Jag tycker frågan om kollektivtrafik fungerar är intressant och har ett annat synsätt än flera här verkar ha.

Det finns naturligtvis sträckor som inte trafikeras överhuvudtaget av kollektivtrafiken, och där fungerar den naturligtvis inte alls. Hur är det då där det finns kollektivtrafik?

Jag misstänker att många jämför tiden det tar att åka kollektivt med tiden det tar att köra bil. I en liten stad kanske det tar som ett exempel 10 minuter att köra bil till arbetet medan bussen tar 20 minuter plus 10 minuters promenad från dörr till dörr. Kollektivtrafiken tar tre gånger längre tid och upplevs som långsam. Inte heller flexibilitet på samma sätt som bilen att hämta/lämna eller göra ärenden längs vägen.

I Stockholm har de flesta minst 45 minuter med kollektivtrafik och bilresan är inte lika smidig som i den mindre staden. Köer, brist på parkeringsplatser och kostnader för trängselskatt och parkering gör bilresan mindre attraktiv. I värsta fall tar det ännu längre tid att köra bil än att åka kollektivt.

Men är 45 minuter kollektivt bättre i Stockholm än 30 minuter i en mindre stad?

I Stockholm tar det mig 60 minuter att åka kollektivt till jobbet. En sträcka på 20 km. Jag cyklar snabbare. I den lilla stad där vi har sommarstuga, eller mer precist 8 km utanför och ytterligare en km ner på en liten grusväg, tar det en kvart att gå till landsvägen och sedan max 20 min med bussen. Bil tar mindre än en kvart. Bussen går dock inte lika ofta som i Stockholm. Var fungerar det bäst? Eller rättare sagt är det något av dessa som egentligen inte fungerar?

Jag ser även en koppling till diskussionen om elbilar för att komma om topic igen. Att det på en långresa tar längre tid att komma fram, att det blir några extra laddstopp och en annan resväg än den kortaste/snabbaste för att passera lämpliga laddstationer påminner mig starkt om hur det är att åka kollektivt eller tåg - några stopp för byten samt en liten omväg här och där. Det ena är acceptabelt men inte det andra?
 
  • Gilla
JohanLun och 1 till
  • Laddar…
intressant vinkel. Jag bor också i Stockholm och det tar mig ca 45min att komma till jobbet oavsett om jag cyklar, åker kommunalt eller tar bilen. Med cykel får jag i alla fall motion. Ett stort problem med kollektivåkning på landsbygden är turtätheten. På många ställen får man nöja sig med 4 avgångar per dag och det räcker inte för att få ihop livspusslet för många.

För arbetspendling tror jag att elbilar fungerar för de allra flesta. Få har mer än 20mil enkel till jobbet.

Däremot för långresor blir det ett upplevt problem eftersom resan måste göras på ett annat sätt och kommer ta längre tid. Om jag i dagsläget kan sträckköra till 50mil och vara där jag vill till lunch så kommer jag med elbil behöva lägga in ett eller flera stopp för laddning och då även ett stopp för lunch. Förhoppningsvis kan stoppen kombineras men det är inte säkert. Resultatet blir att jag inte kommer fram någon timme senare och t.ex missar en halv dags skidåkning.

Detta kanske inte är hela världen och något jag får lära mig leva med men det är en förändring och sådana skaver alltid. En stor del av att äga en bil är den upplevda friheten, att när jag vill kunna åka vart jag vill. Den begränsas nu av att jag måste tänka in laddstopp på vägen. Inte alls omöjligt att lära mig men det kräver ett nytt tankesätt.

Personligen ser jag fram emot att börja köra elbil när skoda lyckas leverera min försenare Enyaq 80.
 
  • Gilla
johel572 och 5 till
  • Laddar…
P para skrev:
Laddning verkar vara störst problem för de som inte har elbil.
Kollektivtrafiken verkar funka sämst för de som inte använder den.


Det är väl snarare så att de som inte enkelt kan ladda har inte skaffat elbil.

Min bild är att 80% av de som skaffar elbil har två bilar i hushållet. Elbilen för 90% av resorna, och sen har de en gammal bränslebil för alla de resor som gör att enbilshushåll inte är så lockade av elbilen. Särskilt inte de enbilshushåll som inte har egen parkeringsplats.
 
  • Älska
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
F Fields of Anfield Road skrev:
Om du ändrar Sverige till storstadsregionerna (eller egentligen Stockholm) så stämmer det. Men med jobbpendling och hämta lämna så är det svårt att få ihop pusslet på många platser.
Om vi ändrar påståendet om elbil till "de som har egen parkering och har två bilar" så stämmer det.
 
@
T toolman77 skrev:
intressant vinkel. Jag bor också i Stockholm och det tar mig ca 45min att komma till jobbet oavsett om jag cyklar, åker kommunalt eller tar bilen. Med cykel får jag i alla fall motion. Ett stort problem med kollektivåkning på landsbygden är turtätheten. På många ställen får man nöja sig med 4 avgångar per dag och det räcker inte för att få ihop livspusslet för många.

För arbetspendling tror jag att elbilar fungerar för de allra flesta. Få har mer än 20mil enkel till jobbet.

Däremot för långresor blir det ett upplevt problem eftersom resan måste göras på ett annat sätt och kommer ta längre tid. Om jag i dagsläget kan sträckköra till 50mil och vara där jag vill till lunch så kommer jag med elbil behöva lägga in ett eller flera stopp för laddning och då även ett stopp för lunch. Förhoppningsvis kan stoppen kombineras men det är inte säkert. Resultatet blir att jag inte kommer fram någon timme senare och t.ex missar en halv dags skidåkning.

Detta kanske inte är hela världen och något jag får lära mig leva med men det är en förändring och sådana skaver alltid. En stor del av att äga en bil är den upplevda friheten, att när jag vill kunna åka vart jag vill. Den begränsas nu av att jag måste tänka in laddstopp på vägen. Inte alls omöjligt att lära mig men det kräver ett nytt tankesätt.

Personligen ser jag fram emot att börja köra elbil när skoda lyckas leverera min försenare Enyaq 80.
Hur mycket försenad är den? Väntar själv på en 80x (y)
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Vet inte ännu, bara att den inte kommer till slutet av augusti. Tycket det är kasst att de inte kan skicka en uppdatering utan att jag tjatar. Bilen beställdes i mars så de har haft gott om tid att produktionsplanera den och borde kunna skicka automatiska uppdateringar om leveranstiden ändras.

När beställde du och när skulle du fått leverans?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
P
N Nerre skrev:
Kollektivtrafiken verkar funka sämst för de som inte använder den.


Det är väl snarare så att de som inte enkelt kan ladda har inte skaffat elbil.

Min bild är att 80% av de som skaffar elbil har två bilar i hushållet. Elbilen för 90% av resorna, och sen har de en gammal bränslebil för alla de resor som gör att enbilshushåll inte är så lockade av elbilen. Särskilt inte de enbilshushåll som inte har egen parkeringsplats.
Trams.
Här avvecklas kollektivtrafiken. Så hur skall man kunna använda den?
Tror inte bossen är så road av att jag kommer en halvtimme försent och måste sticka tidigare för att komma hem innan det är dags att gå till sängs.

Hade aldrig funderat på elbil ens om tåget stannat på orten. Tyvärr så vill inte kommungubbarna satsa på landsbygden utan endast lägga allt krut på kärnan.
 
Vilken bisarr studie. Vad menar de ens att underhållskostnaden på en elbil består i? Det där synes ju mer handla om reparationer än service, vilket väl är vad vi normalt menar med underhåll, eller?

I call BS.
 
  • Gilla
mattiplutt och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vilken bisarr studie. Vad menar de ens att underhållskostnaden på en elbil består i? Det där synes ju mer handla om reparationer än service, vilket väl är vad vi normalt menar med underhåll, eller?

I call BS.
Ja, den handlar om reparationskostnader, däck mm.
 
N Nerre skrev:
Om vi ändrar påståendet om elbil till "de som har egen parkering och har två bilar" så stämmer det.
N Nerre skrev:
Om vi ändrar påståendet om elbil till "de som har egen parkering och har två bilar" så stämmer det.
På vilket sätt skulle man kunna klara sig med kollektivtrafik bara för att man har egen parkering och två bilar?
Kollektivtrafiken utanför storstäderna är tyvärr inte lysande, men även i städerna blir det jobbigt om man jobbar i andra änden av stan och måste hämta och lämna.
 
Stannade idag och tankade vid Stavsjö vid E4 mellan Norrköping och Nyköping och kastade ett getöga på elbilsladdaren under tiden.

Där stod en BMW I3 och en Mitsubishi Outlander (hybrid) på de två snabbladdarplatserna. Hade jag varit elbilsförare (vilket jag snart är) hade jag blivit tokig på att någon ”passat på” att långsamladda sin hybrid på snabbladdaren medan de gick in och käkade på värdshuset där.

Hur vanligt är sånt här, alltså att det står hybrider och ockuperar snabbladdarna för att det inte finns några långsamladdare längs landsvägarna och hybridförarna vill passa på?
 
  • Gilla
robpow och 3 till
  • Laddar…
J
T toolman77 skrev:
Personligen ser jag fram emot att börja köra elbil när skoda lyckas leverera min försenare Enyaq 80.
Jag har inte förstått om det överhuvudtaget är rimligt för mig att beställa en ny bil via mitt jobb, då isf en ID4 el Enyaq. Då det är personalbil så tror jag det blir billigare privatleasa med nya förmånsvärdena. Dessutom går min Passat GTE leasing ut i Mars. Frågan är om jag ens skulle kunna få en bil tilldess om jag beställer en om nån månad, om det är sådana förseningar... Jag vill också helst vänta att bestämma mig, om jag får fortsätta jobba hemifrån 2-3-4 dagar per vecka så kommer jag nog överväga klara mig på en mycket billigare bil... Vet inte om det blir än värre om bilen tas ut 2022?

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
...Mitsubishi Outlander (hybrid) på de två snabbladdarplatserna.
Håller med, det är en styggelse... men jag tror taxan på snabbladdarna är så hög att hybridförarna snabbt inser det är en kass affär. Jag laddade min PHEV idag på ICA (då det är gratis och man får stå precis vid ingången) och då har jag inte dåligt samvete då det både nästan alltid brukar finnas lediga platser OCH inte är snabbladdare, så en elbilsförare får sannolikt tillbringa en heldag och "ullaredsshoppa" på IcaMaxi om det ska bli nåt.
 
Ja, Icabutiker och liknande känns ju som om de har laddare just för hybrider. Upptagningsområdet är väl också bara några mil i omkrets (beroende på var i landet). Nu var det mer snabbladdare jag tänkte på. Har inte tänkt så mycket på dem förut, men nu blir man ju allt mer nyfiken ju närmare bilbyte man kommer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.