martin43 martin43 skrev:
I hur många sekunder kan man ta ut 1100hk? 5? Innan allt börjar brinna upp och effekten måste strypas ner. Annars borde den toppa 350+ km/h.

Tvärtom är det ju så att fossilbilar slår elbilar i uthållighet (och toppfart i förh. till effekt eftersom effekten inte mattas av). Man kan ligga och nöta på konstant maxeffekt en full tank en varm sommardag, stanna för att tanka och sedan fortsätta. Inte helt normalt körsätt dock. :)

Tycker det är rätt ointressant att det fokuseras så ensidigt på momentan maxeffekt och 0-100. Men visst, det är ju roligt. Jag hade velat veta "max kontinuerlig effekt" också precis som på fossilbilar.

Porsche Taycan verkar vara den enda elbilen som är byggd mer som en fossilbil, dvs den klarar att köras hur som helst (inkl. konstant maxeffekt) tills tanken är tom. Tvåväxlad också.
Jag ser inte riktigt när man har nytta av att kunna plocka ut max effekt under en längre period annat än under bankörning då, men även då maxar du inte motorn konstant.

Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.

Tvivlar starkt på att det finns en fossilbil med den motorstorleken som har ett kylsystem som pallar det över lång tid.

EDIT: Teslan uppges ha en toppfart av 322km/h. Gissningsvis elektroniskt begränsat (det är 200mph).
 
G Ganescha skrev:
HVO100 görs av så mycket mer än odlad råvara. Restprodukter från slaktavfall, massa olika oljor som t ex vegetabiliska oljor osv. Avfall, listan är lång.
Men inte så lång att den räcker till hela världens bilar.

Biobränsle kommer att behöva reserveras till flyget i framtiden eftersom det inte går att elektrifiera. Bilar och lastbilar kommer att ha batterier, elvägar är projekt som aldrig kommer att bli verklighet i större skala eftersom tekniken kommer att bli omsprungen av batteridrivna lastbilar.
 
G Ganescha skrev:
HVO100 görs av så mycket mer än odlad råvara. Restprodukter från slaktavfall, massa olika oljor som t ex vegetabiliska oljor osv. Avfall, listan är lång.
Det effektivaste sättet att få energi till bränsle är att gå direkt från odlad gröda till bränsle, att gå omvägen via slaktavfall sänker verkningsgraden flera magnituder.
Och om marken inte skulle räcka för att odla till bränsle direkt då lär den inte räcka till för att generera restprodukter.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
W witten skrev:
Men inte så lång att den räcker till hela världens bilar.

Biobränsle kommer att behöva reserveras till flyget i framtiden eftersom det inte går att elektrifiera. Bilar och lastbilar kommer att ha batterier, elvägar är projekt som aldrig kommer att bli verklighet i större skala
Det som kommer hända är att Elbilar och vätgasbilar med bränsleceller kommer existera parallellt. Tung trafik kommer gå över till bränsleceller och viss biltrafik, men majoriteten av bilflottan kommer gå över till EL.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Det effektivaste sättet att få energi till bränsle är att gå direkt från odlad gröda till bränsle, att gå omvägen via slaktavfall sänker verkningsgraden flera magnituder.
Fast om alternativet är att slänga bort slaktavfallet så är verkningsgraden oändligt många magnituder bättre.
 
useless useless skrev:
Fast om alternativet är att slänga bort slaktavfallet så är verkningsgraden oändligt många magnituder bättre.
Så är det ju.

Men om vi pratar om att det krävs så mycket yta att odla på att jordens markyta inte räcker till, hur ska då lite slaktavfall producerad på samma yta göra någon skillnad?
 
G Ganescha skrev:
HVO100 görs av så mycket mer än odlad råvara. Restprodukter från slaktavfall, massa olika oljor som t ex vegetabiliska oljor osv. Avfall, listan är lång.
Palmolja tex;)
 
A Alexn72 skrev:
Palmolja tex;)
Inte Preems.
 
D
useless useless skrev:
Jag kör HVO100 i min bil. Garantier och försäkringar borde bara vara en formalitet. Det är i alla fall betydligt enklare att testa och godkänna en befintlig motor att köras med ett alternativt bränsle än att ta fram en helt ny bilplattform med en ny drivlina och tillhörande infrastruktur...

Exakt hur allt bränsle ska framställas vet jag inte, men om man tog en del av alla de resurser som läggs ner på att elektrifiera bilflottan med tillhörande infrastruktur så borde man kunna lösa en hel del av problemen. HVO från skogsavfall och biogas från sopor har en hel del tillväxtpotential.

Man har ju redan börjat lägga elvägsprojekten för tung trafik i malpåse eftersom man har kommit fram till att det är en effektivare väg framåt att satsa på bränslet till befintliga fordon istället.

Även för flyget håller man på att testa bränslen framställda ur biologiska oljor.


Men framtiden är väl förmodligen en mix - Förbränningsmotorer med fossilfritt bränsle till tung trafik och långpendlare och elbilar för vardagstrafiken i tätbebyggda områden...
Sverige använder ungefär hälften av all världsproduktion av HVO med köldegenskaper som är kompatibla med svenskt klimat. Så det är ju inte inte en liten fråga att skala upp (total världsproduktion ca 6 miljoner m3, varav hälften går att använda i Sverige). 2019 såldes ca 1,5 miljoner m3 HVO vilket motsvarar ca 15% av all diesel som såldes i Sverige, samt HVO100. Att skala upp till 100% HVO100 i Sverige motsvarar alltså många gånger mer bränsle än total produktion idag.

Visst kan produktionskapaciteten öka, men det kan ju också hända att andra länder vill använda lite HVO.
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Nu var det iofs mig du citerade, inte witten, men jag har svårt att tro att du klarar att svänga av i Uppsala och tanka på 5 minuter. Du får ju jämföra med att du fortsätter att köra, inte från att du väl står vi pumpen.
Macken ligger ju precis intill motorvägen.

Satellitbild över en bensinstation nära motorvägsavfart med markerade vägar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men det är väl helt enkelt så att vill man aldrig stanna så ska man inte ha en elbil.
Åter igen:Jag har inget emot att stanna, men jag vill ha valfrihet när och var jag stannar.
 
V vectrex skrev:
Vad gäller teslan så vet jag inte men jag är tämligen övertygad om att dom 1100 hästkrafterna går att plocka ur betydligt längre än vad det gör ur motsvarande fossilbil (med samma effekt på motorn). Av en enkel anledning; 80% av energin blir till värme i en fossilbil. Så för att leverera 820 kW effekt på motoraxeln så behöver den kyla bort 4100kW värme. I en elbil har du istället en verkningsgrad på minst 95%.

(Notera att motorn är från Toyota)

Fast det är kanske inte värmen som är främsta problemet med så stark motor :)

(Jag var där och såg dem köra.)
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
N Nerre skrev:
[media]
(Notera att motorn är från Toyota)

Fast det är kanske inte värmen som är främsta problemet med så stark motor :)
[media]
(Jag var där och såg dem köra.)
Jag vet med mig att jag kommer sakna motorljudet. Det är något så visst med en högvarvad motor. Älskar det verkligen och låter så brutalt :love:
 
N Nerre skrev:
[media]
(Notera att motorn är från Toyota)

Fast det är kanske inte värmen som är främsta problemet med så stark motor :)
[media]
(Jag var där och såg dem köra.)
Bekräftar väl mer eller mindre det jag skrev. Ingen av de bilarna plockar ut någon maxeffekt annat än under väldigt korta stunder (om ens det).
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
P
Verkligen! raka sexor tål mycket stryk:)
 
Jag lovar det är inga problem att glömma, bytte från rak turboladdad sexa till el/hybrid och kommer aldrig nånsin titta bakåt igen.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.