MultiMan
Jag gillar video som informationsmedel och denna kommer jag tänka på som visar hur både Toyota tidigare i Prius men nu senast Tesla i sin model 3 förbättrat elmotorn ytterligare genom att kombinera permanentmagnetmotorns höga startmoment med induktionsmotorns andra fördelar. Tesla-motorn är till skillnad från Toyotans 6-polig och med 4-delade permanentmagneter för att minska virvelströmmar (eddy currents) och gör att de går svalare och inte lika lätt tappar magnetiseringen.

• Gilla
Bjober
  • Laddar…
N
N Nerre skrev:
Bara för att jag räknar upp en massa negativa saker med elbil betyder inte att alla de sakerna är showstoppers för mig.

Kombi, 50 mil räckvidd och pris under 200 000 så blir jag rätt nöjd.
Men stå stilla i flera timmar med full värme då? Det behövs ju jätteofta och är superviktigt....Det är oavsett så du uppfattas.
Du får nog tyvärr ändå vänta ett bra tag till.

N Nils ST skrev:
Men stå stilla i flera timmar med full värme då? Det behövs ju jätteofta och är superviktigt....Det är oavsett så du uppfattas.
Du får nog tyvärr ändå vänta ett bra tag till.
Jag kör min laddhybrid utan värme/kyla om jag misstänker att elen annars inte räcker. Normalt sett behöver jag inte det, men om det behövs så nöjer jag mig med värme i rutan och i stolarna.

N
B Bjober skrev:
Självklart har den vätskekylning. Just pga dålig verkningsgrad i vissa lastpunkter.
Värmen som inte blir nyttig energi ska bort någonstans.
Det har funnits bilar i nästan 100 år som drar loss drivhjulen på torr asfalt oavsett vilken växel chauffören slevat i. Men det är inte ekonomiskt. För 70 år sedan såldes bilar utan växellåda. Med endast hydraulisk converter gled man fram mjukt och skönt i alla farter. Snabbt kom man på att växellåda var bra även om motorn orkade dra loss drivhjulen.
Precis där står vi i utvecklingsstegen idag med elbilen.
Alla som kan något om elmotorer vet att i statiskt tillstånd är verkningsgraden 0% även om momentet är 100%. Det är bara i reklambladen elmotorns verkningsgrad är nära 100%. Det är liksom inget jag kommit på, det är grundfysik. Oavsett typ av elmotor och hur magnetisering och rotor är uppbyggd.

Förra gången vi på forumet bråkade om detta så letade jag på flera fina exempel på hur elmotorns verkningsgrad ser ut i verkligheten men tyvärr orkade jag inte posta dessa. Man har ju ett liv också... haha.
Nån mer som kan och vill visa sanningen kanske?
Klart att verkningsgraden är 0% vid stillastående, det var momentet vi pratade om. Varför pratar du om verkningsgraden? Så det har funnits bilar i hundra år som kan dra loss däcken från 0 varv i vilken växel som helst??? El bilar har inte en växellåda, det är en reduktionsväxel, möjligtvis kan man prata om en slutväxel. I en växellåda kan man shifta till en högre eller lägre växel. Tesla hade två växlar alldeles i början, men gick ifrån det. Porsche provar tydligen med det nu, men ingen annan vad jag vet. Motorn behöver kylning hela tiden, eftersom den inte har 100% verkningsgrad någon gång, inte bara vid vissa punkter.

N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag kör min laddhybrid utan värme/kyla om jag misstänker att elen annars inte räcker. Normalt sett behöver jag inte det, men om det behövs så nöjer jag mig med värme i rutan och i stolarna.
Det var ironi, se tidigare inlägg från personen i fråga....

N Fakathong skrev:
Om du har 2 liter kvar i tanken, hur länge kan du stå i en kö som kryper fram?.
Hur många mil räckvidd brukar elbilar ha kvar innan man laddar? Och hur många liter brukar bränslebilar ha kvar i tanken innan de tankar?

Fairlane Fairlane skrev:
Men du tankar väl ändå långt innan du når ner i de nivåerna?
Med min gamla Opel Rekord (årmodell -70) så hände det rätt ofta, just eftersom man inte fick nån varning utan var tvungen att hålla koll på bensinmätaren.

N Nils ST skrev:
Men stå stilla i flera timmar med full värme då? Det behövs ju jätteofta och är superviktigt....
Jag kan inte riktigt förstå varför alla får för sig att alla olika nackdelar/risker jag räknar upp skulle vara superviktiga? Det är summan av nackdelarna som är intressant, inte de enskilda nackdelarna.

N
N Nerre skrev:
Jag kan inte riktigt förstå varför alla får för sig att alla olika nackdelar/risker jag räknar upp skulle vara superviktiga? Det är summan av nackdelarna som är intressant, inte de enskilda nackdelarna.
Det är ingen annan än du som tycker dom eller summan av dessa är ens lite viktiga.

• Gilla
Ingenjören
  • Laddar…
N Nils ST skrev:
Det är ingen annan än du som tycker dom eller summan av dessa är ens lite viktiga.
Jodå, och jag kan nog vara en av dem själv ibland. Jag tycker att det kan föra debatten framåt att det ifrågasätts en del snarare än råder en konsensusstämning om hur bra allt funkar.

Sen kanske det finns effektivare sätt att ställa dessa kritiska frågor på än att lägga fram dem som fakta, men det säger jag utifrån ett delvis ”frälst” perspektiv.

• Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
N Nerre skrev:
Med min gamla Opel Rekord (årmodell -70) så hände det rätt ofta, just eftersom man inte fick nån varning utan var tvungen att hålla koll på bensinmätaren.
Jag har aldrig kört en Opel Rekord, men jag har haft bilar som bara haft tankmätare, ofta av modellen, de visar fullt riktigt länge och sen sjunker det fort. Alla har dock haft mätaren placerad i instrumentpanelen tillsammans med andra instrument, så att veta hur mycket bränsle som finns har aldrig varit ett problem. Om man väljer att köra tills man nästan har slut på bensin, så kan jag inte förstå hur man kan se ett problem med att en elbil skulle ha svårt att leverera värme i 4 timmar i värsta fall. Skulle jag ha en elbil så skulle jag laddat långt innan jag behövde oroa mig för att inte kunna ta mig till nästa laddstolpe. På samma sätt tankar jag min bil innan någon varningslampa tänds. Hur länge kan du stå och puttra på tomgång för att hålla värmen om du har så lite bränsle kvar i tanken?

N
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jodå, och jag kan nog vara en av dem själv ibland. Jag tycker att det kan föra debatten framåt att det ifrågasätts en del snarare än råder en konsensusstämning om hur bra allt funkar.

Sen kanske det finns effektivare sätt att ställa dessa kritiska frågor på än att lägga fram dem som fakta, men det säger jag utifrån ett delvis ”frälst” perspektiv.
Självklart tycker jag nackdelarna är viktiga att hänsyn till jag tycker nog bara inte att de nackdelar som nämnts av personen i fråga är nackdelar värda att ta hänsyn till.

N Fakathong skrev:
Klart att verkningsgraden är 0% vid stillastående, det var momentet vi pratade om. Varför pratar du om verkningsgraden? Så det har funnits bilar i hundra år som kan dra loss däcken från 0 varv i vilken växel som helst??? El bilar har inte en växellåda, det är en reduktionsväxel, möjligtvis kan man prata om en slutväxel. I en växellåda kan man shifta till en högre eller lägre växel. Tesla hade två växlar alldeles i början, men gick ifrån det. Porsche provar tydligen med det nu, men ingen annan vad jag vet. Motorn behöver kylning hela tiden, eftersom den inte har 100% verkningsgrad någon gång, inte bara vid vissa punkter.
N Fakathong skrev:
Jag pratar om verkningsgrad för att det intresserar mig och för att det i trådens 3500 poster har pratats väldigt lite om det. Det har varit betydligt fler som hårdnackat hävdat att elmotorn alltid är effektiv än de som kunnat påvisa riktiga siffror. Nu tycker jag det är roligt att debatten kommit igång med några intressanta inlägg. Det verkar på Avemos inlägg som att det visst finns intresse för både 2 och 3 växlar. Men för vissa , kanske de flesta fordon är de totala vinsterna så små att det inte är lönsamt. För andra är det självklart med växel.
Det finns mängder med elmotorer som inte är effektiva. Inte för att inte bättre teknik inte finns utan för att det inte är lönsamt att göra dem bättre.
Ta startmotorn i random modern bensin/dieselbil. Den har en verkningsgrad på runt 50%. En riktigt kall dag kan verkningsgraden i batterierna sjunka till 50%.
Man får alltså ut 25% av instoppad energi till nyttigt arbete. Det är inget problem då man varken behöver eller får köra längre än 30 sekunder. Det är inte kostnadseffektivt att ha bättre grejer just där.
Både du och jag begriper att verkningsgraden är 0 vid stillastående men det gör inte alla. Då ser man förmodligen inte heller sambanden som gör att siffran stiger från 0 till högsta möjliga värde. Därimellan finns hela skalan av intressanta siffror.
När så många sagt att elmotorn har nästan 100% verkningsgrad vill jag nyansera bilden.

Fairlane Fairlane skrev:
. Skulle jag ha en elbil så skulle jag laddat långt innan jag behövde oroa mig för att inte kunna ta mig till nästa laddstolpe.
Vi har ju sett åtskilliga vitnesskildringar från elbilsägare här att det ibland varit väldigt tajt med att lyckas ta sig till en laddare.

B Bjober skrev:
Elbilen blir 2 växlad.
Bilar som ska dra riktigt tungt eller bilar med hög hastighet kommer säkert att välja 2 växlar men alla vanliga bilar kommer köra fast växel.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.