcXiUU1fsOK5zIKllbgNz9Wq-J7ExN3QNoyjZM_7ozf0XGPObupuxM3U-g=w1292-h969-no
Sedan ska vi leka en annan lek, vad är det som lyser?
ug-vb2-uqyk3w6s7odkdafoK3sxstWcciVDK7zqGVB6vTX3-Bd06r0PNmNITU5wRabC_U5j30k3ARRnl6J-YFAQpa36G3dwyxm0JHIfd022r2KFAs6-ylqmGapZwhossLYWROwPB6yzVbUiQ4r23KKnL_1lpLxS5UqhdP8ofWkqglDxEnKOZ_71f4mgfrVkm6V6yFxK1E-5hvR_czBNIf84KR9lVRnrfIwtZCY7SJ8zsEohwVCRd8BwrRnnCo6Nf5JFQ8NXhYGAkPcRuMy_2wFHMnCTsvbP8Nj9jpsZhx0khU0J_b_Rlqdmj1Dt09sDX4EGUGisoyD0jVWpSKcwkwlGaT-kE1w2GAcNcG_PNezNWO7Nwq9ueFca7Zd1vsBJ_OViL9hcglq5xAARHJSX7WG9i2Jljaqxu_tmtF9yJkY_ZqyFkU5zLSpb-ZtlN3mZRO47iWCLSt_76i__B3p-RKSMq6YcRanov7HOwbbhIRILq6HlDQCnc7aBs-00p9UKcVxeZ-RaLs1q98bwNECiNSO7-IoqzYH71kXgRNI3ZB1fjGPdjT07Wa4_c818JvYQfmSAW1aLRardb_TEzhnUlb5gR028OGywaOVwoujDBj2aCHP8joN86AW_XU3KGXi6FERilAdPRi0J7oV7ZVmvgchZe60rqFjOsajrn-mxMl4SjqMjKQih7e1l9MzGW7ljn_Na8-sVaKJmKL7a67fEbzwvZGw=w727-h969-no

• Gilla
ajn82 och 1 till
  • Laddar…
T
Vi kan konstatera att alla bilar sliter på vägarna. Oavsett elbil eller vanlig. Även om elbilen skulle vara lättare så kommer den slita.
Elbilar sliter mer på vägbanan pgr av vikt och att dom körs mer för det är billigare att ladda samt snabbare acceleration.

T
T Texan skrev:
Ja dom låter så härligt för dom som bor i närheten, dag som natt, varje dag på året.

T TH885 skrev:
Elbilar sliter mer på vägbanan pgr av vikt och att dom körs mer för det är billigare att ladda samt snabbare acceleration.
Källa på det?
För du sitter väl inte bara och hittar på?

• Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Nu är du en elak och hemsk människa...
Som kommer och rättar mig :p:crysmile:

Jag har fullt förtroende för dig i el frågor.
Så jag måste pudla
Jag hade fel.
T Texan skrev:
Såg framtiden när jag under 2019 var i Skottland på en påsksemester. Det blåste ju som tusan förstås där, omöjligt att hälla upp the vid stranden vid Peterhead......

Men redan då var de närabrytpunkten, att vindkraften stod för totala elenergibehovet i Skottland under ett år, så de var i ren teori självförsörjande.

Jag såg mycket lite av vindkrafeten, mest såg jag när vi gick in i landning vid Aberdeen, eller vid horisonten när man var vid kusten. Det mesta är vad jag förstod då havsbaserad vindkraft, och man började då pilotprojekt i bl.a Aberdeen med större batterilagring så man kunde buffra energin. Och just energilagring diskuterade man ju förstås allt ifrån återanvända t.ex Leafbatterier, till att mer använda batteriteknik som kanske inte var lika effektiv som Lithium per kg, men vad gör det om man siktar på att ha energibuffertar som tar upp x antal fotbollsplaner i yta, på icke odllingsbar mark. Sedan under 2020 har jag förstått det som att Vindkraften där står för c.a dubbla energibehovet i hela skottland, till godo för resten av Storbrittanien.

(Och yes, för er som kan skottland, jag har hört lite olika historier varför man placerat kärnkraften där.)

Ingen aning om man kommer lyckas, och kan ju inte säga att de var sådär vidare bra på att spara på elenergi, det kan man diskutera länge någon annan tråd.

Där skulle nog ladda elbilar på natten med vindkraftsel i första hand, fungera fint.

Östersjön o svensk fjällvärld osv killgissar jag att inte är lila blåsig som Nordsjön osv, och jag personligen vill att vindkraft i fjällvärlden skall man verkligen planera o tänka igenom noggrant, men nog skulle vi kunna få ut mer vindenergi även här. Har läst om en del utredningar osv om det, men vet att vi rent byråkratiskt ligger före Skottland där.

På ren svenska, ligger långt efter att få något gjort. Sitta på tummen o diskutera är väl mer kul.....

• Gilla
Texan
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Alla tycker jag får parkera var de vill. Avgiften däremot, den får markägaren förstås anpassa efter efterfrågan. I fallet laddplatser är det troligen så att både för bilägare och den som satt upp laddplaten så gynnas man av att folk inte parkerar på sådan plats längre än nödvändigt (sålänge bara en liten andel platser har laddmöjlighet) så där är tidsbegräsning positivt. Rimligen får alla, oavsett var de bor, parkera på laddplatser sålänge de laddar. Om jag är skriven i stan, är där och besöker någon jag känner, jobbar där (dag som natt) eller bara är turist eller har ett ärende där ska inte spela någon roll. Det viktiga är väl att man inte blockerar laddplatsen så länge att andra inte får ladda.

När tullarna diskuterades så var det mycket snack om att tex de som bodde i stan inte borde behöva betala för de skulle ju åka ut från stan och trängas mindre. Men jag tycker hela den debatten är totalt ologisk. Om jag jobbar i stan så åker jag ju ur stan när jag åker hem och trängs mindre, totalt sett trängs jag ju mindre än den som bor där. Alla som åker ut åker sannolikt in. Den som bara åker ut men sen aldrig återvänder måste vara ett undantag. Det man vill minimera är onödig körning inom stan. Där slår tullarna fel. De som verkligen behöver bil är sannolikt de som rör sig till eller från ett område som saknar bra lokaltrafik. Om detta är i början eller slutet på resan spelar ingen roll. Den som INTE behöver ta bilen är den som har nära till lokaltrafik både vid resans början och slut, eller möjligen ska mellan två platser som har väldigt dum dragning av lokaltrafik (eftersom mycket kräver man åker in till centrum och sen ut igen även om man bara ska några kilometer fågelvägen). De som slipper tull är med andra ord de som bara håller sig innanför tullarna. Frågan är dessutom, är det en extra skatt likt gamla tiders "tullar" man är ute efter, eller är det för att minska trängsel köer och slitage eller minska föroreningar i den tätbebyggda staden? Kanske lite av varje?

Jag tror tekniken är mogen att ta bort tullarna och införa ett telematiksystem där man betalar skatt per körd kilometer kombinerat med den bränsleskatt vi även har idag. Då kan man styra så att känsliga områden inte trafikeras onödigt mycket av bilar som smutsar ned mycket.

Vill vi ha ett gated community så bara de som bor i ett område får vara där, parkera och ladda där, då är det en annan diskussion. Sålänge vi alla bidrar till gatornas underhåll så tycker jag alla ska få använda dem på samma villkor...
Tja biltullar är väl ett gigantiskt experiment som inte borde gjorts från början.
Egentligen är inte tanken fel med att de som bor i innerstan ska slippa biltullar. Eftersom idéen bygger på att få bort bilarna i innerstan. Men det blev inte så. Kanske minst orättvist. Däremot var det ett skämt att lidingö lyckades slingra sig ur tullarna.
För min del som tidigare bodde i innerstan drabbades hårt av tullarna, men körde lika mycket ändå. Det var inte därför jag flyttade... Jag tröttnade på en lång promenad varje gång man skulle iväg... trängselskatt... då borde även elbilar drabbas av detta. hur är det med detta?
Jag har hört någongång någonstans att de slapp betala. Men senast jag kollade så var flera av dessa bilar lika stora som min bensinare. De tar alltså upp lika stor plats.
Nu har jag inte riktigt hängt med på hur telematik ska fungera men fått för att om man inte monterar en gps i bilarna så skulle det inte fungera. Jag har kollegor som tycker det är jobbigt med gps i jobb bilen. Då kan man tänka sig hur folk skulle reagera när staten är den som ser allt. Jag skulle inte gilla det själv.
På något sätt kommer staten kunna känna av exakt var man är. Tekniken är säkert redo. Det har den varit ett tag men är människan villig att bli ännu mer kontrollerad? för att kunna ta betalt för folk att köra på fler ställen.

Gated community är en rolig sak och brukar oftast inte innebära några större vägar. Sen har vi inte det problemet i Sverige att vi skulle börja med gated community vägar. Eftersom vägarna oftast är ganska bra. Så varför skulle någon vilja ett eget område? Klart vem skulle inte vilja ha en egen fil på essingeleden...

T Texan skrev:
Vilken tur för dig!
Så om vi placerar massa vindkraftverk där du bor så skulle du sitta och njuta....
varför inte. en del kan njuta av att se betong torka.

Källa på det?
För du sitter väl inte bara och hittar på?
Är det inte bara att tänka så inser man att det är så? Tyngre fordon sliter mer på vägarna.

Då ska vi leka en lek, hitta vindkraftverken:
[bild]
Sedan ska vi leka en annan lek, vad är det som lyser?
[bild]

Jag störs inte av de vindkraft som ligger när mig.

Förvisso handlar det om många mil och i rätt läge. Men det hör inte till saken

Några fler som inte störs av vindkraftverken? Välj vilka ni vill...

Tja biltullar är väl ett gigantiskt experiment som inte borde gjorts från början.
Egentligen är inte tanken fel med att de som bor i innerstan ska slippa biltullar. Eftersom idéen bygger på att få bort bilarna i innerstan. Men det blev inte så. Kanske minst orättvist. Däremot var det ett skämt att lidingö lyckades slingra sig ur tullarna.
För min del som tidigare bodde i innerstan drabbades hårt av tullarna, men körde lika mycket ändå. Det var inte därför jag flyttade... Jag tröttnade på en lång promenad varje gång man skulle iväg... trängselskatt... då borde även elbilar drabbas av detta. hur är det med detta?
Jag har hört någongång någonstans att de slapp betala. Men senast jag kollade så var flera av dessa bilar lika stora som min bensinare. De tar alltså upp lika stor plats.
Nu har jag inte riktigt hängt med på hur telematik ska fungera men fått för att om man inte monterar en gps i bilarna så skulle det inte fungera. Jag har kollegor som tycker det är jobbigt med gps i jobb bilen. Då kan man tänka sig hur folk skulle reagera när staten är den som ser allt. Jag skulle inte gilla det själv.
På något sätt kommer staten kunna känna av exakt var man är. Tekniken är säkert redo. Det har den varit ett tag men är människan villig att bli ännu mer kontrollerad? för att kunna ta betalt för folk att köra på fler ställen.

Gated community är en rolig sak och brukar oftast inte innebära några större vägar. Sen har vi inte det problemet i Sverige att vi skulle börja med gated community vägar. Eftersom vägarna oftast är ganska bra. Så varför skulle någon vilja ett eget område? Klart vem skulle inte vilja ha en egen fil på essingeleden...
Du verkar inte helt uppdaterad varken på trängselskatten eller Gated communities.

Trängselskatten betalar alla bilar (med några få undantag, men det är inte baserat på om det är elbilar).

Gated community uppstår inte för att vägarna är dåliga utan för att avskärma sig från andra samhällsproblem. Dessa har vi även i Sverige. Alltså Gated communities och problem, dock långt från nivån i USA, på båda delarna.
Du kanske snarare menar privata betalvägar, om du nämner vägkvaliteten?

De som bor i stan slipper ju som redan nämnts tullarna så länge de ägnar sig åt helt onödig körning innanför tullarna där det finns bra kollektivtrafik samt kan vara gång eller cykelavstånd.

• Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.