Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, och de tidiga bilarna tog de väl inget alls för. Lockpriser säger jag, det finns ingen rimlighet i att snabbladdning längs vägarna är billigare än långsamladdning i stan.

Att ha laddatationer knutna till vissa bilmärken tror jag därtill även det är ett övergående fenomen. Lite som Volvos egna bensinmackar i Sverige. Elen är, liksom bensin och diesel, en standardprodukt som det inte finns någon rimlighet i att affärsmodellmässigt knyta till ett visst märke.

Nu i början kan det funka, men det är i allt väsentligt en gimmick.
Ja det är egentligen ett lockpris från Tesla även om ordvalet ger en negativ klang. De säger själva att de inte avser att tjäna pengar på snabbladdarna utan på bilförsäljningen, och deras superchargernätverk gör bilen mer attraktiv eftersom det finns en helhetslösning. Därav säljs det mer bilar.

Tesla har också sagt att andra biltillverkare är välkomna att ansluta till deras laddare men ingen har nappat, i Europa valde de att gå samman och bilda Ionity istället. Ionitys höga prissättning visar kanske hur rädda de är för att elekrifieringen ska gå för fort? VW verkar vara de enda som nu satsar helhjärtat.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Tesla tar 2.56kr/kWh vilket måste anses vara billigt. De har dessutom det största nätverket i Sverige.

Ännu ett exempel på att Tesla i praktiken är den enda bil som fungerar.

Hade de haft en bil som passat mig så hade jag redan ägt en. Dvs en SUV eller herrgårdsvagn med en prislapp under 700kkr.
Många spekulerar i att Tesla kommer att sälja sin skateboard till andra tillverkare i framtiden, det finns tecken på det. Det skulle vara en spännande utveckling och en potentiell räddning för ett märke som vaknar upp och inser att de ligger 10 år efter.
 
hsd
Den stora risken är att inte bara laddstationernas elpris höjs utan att allt elpris höjs vilket ger dyrare boende, sämre villkor för industrin högre priser på allmän kommunikation
 
Tror att bilarna kommer vara alltmer uppkopplade i framtiden, där det finns GPS i bilen. En enkel modell är ju att dela in tätort- landsbygd. Data om körsträckor finns ju redan i bilens dator. Om man tänker att i tätort kan data tas ned och i övriga fall kan man anta att bilen är på landsbygden. Jag tror därmed att man kan räkna fram en differentierad avgift, om så önskas!
 
Det behövs ingen GPS övervakning eller annat krångligt. Om du kör där det finns trängselskatt får du betala högre kmskatt.
 
A andersda skrev:
Det behövs ingen GPS övervakning eller annat krångligt. Om du kör där det finns trängselskatt får du betala högre kmskatt.
Övervakning av trängselskatt innehåller dyr infrastruktur. GPS är mycket enklare.
Och varför ha två debiteringsprincioer trängsezon med avgift per pasdering plus km skatt inom zonen?
 
Poängen är att det redan finns. Det är heller inte ett särdelse svårt, dyrt eller komplicerat system.

Att skapa någonslags system som GPS mäter vart ALLA bilar kör är desto mer kostsamt och komplicerat.

Jag menar att kör du mycket i trängeselzon så får du högre skatt på ALLA dina KM för den bilen. Det är enkelt och robust.
 
Fast det finns ju väldigt mycket tätorter som inte har trängselskatt. Så det systemet är ju inte direkt heltäckande...
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
E erimos skrev:
Beror utökningen av stamnätet på elbilsladdning? Det är väl snarare elektrifiering av industrin och förnyelsebar elproduktion som är orsaken?
Det är ökat elanvändning som ligger bakom, elbilarna är en del av det. Problemet är att den ökade elanvändningen gör att överföringskapaciteten inte räcker till. Den räcker inte till varken till elbilar eller industri.

Förnyelsebar elproduktion vet jag inte om den inverkar, möjligen är det väl nedstängningen av kärnkraftverken som delvis ligger bakom. Behovet av att få elen från vattenkraftverken i norra delarna av landet ner till förbrukarna i södra delarna.
 
A andersda skrev:
Poängen är att det redan finns. Det är heller inte ett särdelse svårt, dyrt eller komplicerat system.

Att skapa någonslags system som GPS mäter vart ALLA bilar kör är desto mer kostsamt och komplicerat.

Jag menar att kör du mycket i trängeselzon så får du högre skatt på ALLA dina KM för den bilen. Det är enkelt och robust.
System för att hålla koll på alla bilar via GPS finns också redan. Förutsatt att bilen har GPS (eller en telefon i bilen).
Driften av trängselskatt i sthlm kostar flera hundra miljoner om året. Ska det införas i alla tätorter blir det dyrt.
 
Ser ett system där staten håller reda på var man (eller ens bil) är som ytterst dåligt. Massövervakning av människor är inte en bra idé.
 
  • Gilla
andersda och 5 till
  • Laddar…
Rkarlsson skrev:
Problemet med twizy är att det kosta 13-15 tusen att byta bromskivor bak. Och är ganska dålig bil vintertid, du måste köpa till fönster och en sovsäck för att kunna köra i minus =)
Men mest avskräcker bromsskivorna, men de berättade dem inte för köparen för då hade folk dragit sig.
Har testat 80km/h twizyn, fräck men rakt av enbart en citybil.
Tyckte också Twizy verkade intressant tills jag såg att batterihyran kostar exakt lika mycket som bensinen till en bil.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
A
martin43 martin43 skrev:
Tyckte också Twizy verkade intressant tills jag såg att batterihyran kostar exakt lika mycket som bensinen till en bil.
Den är groteskt dyr ny. Om du vill ha dörrar och musik så kostar den 127 tusen, vet inte om du får hyra eller batteriet blir ditt. Men hur som så får du väl en 4 sitsig liten ny bil för samma pengar och slipper betala så mycket för att byta lite bromsar och dylikt efter 1000 mil.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ser ett system där staten håller reda på var man (eller ens bil) är som ytterst dåligt. Massövervakning av människor är inte en bra idé.
Har svårt att se hur kilometerskatten som diskuteras kan bli implementerad i praktiken.
GPS-baserad övervakning är, som du säger, så pass integritetskränkande att det hade inte gått att genomföra utan stora protester. Att räkna antalet mil mellan besiktningarna är inte tillförlitligt då mätare kan manipuleras även om det finns förslag på att göra det olagligt. Man kan inte heller beskatta elbilar genom elen då det är omöjligt att veta om utomhusuttaget vid garaget används till elbilsladdning, motorvärmare eller häcktrimmern, var ska man räkna kWh:arna? En speciell mätare installerad i bilen som endast har skatteräkningen som syfte, är väl nästan det enda som går, likt kilometerräknarna i äldre dieselbilar.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Fast det finns ju väldigt mycket tätorter som inte har trängselskatt. Så det systemet är ju inte direkt heltäckande...
Det är i dom stora städerna som kollektivtrafik har högst potential det är där man verkligen bör försöka få över fler till kollektivtrafik.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.