1 821 885 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
När du säger det så har det varit Outlander. Bland annat en gång råkade vi komma när en familj precis var klara med besöket på McDonalds och kom ut och körde iväg. Det var också en Outlander jag själv hade (2014 årsmodell) så jag trodde i min enfald att alla laddhybrider hade möjlighet att ladda snabbt. Tur att de inte är så i alla fall.Nötegårdsgubben skrev:
Problemet är kanske att vi har varit vana att ladda på den typ av laddplatser som inte är dedikerade CCS laddare. Vi hade först en Leaf med Chademo och då blev det att vi stannade på typ Vattenfalls/Eon/BEE laddare med kombinerat Chademo/CCS/Type 2. Dessa laddare är inte gjorda för att två bilar samtidigt ska kunna ladda Chademo och CCS. Däremot har jag laddat samtidigt som någon Renault Zoe laddat på Type 2 uttaget. Numera har vi även en CCS bil och då kan vi ju stanna på Ionity och liknande. Tyvärr finns det inte ännu såna laddplatser längs alla sträckor (E22 mellan Norrköping och Västervik till exempel).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Nu är jag inte riktigt med här. Menar du att folk kommer att äta snabbare bara för att de laddar på en snabbladdare?
Eftersom man ska ladda när man stannar för att äta (enligt vad som sägs här i tråden) så kommer ju de som har 80% batteri kvar antagligen ändå ladda när de käkar, vilket gör att den som kommer in med 10% batteri kvar får vänta.
Eftersom man ska ladda när man stannar för att äta (enligt vad som sägs här i tråden) så kommer ju de som har 80% batteri kvar antagligen ändå ladda när de käkar, vilket gör att den som kommer in med 10% batteri kvar får vänta.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 897 inlägg
Självklart äter man inte fortare bara för att man snabbladdar. Tanken är att man inte ska blockera laddningsstationen i onödan. Gör man det så får man betala mer.N Nerre skrev:Nu är jag inte riktigt med här. Menar du att folk kommer att äta snabbare bara för att de laddar på en snabbladdare?
Eftersom man ska ladda när man stannar för att äta (enligt vad som sägs här i tråden) så kommer ju de som har 80% batteri kvar antagligen ändå ladda när de käkar, vilket gör att den som kommer in med 10% batteri kvar får vänta.
Ungefär som att du och jag som har fossilbilar inte tankar bilen och sen låter den stå vid pumpen medan vi går och äter. Det är det rätt få som gör så man behöver inte lösa det problemet. Det var väl vanligare förr att folk betalade inne på macken. Jag gjorde det förr ibland, om jag ändå skulle handla något, men det var på den tiden man tankade först och sen gick in och betalade. Nu med förskottsbetalning orkar jag inte det. Nu tankar jag först och flyttar sen bilen innan jag går in och handlar, om det inte är gott om lediga pumpar, då kan det hända att jag handlar snabbt. Skulle jag sätta mig och äta skulle jag inte drömma om att blockera pumpen för någon annan.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
@Nerre: Nej, jag menar att en biltyp som laddar väldigt lite och därmed inte bidrar till omsättningen på laddaren i nämnvärd omfattning är ett problem för laddinfrastrukturutbyggnaden. En parasit om man så vill.
Men vi har sedan länge konstaterat att jag delvis missbedömde situationen, så det blir en diskussion om futiliteter. Outlandern är en udda fågel i att det är en hybrid med snabbladdningsmöjlighet och Stavsjö är för tillfället ett relativt dåligt laddställe.
Men vi har sedan länge konstaterat att jag delvis missbedömde situationen, så det blir en diskussion om futiliteter. Outlandern är en udda fågel i att det är en hybrid med snabbladdningsmöjlighet och Stavsjö är för tillfället ett relativt dåligt laddställe.
Men varför ska rena elbilar få förtur till laddstationerna? Jag ser inget konstigt att folk laddar sina hybrider vid laddstationer för att släppa ut mindre avgaser. Det är lite som att be mopederna att maka på sig vid bränslepumpen för att deras tank rymmer mindre bränsle.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Nej, det är inte samma sak eftersom att en moped laddar lika fort per liter som en bil, minus ställtid.
Det är snarare som att köra traktor på en 100-väg. Ibland finns det inga bra alternativ, och då får övriga trafikanter finna sig i hindret, men finns det en alternativ, mindre trafikerad väg är den ett bättre val av traktorn.
Det är snarare som att köra traktor på en 100-väg. Ibland finns det inga bra alternativ, och då får övriga trafikanter finna sig i hindret, men finns det en alternativ, mindre trafikerad väg är den ett bättre val av traktorn.
Många ladd hybrider kan bara ladda max 3,7-6,4kw så att stå på en snabb laddare i 2,5 timme för att få 4mil räckvidd känns meningslöst. En elbil kan på halva tiden ladda till 80% och kanske 30 mil. Så på 2,5 timmar kan man antingen få ut 60mil fossilfritt eller 4-5mil på en hybrid. Att ladda på 11kw eller mindre laddare är väl helt normalt och bör väl anses ok även från elbilsägarna kan jag tycka.Silver78 skrev:
Men då borde ju man snarare se till att det finns långsamladdare på fler platser så att fordon utan snabbladdning inte står på fel plats.
Sen är det ju dessutom helidiotiskt att man ens kan stå och ladda på en plats med högre kapacitet när man inte har det i bilen. Det är lite som att ha en EU-handske på enfaskabel.
Sen är det ju dessutom helidiotiskt att man ens kan stå och ladda på en plats med högre kapacitet när man inte har det i bilen. Det är lite som att ha en EU-handske på enfaskabel.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 897 inlägg
Om mopeden tankas genom ett sugrör så blir det mer jämförbart. Då står mopeden vid pumpen lika länge som en bil, men Stationen får 60 kr istället för 800 kr. Det är sämre för stationsägaren, varför denne har ett incitament att hitta en lämplig lösning, vilket kan vara att den som tankar en moped får betala mer per liter. Detta förutsatt att det är fullt eller nära på fullt vid pumparna. Övrig tid kan priset vara detsamma och mopedägaren är välkommen att tanka.
För miljön blir det ju också bättre om en bil kan ta sig 40 mil på sin laddning än om den kan ta sig 4 mil under samma laddningstid, återigen under förutsättning att det är fullt eller nära fullt på laddstationerna.
För miljön blir det ju också bättre om en bil kan ta sig 40 mil på sin laddning än om den kan ta sig 4 mil under samma laddningstid, återigen under förutsättning att det är fullt eller nära fullt på laddstationerna.
Och hur mycket mer tror du det behöver kosta för att folk inte ska ockupera en laddare i onödan? Om jag ska in och äta nånstans med familjen kostar det säkert 500-600 spänn. Inte skulle jag bry mig om att det kostar 20 spänn extra att ställa bilen vid snabbladdaren.Fairlane skrev:
Tyvärr är vi som resonerar så en minoritet. Precis som jag parkerar du antagligen inte heller på handikapplats eller familjeparkering i onödan, men varje gång jag är och handlar ser jag idioter som gör det. Ofta är det hantverkarbilar eller dyrare bilar (Mercedes, BWM etc) som vill stå närmare entrén och inte orkar parkera 50 meter längre bort.
Tesla tar 10kr/minut i trängselavgift om din bil är full och det är fullt på stationen. Då skulle iallafall jag flytta mig.
Men för er som brukar tanka bensin/diesel för en tusing varje gång är det väl småpengar?
Men för er som brukar tanka bensin/diesel för en tusing varje gång är det väl småpengar?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 897 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 897 inlägg
Ja 20 kronor är ju för billigt i det läget. Som para skriver så är 10 kr/minut kanske mer lämpligt. Då sitter man kanske inte i en timme efter avslutad laddning. Då går man ut och flyttar bilen och går in och äter klart eller dricker sitt kaffe eller vad man nu gör.N Nerre skrev:
Detta i kombination med 8-20 ccs laddare per station är uppenbarligen receptet till framgång. Ionity med 4 laddare varav 2 är trasiga är bara en väg till frustration och köer.P para skrev:
Man ska nog inte heller underskatta att Teslas börjar ladda så fort man sätter i kabeln. Ingen onödig ställtid på appar och annat djävulsskap.
En långsamladdare kostar troligen bara en tiondel av en snabbladdare, på Lunchställen utmed e4 kanske de är meningslösa, men på platser man besöker länge (pendlarparkeringar, konserhallar, nöjesfält, parker, hotel) skulle man kunna gödsla med långsamladdare som både elbilar och phev kunde nyttja. Rimligen är det dyraste med en snabbladdare möjligheten att leverera mycket ström. Man kunde tänka sig fler snabbladdare som delar på en begränsad mängd kapacitet och automatiskt fördelar den på ett förutbestämt sätt, kanske att den med tommast tank alltid får prio.