1 821 855 läst ·
27 232 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Hur ofta då? Jag betvivlar inte att det går, men är en smula nyfiken på hur ofta man kan tänkas behöva ställa om en laddbox.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Laddbox känns grymt overkill när man har plugg in hydrid tycker jag, kommer inte att köpa en ändå, än om det blir elbil..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Håller med. Däremot tycker jag att CEE-uttag känns motiverat på laddklumpen. Hade det till förra bilen (Audi), men inte nuvarande (Kia).
Audin hade utbytbar kontakt på hanänden. Inte jätteviktigt kanske när man max laddar en handfull timmar, men med en ren elbil och uppåt dygnslånga laddtider känns det motiverat.
Audin hade utbytbar kontakt på hanänden. Inte jätteviktigt kanske när man max laddar en handfull timmar, men med en ren elbil och uppåt dygnslånga laddtider känns det motiverat.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Blir det elbil för oss så blir det att ladda 6-8A på natten, samt varje natt, kommer att laddas med några kWh/natt, idag får motor/kupévärmaren med 2kw några timmar, inga problem att ta ut 8-10A.
Har haft husvagnen stående på värme i en vecka i -15-20gr, då går det 2kw stumt, blir knappt ljummet, så inga problem.
Samt att Kia/Hyundai har tempsensor som bryter om det blir för varmt i uttaget..
Har haft husvagnen stående på värme i en vecka i -15-20gr, då går det 2kw stumt, blir knappt ljummet, så inga problem.
Samt att Kia/Hyundai har tempsensor som bryter om det blir för varmt i uttaget..
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jag kör Niro laddhybrid sen några månader. All daglig körning (upp till tre mil) går utan problem på el, skulle säga att den nog tar mig minst en mil längre än den Audi a3 jag körde tidigare.
Vid långkörning (normalt ca 30 mil) brukar jag hamna på 0,5–0,6 med förutsättningen motorväg/större landsväg och plus moms på hastighetsbegränsningarna.
Vid långkörning (normalt ca 30 mil) brukar jag hamna på 0,5–0,6 med förutsättningen motorväg/större landsväg och plus moms på hastighetsbegränsningarna.
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jo men detta är inte sanningen, eftersom Kia måste värma med bränslet, detta känns lite sniket.
Men hursom så måste energin komma nånstans ifrån.
Men hursom så måste energin komma nånstans ifrån.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Jodå, det är sant. Bilen står normalt i varmgarage och jag kör normalt kortare sträckor utan annan värme än rattvärme. Alldeles nyss gjorde jag det. Två och en halv mil körda och kanske 1–1,5 kvar i batterierna.
Håller annars med om att det känns lite billigt att det bara finns värmare via bensinmotorn, men man får vad man betalar för.
Håller annars med om att det känns lite billigt att det bara finns värmare via bensinmotorn, men man får vad man betalar för.
Cykel ?Nyfniken skrev:
Nu gäller det elbil. Är uppvärmningen via bensin miljövänlig eller miljöbov?
Det miljövänligare borde väl vara att även värma med el från batterierna, eller?
Går inte det så är det delvis svar på TS fråga om det är för tidigt att köpa elbil, alltså inte färdigutvecklade ännu.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 224 inlägg
Självfallet säljs rena elbilar med batteridrivna värmare. Nu var dock frågan specifikt om en laddhybrid (Kia Niro) och den säljs inte med dubbla värmare.
Men, som jag också skrev, detta är ett rätt litet problem om bilen parkeras varmt. Likväl är det ett ickeproblem om man kör långt, då ju bensinmotorn ändå används. Men med kall bil och över kortare sträckor kan man säga att bensinmotorn behöver användas ”i onödan”.
Men, som jag också skrev, detta är ett rätt litet problem om bilen parkeras varmt. Likväl är det ett ickeproblem om man kör långt, då ju bensinmotorn ändå används. Men med kall bil och över kortare sträckor kan man säga att bensinmotorn behöver användas ”i onödan”.