1 750 645 läst ·
26 337 svar
1751k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 413 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 413 inlägg
Jag gillar video som informationsmedel och denna kommer jag tänka på som visar hur både Toyota tidigare i Prius men nu senast Tesla i sin model 3 förbättrat elmotorn ytterligare genom att kombinera permanentmagnetmotorns höga startmoment med induktionsmotorns andra fördelar. Tesla-motorn är till skillnad från Toyotans 6-polig och med 4-delade permanentmagneter för att minska virvelströmmar (eddy currents) och gör att de går svalare och inte lika lätt tappar magnetiseringen.
Men stå stilla i flera timmar med full värme då? Det behövs ju jätteofta och är superviktigt....Det är oavsett så du uppfattas.N Nerre skrev:
Du får nog tyvärr ändå vänta ett bra tag till.
Jag kör min laddhybrid utan värme/kyla om jag misstänker att elen annars inte räcker. Normalt sett behöver jag inte det, men om det behövs så nöjer jag mig med värme i rutan och i stolarna.N Nils ST skrev:
Klart att verkningsgraden är 0% vid stillastående, det var momentet vi pratade om. Varför pratar du om verkningsgraden? Så det har funnits bilar i hundra år som kan dra loss däcken från 0 varv i vilken växel som helst??? El bilar har inte en växellåda, det är en reduktionsväxel, möjligtvis kan man prata om en slutväxel. I en växellåda kan man shifta till en högre eller lägre växel. Tesla hade två växlar alldeles i början, men gick ifrån det. Porsche provar tydligen med det nu, men ingen annan vad jag vet. Motorn behöver kylning hela tiden, eftersom den inte har 100% verkningsgrad någon gång, inte bara vid vissa punkter.B Bjober skrev:Självklart har den vätskekylning. Just pga dålig verkningsgrad i vissa lastpunkter.
Värmen som inte blir nyttig energi ska bort någonstans.
Det har funnits bilar i nästan 100 år som drar loss drivhjulen på torr asfalt oavsett vilken växel chauffören slevat i. Men det är inte ekonomiskt. För 70 år sedan såldes bilar utan växellåda. Med endast hydraulisk converter gled man fram mjukt och skönt i alla farter. Snabbt kom man på att växellåda var bra även om motorn orkade dra loss drivhjulen.
Precis där står vi i utvecklingsstegen idag med elbilen.
Alla som kan något om elmotorer vet att i statiskt tillstånd är verkningsgraden 0% även om momentet är 100%. Det är bara i reklambladen elmotorns verkningsgrad är nära 100%. Det är liksom inget jag kommit på, det är grundfysik. Oavsett typ av elmotor och hur magnetisering och rotor är uppbyggd.
Förra gången vi på forumet bråkade om detta så letade jag på flera fina exempel på hur elmotorns verkningsgrad ser ut i verkligheten men tyvärr orkade jag inte posta dessa. Man har ju ett liv också... haha.
Nån mer som kan och vill visa sanningen kanske?
Jag kan inte riktigt förstå varför alla får för sig att alla olika nackdelar/risker jag räknar upp skulle vara superviktiga? Det är summan av nackdelarna som är intressant, inte de enskilda nackdelarna.N Nils ST skrev:
Det är ingen annan än du som tycker dom eller summan av dessa är ens lite viktiga.N Nerre skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 952 inlägg
Jodå, och jag kan nog vara en av dem själv ibland. Jag tycker att det kan föra debatten framåt att det ifrågasätts en del snarare än råder en konsensusstämning om hur bra allt funkar.N Nils ST skrev:
Sen kanske det finns effektivare sätt att ställa dessa kritiska frågor på än att lägga fram dem som fakta, men det säger jag utifrån ett delvis ”frälst” perspektiv.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 980 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 980 inlägg
Jag har aldrig kört en Opel Rekord, men jag har haft bilar som bara haft tankmätare, ofta av modellen, de visar fullt riktigt länge och sen sjunker det fort. Alla har dock haft mätaren placerad i instrumentpanelen tillsammans med andra instrument, så att veta hur mycket bränsle som finns har aldrig varit ett problem. Om man väljer att köra tills man nästan har slut på bensin, så kan jag inte förstå hur man kan se ett problem med att en elbil skulle ha svårt att leverera värme i 4 timmar i värsta fall. Skulle jag ha en elbil så skulle jag laddat långt innan jag behövde oroa mig för att inte kunna ta mig till nästa laddstolpe. På samma sätt tankar jag min bil innan någon varningslampa tänds. Hur länge kan du stå och puttra på tomgång för att hålla värmen om du har så lite bränsle kvar i tanken?N Nerre skrev:
Självklart tycker jag nackdelarna är viktiga att hänsyn till jag tycker nog bara inte att de nackdelar som nämnts av personen i fråga är nackdelar värda att ta hänsyn till.Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, och jag kan nog vara en av dem själv ibland. Jag tycker att det kan föra debatten framåt att det ifrågasätts en del snarare än råder en konsensusstämning om hur bra allt funkar.
Sen kanske det finns effektivare sätt att ställa dessa kritiska frågor på än att lägga fram dem som fakta, men det säger jag utifrån ett delvis ”frälst” perspektiv.
N Fakathong skrev:Klart att verkningsgraden är 0% vid stillastående, det var momentet vi pratade om. Varför pratar du om verkningsgraden? Så det har funnits bilar i hundra år som kan dra loss däcken från 0 varv i vilken växel som helst??? El bilar har inte en växellåda, det är en reduktionsväxel, möjligtvis kan man prata om en slutväxel. I en växellåda kan man shifta till en högre eller lägre växel. Tesla hade två växlar alldeles i början, men gick ifrån det. Porsche provar tydligen med det nu, men ingen annan vad jag vet. Motorn behöver kylning hela tiden, eftersom den inte har 100% verkningsgrad någon gång, inte bara vid vissa punkter.
Jag pratar om verkningsgrad för att det intresserar mig och för att det i trådens 3500 poster har pratats väldigt lite om det. Det har varit betydligt fler som hårdnackat hävdat att elmotorn alltid är effektiv än de som kunnat påvisa riktiga siffror. Nu tycker jag det är roligt att debatten kommit igång med några intressanta inlägg. Det verkar på Avemos inlägg som att det visst finns intresse för både 2 och 3 växlar. Men för vissa , kanske de flesta fordon är de totala vinsterna så små att det inte är lönsamt. För andra är det självklart med växel.N Fakathong skrev:Klart att verkningsgraden är 0% vid stillastående, det var momentet vi pratade om. Varför pratar du om verkningsgraden? Så det har funnits bilar i hundra år som kan dra loss däcken från 0 varv i vilken växel som helst??? El bilar har inte en växellåda, det är en reduktionsväxel, möjligtvis kan man prata om en slutväxel. I en växellåda kan man shifta till en högre eller lägre växel. Tesla hade två växlar alldeles i början, men gick ifrån det. Porsche provar tydligen med det nu, men ingen annan vad jag vet. Motorn behöver kylning hela tiden, eftersom den inte har 100% verkningsgrad någon gång, inte bara vid vissa punkter.
Det finns mängder med elmotorer som inte är effektiva. Inte för att inte bättre teknik inte finns utan för att det inte är lönsamt att göra dem bättre.
Ta startmotorn i random modern bensin/dieselbil. Den har en verkningsgrad på runt 50%. En riktigt kall dag kan verkningsgraden i batterierna sjunka till 50%.
Man får alltså ut 25% av instoppad energi till nyttigt arbete. Det är inget problem då man varken behöver eller får köra längre än 30 sekunder. Det är inte kostnadseffektivt att ha bättre grejer just där.
Både du och jag begriper att verkningsgraden är 0 vid stillastående men det gör inte alla. Då ser man förmodligen inte heller sambanden som gör att siffran stiger från 0 till högsta möjliga värde. Därimellan finns hela skalan av intressanta siffror.
När så många sagt att elmotorn har nästan 100% verkningsgrad vill jag nyansera bilden.