A Andreas_jti skrev:
Jag har en sr + och jag kommer normalt över 30 mil på vintern om jag håller 110. Men väder spelar helt klart in. Motvind och snö påverkar negativt. Skulle absolut rekommendera bilen. Jag valde mellan etron, Polestar och Tesla. Teslan vann på ekonomin då jag använder bilen mest på kortare sträckor och pendling.
Jag är sugen på Polestar nästa gång. Tycker Tesla model 3 är för liten. Skall man på långkörning med stora barn så är även Model S för liten.
 
Jag läste någonstans att Tesla överväger att öppna upp sitt laddnätverk för andra elbilar än Tesla. Vore grymt i så fall.

Tesla model 3 har värmepump om du beställer en ny, tror det va nu under hösten det ändrades.
Man kan ju överväga en ID3 eller E-Niro om man vill få in längre räckvidd inom budgettaket. Läste att VW rear ut ID3 nu innan nyår för att slippa straffskatt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är sugen på Polestar nästa gång. Tycker Tesla model 3 är för liten. Skall man på långkörning med stora barn så är även Model S för liten.
Polestar 2 är ju precis lika stor som Model 3. Du får nog gå upp i suv klassen typ ID4 med takbox då
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Polestar 2 är ju precis lika stor som Model 3. Du får nog gå upp i suv klassen typ ID4 med takbox då
Jag upplever dock baksätet som betydligt rymligare. Men det beror ju lite på om man har lång rygg eller långa ben också...
 
Man borde kanske placerat köpcentrumens laddplatser så långt bort från entrén som möjligt för att undvika ickeladdare att parkera där?
 
  • Gilla
segv och 6 till
  • Laddar…
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man kan ju överväga en ID3 eller E-Niro om man vill få in längre räckvidd inom budgettaket. Läste att VW rear ut ID3 nu innan nyår för att slippa straffskatt
Yes, har som nybliven ID3-ägare (eller ja, leasingtagare...) fått höra från diverse ägargrupper om folk som fått ner månadskostnaden för privatleasing till <3000 kr/mån vid 1000 mil/år och 24 mån period, förutsatt att bilen levereras före nyår. Svårslagen deal om man står ut med lite barnsjukdomar!
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Man borde kanske placerat köpcentrumens laddplatser så långt bort från entrén som möjligt för att undvika ickeladdare att parkera där?
Där de har gjort på det viset så är det alltid lättare att hitta laddplatser. Sedan får man lite vardagsmotion också. Idag fick jag gå 500m enkel väg för att byta en julklapp på Elgiganten. Allt för att hinna ladda bilen också...
 
  • Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Majgårdarna
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Jag läste någonstans att Tesla överväger att öppna upp sitt laddnätverk för andra elbilar än Tesla. Vore grymt i så fall.

Tesla model 3 har värmepump om du beställer en ny, tror det va nu under hösten det ändrades.
Man kan ju överväga en ID3 eller E-Niro om man vill få in längre räckvidd inom budgettaket. Läste att VW rear ut ID3 nu innan nyår för att slippa straffskatt
Har kollat på ID3an och den verkade bra.

Eftersom jag åker mycket i jobbet så är Superchargen ett stort plus.
Tror inte att Tesla öppnar sitt laddnätverk till andra faktiskt.
 
Rkarlsson skrev:
Nu kan jag dåligt om laddplatser.
Men en kollega på jobbet fick be någon annan elbilsförare byta laddplats så att han kunde ladda upp sin e-tron snabbare. Bilen han bad flytta sig ladda tydligen varken snabbare eller slöare på de mindre.
Cirkel-K har några stationer med 4 laddplatser. 2st 175kW och 2st 50kW. Ganska stor skillnad.
En bil som max kan ladda med tex 40kW får då inget extra av att ställa sig på 175kW platsen men den blockerar för snabbladdande bilar som kan nyttja 175.
Beror nog på okunskap men sen finns det alltid folk som inte bryr sig.
 
O
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Är lite sugen på en Tesla 3a. Är det någon som kör en sådan här på forumet.

Får in den som tjänstebil och har 5 mil till jobbet så jag borde ju spara en slant på bensinräkningen.
Jag har haft min 2019 i 8månader och har inga problem med den. Stabil och bra bil som har räckvidd så du klarar i princip allt
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag är sugen på Polestar nästa gång. Tycker Tesla model 3 är för liten. Skall man på långkörning med stora barn så är även Model S för liten.
Polestar kändes mindre än model 3, tyckte den även kändes gammal om man jämförde den. Men framförallt drog den betydligt mer, räckvidden i Polestar är sjukt kort på motorväg om man jämför med Teslan. Jag tyckte valet var lätt mellan de två om man nu inte råkar behöva halvkombiutförande.
 
Majgårdarna
A Avemo skrev:
[länk]
Det verkar väl ganska rimligt att de öppnar upp det för andra. De får ju sälja mer el då. Och det kan knappast vara ett stort tekniskt problem.

Jag lutar år att min nästa bil skall vara en ID4. Jag behöver inte så stor. Men jag vill inte vara utan dragkrok. Och då är utbudet inte så stort.
Jag tror inte Musk vill sälja el. Han vill sälja bilar. Öppnar de upp laddnätverket kommer teslas försäljning att gå ner.
 
  • Gilla
Nerre och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna
O Ovation skrev:
Jag har haft min 2019 i 8månader och har inga problem med den. Stabil och bra bil som har räckvidd så du klarar i princip allt
(y)
När du laddar, vad kommer du upp i för laddnings effekt?
 
MrJay
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Jag tror inte Musk vill sälja el. Han vill sälja bilar. Öppnar de upp laddnätverket kommer teslas försäljning att gå ner.
Varför skulle försäljningen av Tesla bilar gå ner om de öppnar upp nätverket för andra? För att det inte skulle anses lika ”exklusivt”? Jag som varit aktieägare sedan 2015 håller inte med dig alls. Musks vision är att driva utvecklingen framåt, inte kränga bilar - en del i det är tex. att se släpper alla patent fria för andra att använda. Det är detta många tyvärr inte riktigt förstått. I och med att de leder utvecklingen väljer folk deras fordon och lösningar, det blir synergieffekt.
 
Redigerat:
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.