Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja, det stämmer. Dock lite irrelevant. PS2, EX40 och EC40 är ganska lika där. Samma batteri och drivlina. EC40 Cupén är tight och ombonad, lite mörk och trång. Jag tycker det är lite mysigt samtidigt som det är trevligt med en luftigare miljö som t.ex. Model Y. Bilarna i sig funkar ju ganska bra och laddar okej. Känns som en vanlig bil fast dom går på el.

Uppdaterade Polestar 2 med RWD och större batteri har ju ganska bra räckvidd. Även om jag tror en Tesla Model 3 LR är ett bättre paket om man klarar sig med vanlig sedanbaklucka
Jag har kört en XC40. Trevlig bil på många sätt, pigg och bra byggkvalitet. Gillade den. Dock ganska törstig. Och omodern plattform.

Men den var på tok för dyr 2021 att ”leasa/hyra” eller vad Volvo kallade det för.
När jag hade konfigurerat bilen färdigt så hamnade bilen på nästan 3000 kr mer/månad än den privatleasing jag tog på min Mach-E.
Så i år hade kostnaden varit en bit över 10 000 kr med räntehöjningarna.
 
D
A Avemo skrev:
Man får ju väga orden lite. Ibland låter det värre än avsett. Jag ångrar inte att jag valde ID4 med de alternativ som fanns då. Och jag hade 7500 nästan problemfria mil. Så det är absolut inte min åsikt att det är en dålig bil. Men för mig som kom från en Golf var det i ID4 en uppsjö av saker i användargränssnittet som var lite sämre än det var i Golfen. Givetvis är det något man vänjer sig vid. Men en försämring är fortfarande irriterande.
Jag tror att de flesta medvetna och bilintresserade ägare har synpunkter på sina bilar, något de anser kan förbättras. De andra är väl bara mer aningslösa.

Det är som med hus, när någon säger att de är nöjda med huset och att det inte finns några fel, så slutar jag lyssna.
 
  • Gilla
richardtenggren
  • Laddar…
P PåLandet skrev:
Lite högre pris ser jag, men kanske värt det. Tror det blir typ 5 tillfälle per år jag behöver använda men är med tveksam till de billigare på amazon, finns många som gett 1 stjärna i betyg då de gått sönder efter några månader
Det är väl en liten chansning, jag kanske haft tur med de två jag köpt. Amazon är enligt min erfarenhet väldigt generösa och smidiga om något skulle paja.

Sedan är väl inte 6-7-8k som många andra kostar ett rimligt pris för vad det är utan ett rejält rövarpris.
 
  • Gilla
PåLandet och 1 till
  • Laddar…
J jocke31 skrev:
Jag har kört en XC40. Trevlig bil på många sätt, pigg och bra byggkvalitet. Gillade den. Dock ganska törstig. Och omodern plattform.

Men den var på tok för dyr 2021 att ”leasa/hyra” eller vad Volvo kallade det för.
När jag hade konfigurerat bilen färdigt så hamnade bilen på nästan 3000 kr mer/månad än den privatleasing jag tog på min Mach-E.
Så i år hade kostnaden varit en bit över 10 000 kr med räntehöjningarna.
Aerodynamiken är tyvärr ett skämt på Volvo. Annars tycker jag den är bra. Hur är plattformen omodern, annat än att den funnits ett tag?

Kollade TCO på köp av en EC40 då morsan har en som tjänstebil och tror den hamnade på över 9000 i månaden. Väldigt dyr bil, visst bättre än en Niro men..
 
P
S Styrman_jansson skrev:
Det är väl en liten chansning, jag kanske haft tur med de två jag köpt. Amazon är enligt min erfarenhet väldigt generösa och smidiga om något skulle paja.

Sedan är väl inte 6-7-8k som många andra kostar ett rimligt pris för vad det är utan ett rejält rövarpris.
Enig,med tanke på hur sällan den ska användas så är 2-3000 kr mer rimligt
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Aerodynamiken är tyvärr ett skämt på Volvo. Annars tycker jag den är bra. Hur är plattformen omodern, annat än att den funnits ett tag?

Kollade TCO på köp av en EC40 då morsan har en som tjänstebil och tror den hamnade på över 9000 i månaden. Väldigt dyr bil, visst bättre än en Niro men..
Tänkte mest på att plattformen inte är utvecklad specifikt för eldrift.
 
J jocke31 skrev:
Tänkte mest på att plattformen inte är utvecklad specifikt för eldrift.
Ja, men det är väl bara ett gimmickargument. Det är slutresultatet som är intressant.

Typ som att det ska vara 800v laddning även om 400v laddar lika snabbt
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Typ som att det ska vara 800v laddning även om 400v laddar lika snabbt
Det går ju snabbare om man har en bil och laddare som klarar 800V, men jag tycker min bil laddar snabbt nog omkring 55 kW och 400V klarar väl 150-200 kW?
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja, men det är väl bara ett gimmickargument. Det är slutresultatet som är intressant.
Ja verkligen. Jag var skitnöjd med El-minin jag hade trots att eldriften var en efterhandskonstruktion. Litet batteri men å andra sidan var det en av de snålaste elbilarna som gick att köpa så det vägde upp en del. Å så billig i inköp trots att det var en ”premium” produkt.
 
S sjoelund skrev:
Det går ju snabbare om man har en bil och laddare som klarar 800V, men jag tycker min bil laddar snabbt nog omkring 55 kW och 400V klarar väl 150-200 kW?
Det är generellt sett batteriet som är flaskhalsen. Tesla kör ut ca650A som mest på 400v, men det är ju väldigt få som tar över 200kW någon längre tid det är typ 10-80% på 17 min för 80kWh batteri om man "bara" kör 400v i CCS2 utförande
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Det är generellt sett batteriet som är flaskhalsen. Tesla kör ut ca650A som mest på 400v, men det är ju väldigt få som tar över 200kW någon längre tid det är typ 10-80% på 17 min för 80kWh batteri om man "bara" kör 400v i CCS2 utförande
Det finns andra fördelar med 800V. Som att kablarna i bilen inte behöver vara lika tjocka/tunga. Men visst, det är lite av en gimmick och nackdelen är när din bil med 800V system vill ladda där det bara är 400V för då går det hälften så snabbt och kanske långsammare än den laddaren kan ge en bil med 400V-system (som hade tjockare kablar).

Och visst är det så att du blir begränsad snabbt. Det är svårt att motivera att stanna och ladda mer än en halvtimme ens med 55 kW laddning för de sista procenten tar väldigt lång tid.
 
S
Min bil använder elmotorn för att transformera upp spänningen till 800 V så det är elmotorn som begränsar 400 V-laddning till ca 104 kW. Men alla laddare över 150 kW och alla 150 kW-laddare förutom några äldre är på 800 volt förutom Tesla så det är inget större bekymmer.
 
Men ni som valt elbil och nu diskuterar olika former av laddning, med olika effekter, begränsning i laddning, laddtider, var kan jag ladda, behöver jag en app, etc.
Om ni ser det från övriga, kanske 90%, som tidigare bara behövt ha koll på när är tanken tom och färg på tankhandtag, den som då läser den här tråden känner nog då "är nog för tidigt". 😇
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Men ni som valt elbil och nu diskuterar olika former av laddning, med olika effekter, begränsning i laddning, laddtider, var kan jag ladda, behöver jag en app, etc.
Om ni ser det från övriga, kanske 90%, som tidigare bara behövt ha koll på när är tanken tom och färg på tankhandtag, den som då läser den här tråden känner nog då "är nog för tidigt". 😇
Förr var det lite mer krångligt men från 2027 måste alla snabbladdare ta kontokort och flera har redan den funktionen. Då blir det m.a.o. ännu enklare än att tanka bilen då du inte ens behöver hålla koll på färgen på "tankhantaget" ;)

Men i övrigt är det appar/taggar som gäller. Inte svårt men ibland lite onödigt krångligt...
 
Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Ja, men det är väl bara ett gimmickargument. Det är slutresultatet som är intressant.
Bilarna som är utvecklade från början för eldrift har ofta lite annorlunda proportioner. Därför att allt inte sitter på samma ställe. Givetvis är det resultatet som räknas. Men mitt intryck är att de elbilar som utvecklats från grunden till elbil ofta har en lägre vikt och bättre innerutrymmen än en lika stor elbil som utvecklats från en förbränningsmotorbil.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.