Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vi har pratat lite om luftmotstånd och förlorad räckvidd vid högre hastigheter tidigare. Nedan är en video på en tysk (på engelska) som kör ett räckviddstest på sin ID.3 i 130 km/h.

Knappt 30 mil (jämfört med en körcykelräckvidd på 42) är det korta svaret, i motsvarande svensk högsommarvärme med AC på.

[media]
Inte det minsta förvånad. Märker enorm skillnad på vår GTE om man kör i t.ex. 70-75 jämfört med 110+. Kommer inte ens tre mil på el på motorväg, men har klarat över 5 på landsväg...
 
J
L largab skrev:
Denna tråd handlar om EL-bil och räckvidd. Inte tillkortakommanden hos hybrider...
tyvärr tror jag vissa tillkortakommanden hos hybrider blir carry-over till elbilar, bla pga tex dragkrokar och värme nog inte är lika viktigt i många andra länder...
 
Just värmen är ju något som är mer bekvämt i en elbil än en fossilare. Sen kommer nackdelen att räckvidden minskar något, men där ligger en stor del av problemet i att många elbilar i alla fall hittills har kommit med för små batterier. När bilen har en räckvidd på 50 mil under goda förhållanden blir problemet inte så stort längre.

Det har mindre betydelse för de flesta i praktiken om du kommer tex 42 mil istället och på en långresa måste stanna och ladda några minuter extra eller ett extra stopp. Är det en kortresa så finns det i princip inga praktiska konsekvenser av den ökade förbrukningen.
 
Majgårdarna
Är lite sugen på en Tesla 3a. Är det någon som kör en sådan här på forumet.

Får in den som tjänstebil och har 5 mil till jobbet så jag borde ju spara en slant på bensinräkningen.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Är lite sugen på en Tesla 3a. Är det någon som kör en sådan här på forumet.

Får in den som tjänstebil och har 5 mil till jobbet så jag borde ju spara en slant på bensinräkningen.
Haft min i 1.5år nu och blir fortfarande glad varje gång jag kör den.
 
Majgårdarna
Har hört att många är nöjda med dom.
Åker v60 diesel idag.

Vad har du för modell?

Standard range + är den jag får in.

Hur är räckvidden på Vintern?
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Hur är räckvidden på Vintern?
Jag åkte från Stockholm till Klövsjö i vintras i en Tesla 3. Kanske hade det gått att klara det med ett laddstopp. Men vi stannade två gånger för att det såg ut att vara på gränsen. Visst tog det lite längre tid än det gjort med en bränsledriven bil. Men inget större problem som jag ser det. För det mesta åker inte jag så långt. Man fick upp ögonen för hur vanligt det börjar bli med snabbladdstationer.
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Har hört att många är nöjda med dom.
Åker v60 diesel idag.

Vad har du för modell?

Standard range + är den jag får in.

Hur är räckvidden på Vintern?
Har LR AWD.
Aldrig kört i riktig vinter men kommer kanske 35-40mil motorväg vid några minusgrader men det är sällan jag åker längre streckor.
 
Det stora problemet med eldrivna bilar just nu är att det så ofta är fullt på laddstationen. Har man inte Tesla så får man ofta köa för att få ladda I rusningstrafik. Laddning på köpcenter och liknande är ofta svårt då alla laddparkeringar är upptagna.

Sedan har vi dessutom Teslaägarna som parkerar på laddparkeringar utan att ladda...
 
Majgårdarna
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet med eldrivna bilar just nu är att det så ofta är fullt på laddstationen. Har man inte Tesla så får man ofta köa för att få ladda I rusningstrafik. Laddning på köpcenter och liknande är ofta svårt då alla laddparkeringar är upptagna.

Sedan har vi dessutom Teslaägarna som parkerar på laddparkeringar utan att ladda...
Utbudet av laddstationer kommer väl öka rätt bra framöver.
ok/q8 skall tydligen bygga 800 laddare.

Är det ett utbrett problem att Tesla ägare parkerar på laddparkeringar utan att ladda?
Varför skulle de göra det? Hur många är det som gör det?
 
sunnis
pacman42 pacman42 skrev:
Det stora problemet med eldrivna bilar just nu är att det så ofta är fullt på laddstationen. Har man inte Tesla så får man ofta köa för att få ladda I rusningstrafik. Laddning på köpcenter och liknande är ofta svårt då alla laddparkeringar är upptagna.

Sedan har vi dessutom Teslaägarna som parkerar på laddparkeringar utan att ladda...
Det sistnämnda gäller ju hybridägare och andra elbilsägare också :crysmile:

Själv beställde jag en VW ID.4 privat den är ju billigare med längre räckvidd än SR+ och har värmepump och dragkrok som standard
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Är lite sugen på en Tesla 3a. Är det någon som kör en sådan här på forumet.

Får in den som tjänstebil och har 5 mil till jobbet så jag borde ju spara en slant på bensinräkningen.
Har ingen Model 3, men har ändå kört en del mil på grund av en god och generös vän. Helt klart trevlig bil, även om jag inte blir lika knäsvag och lycklig av den som många andra verkar bli. Det som tilltalar mig mest är egentligen laddnätverket och hur jäkla smidigt det är jämfört med allmänna laddstationer. Saknar det varje gång jag planerar resor med vår e-Up! Har inte hört att det skulle vara några direkta problem med fulla superchargers, mer än vid typ stugbytardagar och såna tillfällen när all trafik är på samma ställe samtidigt.

Tycker i alla fall verkligen att du skall hoppa på elbilståget! Min sambo och jag är grymt nöjda med vår lilla e-Up! och då kommer den ändå bara nånstans 7-10 mil så här års. :P
 
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Utbudet av laddstationer kommer väl öka rätt bra framöver.
ok/q8 skall tydligen bygga 800 laddare.

Är det ett utbrett problem att Tesla ägare parkerar på laddparkeringar utan att ladda?
Varför skulle de göra det? Hur många är det som gör det?
Det är rätt vanligt. Jag råkar ut för det både på gymmet, på lokala köpcentret och på jobbet. Laddparkeringarna är närmast dörren...

Det kan gälla andra elbilar också, men jag har aldrig sett laddhybrider som parkerat utan att ladda (de behöver all ström de kan få kan jag tänka).
 
P
pacman42 pacman42 skrev:
Det är rätt vanligt. Jag råkar ut för det både på gymmet, på lokala köpcentret och på jobbet. Laddparkeringarna är närmast dörren...

Det kan gälla andra elbilar också, men jag har aldrig sett laddhybrider som parkerat utan att ladda (de behöver all ström de kan få kan jag tänka).
Nu kan jag dåligt om laddplatser.
Men en kollega på jobbet fick be någon annan elbilsförare byta laddplats så att han kunde ladda upp sin e-tron snabbare. Bilen han bad flytta sig ladda tydligen varken snabbare eller slöare på de mindre.
Ja jag kan inte sådant.
Men det är ju ett jävla ohyfs att ta laddplatser överhuvudtaget om man inte laddar.
Men det är samma med familjeparkeringar, handikapp och taxi.

På tal om det, de hände mig när jag körde taxi för en del år sen. En privatist stod på taxiplats så man knappt fick plats utan jag fick stå med baken lite ut i körbanan och slickade spoiler nästan på hans bil.
Han kommer ut från stationen, går fram till mig och undrar var macken ligger.
Svarar lite syrligt - Ja i med du inte kan läsa skyltar så tror jag inte du kommer hitta efter en vägbeskrivning.
- Men jag skulle bara...
(jag gav han ju beskrivning så snäll jag är, men smartskallen kunde ju kosta förarna pengar i förlorade körningar.)
Fick även folk att bli sura för att jag låste in dem när de ställde sig på olämpliga ställen när jag skulle lämna handikappade och gamlingar. =)
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Majgårdarna Andreas_Hansson skrev:
Har hört att många är nöjda med dom.
Åker v60 diesel idag.

Vad har du för modell?

Standard range + är den jag får in.

Hur är räckvidden på Vintern?
Jag har en sr + och jag kommer normalt över 30 mil på vintern om jag håller 110. Men väder spelar helt klart in. Motvind och snö påverkar negativt. Skulle absolut rekommendera bilen. Jag valde mellan etron, Polestar och Tesla. Teslan vann på ekonomin då jag använder bilen mest på kortare sträckor och pendling.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.