Nej det är det inte. Men det är ett lika relevant argument för bilköparen. Bränsleförbrukningen hos bränsledrivna bilarna är en teknisk egenskap hos fordonet. Den kommer att bestå. Tillgången på billiga begagnade elbilar är en konsekvens av hur länge de funnits på marknaden. Den kommer att öka. Precis som tillgången på billiga begagnade dieselbilar ökat kraftigt under de senaste 15 åren eller så.
 
Jag sa inte bränsleförbrukningen, jag sa bränslekostnaden.

Bränslepriserna är inte en teknisk egenskap hos bilen. Om 20 år kostar kanske elen 50 kr/kWh och bioetanol kostar 3 spänn litern.

Annars är ju 90% av det som elbilsförespråkare brukar räkna upp som fördelar med elbilen saker som inte alls är unika för elbilar.
 
N Nerre skrev:
Jag sa inte bränsleförbrukningen, jag sa bränslekostnaden.

Bränslepriserna är inte en teknisk egenskap hos bilen. Om 20 år kostar kanske elen 50 kr/kWh och bioetanol kostar 3 spänn litern.

Annars är ju 90% av det som elbilsförespråkare brukar räkna upp som fördelar med elbilen saker som inte alls är unika för elbilar.
Ja tror man på dem prisutvecklingen så förstår jag att du förespråkar förbränningsbilar.
Själv tror jag snarare att det omvända förhållandet kommer gälla.
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Jag sa inte bränsleförbrukningen, jag sa bränslekostnaden.
De två tenderar att ha en viss korrelation.
N Nerre skrev:
Bränslepriserna är inte en teknisk egenskap hos bilen. Om 20 år kostar kanske elen 50 kr/kWh och bioetanol kostar 3 spänn litern.
Kanske det. Men inte om tre år. En bil jag köper idag tror jag inte att jag har kvar om 20 år. Det finns en chans att göra ett nytt val varje gång man byter.
N Nerre skrev:
Annars är ju 90% av det som elbilsförespråkare brukar räkna upp som fördelar med elbilen saker som inte alls är unika för elbilar.
Hur ofta är folk som räknar upp fördelar med sin favoritbil rationella? Man skulle kunna utöka påståendet till att 90% av det som folk räknar upp som fördelar med vilken bil som helst inte alls är unikt för just den bilen.
 
Jag tror att elen blir dyrare, mer skatt kommer läggas på elbilar (klart de måste ta in pengar någonstans..).. och bensinbilar kommer inte få säljas i någon form framöver (dock är jag inte övertygad om att tidsramen de brukar snacka om i pressen.. inte kommer fungera - tror det kommer dröja lite till).

Tror att det mesta kommer få alternativ (oavsett om det kommer ersättas med batterier el annat) eller helt enkelt försvinna från marknaden.

Men den som lever då får se, samhällen utvecklas alltid (inte alltid till det bättre..) :)

Nästa bil här blir elbil, men just nu får maken inte köpa nån bil alls :cool:

(Joodå.., han FÅR göra som han vill, men frågar han om min åsikt får han den.. och sanningen är sådan att just nu jobbar han ju hemma och har gjort länge.. vi har tankat bilen 2-3 ggr på ett år.. så det finns inget skäl att dra på sig skulder för att köpa en ny bil som inte används.. vi äger ju bilen vi har och kör knappt med den som det är.. )
 
  • Gilla
bakterie
  • Laddar…
Fairlane
Rkarlsson skrev:
Jag är sen på det.
Men vilka dieslar efter 2010 knattrar? Har en 1.7l diesel och den knattrar då ingenting, är det fel på den? Den luktar inget alls heller. :O
Hade en megane 1.5 dci, det var samma med den, inget knatter trots den ganska dåliga ljudisoleringen. Luktade noll.
Men man väljer vad man vill ha =)
Jodå, det kryllar av dieslar som knattrar. Det hörs sällan i bilen, men på utsidan hör man det väldigt tydligt.
Stinkande dieslar finns det också. Min bil gick sönder för 2-3 år sen och det var en vecka innan jag kunde få den lagad och behovet av bil var stort (på den tiden tvingades vi ofta till akuten med barn) så jag hyrde en bil en vecka, en ny Volvo (minns inte modell). Fyfasen vad det stank om den. När man backade in på tomten kände man dieselstanken. Ofta när jag bli att öppna dörren 60 sekunder efter jag stängt av för att det skulle blåsa bort.

Poängen var dock att man kan ha olika aversioner mot olika drivmedel, men man kanske ska ställa sin personliga preferenser lite åt sidan när man pratar om ifall en bil är bra eller inte. Man kan försöka vara lite objektiv och se fördelar och nackdelar. Så försöker jag tänka när kamrater kommer och säger "hej, vi ska köpa ny bil och du kan ju mycket om det, vad föreslår du? Jag funderar då på vad kamraten har för behov och tipsar efter det. En kamrat fick ett tips och han köpte bilen. Han var så grymt nöjd med bilen så han ville inte byta på 10 år. För mig var bilen fullständigt ointressant.
 
  • Gilla
tompaah7503 och 1 till
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Jodå, det kryllar av dieslar som knattrar. Det hörs sällan i bilen, men på utsidan hör man det väldigt tydligt.
Stinkande dieslar finns det också. Min bil gick sönder för 2-3 år sen och det var en vecka innan jag kunde få den lagad och behovet av bil var stort (på den tiden tvingades vi ofta till akuten med barn) så jag hyrde en bil en vecka, en ny Volvo (minns inte modell). Fyfasen vad det stank om den. När man backade in på tomten kände man dieselstanken. Ofta när jag bli att öppna dörren 60 sekunder efter jag stängt av för att det skulle blåsa bort.

Poängen var dock att man kan ha olika aversioner mot olika drivmedel, men man kanske ska ställa sin personliga preferenser lite åt sidan när man pratar om ifall en bil är bra eller inte. Man kan försöka vara lite objektiv och se fördelar och nackdelar. Så försöker jag tänka när kamrater kommer och säger "hej, vi ska köpa ny bil och du kan ju mycket om det, vad föreslår du? Jag funderar då på vad kamraten har för behov och tipsar efter det. En kamrat fick ett tips och han köpte bilen. Han var så grymt nöjd med bilen så han ville inte byta på 10 år. För mig var bilen fullständigt ointressant.
Ja jag reagera på det bara. Taxin jag körde lät lite i för sig, v70 d5-06. Men den hade ju gått 60 tusen när den byttes bort.
Haft 2 privata dieslar varav en 1.5dci och nuvarande 1.7l men de varken luktar eller låter.

De flesta bilar är väl bra, sen är det var man tycker om som gör att man ska köpa, dumt att köpa en bil man hatar och inte vill ha =)
 
Många tycker också det är dumt att köpa en bil som inte räcker till de flesta av ens behov.

Skulle jag köpa en elbil så skulle vi behöva hyra bil betydligt oftare än vi gör idag. De enda gångerna vi behöver hyra bil idag är om vi behöver köra grejer som inte ryms på ett släp. (Har en kombi med dragkrok, och kan låna släp från flera grannar, men vi känner dem inte tillräckligt bra för att kunna låna bil av dem. Farsan har också släp vi kan låna, men bor ju 2 mil bort, så om vi ska åka 1 km till Sörab för att slänga grejer så är det lite väl med 4 mil omväg bara för att låna släp.)

Visst, det finns elbilar idag som får dra släp, men de kostar ju typ dubbelt så mycket som min Skoda Octavia, och jag köper inte sprillans ny bil för jag tycker värderaset är för stort de första åren. Och att hitta en 3-4 år gammal elbil som får dra släp verkar inte vara så lätt.

Och med tanke på att jag bara kör 800 mil om året så skulle elbil för mig alltså innebära markant ökade bilkostnader.
 
sunnis
N Nerre skrev:
Jag sa inte bränsleförbrukningen, jag sa bränslekostnaden.

Bränslepriserna är inte en teknisk egenskap hos bilen. Om 20 år kostar kanske elen 50 kr/kWh och bioetanol kostar 3 spänn litern.

Annars är ju 90% av det som elbilsförespråkare brukar räkna upp som fördelar med elbilen saker som inte alls är unika för elbilar.
Elpriser med 50kr/kWh skulle innebära total konkurs för samtliga fastighetsägare i Sverige. Det skulle innebära att ett genomsnittlig villaägare skulle ha elkostnader omkring en halv miljon om året.

Biobränslen är en bristvara idag och kommer allltid vara en bristvara även i framtiden då det är omöjligt att odla ikapp flera miljoner år av organsikt material som blivit fossilt bränsle som vi har under ett århundrade kunnat pumpat upp lättvindigt över större delen av jordklotet.

Biobränsle och fossillt bränsle kommer bli mycket dyrt i framtiden, vi kommer få en rekyl på dagens historiskt låga priser och därtill mer skattetillägg. HVO100 kommer t.ex få en rejäl skattesmäll från EU när Sveriges skatte-dispans går ut om ett år. Den är ju än så länge bara momsad vid pumpen, till skillnad från förnyelsebar energi från elmixen som är redan rejält miljöskattad.
 
Redigerat:
sunnis
N Nerre skrev:
Visst, det finns elbilar idag som får dra släp, men de kostar ju typ dubbelt så mycket som min Skoda Octavia, och jag köper inte sprillans ny bil för jag tycker värderaset är för stort de första åren. Och att hitta en 3-4 år gammal elbil som får dra släp verkar inte vara så lätt.

Och med tanke på att jag bara kör 800 mil om året så skulle elbil för mig alltså innebära markant ökade bilkostnader.
Min ID.4 som jag har beställt får dra 1000kg och kommer finnas tillgänglig på begagnadmarknaden om ca 3-4år. Så jag kan gå i god för att det finns minst en sådan bil att köpa år 2024.
 
Hur skulle det hjälpa honom idag kan man ju undra?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Jag tror det var 2v sedan vi konstaterade att en elbil inte var nått för Nerre då, så mycket tror jag inte hänt på marknaden att det ändrat sig till idag :thinking:
 
  • Gilla
  • Haha
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Min ID.4 som jag har beställt får dra 1000kg och kommer finnas tillgänglig på begagnadmarknaden om ca 3-4år. Så jag kan gå i god för att det finns minst en sådan bil att köpa år 2024.
Hur mycket hoppas du få för den om tre år? Alltså ungefär vad kan vi köpa en beg elbil för om några år.
 
N Nerre skrev:
En av de främsta nackdelarna med elbil är det i princip obefintliga utbudet av billiga begagnade bilar.
Är inte det en fördel? Det måste ju i grund och botten bygga på att de elbilar som finns håller så hög kvalitet att de inte får en snabb värdeminskning. Att kalla värdebeständighet en nackdel är absurt.

Det vi som bilägare/-förare borde vara intresserade av ur ekonomiskt hänseende är totalkostnaden, inte bara inköpspriset.

Nu förstår jag förvisso att jag sannolikt misstolkade vad du menade, men en mindre ogin läsning av det du skrev hjälper egentligen inte så mycket heller. Att en ny produkttyp är just ny och därför ännu inte har en stor begagnatmarknad är faktiskt inte ett problem i sig. Att underkänna elbilar på den grunden är lika absurt som att vara mot Pfizers coronavaccin för att man själv inte erbjudits det än.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
martin43 martin43 skrev:
I hur många sekunder kan man ta ut 1100hk? 5? Innan allt börjar brinna upp och effekten måste strypas ner. Annars borde den toppa 350+ km/h.

Tvärtom är det ju så att fossilbilar slår elbilar i uthållighet (och toppfart i förh. till effekt eftersom effekten inte mattas av). Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock. :)

Tycker det är rätt ointressant att det fokuseras så ensidigt på momentan maxeffekt och 0-100. Men visst, det är ju roligt. Jag hade velat veta "max kontinuerlig effekt" också precis som på fossilbilar.

Porsche Taycan verkar vara den enda elbilen som är byggd mer som en fossilbil, dvs den klarar att köras hur som helst (inkl. konstant maxeffekt) tills tanken är tom. Tvåväxlad också.
tesla säger sig ha löst kylningsproblemet. Både plaid och plaid+ ska toppa över 320km/h. De släpps den här månaden i USA så snart får vi se om det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.