Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Pratar man inredning så tycker jag en högt uppspecad EC40 absolut känns premium. Det är ju toppnivå på allt. Ska man över det är det typ EQS nivå. BMW i4 t.ex. är ju inte ett dugg bättre än Volvon. Möjligen ljudnivå då, men jämför man med IX1 och EQA/EQC är dom inte bättre, och saknar frunk
Men den är väl en ombyggd fossilare egentligen? Med kardantunnel.
 
  • Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
S Styrman_jansson skrev:
Wow, till och med utanför garantitiden? Det är inte den upplevelsen jag haft ;)
Det har ingenting med garantin att göra. Jag fick tex en ny förbättrad EGR ventil i min nio år gamla BMW. Men det var ju egentligen ingen förbättring av bilen utan den blev efter bytet så bra den borde varit redan från början. Det kostade ingenting, förutom besväret att boka tid och lämna in bilen.
 
D djac skrev:
Dottern har en Mercedes från 2004, bytte airbagen på recall förra året :)
Snyggt. Men bytte de även inredning i bilen samt lade till nya funktioner?
 
D
S Styrman_jansson skrev:
Snyggt. Men bytte de även inredning i bilen samt lade till nya funktioner?
Haha, inredningen skulle varit bra, ljus sådan och kunde man få tillbaks ursprungsnyansen så vore det en feature!
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Drömmen om svensktillverkade batterier verkar gå i kras, och återigen visar varför man ska undvika kinesiska produkter. Detta låter nästan för sjukt för att vara sant, men jag tror tyvärr på det

https://cornucopia.se/2024/09/borsv...erantor-rakna-med-att-kina-koper-konkursboet/

Northvolt har köpt tillverkningsmaskiner för litiumjonbatterier från kinesiska Wuxi Lead, men leveranserna har haft delar av dokumentationen raderad, annan information om systemen har inte lämnats ut alls, och det har varit många andra saker som inte stämt i maskinerna, inklusive att det finns installerat odokumenterad teknik som kan misstänkas användas för fjärrkontroll från Kina. Maskinerna har förenklat bara gått att köra med Wuxi Leads egna kinesiska operatörer på plats i Sverige och kunskapsöverföringen har varit minst sagt bristfällig och motvillig. Det gör att Northvolts produktion har skett i den lilla pilotanläggningen i Västerås medan man haft enorma problem i det fullskaliga Skellefteå.

Konkursen handlar nu om huruvida man kommer kunna betala ut nästa omgång löner och kan ligga inom en månad fram, eller rent av redan den 25:e september. Men osvuret är bäst. Det brukar ta tid för stora bolag att gå i konkurs.

Det ser ut som att Wuxi Lead från början saboterat och motarbetat verksamheten men fått betalt miljardbelopp för sina maskiner. Man kan misstänka att avsikten är att sänka Northvolt och att kinesiska aktörer sedan köper upp konkursboet, varpå produktionslinorna snabbt kommer börja fungera – eventuellt med kinesisk personal, men innanför EU:s tullmurar, betalda av svenska investerare och svenska statens stöd. Det hjälper således inte med ytterligare miljarder eller statligt ägande i Northvolt – produktionen kommer inte fungera så länge inte kineserna vill det. Företaget Northvolt är alltså blåst, lurat och kört. Däremot kan alltså fabrikerna i kinesiskt ägande leva vidare och fås att fungera.
 
  • Gilla
  • Arg
mBard och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Haha, inredningen skulle varit bra, ljus sådan och kunde man få tillbaks ursprungsnyansen så vore det en feature!
Överdragsklädsel! Som ett mobilskal, bara att dra på. Är väl mer 80 tal än 00 tal, men det finns one size som passar lika illa i alla bilar.
 
  • Haha
  • Gilla
Styrman_jansson och 2 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Men den är väl en ombyggd fossilare egentligen? Med kardantunnel.
Ja, det stämmer. Dock lite irrelevant. PS2, EX40 och EC40 är ganska lika där. Samma batteri och drivlina. EC40 Cupén är tight och ombonad, lite mörk och trång. Jag tycker det är lite mysigt samtidigt som det är trevligt med en luftigare miljö som t.ex. Model Y. Bilarna i sig funkar ju ganska bra och laddar okej. Känns som en vanlig bil fast dom går på el.

Uppdaterade Polestar 2 med RWD och större batteri har ju ganska bra räckvidd. Även om jag tror en Tesla Model 3 LR är ett bättre paket om man klarar sig med vanlig sedanbaklucka
 
P Pin skrev:
Det har ingenting med garantin att göra. Jag fick tex en ny förbättrad EGR ventil i min nio år gamla BMW. Men det var ju egentligen ingen förbättring av bilen utan den blev efter bytet så bra den borde varit redan från början. Det kostade ingenting, förutom besväret att boka tid och lämna in bilen.
A ajn82 skrev:
Drömmen om svensktillverkade batterier verkar gå i kras, och återigen visar varför man ska undvika kinesiska produkter. Detta låter nästan för sjukt för att vara sant, men jag tror tyvärr på det

[länk]
Fy fan säger jag bara. Ev. konkursbo ska ta mig sjutton inte tillåtas sälja till en kinesisk aktör. Och så undrar folk jag har emot BYD, Nio, MG m.f.l.
 
S
A AndersS skrev:
Kanske dum fråga, är det något speciellt som saknas/problem som borde åtgärdas i en uppdatering?
Är det funktioner för bilens köregenskaper eller andra system som idag finns med inte har med körning att göra? Om det finns felaktighet utgår jag från att det åtgärdas men brukar fixas redan första året på ny modell, men nya funktioner brukar vara knepigt utifrån den snabba utvecklingen av elektronik.
På vår märkte man förbättring av "självkörande" de första åren, men när generation 3 av det kom med mera finstegat styrservo har jag inte märkt något, dvs då flyttades fokus till den årsmodellen. Vilken version vet jag inte,
Däremot till funktioner/appar som inte tillhör körande kommer det fortfarande, som "mediadelen", navigering, etc.
Batteriförvärmning är väl det största.
 
P PåLandet skrev:
Något tips eller rekommendation på "CEE 16A 3fas kontakt till Typ2" laddkabel? Som man kan använda och ladda med vid tillfällen när man hälsar på hos nära som inte har laddbox? Ser att det finns en drös att välja mellan på amazon, ebay etc. Tänker att man kan undvika de modeller där man kan ställa laddström etc, hellre så lite som möjligt så kanske den istället kan fungera de enstaka gånger man behöver använda det. För laddström kan jag ju ställa i bilen
Go-e fungerar fint
 
  • Gilla
PåLandet
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket hackande på VW just nu, känner inte alls igen mig i bekymmerna som Id4-förare med handskstorlek 11-12.

Visst touchlösningen på ratten är inte optimal och jag föredrar riktiga knappar så som Passaten hade, men man vande sig rätt snabbt med beteendet, samma med Volym och Värmereglagen har aldrig lyckats vara inne på fel funktion och ratta där.
Man får ju väga orden lite. Ibland låter det värre än avsett. Jag ångrar inte att jag valde ID4 med de alternativ som fanns då. Och jag hade 7500 nästan problemfria mil. Så det är absolut inte min åsikt att det är en dålig bil. Men för mig som kom från en Golf var det i ID4 en uppsjö av saker i användargränssnittet som var lite sämre än det var i Golfen. Givetvis är det något man vänjer sig vid. Men en försämring är fortfarande irriterande.
 
P
lilytwig lilytwig skrev:
Go-e fungerar fint
Lite högre pris ser jag, men kanske värt det. Tror det blir typ 5 tillfälle per år jag behöver använda men är med tveksam till de billigare på amazon, finns många som gett 1 stjärna i betyg då de gått sönder efter några månader
 
P
13th Marine 13th Marine skrev:
Mycket hackande på VW just nu, känner inte alls igen mig i bekymmerna som Id4-förare med handskstorlek 11-12.

Visst touchlösningen på ratten är inte optimal och jag föredrar riktiga knappar så som Passaten hade, men man vande sig rätt snabbt med beteendet, samma med Volym och Värmereglagen har aldrig lyckats vara inne på fel funktion och ratta där.
Jag har "bara" storlek 10. Men tjocka fingrar, har förvisso problem med telefoner med när man skriver meddelande.
Men jag lyckade inte på 2 år fixa värmen via snabb"knapparna" utan gick alltid in i värmemenyn. Likadant på id4an som jag hade som lånebil 2 ggr under vintern.
 
richardtenggren
P PåLandet skrev:
Något tips eller rekommendation på "CEE 16A 3fas kontakt till Typ2" laddkabel? Som man kan använda och ladda med vid tillfällen när man hälsar på hos nära som inte har laddbox? Ser att det finns en drös att välja mellan på amazon, ebay etc. Tänker att man kan undvika de modeller där man kan ställa laddström etc, hellre så lite som möjligt så kanske den istället kan fungera de enstaka gånger man behöver använda det. För laddström kan jag ju ställa i bilen
En sån här skulle jag nog valt, har deras vanliga kabel hemma.

https://eauto.si/metron-shop/product/pc05yt-plus-3x16a-3-phase/
 
Rkarlsson skrev:
Jag har "bara" storlek 10. Men tjocka fingrar, har förvisso problem med telefoner med när man skriver meddelande.
Men jag lyckade inte på 2 år fixa värmen via snabb"knapparna" utan gick alltid in i värmemenyn. Likadant på id4an som jag hade som lånebil 2 ggr under vintern.
Hur breda fingrar har du egentligen?!
Person pekar med ett finger på en knapp på en pekskärm i en bil med inställningar för klimatanläggning och användarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.