Fairlane
N Nerre skrev:
Det är ju just det där påståendet jag menar är felaktigt.

Säg att jag tankar 20 gånger om året (eftersom jag inte kör tomt innan jag tankar). Med 5 minuter per tankning blir det en timme och 40 minuter om året. Det motsvarar alltså tre stycken sån här "ladda en halvtimme medans man äter"-stopp. Om det nu skulle ta mig 10 minuter att tanka motsvarar det sex såna stopp.
Och hur många sådana stopp har en genomsnittlig elbilsförare per år?

Själv kör jag inte elbil än, utan bensin/E85. Vi har haft några längre resor genom Sverige genom åren och vi stannar för lunch/middag på något lämpligt ställe, vilket inte alls måste vara en hamburgerrestaurang, tvärtom undviker vi helst dessa. Oftast blir det då att vi tankar innan vi äter eller efter vi äter. Med en elbil hade vi kanske kunnat tanka medan vi äter, dvs i praktiken en liten tidsvinst. Den tiden är för mig helt ointressant, men det verkar vara av stort intresse för de som ogillar elbilar.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
För mig är det uteslutet att köpa en fossilbil, de där tankningarna är alldeles för ofta, för tidskrävande och kan inte ske när jag känner att det inte stör mig.
Som jag har sagt åtskilliga gånger, för de som kör mer än genomsnittsbilisten så är elbil antagligen väldigt praktiskt. Den genomsnittliga personbilen körs 1200 mil om året.

https://www.trafa.se/globalassets/statistik/vagtrafik/korstrackor/2020/korstrackor_2019.pdf

Men som jag ser det går man räkna med att ungefär hälften av bilarna körs mindre än genomsnittet.

Notera också att om man tittar på statistiken så är det yrkestrafik i storstäder som kör mest, inte privatpersoner i glesbygd.

1200 mil om året med en bil som drar 0,6 liter milen (d.v.s. en någorlunda modern bil) blir 720 liter. Om vi räknar med att de flesta tankningar är runt 25 liter så blir det under 30 tankningar om året. Om vi istället räknar med att man väntar med att tanka så man tankar 40 liter varje gång blir det 18 tankningar om året.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur många sådana stopp har en genomsnittlig elbilsförare per år?
Det får elbilsförarna svara på, men de långresetester som hänvisats till här i tråden verkar ju luta åt ett par såna stopp i varje riktning.

Så där är vi tillbaka på ruta ett: Elbil är jättebra för de som regelbundet pendlar korta sträckor och kör ungefär dubbelt så långt om året som den genomsnittliga sträckan. För folk som kör 1200 mil om året eller kortare eller som främst använder bilen till långresor är det inte alls lika bra.

Så om man ska svara Nej på frågan om det är för tidigt att köpa elbil eller inte så är det väl tre frågor som man måste svara Ja på:

1. Har du tänkt köpa en relativt ny bil? (För det finns väldigt få billiga begagnade elbilar)
2. Kör du mer än 2000 mil om året?
3. Är det mindre än en fjärdedel av din årliga körsträcka som är långresor?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Och hur många sådana stopp har en genomsnittlig elbilsförare per år?

Själv kör jag inte elbil än, utan bensin/E85. Vi har haft några längre resor genom Sverige genom åren och vi stannar för lunch/middag på något lämpligt ställe, vilket inte alls måste vara en hamburgerrestaurang, tvärtom undviker vi helst dessa. Oftast blir det då att vi tankar innan vi äter eller efter vi äter. Med en elbil hade vi kanske kunnat tanka medan vi äter, dvs i praktiken en liten tidsvinst. Den tiden är för mig helt ointressant, men det verkar vara av stort intresse för de som ogillar elbilar.
Fungerar nog rätt bra nu, men när alla ska köra ELbil (vilket är hela idén ur en miljösynpunkt) så blir det nog rätt trångt bland laddstationerna. Det flesta kommer tänka som dig och många laddstationer är i anslutning till en restaurang t ex. Intressant och se hur dom kommer lösa den frågan.
Jag är inte heller emot ELbil men idag är det väldigt få på beg.marknaden och med tanke på att ett byte av batteri kan gå på 250 000:- (enligt ett inslag på TV) så tvekar man ju. De man kanske skulle ha råd med går inte speciellt långt på en laddning och så är dom allt för oftast extremt fula. Börjar dock bli något bättre.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Så jag fortsätter att vänta på atomkraftsbilen, som jag får fulltankad vid leverans och kommer räcka ca 20 år, sen kommer jag kunna välja en dag under året som passar mig att byta bränslehärd, tyvärr tar det en halv dag, men det händer ju å andra sidan bara var 20'e år.

Jag hoppas att den enda bil jag kan tänka mig äga snart kommer ...
https://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Nucleon
Det verkar ta tid. 64 år och fortfarande inte ens en prototyp i sikte.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kanske redan har avhandlats men vad händer med fordonsskatten när tillräckligt många köper elbil? 360kr om året kommer inte göra staten nöjda. På ett eller annat sätt kommer det kosta lika mycket som en fossilbil, pengarna ska in.
 
  • Gilla
Drone och 1 till
  • Laddar…
Fordonsskatt och liknande kommer säkert balanseras över tid.
Sänkt förmånsvärde och nära noll fordonsskatt är ju mest ett sätt att skynda på övergången.
 
Fairlane
N Nerre skrev:
1. Har du tänkt köpa en relativt ny bil? (För det finns väldigt få billiga begagnade elbilar)
2. Kör du mer än 2000 mil om året?
3. Är det mindre än en fjärdedel av din årliga körsträcka som är långresor?
Fråga två förstår jag inte alls. Varför skulle det vara för tidigt att köpa elbil om man kör kortare än 2000 mil?

Tillägg: Ja, fråga ett är ju delvis väsentlig. Det är för tidigt att köpa elbil om man vill köpa en 20 år gammal bil, däremot så behöver ju inte bilen vara billig för att det ska vara ok att köpa elbil.
Fråga 3 är rätt oväsentlig. Jag kan köra halva min årssträcka i form av långkörning utan att det är för tidigt för mig. Du blandar återigen in dina värderingar i form av att bilen ska vara billig och att du ogillar att inte exakt kunna styra var du ska stanna och tanka.
 
Redigerat:
Jag tycker det är rätt vettiga frågor. Kör man lite, men huvudsakligen långt (i synnerhet i norr) kan jag förstå om man är skeptisk till elbilar. Ekvationen blir ju lätt svår att känna sig trygg med i så fall.

Sen är vi förstås flera som räknar in fler saker än ekonomi och bekvämlighet i ekvationen, men jag kan ändå förstå att det är frågor som är relevanta för många.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
N Nerre skrev:
Det får elbilsförarna svara på, men de långresetester som hänvisats till här i tråden verkar ju luta åt ett par såna stopp i varje riktning.

Så där är vi tillbaka på ruta ett: Elbil är jättebra för de som regelbundet pendlar korta sträckor och kör ungefär dubbelt så långt om året som den genomsnittliga sträckan. För folk som kör 1200 mil om året eller kortare eller som främst använder bilen till långresor är det inte alls lika bra.

Så om man ska svara Nej på frågan om det är för tidigt att köpa elbil eller inte så är det väl tre frågor som man måste svara Ja på:

1. Har du tänkt köpa en relativt ny bil? (För det finns väldigt få billiga begagnade elbilar)
2. Kör du mer än 2000 mil om året?
3. Är det mindre än en fjärdedel av din årliga körsträcka som är långresor?
Det finns så många fler utvärderingskriterium än att bilen ska vara billig. Det är tråkigt att leva och bara räkna kronor och ören, om man inte är tvingad.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Håller med ovanstående. Lite häftigt är det ju när man trycker plattan i botten med 400 elhästar. Måste erkänna att jag gör det nästan varje gång jag kör fortfarande efter 6 månader.
 
Interessant tråd

För oss var egentligen inte räckvidden problemet utan att samfälligheter inte får sätta upp laddmöjligheter, jag hade en plugin-hybrid som tjänstebil men iom den gick på bensin i princip alltid till 100% så blev de ingen bra ekonomi, och svarade sig definitivt inte för privatköp, sen efter slutat på det jobbet körde jag en snåldiesel när jag bytte jobb o tappa tjänstebilen men nu fick jag lite panikköpa en Mazda 3 innan skattehöjningen iom tidigare började bli till åren och fortfarande ingen lösning på laddproblematiken i samfällighet trots flera år gått, och såklart typ månaden efter beställningen köpte vi hus istället så nu skulle jag kunna ha vad jag vill, men blir nu bensin 3-5 år till, men vem vet kanske är tekniken bättre när det är dags o byta
 
Fairlane Fairlane skrev:
Fråga två förstår jag inte alls. Varför skulle det vara för tidigt att köpa elbil om man kör kortare än 2000 mil?
För att det i princip inte går att få ihop det ekonomiskt med så kort årlig körsträcka, på grund av elbilens högre inköpspris.

Fråga 3 är rätt oväsentlig. Jag kan köra halva min årssträcka i form av långkörning utan att det är för tidigt för mig.
Visst KAN du, men det blir mer jobb med att ladda än det skulle blivit med att tanka med en bränslebil.
 
H huggan skrev:
Håller med ovanstående. Lite häftigt är det ju när man trycker plattan i botten med 400 elhästar. Måste erkänna att jag gör det nästan varje gång jag kör fortfarande efter 6 månader.
Är det därför så många köper sportbilar med flera hundra hästar?
 
N Nerre skrev:
För att det i princip inte går att få ihop det ekonomiskt med så kort årlig körsträcka, på grund av elbilens högre inköpspris.
Skulle gissa att det inte alltid är ekonomi som är helt styrande när det kommer till val av elbil för många.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.