1 747 965 läst ·
26 265 svar
1748k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Ja och jag undrade hur mycket av det som är arbetspendling.PAF skrev:
Som jag har skrivit flera gånger i tråden så åker jag kollektivt till och från jobbet. Bilen kan stå i garaget 2-3 veckor utan att köras ibland.
Om man inte arbetspendlar blir det alltså en mycket större andel av resorna som inte kommer funka att köra på el.
Det är just det, varför ska man behöva göra ett extra stopp bara för att ladda?useless skrev:
Jag har gett exemplet tidigare. Vi har släkt som bor drygt 20 mil bort. Det finns ingen möjlighet att ladda på besöksparkeringen i området där de bor. När vi åker dit åker vi oftast efter frukost på lördag morgon, och vi åker hem framåt 20-tiden på lördagskvällen (vi sover inte kvar). Vi har alltså inget behov av att stanna längst vägen för att äta, tvärtom vill vi ha så lite stopp som möjligt för att få ner restiden.
Jag tror inte vi är ensamma om att göra såna resor.
Synd för er. Ni tillhör den promillen av befolkningen som inte kan skaffa elbil. Eller så får ni skaffa en bil med minst 50 mils räckvidd.
Jag har 130 mil till släkten och när jag åker dit vill jag ha med mig skotrarna på släpvagn.
Jag har 130 mil till släkten och när jag åker dit vill jag ha med mig skotrarna på släpvagn.
Fördelen med en ren elbil är störst vid kontinuerlig användning. Jag tror att vårt sätt att använda den med många korta resor varje dag är oslagbart. Att låta en elbil stå länge kräver lite planering. Den bör inte ställas 100% laddad eller nästan tom. Batteriet mår bäst ifall det är 40-80% laddat vid längre tids stillastående.N Nerre skrev:Ja och jag undrade hur mycket av det som är arbetspendling.
Som jag har skrivit flera gånger i tråden så åker jag kollektivt till och från jobbet. Bilen kan stå i garaget 2-3 veckor utan att köras ibland.
Om man inte arbetspendlar blir det alltså en mycket större andel av resorna som inte kommer funka att köra på el.
Angående arbetapendlande:
Vi har valt en annat sätt att leva än de flesta. Min fru är hemma 4dagar och jag en dag i veckan. Vi har fem barn som skall hämta och lämnas. Blir många olika tider och körningar fram och tillbaka. Övrig tid står bilen hemma och laddar.
Jag förstår att det är perfekt för elbilPAF skrev:
Fördelen med en ren elbil är störst vid kontinuerlig användning. Jag tror att vårt sätt att använda den med många korta resor varje dag är oslagbart. Att låta en elbil stå länge kräver lite planering. Den bör inte ställas 100% laddad eller nästan tom. Batteriet mår bäst ifall det är 40-80% laddat vid längre tids stillastående.
Angående arbetapendlande:
Vi har valt en annat sätt att leva än de flesta. Min fru är hemma 4dagar och jag en dag i veckan. Vi har fem barn som skall hämta och lämnas. Blir många olika tider och körningar fram och tillbaka. Övrig tid står bilen hemma och laddar.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 928 inlägg
Vad vill du ha sagt med det här inlägget? För informationen i sig är ju tämligen vilseledande i sin ofullständighet.optimum skrev:
"Chockhöjningen: 20 kr / mil för att ladda elbil"
[länk]
Laddningsnätverket Ionity för elbilar chockhöjer sina laddpriser.
Varje kilowattimme i Sverige kommer att kosta 8,70 kr.
Det innebär att ladda fullt batteri kan kosta uppåt 700 kr – och att elbilen kostar över 20 kr milen enbart i elförbrukning vid motorvägskörning.
[bild]
Källa till bild enligt länken här ovan
Utvecklingen går framåt.N Nerre skrev:Det är just det, varför ska man behöva göra ett extra stopp bara för att ladda?
Jag har gett exemplet tidigare. Vi har släkt som bor drygt 20 mil bort. Det finns ingen möjlighet att ladda på besöksparkeringen i området där de bor. När vi åker dit åker vi oftast efter frukost på lördag morgon, och vi åker hem framåt 20-tiden på lördagskvällen (vi sover inte kvar). Vi har alltså inget behov av att stanna längst vägen för att äta, tvärtom vill vi ha så lite stopp som möjligt för att få ner restiden.
Jag tror inte vi är ensamma om att göra såna resor.
Om 6mån finns det kanske laddmöjlighet på besöksparkeringen?
Tillgången på elbilar är idag begränsad så alla kan ändå inte byta idag. Några får helt enkelt vänta, så enkelt ät det. Elbilarna blir bättre och billigare.
Flera av laddbolagen har som affärsidé att låta andra betala för laddstolparna och sedan få procent på intäkterna.P para skrev:
Frågan är om bostadsrättsföreningar mm kommer att acceptera denna lösning?
Allt jag använder bilen privat dras via skattsedeln. De räknar ett schablonbelopp på 7 kr milen + förmånsvärde.optimum skrev:
Laddning på företag för anställda kommer garanterat förmånsbeskattas och då är det knappast priser som man laddar hemma.
Jämför med förmånen om man får använda företagens stugor på skidorter så är det förmånsvärde liknande man hyr stuga privat.
Naivt att tro elbilar inte måste beskattas för pengarna måste in.
Först kommer man ge sig på alla hybridbilar och sedan rena elbilar.
Se hur det gick med "framtidens" dröm med etanolbilar.Knappast vettigt alternativ.
Enda effekten av dessa var att tankställen på landsbygden fick stänga då de inte hade lönsamhet att vara kvar då de tvingades kunna erbjuda etanol i pumparna.
Att bo på landet är fult i Sverige, alla ska bo i städerna och åka kollektivt.
Då förstår jag att elbil lönar sig för er. Vi valde istället att köpa hus som ligger ett stenkast från skolan och 10 minuters promenad från pendeltågsstationen. På den tiden ungarna gick på dagis låg dagis på vägen till stationen (tyvärr brann det dagiset ner några år efter att våra ungar börjat skolan). Både sambon och jag jobbar 10 minuters promenad från varsin pendeltågsstation. Vi klarar alltså vardagen utmärkt utan bil (dessutom är det bara jag som har körkort, inte min sambo).PAF skrev:
Haha, tror du det är stor chans att t.ex. en besöksparkering i Vivalla i Örebro får laddningsmöjlighet på besöksparkeringen? Finns det ens BRF:er som har laddning för besökare? Att man har laddning för de boende är en sak, men besökare är en helt annan femma.P para skrev: