N Nerre skrev:
På bilar med förbränningsmotor brukar väl serviceintervallet vara i både km och år?

Kör man mycket blir det service tidigt, kör man lite så är det ändå vissa saker som behöver kollas med jämna mellanrum.

Visst, olja, oljefilter och luftfilter slipper man på en elbil, men de är rätt enkla att byta själv på en bensinbil. Däremot har i alla fall mina bilar haft ett kupefilter som varit ett rent h-e att byta. Har inte elbilar kupefilter?

Sen har ju många bilar en värmepump för uppvärmningen, och den lär väl inte direkt slitas mindre än ACn i en bensinbil?

Torkarbladen slits väl lika mycket på en elbil också? Och spolarvätska går det väl åt? Och däcken slits väl också?

Visst, jag köper att det är mer grejer att serva på en bensinbil, men det är ingen enorm skillnad.
De flesta av dessa saker bör ma. Klara sig med vartannat år om man inte kör väldigt mycket...

Fast folk med elbil tenderar ju att köra rätt mycket? Eftersom det annars är svårt att få det att gå ihop ekonomiskt med den högre inköpskostnaden.

Eller är det många elbilar som körs mindre än 1000 mil om året?

richardtenggren
Har inte VW så att de mäter oljekvalitén vilket sedan avgör när det är dags för service? Kanske inte alla modeller/motorer?
Har för mig att pappa haft detta på minst en av sina Crafter’s... men osäker :p

GTE har 12 månaders intervall på oljebyte så det blir rätt dyrt per km kört på bensin för många.

Min GTE har mig veterligen 24mån eller 3000mil på oljeservice. Den ska förvisso vara dynamisk, så blir det många korta sträckor på bensin kanske det blir oftare, men vi kör 60-70% på el och bensinen går mest vid längre turer.

Inspektionsservice är 12mån eller 3000mil.

Och för att säga det igen, alla köper inte el eller hybridbil för att det är billigare...

Nej, men det kan ju kanske vara svårt att locka folk att köpa elbil med argumentet "Ja, men du kommer få mindre pengar över att slösa på nöjen".

Jag tror de med laddhybrid kör många mil på korta sträckor, som jag som kör 2000 mil/år men ändå lyckas ligga på 83% el...

GTE har fast 1500mils oljebytesintervall + 1a inspektionen efter 2 år, därefter en inspektion årligen.

Så du har ett oljebytesintervall som följer mil och inspektionsintervall som följer tid. Sammanfaller de ungefär i tid så gör man självklart båda samtidigt.

Så har VW haft i många år på sina bilar.

S skogstomten skrev:
GTE har fast 1500mils oljebytesintervall + 1a inspektionen efter 2 år, därefter en inspektion årligen.

Så du har ett oljebytesintervall som följer mil och inspektionsintervall som följer tid. Sammanfaller de ungefär i tid så gör man självklart båda samtidigt.

Men nu är ju en laddhybrid inte en "vanlig" bil...

Jag kör alltså knappt 350mil per år på bensin, resten går på el. Huvuddelen av dessa är på långresor. Det innebär att vi kan anta att motorn går runt 40h per år, inte mer. En service per 40h gör att bensinmotorn kostar runt 100kr/h att köra, bara i servicekostnader. Jag har här räknat bort delar av servicekostnaden och lagt dem på själva bilen och behållit 4000kr/år för bensinmotorn.

De där enstaka långresorna är rätt dyra...

Edit: Kan lägga till att de längre resorna oftast är 1,5h enkel väg till barnens tävlingar. Så det blir några sådana per år, det skulle inte fungera med hyrbil då det skulle bli mycket dyrare.

Redigerat:
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
S skogstomten skrev:

Så upplever jag inte min Passat GTE, fast du kanske menar 1500mil på bensin och inte på total körsträcka?

Enligt VW’s direktiv är det på E85, Ecofuel och GTE 1500mil fast oljebytesintervall. På GTE gäller det oavsett hur mycket/litet bensinmotorn gått.

De flesta andra har Longlife som känner av hur bilen används, kallstarter, körsträcka och då även har ett max miltal tex 3000mil för en specifik bil men det kan bli kortare än det maximala också (Möjligtvis att minsta bilen VW up också har fast oljebytesintervall och jag har för mig att VW Transportbilarna kan ha lite special på vissa modeller också).

Utöver oljebytesintervallservice gör alla bilar (även elbilarna e-up och e-Golf) inspektionsservice. Första gången efter 2år, därefter årligen. Dock har även e-Golf och e-up här en 3000mila gräns också men då styr den alltså när inspektionsservice ska göras.

I övrigt följer andra delar olika egna intervall, kupefilter, olja i DSG, bromsvätska, kamremskontroll osv.

När du bokar tid/lämnar in för det ena eller andra ska de samtidigt kolla om det passar bra att göra flera olika saker på en gång. Så att du slipper komma in på den andra typen av ”service” strax därefter.

Tror VW införde det hör med två olika sorters service (1oljeintervallservice =mil och 2 inspectionsservice=tid) 2012 då MQB-plattformen lanserades. Först på Golf och sen på många andra bilar inom koncernen. VW-Koncernen har byggt >50miljoner bilar på MQB plattformen så man kan tryggt säga att ”de flesta volymbilar inom koncernen följer det”. Det var den här principen med ”två olika sorters service” jag avsåg i förra inlägget.

Skapar en del förvirring eftersom många ägare inte känner till att det är två olika räkneverk och oftast tänker/säger ” SERVICE-lampan lyser, dax för SERVICE”. När det är två olika servicemeddelanden och två olika saker som utförs. Där man många gånger dessutom gör BÅDA på samma gång.

Före 2012 fanns det självklart andra varianter beroende på hur länge sen och vilken bil man tittar på.

Redigerat:
  • Gilla
pacman42
  • Laddar…
E
F fsn skrev:
Mitt närmaste är (2km) är Byggmax, så nej är svaret på det men det duger för småskit. Nästa ligger 10km bort och jag har nog 4-5st inom 25km så det är inget problem för min del. Jag räknar inte Västra Götaland till Norrland. Jag har varit i samhällen i Norrland där samlingspunkten är 7 brevlådor och jag har varit i samhällen i Norrland med en handlare som även hanterar post, utlämningsställe för systembolaget, apoteksombud och mindre brädgård men sen är det stopp. Så jag skulle säga att det varierar, generellt så är utbudet sämre på i princip alla områden förutom jakt och friluftsliv och avstånden är betydligt längre för övrig service och utbud än för motsvarande ”lantis” söderöver.
Generellt per yta, ort eller person? Majoriteten av alla norrlänningar bor inte i glesbygd utan i de väl fungerande städerna. Dessa är troligen ännu bättre för elbilar än storstäderna.

• Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
E erimos skrev:
Majoriteten av alla norrlänningar bor inte i glesbygd utan i de väl fungerande städerna.
Vilka är dessa? :surprised:

E erimos skrev:
Generellt per yta, ort eller person? Majoriteten av alla norrlänningar bor inte i glesbygd utan i de väl fungerande städerna. Dessa är troligen ännu bättre för elbilar än storstäderna.
Problemet i norra Sverige är inte jobbresorna och vardagsaktiviteterna, det är vad man gör på fritiden - främst på helgen, några exempel:
- skjuts till match för barnens idrottsaktivitet: 40 mil (ToR), 20 mil enkel väg
- åka till jaktstugan: 10 mil enkel väg utan laddningsmöjlighet då stugan saknar el.
- åka på dans: 15 mil ToR, utan laddmöjlighet
- dagsresa för utförsåkning, 15 mil enkel väg, ingen laddmöjlighet.
- åka på IKEA: 13 mil enkel väg, hinner inte ladda tillräckligt för att åka hem igen...
- osv

(Exemplen är tagna utifrån egna erfarenheter, även om avståndet till IKEA är kortare idag än det var när jag bodde i norr)

De flesta av dessa saker fungerar med en Tesla och snabbladdare, om dessa finns (vilket de ofta inte gör), men om man har en Nissan Leaf så fungerar inte så många av dessa aktiviteter då det inte finns snabbladdare som räcker till varken tidsmässigt eller placeringsmässigt.

En laddhybrid klarar dock av dessa aktiviteter.

• Gilla
Robert-san01 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.