N Nerre skrev:
Vi har ju sett åtskilliga vitnesskildringar från elbilsägare här att det ibland varit väldigt tajt med att lyckas ta sig till en laddare.
Det stora problemet (om man inte har Tesla) är inte hitta laddare på rätt plats, det är att hitta en laddare som är både ledig och fungerande.

Av denna anledning så måste man ladda en laddplats tidigare än man tänkt sig.

Det är numera extremt svårt att hitta laddplatser på shoppingcenter, gymmet, samt till och med på IKEA om man inte är där vid "lågtrafik". Och I Göteborg är också snabbladdarna oftast upptagna I rusningstrafik.
 
N Nerre skrev:
Vi har ju sett åtskilliga vitnesskildringar från elbilsägare här att det ibland varit väldigt tajt med att lyckas ta sig till en laddare.
Det problemet blir mindre och mindre i takt med att laddnätverket växer och batterierna större
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Bilar som ska dra riktigt tungt eller bilar med hög hastighet kommer säkert att välja 2 växlar men alla vanliga bilar kommer köra fast växel.
Tunga bilar med 4WD har ju även idag ofta låg/hög som enbart kan kopplas om när bilen är stillastående.
 
B Bjober skrev:
Diagram på olika typer av elmotorer.
Den synkrona reluktansmotorn är väl den modernaste och intressantaste för denna debatt. Men som teknisk debatt tycker jag allt är läsvärt.
[bild] [bild] [bild] [bild] [bild]
Jag ser ingen graf som visar 0% verkningsgrad vid 0RPM. Självklart kan det inte vara 0% verkningsgrad för då hade aldrig något arbete blivit utfört och motorn hade aldrig kunnat varva upp. Jag köper att det är lågt, men knappast exakt 0%. Det faller på sin egen orimlighet.

Dina grafer visar mest verkningsgrad i förhållande till belastning, vilket är något annat. Någon graf visar verkningsgrad mot RPM men grafen slutar ju vid 750rpm.
 
A Alexn72 skrev:
Bilar som ska dra riktigt tungt eller bilar med hög hastighet kommer säkert att välja 2 växlar men alla vanliga bilar kommer köra fast växel.
Ja jag håller med dig. Rent praktiskt blir det nog så. Eller som nämnts tidigare att fram och bakhjul ges olika sweetspot där huvudsakliga driften sömlöst styrs till motorn med bäst förutsättning just för stunden.
Ville mest reta igång debatt.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
Vi har ju sett åtskilliga vitnesskildringar från elbilsägare här att det ibland varit väldigt tajt med att lyckas ta sig till en laddare.
Ja och jag har sett åtskilliga personer vandra med en dunk bensin (eller diesel) efter att ha fått soppatorsk. Det ser jag som klantskallar i normalfallet. Inte tolkar jag det som att det är ett generellt problem med bensin/dieselbilar och att förarna av dessa riskerar att frysa ihjälp om vägen stängs av 4 timmar.
 
  • Gilla
Alexn72 och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det är numera extremt svårt att hitta laddplatser på shoppingcenter, gymmet, samt till och med på IKEA om man inte är där vid "lågtrafik".
Men det hör ör väl framför allt ett ”problem” för oss med laddhybrider som vill toppa upp lite när vi ändå kan. Och jag antar att det främst är gratisladdare som blir fulla.

Och gratisladdningstiden får nog sägas huvudsakligen vara över nu. Själv ser jag i alla fall hellre att man måste betala för laddningen just för att det leder till att den inte överutnyttjas av slentrianladdande av sådana som egentligen inte behöver det – även om jag själv inte sällan är en del av det problemet.
 
  • Gilla
hobbs
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Jag ser ingen graf som visar 0% verkningsgrad vid 0RPM. Självklart kan det inte vara 0% verkningsgrad för då hade aldrig något arbete blivit utfört och motorn hade aldrig kunnat varva upp. Jag köper att det är lågt, men knappast exakt 0%. Det faller på sin egen orimlighet.

Dina grafer visar mest verkningsgrad i förhållande till belastning, vilket är något annat. Någon graf visar verkningsgrad mot RPM men grafen slutar ju vid 750rpm.
Eftersom formeln innehåller multiplikation med noll blir svaret noll.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det hör ör väl framför allt ett ”problem” för oss med laddhybrider som vill toppa upp lite när vi ändå kan. Och jag antar att det främst är gratisladdare som blir fulla.

Och gratisladdningstiden får nog sägas huvudsakligen vara över nu. Själv ser jag i alla fall hellre att man måste betala för laddningen just för att det leder till att den inte överutnyttjas av slentrianladdande av sådana som egentligen inte behöver det – även om jag själv inte sällan är en del av det problemet.
Jag håller med om det du skriver. Med elbil är det för det flesta totalt ointressant att fylla på med några 10-tal kilometer när man handlar. När den här jungfruperioden är över kan jag inte alls se vad nyttan med stolpar på några kilowatt ska vara på handelsplatser. Det finns tre rimliga kombinationer utanför hemmet.

Handelsplats: ca 50 kW (varken mer eller mindre).
Rastplats, mack: ca 150 kW
Långtidsparkering, hotell mm. 4-11 kW
 
  • Gilla
hobbs och 2 till
  • Laddar…
N
Ebilar har i princip inte funnits mer än i 10 år. Att gå från 0 till var vi är nu är extremt snabbt och att inte vänta sig större eller mindre problem är bara dumt. Belackare riktar ofta in sig på svagheter som elbilar har nu och gör en höna av en fjäder. Högt inköpspris är en stor nackdel nu och jag kommer att få ha bilen i 3-4 år innan den börjar bli billigare än en dieselbil. Snabbladda utmed vägarna tar längre tid. Men den absolut övervägande tiden använder den stora majoriteten bilen hemma vid, och då är det bara fördelar med en elbil. Längre bilresor kommer man att behöva snabbladda så klart och det kommer att ta längre tid att komma fram. Men så jäkla skönt att slippa bränna 7-8 hundra spänn på bensin/diesel var och varannan vecka. Bara att stoppa in laddkabeln i bilen när det behövs och veta att man inte betalar mer än 2-3 kr milen. Men som sagt elbilar är inte för alla
 
  • Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det hör ör väl framför allt ett ”problem” för oss med laddhybrider som vill toppa upp lite när vi ändå kan. Och jag antar att det främst är gratisladdare som blir fulla.

Och gratisladdningstiden får nog sägas huvudsakligen vara över nu. Själv ser jag i alla fall hellre att man måste betala för laddningen just för att det leder till att den inte överutnyttjas av slentrianladdande av sådana som egentligen inte behöver det – även om jag själv inte sällan är en del av det problemet.
Nja, även betalstolparna är upptagna. Till hälften av mindre elbilar och till hälften av laddhybrider. Jag har noterat att allt fler gratisstolpar tas bort, låses eller börjar kosta. Ett stort problem är också de som inte laddar, men som parkerar på dessa platser för att de är nära ingången.
 
Ja, det där med laddplatser nära ingången är ett gissel. Man förstår att de hamnar där som någon form av reklam för att stället hänger med, samtidigt som man som faktisk brukare av dem hellre går några meter extra för att vara säker på att de inte används som en vanlig BMW-handikapparkering.
 
  • Gilla
  • Älska
Nidhogg och 5 till
  • Laddar…
N Fakathong skrev:
Men så jäkla skönt att slippa bränna 7-8 hundra spänn på bensin/diesel var och varannan vecka.
Var och varannan vecka? Och här klagar folk på att jag överdriver?

Jag tycker det är skönt att slippa bränna flera hundra tusen extra på inköpet av bilen.
 
B Bjober skrev:
Eftersom formeln innehåller multiplikation med noll blir svaret noll.
Och 0:an är vadå. RPM?
Det blir mest ett teoretiskt 0 då tiden med 0 RPM är extremt kort, således ganska irrelevant i sammanhanget.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det där med laddplatser nära ingången är ett gissel. Man förstår att de hamnar där som någon form av reklam för att stället hänger med, samtidigt som man som faktisk brukare av dem hellre går några meter extra för att vara säker på att de inte används som en vanlig BMW-handikapparkering.
Det handlar väl delvis också om var det är enkelt att ansluta stolparna där?
Men det är samma problem som med familjeparkeringen.

N Nerre skrev:
Var och varannan vecka? Och här klagar folk på att jag överdriver?

Jag tycker det är skönt att slippa bränna flera hundra tusen extra på inköpet av bilen.
När jag pendlade med bil tankade jag var 6e arbetsdag, men då snittade jag också 3000mil om året.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.