1 821 653 läst ·
27 228 svar
1822k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Också hört att outlander är törstig. Vi har en passat gte och är förvånad över hur lite bensin den drar. Oftast under 0,6 på långkörning och det är ju då man behöver bränna olja..H Husqvarna220Ac skrev:Hej
Orkade inte läsa genom hela tråden, vi har idag en Kia Sportage 2018, diesel/AWD/Automat, mycket nära att beställa en E-Niro, men vart nästan lite dyr med minsta utrustningspaketet, 429’ minus 60’.
Varför behöver ni laddbox menar ni? Laddas bilen varje natt vid ”normal” pendling så är det inte många kWh som ska laddas, jag pendlar 3.5mil totalt/dag, Niron snittar på 1.3kwh/mil, givetvis mer på vintern, men med varmgarage hemma så bra start, sambon besöker shoppingställe någon timme varje helg, med gratis 7kw laddare, samt att vi har solceller hemma och producerar hela husets behov idag, alt bygga ut solcellerna med några kW, service av elbilen kostar en bråkdel av dieselbilens, samt låg förbrukning, och bra räckvidd, samt kan dra lättare släp på kroken.
Vi åker söderut på sommaren, och behöver då snabbladdare, samt fjällstugan 40mil bort, så kanske behöver en laddning, annars i vardagen funkar det.
Ni som åker Ioniq, hur är värmen vintertid?
Laddhybrid känns inte seriösa, törstiga och tunga,
Vet en bekant som kör outlander PHEV, mycket problem samt förbrukning som en gammal range Rover på Bensin.
Nackdel att ska man ha en E-Niro så måste man beställa nu, och ingen bil finns att provköra än.
Är det bara att klicka på köp?
Helt ok på en så stor bil tycker jag. Och har man ett körmömster där man dagligen kör 3-4 mil enkel väg blandat med enstaka långresor så är en hybrid perfekt enligt mig.
Outlander är törstig om man gasar på, precis som alla andra stora fyrkantiga bilar. Men hhåller du jämn fart och undviker att köra för fort så kan du köra på 0.75 utan laddning innan. Jag hade just 0.75 i snitt över 20 mil häromveckan med tomt batteri vid starten. Jag har också lyckats köra på 1,25l/mil med tung fot på motorväg...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Hur långt kommer en Passat GTE på en laddning? Alltså inte broschyrlängden, utan vid riktig körning
Har några på jobbet som har Golf E, säger den går otroligt kort på vintern..
Har några på jobbet som har Golf E, säger den går otroligt kort på vintern..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Jag har 1.6mil enkel väg till jobbet, där kan man ladda, så igentligen ”vardags” körningen funkar på el.
På vintern då? Tänkte med stolsvärme, rattvärme, värme, mm mm
På vintern då? Tänkte med stolsvärme, rattvärme, värme, mm mm
Min Outlander gick i oktober drygt 40km (tror jag toppade 43km) blandad körning på en laddning utan AC. Nu när tempen ligger runt nollan så går den ganska exakt 32km/laddning om den laddats utomhus och ca 35km/laddning om den laddats inomhus. Dock med värmen på under korta stunder då sidorutorna lätt immar när det är kallt (bättre isolering i rutorna hade varit bra). Framrutan har jag inga problem med då den är eluppvärmd. Med AC igång hela tiden så går den ca 28km efter laddning inomhus och 25km om den laddats utomhus.
Jag har 28km till jobbet så jag håller rätt bra koll på hur mycket den drar...
Om bilen är varm när man åker så klarar man sig utan värme till dess batteriet är tomt.
Det är bara luftburen värme som drar något nämnvärt i Outlandern. Stolsvärme, rattvärme värme i bakruta och framruta drar inte så mycket att det syns på räckvidden (kanske 1km). Stänger man av AC-kompressorn så gör det stor skillnad på hur mycket el den drar, förbrukningen går ned med ungefär hälften jämfört med värme+AC.
Dock har Outlandern bara 40 liters tank så man har aldrig någon räckvidd på mer än strax över 50 mil utan att behöva tanka...
Jag har 28km till jobbet så jag håller rätt bra koll på hur mycket den drar...
Om bilen är varm när man åker så klarar man sig utan värme till dess batteriet är tomt.
Det är bara luftburen värme som drar något nämnvärt i Outlandern. Stolsvärme, rattvärme värme i bakruta och framruta drar inte så mycket att det syns på räckvidden (kanske 1km). Stänger man av AC-kompressorn så gör det stor skillnad på hur mycket el den drar, förbrukningen går ned med ungefär hälften jämfört med värme+AC.
Dock har Outlandern bara 40 liters tank så man har aldrig någon räckvidd på mer än strax över 50 mil utan att behöva tanka...
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Är samma på Volvo V60 hybriden(gamla v60), liknande räckvidd som outlander men något bättre på diesel men drar ju något mer än en vanlig diesel på dieseldrift
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Stor miss av Volvo men även av fler, att välja stor törstig motor, skulle valt en supersnål diesel, och större batteripack, 30liter diesel med snål motor kommer man ganska långt på..
Vår gte går stlm Södertälje (ca 30km) varje dag och den brukar klara det även nu på vintern. Då kör vi med värme på (19-20gr).
Sommartid ca 40 km, med rekord på 52km.
Men så klart beror det mest på hur man kör.. Med lite blyfot kan man lätt få ner sträckan till 20km...
Sommartid ca 40 km, med rekord på 52km.
Men så klart beror det mest på hur man kör.. Med lite blyfot kan man lätt få ner sträckan till 20km...
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Ja så är det ju alltid, visst går laddaren att ställa på dessa? Funkar det med 6A Trög Diazed?
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Såg på vissa så går det endast att ställa mellan 8-12-16A.
Men googlade om modellen, verkar vara mycket strul med den, blir nog en Kia istället..
Men googlade om modellen, verkar vara mycket strul med den, blir nog en Kia istället..
Medlem
· Västerbotten
· 3 275 inlägg
Aha! Man gör det i bilen..vissa har en sådan sladd man ställer in det på sladden..

