Det med kombinera ladda med mat är ju inte altig så lätt i Sverige med tanke på öppettider annat är det i Tyskland där man kan få riktig mat dyngnet runt
 
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Därom är vi nog alla eniga, men förhoppningsvis gör andra vågens elektrifiering i stort nytta.

Men som sagt, det är en annan tråd.
En annan tråd, jo, delvis, men går man på trådrubriken skulle jag snarare säga att det snart är "försent" att köpa elbil om vi vill bli fossilfria 2030, nu har ju många missuppfattat och tror att bränsle för bensinbilar ska sluta säljas då. Det viktiga lär ju vara att så många nya bilar som möjligt är fossilfria. De gamla som är kvar körs förmodligen (förhoppningsvis) ganska få mil så de spelar mindre roll.

Elbil är en del i pusslet. Maten är en annan. Jag försöker minska mitt klimatavtryck även där, fast jag är på intet sätt fanatisk. Snarare rätt kass. Men med en vegetarian (dottern) i familjen så får man prova på vegetariska alternativ och jag måste säga att jag tycker vällagad vegetarisk mat rätt ofta spöar kötträtter. Visst, en mör oxfile är svår att slå. Men torr köttfärs... Näe, då är veggo godare... Bra inspiration för elbilsföraren som laddar hemma; https://www.javligtgott.se/ Åt för övrigt en gudomligt god veggoburgare på Bastard Burgers häromdan. Dock utan laddning.

Generellt så är det som skrämmer mig mest med miljön att nästan alla kurvor på vad vi förbrukar resp vad vi släpper ut har varit exponentiella där det bryter rejält upp senaste 20-40 åren nånstans.

Med det sagt så googlar jag vidare på vad min nästa bil ska bli. Jag kan betala lite extra för att köra på el, men nån Tesla har jag inte utrymme i budgeten för...

Edit; Nu tror jag att endel länder vana vid småbilar kommer gå före oss i elektrifiering, men vi som relativt "rika" borde kunna se till att jobba på med elektrifieringen... Och vänja oss vid mindre bilar som passar bättre att elektrifiera.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Varför måste vi släpa runt på bilar i limosinklass?
Det är klart vi inte måste, men om jag ska välja mellan en bil som klarar 98% av mina resor och en bil som klarar 75% av mina resor (jag kör 800 mil om året, varav 200 mil är campingsemester som kräver en rejäl kombi) så är det för mig inte så konstigt att välja bilen som klarar 98% av resorna. Särskilt inte om den kostar hälften i inköp.

Det blir väldigt dyrt att hyra bil för de tillfällen då elbilen inte funkar.

Jag vet att alla inte kör så lite som jag, men eftersom genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil är 1200 mil om året så är alla de som ligger på 4000+ mil om året också udda fåglar.

Tänk också på de som kanske kör med släp 20-30 gånger om året. Eller de som kör husvagn några gånger om året. Hur lätt tror du det är att hyra en bil på t.ex. sportlovet?

Att alltid ha bilen tillgänglig är värt rätt mycket för många. Det är inte alla som har promenadavstånd till en hyrbilsfirma eller en bilpool. (Och jag kan tänka mig att med bilpool eller hyrbil är det troligen inte så lätt att få loss en bil vid långhelger eller skollov.)
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
J
N Nerre skrev:
Det är klart vi inte måste, men om jag ska välja mellan en bil som klarar 98% av mina resor och en bil som klarar 75% av mina resor (jag kör 800 mil om året, varav 200 mil är campingsemester som kräver en rejäl kombi) så är det för mig inte så konstigt att välja bilen som klarar 98% av resorna. Särskilt inte om den kostar hälften i inköp.

Det blir väldigt dyrt att hyra bil för de tillfällen då elbilen inte funkar.

Jag vet att alla inte kör så lite som jag, men eftersom genomsnittliga körsträckan för en svensk personbil är 1200 mil om året så är alla de som ligger på 4000+ mil om året också udda fåglar.

Tänk också på de som kanske kör med släp 20-30 gånger om året. Eller de som kör husvagn några gånger om året. Hur lätt tror du det är att hyra en bil på t.ex. sportlovet?

Att alltid ha bilen tillgänglig är värt rätt mycket för många. Det är inte alla som har promenadavstånd till en hyrbilsfirma eller en bilpool. (Och jag kan tänka mig att med bilpool eller hyrbil är det troligen inte så lätt att få loss en bil vid långhelger eller skollov.)
Äh, det borde gå att campa även med en mindre bil.
camping-1-2.jpg

Jag tror det går att vänja sig att köra mindre bilar. Ska vi klara utmaningen att få vår planet att hålla några tusen år till så måste vi nog vara villiga att leva lite enklare. Men visst, jag har större delen av mitt vuxna liv kört alldeles för stora bilar och oftast utan last och passagerare. Jag köper resonemanget om det bara gäller privatekonomin, men nu är det vår allas framtid.
 
  • Gilla
crappyusrname och 2 till
  • Laddar…
Grejen är att väldigt få i praktiken gör några större uppoffringar för allas vår framtid. Och eftersom att vi lever i en fantastisk tid blir vi också rikare från generation till generation och vill ha bättre saker, inte sämre.

Därför kommer få nöja sig med den standard en bubbla höll, eller för den delen vad billigast möjliga Dacia kan erbjuda. Utan en modern elbil måste både vara bra och prisvärd. Då kan en större del av oss tänka att uppoffra oss lite grann. Men att klä sig i säck och aska är för ångestridna tonåringar – och inget som på riktigt kommer förändra världen.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
J
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Grejen är att väldigt få i praktiken gör några större uppoffringar för allas vår framtid. Och eftersom att vi lever i en fantastisk tid blir vi också rikare från generation till generation och vill ha bättre saker, inte sämre.

Därför kommer få nöja sig med den standard en bubbla höll, eller för den delen vad billigast möjliga Dacia kan erbjuda. Utan en modern elbil måste både vara bra och prisvärd. Då kan en större del av oss tänka att uppoffra oss lite grann. Men att klä sig i säck och aska är för ångestridna tonåringar – och inget som på riktigt kommer förändra världen.
Jo, men då får våra politiker skatta bort fossilerna, så får de som inte har råd med en fet Tesla känna sig som tonåringar i Dacia eller åka buss... Men visst, jag förstår att i praktiken så är de flesta av oss egoister (även jag själv) men samtidigt är vi otroligt bra på att anpassa oss.
Jag tycker det är löjligt att försöka stoppa folk att importera amerikanska 50-talare. Jag skulle inte tycka det var löjligt att öka bonus-malus så en cheva tundra blir svindyrt att köpa ny.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Åt för övrigt en gudomligt god veggoburgare på Bastard Burgers häromdan. Dock utan laddning.
Beyond burger tror jag de har. De kan du faktiskt köpa frysta på Coop. Skitgoda verkligen! Gör egen med två skivor cheddarost, lite sallad, dressing och det du gillar.

Beyond Burger 2-Pack - Beyond Meat | Coop
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Äh, det borde gå att campa även med en mindre bil.
Jag har tidigare i tråden lagt upp bilder på vår campingpackning. Killarna på bilden där ska knappast vara ute och campa två veckor.

Jag tror det går att vänja sig att köra mindre bilar. Ska vi klara utmaningen att få vår planet att hålla några tusen år till så måste vi nog vara villiga att leva lite enklare.
Och jag är helt övertygad om att det går att vänja sig vid att köra bil mer sällan. Att köra 4000 mil om året privat håller inte i det långa loppet, ens om alla kör elbil.
 
N Nerre skrev:
Jag har tidigare i tråden lagt upp bilder på vår campingpackning. Killarna på bilden där ska knappast vara ute och campa två veckor.



Och jag är helt övertygad om att det går att vänja sig vid att köra bil mer sällan. Att köra 4000 mil om året privat håller inte i det långa loppet, ens om alla kör elbil.
Jag ligger på 2000 mil och frun på 1500, men då saknas det användbar kollektivtrafik. Det blir svårt att minska detta då det i huvudsak är resor till/från jobbet. Kollektivtrafiken är enbart anpassad efter grundskolans tider nämligen.

Barnen börjar många dagar i veckan på gymnasiet kl 08.30, det innebär att de om de åker kollektivt så måste de åka hemifrån kl 06.00. Med bilen räcker det att man åker vid 7.15 och de är ändå framme strax efter kl 8 trots att jag släpper av dem så att de tar buss den sista biten.

Det är inte så enkelt...

Släkten i Norrbotten ligger ofta på närmare 3000mil per år, men de kan ju inte ens byta till elbil då det inte finns laddinfrastruktur...
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
...

Släkten i Norrbotten ligger ofta på närmare 3000mil per år, men de kan ju inte ens byta till elbil då det inte finns laddinfrastruktur...
Iförsig bara tesla men.... de verkar ligga med ca 10mils mellanrum... Och en tesla går ganska enkelt 10mil...
 
  • Karta över Sverige med ikoner som markerar placering av Tesla-laddstationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vi kör idag en Skoda Enyaq sedan sent juni och visst är det lite annat tänk man måste ha med sig och det kräver lite planering när man gör längre körning.
Vi åker ofta till landet som är 43 mil från hemmet och rent teoretiskt ska ju batteriet räcka hela vägen.
I praktiken gör vi ett stopp på vägen för att toppa upp batteriet vid en snabbladdare och har hittills haft turen att aldrig behöva stå i kö.
Stoppet brukar vara typ en kvart men det är ju oftast tråkiga miljöer och i bästa fall en snabbmatsrestaurang i närheten.
Snabbladdare är ett måste ty annars tar det för lång tid.
Hela infrastrukturen med appar och blippar är ju pinsamt dålig och faktum är att vi flera gånger tankat gratis då appen inte lyckats få igång debiteringen men laddstationen ändå startat.
På ETT ställe har det varit tak över laddaren och det är som flertalet skriver en usel yta för något köande.
Hur det blir till vintern... ja det blir mer spännande att se :-)
 
  • Gilla
robpow och 5 till
  • Laddar…
J
N Nerre skrev:
Jag har tidigare i tråden lagt upp bilder på vår campingpackning. Killarna på bilden där ska knappast vara ute och campa två veckor.

Och jag är helt övertygad om att det går att vänja sig vid att köra bil mer sällan. Att köra 4000 mil om året privat håller inte i det långa loppet, ens om alla kör elbil.
Jag tror många behöver anpassa sina semestervanor, både weekendshopping i London eller barhäng i Barcelona som Thailandsresan. Det är inte hållbart. En liten justering av hur man campar här hemma kanske går att göra. Takbox, lättare packning, klurighet. Och alla kan inte börja köra elbil idag. Vi måste byta ut fordonsflottan succesivt. Detta handlar ju om de som köper nya bilar. Som sen blir begagnade. Och alla är inte små som en gammal bubbla. De flesta elbilar är rätt normalstora. Om än oftast utan dragkrok. Ge det 5 år så är dessa överkomliga i pris och med höjt bränslepris kan de nog bli lönsamma även på lägre körsträckor...

pacman42 pacman42 skrev:
...Det blir svårt att minska detta då det i huvudsak är resor till/från jobbet...
I corona har många kunnat börja jobba hemifrån. Om bilresan blir dyrare så kommer nog fler byta jobb eller flytta så man antingen kan jobba hemma eller får kortare till jobbet. Men klart att resbehovet kvarstår till viss del och för vissa personer. Men det finns ju elbilar som kommer komma ned i pris som beg. om ett par år som kommer lösa de problemen. Kör man 3-4.000 mil per år så kommer det gå lättare räkna hem en elbil än Nerre som kör 1000 mil per år eller vad det var...

Tidigare generationer har varit med om omvälvande förändringar. Vi kommer nog få vara med om det också, det tycker jag Corona och klimathotet visar på. Rätt hanterat tror jag det inte alls behöver innebära en sämre livskvalitet. Men kanske ett annat sätt att leva.
 
  • Gilla
jocke31 och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag ligger på 2000 mil och frun på 1500, men då saknas det användbar kollektivtrafik. Det blir svårt att minska detta då det i huvudsak är resor till/från jobbet. Kollektivtrafiken är enbart anpassad efter grundskolans tider nämligen.

Barnen börjar många dagar i veckan på gymnasiet kl 08.30, det innebär att de om de åker kollektivt så måste de åka hemifrån kl 06.00. Med bilen räcker det att man åker vid 7.15 och de är ändå framme strax efter kl 8 trots att jag släpper av dem så att de tar buss den sista biten.

Det är inte så enkelt...

Släkten i Norrbotten ligger ofta på närmare 3000mil per år, men de kan ju inte ens byta till elbil då det inte finns laddinfrastruktur...
Det finns två enkla sätt att lösa det på. Flytta eller byt jobb. Troligen flytta eftersom skolan ligger lika i närheten av jobbet. Lättare sagt än gjort, det förstår jag också. Men någon sorts kalkyl gjorde du säkert (du verkar mkt analytisk) innan du flyttade dit du bor. Jag gissar på pluskontot fint hus och rimligt pris samt fin miljö runtomkring. På minuskontot restid och reskostnad. Men för dig är väl elbil eller laddhybrid en självklarhet med det körmönstret.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
P Pin skrev:
Det finns två enkla sätt att lösa det på. Flytta eller byt jobb. Troligen flytta eftersom skolan ligger lika i närheten av jobbet. Lättare sagt än gjort, det förstår jag också. Men någon sorts kalkyl gjorde du säkert (du verkar mkt analytisk) innan du flyttade dit du bor. Jag gissar på pluskontot fint hus och rimligt pris samt fin miljö runtomkring. På minuskontot restid och reskostnad. Men för dig är väl elbil eller laddhybrid en självklarhet med det körmönstret.
Vi har en elbil oh en laddhybrid. Bostaden ligger med gångavstånd till havet, men ändå nära Göteborg. När vi flyttade dit så fanns det bra kollektivtrafik, men den har försämrats nästan varje år och är nu så dålig att den i praktiken är oanvändbar även för gymnasieeleverna.
 
  • Gilla
  • Ledsen
maria01 och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vi har en elbil oh en laddhybrid. Bostaden ligger med gångavstånd till havet, men ändå nära Göteborg. När vi flyttade dit så fanns det bra kollektivtrafik, men den har försämrats nästan varje år och är nu så dålig att den i praktiken är oanvändbar även för gymnasieeleverna.
Barnen delar därför på en eldriven mopedbil och vi har även behållit fruns förra bil till dess att det äldre barnet får B-körkort. Vi behöver dessutom en manuellt växlad bil till övningskörningen. Manuell låda lär ju bli väldigt ute snart och kravet kommer att försvinna från körkortet också.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.