1 820 611 läst ·
27 221 svar
1821k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag har hört om vätgasbilarna ända sedan början 90-talet , och hur billigt och underbart det skulle bli. Minns en ombyggd vätgasbil då i Schweiz , med dämpande kulor i tanken osv.N nallepu skrev:Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Toyota har ju haft det som argument för o satsa så lamt på hybrider , ta rejält dyrare för prius med pluginmöjlighet, utan vätgas var mkt smartare.
Det kanske det blir på längre sikt, och vi kan bli överraskade o det slår igenom fort.
Men jag trodde på något smartare men likande display postscript som framtiden också på 90-talet , men det har dröjt o blivit helt andra lösningar.
Vätgas hoppas jag iaf kommer användas som mellanlagring, sol o vind skriker efter energilagring , och blir det vätgasbilar som slår igenom om ett år så kommer väl branschen ändra fokus.
Men en sak jag håller med en miljöminister vi hade ifrån Centern , var att vi bör våga satsa på flera olika lösningar, att bara satsa på ett spår hindrar utvecklingen långsiktigt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Nej, otroligt få är det inte, men det är säkert en minoritet. Beiga nedan är i garage. Blå och orangea är på gatan. Det säger dock iofs. inget om hur många laddare det är på varje ställe, men jag skulle säga att det ofta är ett halvdussin laddare per plupp på gatan, så det handlar inte om enstaka.C cpalm skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men det är som sagt i innerstan. I närförort finns de knappt alls, som den här vyn över Huvudsta, Alvik och Aspudden visar, vilket även det är stadsdelar med huvudsakligen flerbostadshus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Edit: äsch, det var bara olika kedjor de olika färgerna. Fler garage än jag trodde. Men ett försvarligt antal gatuställen ändå, i alla fall på malmarna.
Redigerat:
Jag hade inte laddplats där jag bodde förut trots eget garage dock fristående gemensam byggnad(yttre söderort). Flyttade till lägenhet och egen parkering utan laddplats(söderort). Det innebär att jag trots elbil behöver alltid behöver åka för att ladda alternativt lämna bilen vid jobbet för att ladda och åka kollektivt hem. Det är inte alls smidigt för mig och inte heller något val jag kunnat påverka utan snarare en konsekvens av företagets gröna linje. Det har varit på tal om laddplats på parkeringen men blivit nekad pga kapaciteten i stamnätet. Just nu ser man över ett alternativ där alla kan ladda men endast fyra samtidigt med möjlighet att höja framöver. Hade jag själv fått välja hade jag inte valt en elbil om jag inte haft tillgång till egen laddplats.
Bor centralt i gbg i lägenhet och saknar laddplats och ingen på jobbet. Kollat lite på kvällarna men de få publika laddplatser som finns är alltid upptagna. Finns ingen chans att ha elbil i centrum om man saknar laddplats.
Verkar vara 4 laddställen på Ringvägen, det bor 5440 personer på den gatan, jag gissar att fler än 4 har bil.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, otroligt få är det inte, men det är säkert en minoritet. Beiga nedan är i garage. Blå och orangea är på gatan. Det säger dock iofs. inget om hur många laddare det är på varje ställe, men jag skulle säga att det ofta är ett halvdussin laddare per plupp på gatan, så det handlar inte om enstaka.
[bild]
Men det är som sagt i innerstan. I närförort finns de knappt alls, som den här vyn över Huvudsta, Alvik och Aspudden visar, vilket även det är stadsdelar med huvudsakligen flerbostadshus.
[bild]
Edit: äsch, det var bara olika kedjor de olika färgerna. Fler garage än jag trodde. Men ett försvarligt antal gatuställen ändå, i alla fall på malmarna.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ja, men den intressanta frågan är ju hur många i ett område som har elbil och hur god deras laddtillgång är.Isakare skrev:
Ur det perspektivet tror jag iofs. fortfarande att tillgången är för dålig i många bostadsområden, men man kanske också kan konstatera att laddhybrider är ett potentiellt hinder här. De behöver laddas ofta samtidigt som de lätt blockerar en laddare en hel natt trots att de är färdigladdade på ett par timmar.
Så för att värdera tillgång får man nog anstränga sig lite mer än att dela antalet boende på en gata med antalet laddplatser.
Men grundfrågan är intressant, var funkar det att bo med elbil utan egen laddplats, och hur känsligt är det för små förändringar i antalet nytillkomna elbilar på kort sikt.
Mitt inlägg var lite mest på kul. De berättade på radio att det bor dubbelt så många personer på Ringvägen, än i hela Arjeplogs kommun.Nötegårdsgubben skrev:
Ja, men den intressanta frågan är ju hur många i ett område som har elbil och hur god deras laddtillgång är.
Ur det perspektivet tror jag iofs. fortfarande att tillgången är för dålig i många bostadsområden, men man kanske också kan konstatera att laddhybrider är ett potentiellt hinder här. De behöver laddas ofta samtidigt som de lätt blockerar en laddare en hel natt trots att de är färdigladdade på ett par timmar.
Så för att värdera tillgång får man nog anstränga sig lite mer än att dela antalet boende på en gata med antalet laddplatser.
Men grundfrågan är intressant, var funkar det att bo med elbil utan egen laddplats, och hur känsligt är det för små förändringar i antalet nytillkomna elbilar på kort sikt.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 886 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 886 inlägg
Som kuriosa då så kan jag berätta att jag har en bekant som har en Tesla modell 5. Han saknar laddplats, men ser det inte som något problem då han har en Tesla laddstation nära. Det fungerar inte för alla, men för en del.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Dyrt? Snabbladdarna i Göteborg kostar 2-3kr/kWh, det är inte så dyrt (samma pris som på de långsamma). Det kostar runt 1,50 att ladda hemma. Sedan skall en vinstmarginal in också, samt investering och omkostnader.Nötegårdsgubben skrev:
Men du har rätt att det är orealistiskt med något annat (enligt min åsikt).
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Ok. Exempelvis Eon:s prislista visar annars att de tar det dubbla för snabbladdning jämfört med destinationsladdning. Jag tror också att det är rimligt att utvecklingen går mot differentierade priser.
Men det är förstås också lätt att lura sig själv med vad man tror. En snabbladdare som per dag kan ladda 12–15 bilar med vardera 50 kWh kanske inte alls har sämre lönsamhet än en destinationsladdare som laddar 3–4 bilar med lika mycket eller mindre (en stor del av tiden riskerar ju dessa att bara stå med en ickeladdande bil vid sig). Och jag förstår tankemodellen att det är rimligare med färre laddare än fler inne i städerna.
Eons prislista
Men det är förstås också lätt att lura sig själv med vad man tror. En snabbladdare som per dag kan ladda 12–15 bilar med vardera 50 kWh kanske inte alls har sämre lönsamhet än en destinationsladdare som laddar 3–4 bilar med lika mycket eller mindre (en stor del av tiden riskerar ju dessa att bara stå med en ickeladdande bil vid sig). Och jag förstår tankemodellen att det är rimligare med färre laddare än fler inne i städerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Eons prislista
Gillar inte Eons laddstationer, de är alltid dyrare än konkurrenterna i Göteborg. Vattenfalls nät (med laddstationer från de lokala elbolagen) ligger alltid mycket lägre i pris. Jag kör även med Bee och deras priser varierar kraftigt beroende på vem som äger laddstationen och hur mycket de vill ha betalt. Vid jobbet laddar jag med Bee för 2kr/kWh (både snabb och långsam) och för 2.50kr/kWh med inCharge (Vattenfall).Nötegårdsgubben skrev:
Ok. Exempelvis Eon:s prislista visar annars att de tar det dubbla för snabbladdning jämfört med destinationsladdning. Jag tror också att det är rimligt att utvecklingen går mot differentierade priser.
Men det är förstås också lätt att lura sig själv med vad man tror. En snabbladdare som per dag kan ladda 12–15 bilar med vardera 50 kWh kanske inte alls har sämre lönsamhet än en destinationsladdare som laddar 3–4 bilar med lika mycket eller mindre (en stor del av tiden riskerar ju dessa att bara stå med en ickeladdande bil vid sig). Och jag förstår tankemodellen att det är rimligare med färre laddare än fler inne i städerna.
[bild]
Eons prislista
För att vara intressant som snabbladdning tycker jag det ska vara 100 kW eller mer. På dessa laddare ligger priserna generellt högre än 2-3 kr. Jag tror också på tydligt differentierade priser, vi ser det redan nu, samt straffavgifter för blockering.
50kW räcker om de finns där man ändå gör ärenden, dvs för att ladda bilen till vardags.W witten skrev: