sunnis
P Pin skrev:
Hur mycket hoppas du få för den om tre år? Alltså ungefär vad kan vi köpa en beg elbil för om några år.
Bra fråga. Jag har funderat länge innan jag beställde (köp, ej privat-leasing) och insett att jag helt enkelt får acceptera ett relativt högt risktagande med andrahandsvärdet

Men en minsta nivå utan att bli totalt besviken så hoppas jag den är värd mer än 220tkr efter 3år och 6000mil. Dvs mer än halva nybilspriset inkl vinterdäck minus bidraget.

Helt omöjligt att gissa marknadspriset tyvärr. Men en vild gissning att jag kan lägga ut den på blocket för 290tkr? En bilhandlare kanske kan ta 320?

Vad är du villig att betala för en välvårdad ID.4 med normala miltal efter 3år?
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Med risk för att vara för nyfiken @sunnis (försökte skicka pm, men du hade en låst profil), var det prutbart på något vis eller hamnade du nära listpris? Ska byta bil i höst och lutar också mot en id4.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Bra fråga. Jag har funderat länge innan jag beställde (köp, ej privat-leasing) och insett att jag helt enkelt får acceptera ett relativt högt risktagande med andrahandsvärdet

Men en minsta nivå utan att bli totalt besviken så hoppas jag den är värd mer än 220tkr efter 3år och 6000mil. Dvs mer än halva nybilspriset inkl vinterdäck minus bidraget.

Helt omöjligt att gissa marknadspriset tyvärr. Men en vild gissning att jag kan lägga ut den på blocket för 290tkr? En bilhandlare kanske kan ta 320?

Vad är du villig att betala för en välvårdad ID.4 med normala miltal efter 3år?
220 låter billigt, det är väl ungefär vad en lika gammal passat GTE står i för närvarande. 300 kanske är i överkant å andra sidan. ID4 finns väl i ett antal utföranden med olika batteri och utrustning, men för de priser du nämner antar jag det är varianten med det lite mindre batteriet. Jag är inte specifikt ute efter just en beg ID4, men gärna en beg elbil av något slag nästa gång. Vill dock ha något i paritet med min nuvarande fossilmissil och då ska jag nog upp ett snäpp i storlek, batterikapacitet och utrustning. Och då drar tyvärr priset iväg också. För mig som vill köpa beg får gärna andrahandsvärdet vara dåligt. Sen behåller jag bilen länge så ytterligare värdetapp inte så viktigt. Vara en bil i hushållet så den måste vara allt i allo. 1500 mil om året och mycket långkörningar så räckvidden är viktig för mig, eller att det går att ladda riktigt snabbt.
 
O
A Avemo skrev:
Den typen av erfarenheter är intressanta. Men är det inte en onödigt kategorisk slutsats? Om vi tänker oss en vardag där man kan koppla in bilen på laddning 12 timmar varje natt till enfas 10A så kan man ladda 28 kWh per dygn. Med din uppskattning av 2,5 kWh/mil vid kortare sträckor så räcker det till 11 mil per dygn. Annars 14 mil per dygn om man räknar 2 kWh per mil. Nog finns det många som klarar vardagen utan att köra mer än så?

För de flesta som bor i hus är det ju ganska enkelt att få till 10A trefas till laddningen. Men jag tänker mig att det för många skulle gå att klara sig på mindre laddeffekt också. Många elbilar kan ju inte ens ladda med trefas.
Absolut inte en kategoriskt. Men utan tvekan min erfarenhet. Ska jag betala 12000:- extra varje år för att ha laddström hemma med 10A så blir det inte en bra kalkyl.
Många gånger så tar bilen långt över 30kw/10mil om det handlar om kortkörning i vinterklimat. Har du dessutom en bil med BMS som värmer batteriet när du stoppar i laddningen så kan du räkna med att du tappar en hel del av effekten vintertid för att hålla batteriet varmt.
Så att du får 2.4kw in i bilen varje timme är bara glömma vintertid om du står ute.
 
O
Men det är definitivt så att kör man lite och kan långladda periodvis så kan det funka. Dock blir man beroende av laddstationer mer än önskvärt i mitt tycke.
Kan man bara ladda bilen hos 3:e part blir det inte billigt om man inte laddar duperbilligt övrigt
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu förstår jag förvisso att jag sannolikt misstolkade vad du menade, men en mindre ogin läsning av det du skrev hjälper egentligen inte så mycket heller. Att en ny produkttyp är just ny och därför ännu inte har en stor begagnatmarknad är faktiskt inte ett problem i sig.
Nja, det jag syftar på är att elbilar finns knappt att få tag på i olika prisklass idag.

Det var en kommentar som jämförde begagnad ID.4 med Passat, men istället för att köpa VW så går det att välja SEAT eller Skoda.

Det är klart att det går att hitta begagnade elbilar som kostar i paritet med en begagnad BMW eller Merca, men du hittar inga som är i paritet med begagnade budgetbilar.
 
P Pin skrev:
För mig som vill köpa beg får gärna andrahandsvärdet vara dåligt. Sen behåller jag bilen länge så ytterligare värdetapp inte så viktigt. Vara en bil i hushållet så den måste vara allt i allo. 1500 mil om året och mycket långkörningar så räckvidden är viktig för mig, eller att det går att ladda riktigt snabbt.
Skönt att se att jag inte är ensam om att resonera på det viset, min bil går dock inte ens 1000 mil om året.
 
Många i gemensamhetsgarage laddar med 3,6 kW. Räcker utmärkt. 2,3 kW är lite för lite. 6,9 kW som det blir med 3x10A är bra men inte en nödvändighet för de flesta.

Det är vanligt att de som aldrig ägt elbil överskattar effektbehovet för hemmaladdning kraftigt.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Visst, det finns elbilar idag som får dra släp, men de kostar ju typ dubbelt så mycket som min Skoda Octavia, och jag köper inte sprillans ny bil för jag tycker värderaset är för stort de första åren.
Nu håller du på och räknar upp nackdelar med elbilar som inte alls är unika för elbilar. Det får man göra. Men du kan ju i konsekvensens namn då undvika att kritisera när andra gör samma sak.

Jag syftar på vad du skrev tidigare.
N Nerre skrev:
Annars är ju 90% av det som elbilsförespråkare brukar räkna upp som fördelar med elbilen saker som inte alls är unika för elbilar.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
sunnis
@Nötegårdsgubben jag tar för vana att maximera all sekretess om man kan, men nu går det att skicka PM till mig.

@Pin det är en 1st edition med största batteriet, 2WD, WLTP@520km.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
W witten skrev:
Det klart att det är en faktor, men ointressant nej. Ekonomi nämns inte förrän inlägg #23 i tråden och inte i TS.

Det kommer bli ett stort ras i andrahandsvärde på nya bränslebilar de närmaste åren.
Är det ett önsketänkande eller finns det något som antyder på det? Man får inte glömma att Sverige är en pytteliten marknad. Sen finns det många faktorer som nog kommer att väga in. Än så länge är det ganska högt tryck på begagnade elbilar. Men hur kommer det se ut när det faktiskt kommer finnas ett utbud att välja på? En akilleshäl är trots allt att en begagnad elbil har en kortare räckvidd än vad den hade när den var ny. Vad jag tror är att det kommer behövas politiska styrmedel för att få marknaden att svänga fort. Då krävs det beslut där man i princip förbjuder försäljning av fordon med bensin och diesel. Jag kör själv elbil men att tro att det kan bli en ekonomisk vinst är lite väl optimistiskt. Men å andra sidan bryr jag mig inte så mycket då det inte ens är min bil utan företagets. Det tråkiga är att man inte fick välja.
 
Det var mest ett resonemang, jag märker bland min omgivning att elbilar börjar bli intressant för många. Även de som inte varit intresserade tidigare. Men det ligger mycket av en gissning i det, så är det.
 
sunnis sunnis skrev:
@Nötegårdsgubben jag tar för vana att maximera all sekretess om man kan, men nu går det att skicka PM till mig.

@Pin det är en 1st edition med största batteriet, 2WD, WLTP@520km.
(y)
Men kostar den inte mer än 2 x 220 kkr?
 
sunnis
P Pin skrev:
(y)
Men kostar den inte mer än 2 x 220 kkr?
Nej, inte efter bidrag. Men felräknat på vinterdäcken, mer korrekt ca 455tkr med vinterdäck och fälg och lite bra att ha grejjor.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
O Ovation skrev:
Absolut inte en kategoriskt. Men utan tvekan min erfarenhet. Ska jag betala 12000:- extra varje år för att ha laddström hemma med 10A så blir det inte en bra kalkyl.
Många gånger så tar bilen långt över 30kw/10mil om det handlar om kortkörning i vinterklimat. Har du dessutom en bil med BMS som värmer batteriet när du stoppar i laddningen så kan du räkna med att du tappar en hel del av effekten vintertid för att hålla batteriet varmt.
Så att du får 2.4kw in i bilen varje timme är bara glömma vintertid om du står ute.

Menar du att du hyr en laddstolpe eller liknande?

Värmningen av betteriet är väl inte igång hela tiden ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.