1 818 256 läst ·
27 203 svar
1818k läst
27,2k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Jag ser inte riktigt när man har nytta av att kunna plocka ut max effekt under en längre period annat än under bankörning då, men även då maxar du inte motorn konstant.martin43 skrev:
I hur många sekunder kan man ta ut 1100hk? 5? Innan allt börjar brinna upp och effekten måste strypas ner. Annars borde den toppa 350+ km/h.
Tvärtom är det ju så att fossilbilar slår elbilar i uthållighet (och toppfart i förh. till effekt eftersom effekten inte mattas av). Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock.
Tycker det är rätt ointressant att det fokuseras så ensidigt på momentan maxeffekt och 0-100. Men visst, det är ju roligt. Jag hade velat veta "max kontinuerlig effekt" också precis som på fossilbilar.
Porsche Taycan verkar vara den enda elbilen som är byggd mer som en fossilbil, dvs den klarar att köras hur som helst (inkl. konstant maxeffekt) tills tanken är tom. Tvåväxlad också.
Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.
Tvivlar starkt på att det finns en fossilbil med den motorstorleken som har ett kylsystem som pallar det över lång tid.
EDIT: Teslan uppges ha en toppfart av 322km/h. Gissningsvis elektroniskt begränsat (det är 200mph).
Men inte så lång att den räcker till hela världens bilar.G Ganescha skrev:
Biobränsle kommer att behöva reserveras till flyget i framtiden eftersom det inte går att elektrifiera. Bilar och lastbilar kommer att ha batterier, elvägar är projekt som aldrig kommer att bli verklighet i större skala eftersom tekniken kommer att bli omsprungen av batteridrivna lastbilar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 664 inlägg
Det effektivaste sättet att få energi till bränsle är att gå direkt från odlad gröda till bränsle, att gå omvägen via slaktavfall sänker verkningsgraden flera magnituder.G Ganescha skrev:
Och om marken inte skulle räcka för att odla till bränsle direkt då lär den inte räcka till för att generera restprodukter.
Det som kommer hända är att Elbilar och vätgasbilar med bränsleceller kommer existera parallellt. Tung trafik kommer gå över till bränsleceller och viss biltrafik, men majoriteten av bilflottan kommer gå över till EL.W witten skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 664 inlägg
Så är det ju.useless skrev:
Men om vi pratar om att det krävs så mycket yta att odla på att jordens markyta inte räcker till, hur ska då lite slaktavfall producerad på samma yta göra någon skillnad?
Sverige använder ungefär hälften av all världsproduktion av HVO med köldegenskaper som är kompatibla med svenskt klimat. Så det är ju inte inte en liten fråga att skala upp (total världsproduktion ca 6 miljoner m3, varav hälften går att använda i Sverige). 2019 såldes ca 1,5 miljoner m3 HVO vilket motsvarar ca 15% av all diesel som såldes i Sverige, samt HVO100. Att skala upp till 100% HVO100 i Sverige motsvarar alltså många gånger mer bränsle än total produktion idag.useless skrev:
Jag kör HVO100 i min bil. Garantier och försäkringar borde bara vara en formalitet. Det är i alla fall betydligt enklare att testa och godkänna en befintlig motor att köras med ett alternativt bränsle än att ta fram en helt ny bilplattform med en ny drivlina och tillhörande infrastruktur...
Exakt hur allt bränsle ska framställas vet jag inte, men om man tog en del av alla de resurser som läggs ner på att elektrifiera bilflottan med tillhörande infrastruktur så borde man kunna lösa en hel del av problemen. HVO från skogsavfall och biogas från sopor har en hel del tillväxtpotential.
Man har ju redan börjat lägga elvägsprojekten för tung trafik i malpåse eftersom man har kommit fram till att det är en effektivare väg framåt att satsa på bränslet till befintliga fordon istället.
Även för flyget håller man på att testa bränslen framställda ur biologiska oljor.
Men framtiden är väl förmodligen en mix - Förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle till tung trafik och långpendlare och elbilar för vardagstrafiken i tätbebyggda områden...
Visst kan produktionskapaciteten öka, men det kan ju också hända att andra länder vill använda lite HVO.
V vectrex skrev:Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.
(Notera att motorn är från Toyota)
Fast det är kanske inte värmen som är främsta problemet med så stark motor
(Jag var där och såg dem köra.)
Jag vet med mig att jag kommer sakna motorljudet. Det är något så visst med en högvarvad motor. Älskar det verkligen och låter så brutaltN Nerre skrev:
Bekräftar väl mer eller mindre det jag skrev. Ingen av de bilarna plockar ut någon maxeffekt annat än under väldigt korta stunder (om ens det).N Nerre skrev: