1 748 647 läst ·
26 301 svar
1749k läst
26,3k svar
För tidigt att köpa elbil? Räckvidd
Fast hur representativt är detta tycker du? Jag känner flera som också lever i norrländska städer utan bil.pacman42 skrev:
Problemet i norra Sverige är inte jobbresorna och vardagsaktiviteterna, det är vad man gör på fritiden - främst på helgen, några exempel:
- skjuts till match för barnens idrottsaktivitet: 40 mil (ToR), 20 mil enkel väg
- åka till jaktstugan: 10 mil enkel väg utan laddningsmöjlighet då stugan saknar el.
- åka på dans: 15 mil ToR, utan laddmöjlighet
- dagsresa för utförsåkning, 15 mil enkel väg, ingen laddmöjlighet.
- åka på IKEA: 13 mil enkel väg, hinner inte ladda tillräckligt för att åka hem igen...
- osv
(Exemplen är tagna utifrån egna erfarenheter, även om avståndet till IKEA är kortare idag än det var när jag bodde i norr)
De flesta av dessa saker fungerar med en Tesla och snabbladdare, om dessa finns (vilket de ofta inte gör), men om man har en Nissan Leaf så fungerar inte så många av dessa aktiviteter då det inte finns snabbladdare som räcker till varken tidsmässigt eller placeringsmässigt.
En laddhybrid klarar dock av dessa aktiviteter.
pacman42 skrev:
Och jag känner flera som lever i Norrland och inte skulle klara "jobbresorna och vardagsaktiviteterna" på grund av avstånden. Alla har inte samma behov.E erimos skrev:
Så är det naturligtvis, nu syftade jag på det om att de flesta i de mer urbana delarna av norra Sverige skulle klara sig bättre med elbil än vad folk i söder skulle klara sig.Alfredo skrev:
Alfredo, Pacman42.
Ni har ju båda rätt men även jag
Det jag ville belysa var ju att det är ganska irrelevant att prata om att människor i norrlands behov skulle vara samma som glesbygdens. Sen har Pacman42 behov som jag personligen inte anser vara jättevanliga men jag kanske har fel. Jag har bara min uppväxt i en norrländsk stad som källa
Ni har ju båda rätt men även jag
Det jag ville belysa var ju att det är ganska irrelevant att prata om att människor i norrlands behov skulle vara samma som glesbygdens. Sen har Pacman42 behov som jag personligen inte anser vara jättevanliga men jag kanske har fel. Jag har bara min uppväxt i en norrländsk stad som källa
Det är det som jag har som källa också, uppväxten i en Norrländsk stad...E erimos skrev:Alfredo, Pacman42.
Ni har ju båda rätt men även jag
Det jag ville belysa var ju att det är ganska irrelevant att prata om att människor i norrlands behov skulle vara samma som glesbygdens. Sen har Pacman42 behov som jag personligen inte anser vara jättevanliga men jag kanske har fel. Jag har bara min uppväxt i en norrländsk stad som källa![]()
...sedan har jag en hel del släkt utspridd däruppe också och så jag ser även deras behov/önskemål.
Jag skulle vilja påstå (utan alltför bra underlag) att Umeå och Sundsvall skiljer sig rätt mycket från resten av Norrland. De påminner mer om de större städerna i de södra 40 procenten av Sverige, medan de andra städerna, främst i den norra delen så som Örnsköldsvik, Östersund, Skellefteå, Piteå, Luleå, Kalix, Haparanda, Kiruna, samt de ännu mindre städerna däremellan är klart annorlunda. Jag har släkt i Luleå och noterar att Luleå definitivt inte tillhör samma kategori som de andra Universitetsstäderna i norr...
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Du menar att så länge man bor i stan i Luleå så tar man sig nästan överallt smidigt med bussen?
Det kunde man då iaf när jag växte upp där på 80- och 90-talet. Det var inte ofta man behövde tigga skjuts av farsan, utan lokalbussarna funkade bra. Det kan ju ha blivit sämre på senare år dock?Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Jag bodde i området från 2005-2012 och då funkade bussarna utmärkt och är väl ännu bättre nu när lokalbussen går till flygplatsen. Men bodde mellan Boden och Luleå ett tag och även där gick bussarna bra, dock hade jag 2km till hållplatsen så det fick bli bil till jobbet
F
fsn
Medlem
· Västra götaland
· 12 435 inlägg
fsn
Medlem
- Västra götaland
- 12 435 inlägg
Exakt vad menar du med ”Generellt per yta, ort eller person”? Förstår inte frågeställningen? Läs min sista rad, jag pratar inte om folk i städer öht, jag säger att en lantis i Norrland (generaliserat eller i genomsnitt) har betydligt längre avstånd än en sörlänning-lantis.E erimos skrev:
Nu är ju inte byarna mellan Boden och Luleå riktigt representativa här då de ligger längs med flera busslinjer. Försök på på andra sidan älven och åk buss istället...Johannes Carlsson skrev:
Allvetare
· Västra Götaland
· 11 966 inlägg
Precis, min poäng är att för de flesta, även i de norrländska städerna funkar det okej med både kollektivtrafik och elbil. Men en del har andra behov, lördagens utflykt på 40mil i -20 utan laddmöjlighet gör elbilen lite begränsande.
Ok, förstår ditt inlägg bättre. Ursäkta!F fsn skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 945 inlägg
När priserna går ner lite (vilket de redan nu börjat göra) tror jag efterfrågan på elbilar kan bli större på landsbygden än i stan. Som pendlingsbilar kommer elbilarna snart vara överlägsna både bensin- och dieselbilar. Problemet i ett antal år till kommer vara tillgången på begagnade fordon, för naturligtvis står sällan valet mellan en begagnad Honda Accord diesel och en ny Tesla.
Att det sen finns stadsbor som vill kunna köra till Åre eller på europasemester utan att tänka på laddning eller norrländska landsortsbor som vill kunna dra till fjälls med släp på samma villkor – tja, det är ju som det är.
Att det sen finns stadsbor som vill kunna köra till Åre eller på europasemester utan att tänka på laddning eller norrländska landsortsbor som vill kunna dra till fjälls med släp på samma villkor – tja, det är ju som det är.