1 819 792 läst ·
27 220 svar
1820k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja, rimligtvis måste det vara det de menar. Men även märkligt om nästan 75% av de som har boendeparkeringstillstånd i Stockholm inte utnyttjar det regelbundet. Men det är klart, folk betalar för sjukt mycket saker de knappt använder.Fairlane skrev:
Den bästa affärsidén är att sälja tjänster folk inte nyttjar.C cpalm skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Ja visst är det så, men om jag inte missminner mig så är prisskillnaden mellan "gästtaxa" och "boendetaxa" så stor så man behöver inte nyttja det särskilt ofta för att boendetillståndet ska löna sig.C cpalm skrev:
Mja, om man tar område 3 som exempel så tjänar man ca. en hundring per dag, vilket man får betala 1 100 i månaden för. Dvs. break-even går vid ca 11 (var-)dagar per månad. Huruvida det kan räknas som regelbundet eller inte låter jag vara osagt.Fairlane skrev:
Nåja, nu skall vi kanske inte fastna i det sidospåret utan kan konstatera att det finns ca. 37 000 parkeringsplatser på gatan utan laddmöjligheter bara i Stockholms innerstad.
Redigerat:
Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Det blir samma som när de flygande bilarna kommer. De kommer initialt vara dyra och inte gå att köra överallt och när omvärlden anpassat sig så har befintliga bilar ändå blivit så gamla att de i vilket fall inte var värda många kronor. Eller som fossilbilar om 5 år...N nallepu skrev:Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Funktionsprincipen för en vätgasbil är densamma för en BEV. Skillnaden är att en BEV har en AC/DC laddare för att laddas från elnätet och vätgasbil har ett komplicerat kemilab och flera trycktankar med flytande vätgas för att ladda primärbatteriet.N nallepu skrev:Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Nej, vätgasbilar har alla nackdelar och kostnader som en BEV och mer därtill och är mycket mer komplicerad och well-to-wheel som är urusel och därmed är energiåtgången flera gånger dyrare per kWh än BEV.
Vätgas för bilar kommer aldrig slå genom.
Möjligen har bränsleceller en funktion inom flyg eller sjöfarten.
BTW äger jag redan en solcellsdriven "bensinstation". Laddar min elbil hemma med solceller, funkar utmärkt.
Låter deppigt att behöva ta ner laddboxen från väggen och installera en vätgasstation på garageuppfarten.N nallepu skrev:Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
Inte sant. Det finns redan nu en försvarlig mängd långsamladdare i innerstan med en laddtaxa under 3 kr/kWh. Och givet hur kort innerstans bilar sannolikt går på dagen behöver man sannolikt inte en laddplats mer än säg var femte eller tionde natt efter kördag.C cpalm skrev:
Jag tror att även det här problemet är överskattat.
Vill man ändå hitta ett problem i frågan vore det kanske att dessa platser har tretimmarsparkering dagtid, så att man måste flytta bilen nästa morgon vare sig man ska köra bil eller ej.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 880 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 880 inlägg
Om/när den dagen kommer så får man hantera det då. Det är inget som ligger precis runt hörnet. Jämför det med resan mot elbil. Tesla Model 5 introducerades 2012 och det är väl efter det som vi börjar se ett intresse för elbilsmarknaden även om det fanns innan i liten skala. Knappt 10 år senare så är fortfarande en majoritet av alla bilar som tillverkas icke-elbilar. Volvo har som ambition att endast sälja elbilar 2030, dvs fram tills dess kommer man tillverka förbränningsmotorer.N nallepu skrev:Hur blir det när man inser att batteridrivna bilar bara är ett skämt och man har solcellsdrivna bensinstationer som omvandlar solstrålar till vätgas och det bara tar sekunder att fylla på fem- sex kilo vätgas. Hörde att man kan binda vätgas mot ett annat ämne så att vätgasen inte blir brandfarlig. Innan man omvandlar vätgasen till el separerar man ämnet som kan återanvändas.
Kommer det att då vara möjligt att riva ut batterierna och montera in vätgastankar och ha en låda under motorhuven som omvandlar vätgasen till elektricitet.
Vad är det som kostar i en vätgasbil och kan man se fram emot billigare vätgasbilar. Behållaren för vätgasen kan inte kosta många tusenlappar och lådan med elektronik och övrigt som omvandlar vätgas till el kanske innehåller dyra metaller?
Vätgasbilarna har det talats om i många år nu och jag har hört att elbilar inte kommer bli något för vätgasbilarna är det som kommer komma under väldigt många år. Ändå så satsar ytterst få tillverkare på detta i nuläget, så om de kommer så kanske det är 20-30 år bort. Då har de flesta hunnit byta bil många gånger om och det är väl ingen som idag är orolig för att de köpte en bensinbil 1990 istället för att vänta in elbilen?
Infrastrukturproblemet som finns med elbil finns väl även delvis med vätgasbilar. Solceller på bensinstationerna kommer behöver jobba hårt i januari för att det ska fungera.
Ca. 1 600 publikt tillgängliga laddpunkter i (hela) Stockholms stad enligt kommunen.Nötegårdsgubben skrev:
Men det är väl otroligt få av dessa som är "på gatan"? Det är ju på parkeringsplatser och i parkeringshus.
Är det någon här som kör (egen) elbil och som helt saknar "fast" plats för laddning, utan endast laddar på publika laddpunkter?
Förhoppningsvis inte, det är ju underlag för politiska beslut.Isakare skrev: